Charge Heroes

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Charge Heroes

Inlägg av marcusw »

Såg reklam om denna kommande tjänst. Känns som en riktigt bra idé om den utförs på att bra och smidigt sätt.
Många gånger släkt och vänner inte har laddare (än), utan man får snällt koppla in sin nödladdare och vänta ett dygn, vilket man ju inte alltid har. Så att kunna kolla upp innan och kanske även boka in en tid hos en granne är ju riktigt smidigt, och förhoppningsvis inget tjafs om betalning osv.
Jag bor i lägenhet så jag har ingen möjlighet att "hyra ut" någon laddare, men att använda kommer jag utnyttja, om det finns i närheten dit jag ska.
Hur ser ni som har laddare hemma på detta? Blir det bökigt med tanke på att det blir en bil till som ska stå på uppfarten, eller kan man se bortom det genom att tjäna några kronor och hjälpa en annan elbilist?

Länk: https://www.chargeheroes.com

(Jag har inget som helst att göra med tjänsten, utan tyckte bara det var en bra idé och ville ha en diskussion kring den :) )
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Charge Heroes

Inlägg av Klintan »

Verkar varken ha möjlighet till dynamisk prissättning kopplad till Nordpools timpris eller någon styrning av laddboxen, så inte så intressant.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Charge Heroes

Inlägg av marcusw »

Klintan skrev:
Verkar varken ha möjlighet till dynamisk prissättning kopplad till Nordpools timpris eller någon styrning av laddboxen, så inte så intressant.
Styrning av laddbox kanske blir lite mycket att implementera i en första version, alla boxar använde ju inte samma API, så de måste ju utveckla en lösning för varje box-tillverkare/leverantör.
Och dynamisk styrning av priset, är inte det bara nu det är ett problem när det kan skilja kronor på samma dygn? Om jag förstår det rätt så lägger du själv in när din box ska vara bokningsbar och vilket pris. Ett genomsnittpris bör man ju kunna höfta till med och sen lägger man på så mycket man vill, skulle det dra iväg så får man väl gå in och justera.
MEN jag håller med dig att en koppling till Nordpool och säga att man tar betalt med en faktor av det pris Nordpool (dygns-medel) anger hade ju varit det bästa!
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Charge Heroes

Inlägg av TiborBlomhall »

Är det inte den där reklam grejen från e.On?

Den som hittade på detta kan inte haft elbil själv. Vem skulle vara intresserad av att ladda hos mig förutom mina gäster? Och hur ska jag hyra ut min laddbox när jag själv behöver den till min egen elbil?

Sånt här skapar bara förvirring kring elbilar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Charge Heroes

Inlägg av MarkusL »

TiborBlomhall skrev:
Är det inte den där reklam grejen från e.On?

Den som hittade på detta kan inte haft elbil själv. Vem skulle vara intresserad av att ladda hos mig förutom mina gäster? Och hur ska jag hyra ut min laddbox när jag själv behöver den till min egen elbil?

Sånt här skapar bara förvirring kring elbilar.
Finns väl en poäng för de som tex har en stuga i fjällen eller på attraktiv sommarort att kunna hyra ut när man inte är där. För de som besöker orten kan man istället få en bra parkering och laddning några hus bort från dem man besöker. Men man behöver kunna välja när den är tillgänglig. En enkel version av detta finns ju genom plugshare.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Charge Heroes

Inlägg av marcusw »

TiborBlomhall skrev:
Är det inte den där reklam grejen från e.On?

Den som hittade på detta kan inte haft elbil själv. Vem skulle vara intresserad av att ladda hos mig förutom mina gäster? Och hur ska jag hyra ut min laddbox när jag själv behöver den till min egen elbil?

Sånt här skapar bara förvirring kring elbilar.
Om du hade bott i samma område som min frus bror eller min moster hade jag väldigt gärna velat ladda hos dig eftersom ingen av dom har laddbox, och närmaste publika laddbox är 10 min bort med bil. Förra gången vi var på besök var jag tvungen att ladda, men hade inte möjlighet att vänta ett dygn med nödladdaren, så jag fick snällt be om skjuts med en fossilbil från och till laddaren...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Charge Heroes

Inlägg av LasseTM »

Man måste säkert köra CTEK laddbox eller något liknande och bara den investeringen lär vara mer än vad du tjänar på en livstid.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Charge Heroes

Inlägg av Klintan »

LasseTM skrev:
Man måste säkert köra CTEK laddbox eller något liknande och bara den investeringen lär vara mer än vad du tjänar på en livstid.
Finns ingen koppling till styrning av någon laddbox, är bara en ny variant liknande plugshare.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar