Autocharge

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Autocharge

Inlägg av marcusw »

Efter att ha kollat på Tesla-Björns video från igår ( där han går igenom AutoCharge och Plug & Charge så skickade jag en fråga till Mer, som jag laddar hos flera gånger i månaden då de finns kring där jag bor. Frågan jag ställde var om de hade kollat något på det och om deras laddare hade stöd för det, jag fick väldigt fort följande svar:
Jodå vi har testat och det fungerar alldeles utmärkt, dock inte med alla bilmodeller…. Tider för en eventuell lansering och hur det skulle kommuniceras, kan jag tyvärr inte gå in på.
Så kanske kommer SuC-upplevelsen även till andra nätverk ganska snart! Dock oklart om ovan svar endast gäller deras 50kW-laddare eller även 11kW destinationsladdare.

Visst, fortfarande krävs registrering, men man slipper åtminstone RFID-taggar/kort till förbannelse.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Autocharge

Inlägg av andersd »

Utan att ha pratat med MER, så kan jag säga att det enbart kommer att vara aktuellt på snabbladdare (DC) under de närmsta åren.

Det är väldigt få AC-stationer som har stöd för ISO15118 (och väldigt få bilar som stödjer det för AC). Åtminstone den underliggande kommunikationen, via PLC-modem, är grunden för Autocharge, och den HW sova som sagt i princip in alla AC-stationer idag.
Skriv svar