Elbil utan laddare hemma

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrMink
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 nov 2020 22:34

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av MrMink »

riille skrev:
pejvic skrev:
riille skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har kört ca7000 mil i Norrland utan hemma laddning.
Går hur bra som helst.
En fråga, vid detta tillfälle för två år sedan, hade du bilen i garage eller utomhus? Jag försöker lista ut om det går att ha sin Tesla M3 utomhus vintertid och utan laddningsmöjligheter hemma. Jag antar att det inte är optimalt för batteriet, men frågan är, kan batteriet ta skada om den står orörd utomhus i -18 grader under 4 dagar? Hmm...
nej det tar ingen skada av det.
Okej, tack för svar! Hur är det med prestandan, har sett Youtube videos där folk visar att dem förlorar ca 4% under en kall natt, om man låter bilen stå ute en vecka, har man då förlorat 28%?
Jag hade min stående en månad utan att vara kopplad för laddning, parkerade med 70% och hämtade bilen efter lite mer än 4 veckor med 50% på batteriet.
Det var under januari och växlande temperatur mellan +5 och -10. Hade koll på den via appen någon gång i veckan om den skulle behöva kopplas in men såg inga såna tendenser under den perioden. Hade däremot inte sentry mode inkopplat då det hade dränerat batteriet över tid...

Hade även Tesla på telefon för någon vecka sedan och han menade att det viktiga är att inte batteriet tappar all kraft då det kan skada huvudbatteriet, men ligger den mellan vettiga nivåer (tolkade det som att den inte skall under 0% men ligger alltid över 20% själv) så skall det inte vara någon fara.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av TomParkering »

Verkar ju vara en viss Stockholms centrering i tråden men undrar om någon har info om hur det skulle kunna fungera i Malmö.

Börjar känna suget efter att omsätta lite aktier till en bil. Men bor i Malmö i en lägenhet utan garage och inget sådant jag skulle kunna hyra heller inom praktiskt avstånd.

Det finns ju en del laddare i olika publika parkeringsgarage runt om i stan men det verkar från vad jag sett inte vara med någon vidare laddhastighet så att åka till någon sådan och behöva vänta hela dan känns lite dåligt.

Kan tillägga att jag jobbar mest hemifrån även när det inte är pandemi så inget jobb att ladda på heller.

Nu skriker väl hälften av er om att Löddeköpinge har superchargers men för en Malmöbo ligger Löddeköpinge halvvägs till Norrland och för oss är ett par mil en bra bit.

Jag är väl medveten om att det inte kommer att bli något problem att hålla bilen tillräckligt laddad för dagligt bruk. Vad jag hade hoppats kunna undvika är att vid vid långresor behöva börja med att stanna i Löddeköpinge eller i Köge för att jag inte haft något enkelt sätt att fylla batteriet kvällen innan utan att behöva planera.

Jag kan till och med köpa att det inte har funnits någon supercharger vid Bulltofta, Hyllie eller liknande fram till nu. Men när det inte verkar finnas någon planerad alls ännu är det ju risk att det dröjer ett par år till så behöver en bättre plan än att vänta på en sådan i Malmö.

Tar gärna emot tips på bästa sättet att hantera situationen. Finns det några publika snabbladare i Malmö som man skulle kunna använda? Sladd genom lägenhets fönstret ner till gatuparkeringen natten innan långresa förmodar jag bör undvikas.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Niklas Z »

TomParkering skrev:
Det finns ju en del laddare i olika publika parkeringsgarage runt om i stan men det verkar från vad jag sett inte vara med någon vidare laddhastighet så att åka till någon sådan och behöva vänta hela dan känns lite dåligt.
Kan bilen stå där över natten? Jag är i samma situation som du, men bor i Uppsala. Jag har bland annat flera 3,7 kW laddare inom gångavstånd och en natt vid en sådan ger ordentligt med laddning trots den låga effekten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av mikebike »

Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av TomParkering »

mikebike skrev:
Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Har inte koll på hur det funkar i sådana garage. Betalar man både för parkering och elen? Hur blir kostnaden jämfört med att ladda för 'hemma' priser eller på supercharger?

Blir ju lite löjligt att räkna ören kanske när man köper en halvmiljon+ bil men det blir ju en principsak att kunna 'tanka' rejält billigare än en bensinbil.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av pejvic »

TomParkering skrev:
mikebike skrev:
Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Har inte koll på hur det funkar i sådana garage. Betalar man både för parkering och elen? Hur blir kostnaden jämfört med att ladda för 'hemma' priser eller på supercharger?

Blir ju lite löjligt att räkna ören kanske när man köper en halvmiljon+ bil men det blir ju en principsak att kunna 'tanka' rejält billigare än en bensinbil.
du måste ladda ner en app och kolla. Tex. Plugshare, många köpcentrum har gratis 11kw, och nacka har visst börjat ta betalt nu. men skaffa en app och scanna ditt närområde. jag hade min första Model3 i 1.5 år utan hemmaladdning och snittade cirka en krona per mil på den tiden. Men då jagade jag gratis plus hade lite gratis super. Många ställen man kommer till när man reser där hittar man ju lätt gratis el om man bara söker lite. Lidl tex, Ica ibland. Vissa kommuner har gratisladdning osv. Ibland toppar jag upp på de 50kw stationer som finns i stan. Jag har tex en sådan 200m från hemmet. De finns ju utsatta runtom i städerna, ofta med långsamstolpar bredvid om man parkerar över natten. Nä det är överkurs med laddning hemma om man kör en LR samt inte pendlar mkt varje dag utan laddning på jobbet.

Jag hade ingen bensinstation i garaget heller så man är ju rätt van med att tanka ibland.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av helix »

TomParkering skrev:
mikebike skrev:
Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Har inte koll på hur det funkar i sådana garage. Betalar man både för parkering och elen? Hur blir kostnaden jämfört med att ladda för 'hemma' priser eller på supercharger?

Blir ju lite löjligt att räkna ören kanske när man köper en halvmiljon+ bil men det blir ju en principsak att kunna 'tanka' rejält billigare än en bensinbil.
Ta en titt på vår site ChargeFinder för de områden som är relevanta för dig i Malmö. Det finns oftast med info om vad det kostar att parkera, vad elen kostar och sen kan du se om laddarna är tillgängliga. Det varierar ganska mycket mellan olika platser. På flera garage i centrala Malmö behöver du betala för både el och parkering.

Finns också ganska många 50 kW så ett tips är att koppla in på en sådan en gång i veckan i närheten av något bra lunchställe :)

Här har du en direktlänk till utbudet i Malmö:
https://chargefinder.com/se/malmo/laddp ... bil/demgm9
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av mikebike »

TomParkering skrev:
mikebike skrev:
Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Har inte koll på hur det funkar i sådana garage. Betalar man både för parkering och elen? Hur blir kostnaden jämfört med att ladda för 'hemma' priser eller på supercharger?

Blir ju lite löjligt att räkna ören kanske när man köper en halvmiljon+ bil men det blir ju en principsak att kunna 'tanka' rejält billigare än en bensinbil.
I "mitt" köpcentrum står man gratis i 2 timmar, 4 om man är medlem.
Det kostar 3:- per kWh. Samma som jag betalar just nu när jag står på Narvavägen på Östermalm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av TomParkering »

Tack för alla tips och råd. Känns ju att det precis som jag trodde är hanterbart utan större problem.

Hade ju tänkt hålla mig med att köpa tills man kan få en tyskbyggd bil. Får se om jag klarar det eller om jag tar en m3 innan.
Skriv svar