Kolmården laddning

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Kolmården laddning

Inlägg av Lacho »

Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?
Markus
elbilist
Inlägg: 89
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Kolmården laddning

Inlägg av Markus »

Lacho skrev:
Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?

Oftast fullt de gångar vi är där (bor nära och årskort = ofta) och tyvärr 2/3 phev dessutom.
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 okt 2021 22:02
Ort: Trelleborg
Referralkod: ts.la/daniel114610

Re: Kolmården laddning

Inlägg av DanielOrneling »

Lacho skrev:
Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?
Jag kan inte svara för laddtaxa på stora parkeringen då jag körde hybrid dit i somras och inte laddade vid parken, men P-avgift var det inte på vare sig parkens eller hotellets P-platser.

Taxan för att ladda vid hotellet var normal via nån app som jag inte minns just nu vilken det var.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Kolmården laddning

Inlägg av FStaake »

Markus skrev:
Lacho skrev:
Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?

Oftast fullt de gångar vi är där (bor nära och årskort = ofta) och tyvärr 2/3 phev dessutom.
Samma erfarenhet, fullt direkt och 75% hybrider.

Någon stolpe blev ledig senare på dagen, men inte värt besväret att gå ut. (Bara för att sannolikt upptäcka att alla var upptagna när man väl kom ut.)
Så det fick bli ett stopp på SuC i Norrköping på vägen hem:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Kolmården laddning

Inlägg av Lacho »

DanielOrneling skrev:
Lacho skrev:
Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?
Jag kan inte svara för laddtaxa på stora parkeringen då jag körde hybrid dit i somras och inte laddade vid parken, men P-avgift var det inte på vare sig parkens eller hotellets P-platser.

Taxan för att ladda vid hotellet var normal via nån app som jag inte minns just nu vilken det var.
Menar du att parkeringen är gratis? :shock: har för mig att vi betalade över 100kr iaf när vi var där sist
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Kolmården laddning

Inlägg av Lacho »

FStaake skrev:
Markus skrev:
Lacho skrev:
Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?

Oftast fullt de gångar vi är där (bor nära och årskort = ofta) och tyvärr 2/3 phev dessutom.
Samma erfarenhet, fullt direkt och 75% hybrider.

Någon stolpe blev ledig senare på dagen, men inte värt besväret att gå ut. (Bara för att sannolikt upptäcka att alla var upptagna när man väl kom ut.)
Så det fick bli ett stopp på SuC i Norrköping på vägen hem:)
Direkt som vid öppning?
Segt :/
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Kolmården laddning

Inlägg av FStaake »

Lacho skrev:
FStaake skrev:
Markus skrev:
Lacho skrev:
Ser att det finns 12 ladduttag på stora parkeringen och 6 vid hotellet. Någon som har erfarenhet av hur det kan se ut där? Fullt snabbt? Blockat av icke-laddande bilar (borde väl inte hända på en så stor parkering?)? Är det vanlig parkeringsavgift + laddtaxa eller enbart laddtaxa?

Oftast fullt de gångar vi är där (bor nära och årskort = ofta) och tyvärr 2/3 phev dessutom.
Samma erfarenhet, fullt direkt och 75% hybrider.

Någon stolpe blev ledig senare på dagen, men inte värt besväret att gå ut. (Bara för att sannolikt upptäcka att alla var upptagna när man väl kom ut.)
Så det fick bli ett stopp på SuC i Norrköping på vägen hem:)
Direkt som vid öppning?
Segt :/
Typ, vi var där till kl 11, tror dom öppnar 10.
Japp.
Jag hade inte räknat med en laddplats utan sett den mer som bonus.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kolmården laddning

Inlägg av chaffis75 »

Vid den typen av anläggningar kan jag tycka att antingen skippar man ladd möjlighet eller så får man sats ordentligt så den finns lediga laddare åtminstone några timmar efter öppning, dvs de räcker inte med några få..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Kolmården laddning

Inlägg av Frisk »

Jag var nyligen där, har en bit att åka men har årskort i år då de sålde på erbjudande. I årskortet ingår också parkering om man registrerar bilen. Tror det är en bil per kort, så är man där i sällskap med andra, som har årskort, går det kanske registrera bilen på någon som inte har bil med.
Kom vid 11 på lördagen, då var det fullt sen ett tag, följde beläggningen på vägen. Pratade med personalen i entrén, han jag pratade med hade inte någon exakt data men sa att det började fylla upp redan när han kom till jobbet innan parken öppnat.

Hade boende i närheten och hade således möjligt att komma tidigare dagen efter, var på plats drygt 30 min innan öppning på söndagen, då stod två bilar på plats (polestar och tesla) söndagen var dock mycket lugnare, tror allt var fullt någon halvtimme efter öppnade men fanns en del lediga platser efter lunch.

Men då var jag ju inte där under högsäsong och dessutom en helg det skulle regna.

Betalning via MER, 3kr/kWh men skulle snart justeras till 3,5 läste jag någon stans.

Parkeringarna är ju precis vid entrén så kanske många som vill stå där, om de får, såg dock inga parkerade bilar som inte var inkopplade i alla fall. Själv står jag hellre en bit ifrån utan så mycket spring, dörruppslag och andra skador. Bilen hade vad jag ser klarat parkeringen men hade om jag minns rätt 13 vakt-händelser. Då fick jag ju ändå nästan välja parkering fritt av de tillgängliga laddplatserna.

Vildmarkshotellets platser var dock tillgängliga men det är tydligen inte så lätt att ta sig mellan. Krisar det finns väl dock möjligheten att parkera där och gå till parken.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Kolmården laddning

Inlägg av tommyd »

Kolmården har en hel del info om deras parkering här:

https://www.kolmarden.com/planera/tips-och-rad

De skriver inget om hur vanligt det är att det finns lediga platser dock. Men du kan ju kolla lite då och då på den här länken för att få en någorlunda bild om du orkar:

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/zxwny2
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Kolmården laddning

Inlägg av Lacho »

När vi var där en lördag var det 2 platser kvar 30min innan öppning. En annan söndag var det några fler 30min innan öppning. Bra väder båda gångerna men vet inte om det var "högsäsonghelg" eller inte. Båda gångerna var det fullt vid öppning/strax efter och sen hela dagen i princip.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kolmården laddning

Inlägg av chaffis75 »

På den typen av anläggningar skulle jag ju verkligen inte räkna med att kunna ladda om du nu inte är så att de har väldigt många laddare såklart.

Vore bra om laddplaser var en bra bit från entren, då skulle bara de som verkligen behöver strömmen laddade.. Men visst säkert närmare till elskåp närmast entren dvs lättare ocj billigare attbygga där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kolmården laddning

Inlägg av Curik »

Jag har aldrig sett en ledig laddare (som fungerar) där men då har vi iofs aldrig varit särskilt tidiga.

Men nog kostar parkeringen allt. Det är ju därför det sitter kameror överallt.
ElBop
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 mar 2022 13:04

Re: Kolmården laddning

Inlägg av ElBop »

Var där nyligen. Är man på plats direkt på morgonen innan det öppnar så finns det lediga laddare. Under dagen är de säkert upptagna. Ingen flyttar ju sin bil under tiden de är inne i parken.
Skriv svar