Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av selfish »

Skärmavbild 2019-03-13 kl. 22.16.56.png
Uppenbart är det felaktigt skyltat. Under zonskyltarna sitter det tilläggsskyltar i blå färg.
Borde se ut som vänstra skylten.

Vid laddplatsen borde det sitta en P-skylt E19 sant T24 under.

Jag är övertygad om att tingsrätt skulle fria dig då p-skyltningen inte är korrekt utförd och det är orimligt för dig att följa felaktig skyltning.
Därför kan ingen kontrollavgift utfärdas.

Men troligen inte värt tiden...

HOJAB sköter bara administrationen, det verkar ju vara SECURITAS som sköter själva p-övervakningen enligt boten.

Hälsningar

Selfish
Skärmavbild 2019-03-13 kl. 22.18.42.png
Skärmavbild 2019-03-13 kl. 22.19.26.png
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mjwahl »

Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av juristen »

mjwahl skrev:
Man kanske får förhålla sig till elbilsladdning på samma sätt som umgänge enligt den nya samtyckeslagen - Du kan inte sticka in kontakten innan du har inhämtat samtycke från laddstationen.
Jag förstår att det är menat som ett skämt, men alltså... Smaklöst. :roll:
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Tellus »

Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
6018AAFD-223E-481B-9133-40099C9647A8.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av metchristian »

Tellus skrev:
Jag parkerade vid böda sand, där är det zon parkering med avgift. Inom zonen finns tesla destination charging med denna skylt.
Ska jag betala för parkering eller?
Betalade ej och fick ingen bot på rutan men ser på sentry film en securitas gubbe som tar kort/filmar reg plåten. Kan det komma en bot på posten?
Mig veterligen måste de sätta en på bilen för att det skall va giltigt? Troligen kontrollerar de bara hur länge du står.. ingen skylt om maxtid? Vid vissa tesla laddare har jag sett skylt Max 45min tex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Betala inte, utan bestrid om den kommer! En P-skylt går före eventuella zonskyltar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Black »

Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av PhR34k »

Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Black skrev:
Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. :) Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av bylund »

Vid Gränby ishall i Uppsala parkerade fick jag en kontrollavgift för många år sedan. Vid infarten fanns en parkeringsförbudszonskylt 22-06 eller liknande, men jag parkerade över natten vid en skyltad p-plats inom zonen. P-bolaget gav med sig när jag förklarade att en p-skylt går före zonskylt.

Jag kan förstå att syftet var att man inte ville att någon skulle parkera över natten där, men det var inte så man hade skyltat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Klintan »

mati skrev:
Black skrev:
Enligt en katig p-lisa i Lidköping gäller avgift enligt infart parkering trots att det är en p-skylt med elbilsskylt under vid laddplatserna. Påstod att det också prövats rättsligt. Jag brukar aldrig chansa. Kostar för mycket i böter för några få kronor i avgift.
Jag hörde samma sak, troligen samma p-lisa jag har pratat med. :) Jag påpekade också att vissa städer undantar laddplatserna från P-avgiften, men hon mendade att det inte är tillåtet.
Jag chansar inte heller. Framförallt inte när parkeringen kostar 7kr/tim som i Lidköping. Det känns ju mer som ett symboliskt belopp, inget att bråka om.
Vi har egna regler i Lidköping. :-) Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Bjelke »

PhR34k skrev:
Märkligt hur p-bolsg har egna regler i samhället, får staten % utav deras intäkter?
Deras falturatid mot tex företag är samma som mot privatpersoner, ibland hinner jag inte hantera killarnas p-böter innan de går vidare till påminnelse/inkasso. Jag tar hand om posten varje måndag och ibland oftare om jag är på kontort men ibland tar det några dagar innan jag tar mig dit än så har jag en inläsningstjänst för fakturor men det är bara att glömma att skicka p-boten dit för då kommer den hinna komma till kronkalle plus att ibland betalar jag den men då har dröjt en dag extra så då får man en påminnelseavgift på 160 kr.
Sjukt att företag i Sverige får bete sig på detta vis helt lagligt, alla företagare och deras organisationer skulle gå ihop och kräva förändring.
Tack för mig och min rant
Kan bara hålla med, onödigt och vidrigt beteende.
Borde det inte vara 30 dagar numera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
Vi har egna regler i Lidköping. :-) Betalar också här, på ett sätt är det bra så att platserna inte utnyttjas som gratisparkering. Mina räkningar från SMS park brukar landa på runt 10 kr i månaden. Men egentligen ingen avgift och en bot ska gå att överklaga.
Nu är det ju tyvärr så att Lidköpings enda två laddplatser på torget är mer eller mindre alltid upptagna av hybrider. Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det. :lol:
Ganska tragiskt egentligen att Lidköping inte klarar av att sätta upp några fler laddstolpar. Den ensamma på torget kan ju numera anses vara antik, och jag hoppades i flera år att den kanske skulle få lite sällskap. En snabbladdare i stan hade inte heller varit helt fel. Men det verkar inte så. Och de kommuner som har installerat några stolpar på sistone, som t.ex. Vara, tar så mycket betalt att ingen vill ladda där. :cry:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Black »

Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Användarvisningsbild
aeroslok
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 mar 2020 23:11

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av aeroslok »

Black skrev:
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
RFID: SEK 2,50 ink. moms/kWh med Park & Charge ialf.
M3P 2020
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Black skrev:
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Svenssons »

[quote="mati"]Det är numera extremt sällsynt att man kan ladda där dagtid. Men när där är ledigt och man kan ladda med 11kW är strömmen man får mer värd än parkeringsavgiften, man går alltså ändå plus. Hybriderna gör dock inte det. :lol:
/quote]
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
rae8c
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 maj 2020 23:03

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av rae8c »

Gällande laddhybrider som står vid laddarna så är ju det tyvärr så att dessa behöver kopplas in oftare (och länge pga låg effekt) för att faktiskt köra på el. Om platserna används så är ju problemet att det finns för få, inte vem som använder de som finns, även om det innebär att man idag inte alltid kan ladda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Om det är samma hybrider som står där hela dagarna så kan det vara så att kommunen inte ser att det finns något behov av fler laddstolpar. De som finns laddas det ju bara några få kWh per dag från...
Det är nog inte samma bilar hela tiden. Det är tvärtom ganska stor omsättning på bilar tror jag. När man kommer tillbaka till bilen efter att man har handlat eller käkat lunch så brukar det vara andra bilar än när man kom. Nej. Jag tror snarare att stolpen ger ifrån sig rätt många kWh varje dag, och det kan vara precis det som är problemet. Laddning är nämligen gratis och av någon anledning har Lidköpings kommun inte fått till någon betallösning. Det hänger väl ihop med att kommunen inte får sälja el som jag fattat det.
Den dagen de inför samma betalmodell (och priser) som grannkommunerna så kommer de två laddplatserna på torget bli lika tomma (och asfalten därunder lika vit av fågelskit) som i Götene, Vara eller Mariestad. Och där har man säkert för länge sedan konstaterat att det inte finns något större behov för laddstolpar. De fåtal som finns används ju aldrig.
Om det är full ruljans på stolparna så är det ju iaf ganska bra ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Black skrev:
Rekordet slås ändå av Mariestad med 25:-/30min laddning...
Bara den som är i nöd kommer att ladda där...

Tycker att det borde vara max ca 2-3kr/kw för att ladda... Allt annat är ocker...
Götene tar 1,10kr/minut för AC-laddning om jag inte minns fel. All annan parkering är gratis. Världens dyraste ström, till och med Ionity bleknar i jämförelse. Beroende på bil kan det bli över 18kr/kWh. Vem ska ladda där? Jag har inte sett en enda bil på denna laddplatsen sedan de höjde priset för två år sedan.
AC-stolpar används ju oftast av hybrider, men bara när laddning inte kostar mer än bensin, vilket det ju gör med enorm marginal i det här fallet. Och rena elbilar behöver ju allra oftast inte ladda vid en sådan stolpe. Skulle det på nåt sätt krisa så finns det faktiskt en gratisstolpe någon km bort.
*LOL* Vilka priser!! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Parkeringsbot på Teslas destination laddare

Inlägg av martinot »

Schelin skrev:
Har bestridit men inte fått något svar. Aldrig gjort det tidigare, så vet inte gången tänkte att de kanske skulle svara att de lagt ner det. De kanske har mycket att göra Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Nyfiken; hur gick det med ärendet?

Hade varit roligt att få återkoppling i tråden, och hoppas att det gick bra för dig!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar