Kan ej ladda på ICA Maxi Helsingborg

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Kan ej ladda på ICA Maxi Helsingborg

Inlägg av Anders1 »

Hej. Jag kan inte längre ladda min MS (aug 2019 Raven), på ICA Maxi, Regementsvägen, Helsingborg. Det gick bra att ladda tills för några månader sedan, men nu efter ett tiotal försök måste jag ge upp. Vid mina senaste enträgna försök har det saknats andra Teslor på de 4 platserna (kanske tillfälligheter), men tidigare då jag laddade fanns där ofta ytterligare någon.
När jag kommer dit och angör en ledig halvstolpe, där ledigt uttag lyser grönt, så laddar någon annan - ex Merca, VW, m fl - på sin stolphalva med blå lampa. Jag kopplar som vanligt med min blå originalsladd, och Teslans anslutningsuttag lyser grön i några sekunder för att sen bli ljusblå för att jag skall avbryta. Då jag tittar på min stolphalva lyser det rött = avbrutet. Grannens laddning har ej påverkats - fortfarande blå.
När jag lämnar laddplatsen, och parkerar på vanlig plats, går jag efter 5 min förbi och ser att det fortfarande är rött sken där jag stod. Samma efter trekvart då jag handlat färdigt och kollar laddplatsen ännu en gång. Det verkar som min Tesla löst ut Maxis säkring för stolphalvan.
I vanlig enfas hemmaladdning funkar allt som tidigare. Vad har hänt?

Innan jag kontaktar Tesla vill jag höra mig för med er andra, tacksam för synpunkter.
a) har Maxi ändrat något i sin anläggning så att just "känsliga Tesla" inte vill ha strömmen?
b) har något gått sönder i min Teslas elmottagning?
c) kan någon av alla Teslas uppdateringar påverkat laddningen?
d) har jag själv gjort något fel i knapptryckningar?
e) har fler Teslor samma problem?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Kan ej ladda på ICA Maxi Helsingborg

Inlägg av FStaake »

Den första frågan jag har är;
Funkar det för dig att ladda AC på andra stolpar än den på Maxi?
Eller på annat sätt 3-fas?

Eftersom något verkar hända med stolpen låter det spontant som att du har problem med någon av ombordladdarna i bilen, eftersom du säger att schuko-laddning, gissar att det är det du använder när du säger en-fas laddning, funkar som då använder en av laddarna i bilen.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 28 apr 2019 17:57

Re: Kan ej ladda på ICA Maxi Helsingborg

Inlägg av Anders1 »

Hej
Jag provade att superchargeladda - både med och utan adapter - i Löddeköpinge; det fungerade inte.
Jag ringde 'roadside assistance' och de kopplade upp sig mot bilen och gjorde felsökningar och ett par omstarter av datorn mm.
Till slut konstaterade han att det troligtvis var något fel på trefasladdaren i bilen.
Jag har bokat in ett servicebesök på Tesla i Malmö, och där har jag inte varit ännu.
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kan ej ladda på ICA Maxi Helsingborg

Inlägg av Jeppe_E »

Anders1 skrev:
Hej
Jag provade att superchargeladda - både med och utan adapter - i Löddeköpinge; det fungerade inte.
Jag ringde 'roadside assistance' och de kopplade upp sig mot bilen och gjorde felsökningar och ett par omstarter av datorn mm.
Till slut konstaterade han att det troligtvis var något fel på trefasladdaren i bilen.
Jag har bokat in ett servicebesök på Tesla i Malmö, och där har jag inte varit ännu.

Alltså om det inte går att ladda på en snabbladdare, så är det allvarligare. Bilens ombordladdare används inte vid snabbladdning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar