Elbil utan laddare hemma

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av jeppe_sthlm »

Är det en förening eller hyresvärd som har parkeringar, är det ju helt klart inom räckhåll och bara en tidsfråga innan det kommer på plats.

Få föreningar o Stockholms innerstad har dock speciellt många parkeringsplatser - möjligen några svindyra garageplatser. Ofta är man hänvisad till gatuparkering och då blir det istället Stockholms Stad som blir motparten.

Nu har de väl ändå varit hyggligt progressiva och byggt en del ”laddgator” i stan. Det hjälper dock föga om de är 5km bort. Om det inte finns en lämplig tunnelbane/bussförbindelse så klart.

Minns iofs att det inte var ovanligt att få snurra runt i en timme och knata 20 minuter hem för att få en parkeringsplats, för att sedan behöva flyta bilen dagen efter när vi bodde i stan, så lite avstånd kanske inte är hela världen :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Idesta »

Bor på Kungsholmen, Stockholm sedan knappa två år och utan möjlighet att ladda hemma eller på jobb. Möjligen tack vare närheten till Stockholms Stadshus där trafikborgarrådet Daniel Helldén har sin arbetsplats så har jag 3 "laddgator" och 4 st Chademo laddare inom 5 minuters gångväg. Lapplisorna är rätt bra på att lappa i området och lappar bilar som står på laddgatorna som inte laddar. Vi har en Model S med 100 batteri och vi har inte haft några bekymmer att lösa laddningen. Vi kör rätt mkt, nuvarande Teslan har gått knappa 7 000 mil på ca 20 månader.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av taliz »

Skee skrev:
Går utmärkt, laddar gratis på mitt torg i Knivsta just nu och har en liten elektrisk skoter mellan bilen och hemmet.
Kanon med en hopfällbar elskoter i bagaget ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av frippan »

Kommer inte ha någon hemmaladdning till min model 3. Kommer dock ha tillgång till laddning på jobbet. Och har 8 + 8 + 4 cleverkaddare inom 5 minuters gångavstånd från hemmet. Så jag tror det kommer att fungera utmärkt.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av jeppe_sthlm »

frippan skrev:
Kommer inte ha någon hemmaladdning till min model 3. Kommer dock ha tillgång till laddning på jobbet. Och har 8 + 8 + 4 cleverkaddare inom 5 minuters gångavstånd från hemmet. Så jag tror det kommer att fungera utmärkt.
Helt problemfritt. Skaffa ett Clever Koll abonnemang för 399kr/mån, så laddar du obegränsat.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Trean »

Tack för alla bra synpunkter. Nu är en röd Model 3 beställd. :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Kalle »

Bestellt en model 3 utan hemmaladdning jag ochså, bor i centrala linköping
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av e5m1r »

Jag skulle säga att det går men sjukt osmidigt utan laddning antingen hemma eller jobbet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag gillar ju att åka med min bil, så jag ser det som en ursäkt att ta en extra sväng :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
Skee skrev:
Går utmärkt, laddar gratis på mitt torg i Knivsta just nu och har en liten elektrisk skoter mellan bilen och hemmet.
Kanon med en hopfällbar elskoter i bagaget ja.
Jag har använt mig av Voi nån gång då jag varit i Stockholm och ställt mig på laddning en bil ifrån dit jag ska. :) Kanske inte så bra nu när det är massa snö.. Men annars funkar det fint. Kul med elsparkcykel också. Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Osssen
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 maj 2019 12:20

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Osssen »

Hur har det gått för OP? :)

Lite nyfiken jag med då jag går i lite tankar och har ungefär samma läge, kör boendeparkering idag på gatan bara, billigt och smidigt men tyvärr utan laddare :(
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Trean »

Osssen skrev:
Hur har det gått för OP? :)

Lite nyfiken jag med då jag går i lite tankar och har ungefär samma läge, kör boendeparkering idag på gatan bara, billigt och smidigt men tyvärr utan laddare :(
Hade ställt in mig på att kvälls- och/eller nattparkera i Stockholm Parkerings garage för 50-100 kr per gång, men så upptäckte jag att garaget bredvid mitt hus har laddplatser så där hyr jag nu en natt+helgparkering. Får stå där vardagar 17-09 och hela helgerna för en dryg femhundring per månad inkl fri el. Laddar 1-2 gånger per vecka, men känner mer frihet att parkera där när jag vill. Dessutom är det närmare än Stockholm Parkerings garage.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Bjelke »

Trean skrev:
Osssen skrev:
Hur har det gått för OP? :)

Lite nyfiken jag med då jag går i lite tankar och har ungefär samma läge, kör boendeparkering idag på gatan bara, billigt och smidigt men tyvärr utan laddare :(
Hade ställt in mig på att kvälls- och/eller nattparkera i Stockholm Parkerings garage för 50-100 kr per gång, men så upptäckte jag att garaget bredvid mitt hus har laddplatser så där hyr jag nu en natt+helgparkering. Får stå där vardagar 17-09 och hela helgerna för en dryg femhundring per månad inkl fri el. Laddar 1-2 gånger per vecka, men känner mer frihet att parkera där när jag vill. Dessutom är det närmare än Stockholm Parkerings garage.
Det är ju asbra ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av GreenMachine »

Osssen skrev:
Hur har det gått för OP? :)

Lite nyfiken jag med då jag går i lite tankar och har ungefär samma läge, kör boendeparkering idag på gatan bara, billigt och smidigt men tyvärr utan laddare :(
Känner fler som ”parkerar på gatan” med sin Tesla och som inte har några problem att få det att fungera. Om man har lite längre avstånd att köra och även saknar möjlighet att ladda på dagen/arbetet så kanske man bör ta sig lite extra tid till att planera hur man kan få det att funka. Ett problem är såklart att det inte finns någon SuC mitt i stan, men som många skrivit om redan så finns det många andra alternativ att ladda istället.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av heldiggrisen »

Jag undrar också hur det gick för OP, blev det laddare i föreningen?
Jag sitter själv som ordförande i en förening i södra Skåne, och kan säga att generellt får man jobba och lobba lite för sina motioner. De som lyckas i vår förening har pratat mycket med sina grannar.
Typisk procedur:
Medlem lämnar in motion
Styrelsen inhämtar information om intresse, evt
Inhämtar offert direkt.
Om styrelsen skickar ut intresseanmälan, så är det mycket viktig att du pratar med dina grannar, det kostar jo inget att inhämta prisofferter, men styrelsen kommer nog inte lägga energi på det om intresset är svalt.
Votering på årsstämman: om intresset är stort nog, här kommer också prisuppgifter att framgå. Prat med dina grannar, ska de inte på årsstämman, be om att de antingen förhandsröster till styrelsen (om möjlig) eller ger dig röstfullmakt.
rekorden i min förening var en som hade 38 röstfullmakter från grannar som inte kom till årsstämman, han fick lätt genom sin motion.
Lobbying är mycket viktig.
Lycka till
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Trean »

Det är en annan fastighetsägare som äger garaget tyvärr. Denna fastighetsägare verkar ha noll förståelse för elbilar och tror att de drar hur mycket el som helst. Så inga nya laddplatser i garaget ännu alltså. Parkeringsbolaget är positiva, men fastighetsägaren säger nej på gång av ev framtida ombyggnad. Även efter ombyggnad verkar laddplatser ha låg prio.
riille
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 mar 2021 14:19

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av riille »

Zalman3 skrev:
Jag har kört ca7000 mil i Norrland utan hemma laddning.
Går hur bra som helst.
En fråga, vid detta tillfälle för två år sedan, hade du bilen i garage eller utomhus? Jag försöker lista ut om det går att ha sin Tesla M3 utomhus vintertid och utan laddningsmöjligheter hemma. Jag antar att det inte är optimalt för batteriet, men frågan är, kan batteriet ta skada om den står orörd utomhus i -18 grader under 4 dagar? Och hur mycket prestanda förlorar man? Hmm...
Senast redigerad av riille, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av pejvic »

riille skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har kört ca7000 mil i Norrland utan hemma laddning.
Går hur bra som helst.
En fråga, vid detta tillfälle för två år sedan, hade du bilen i garage eller utomhus? Jag försöker lista ut om det går att ha sin Tesla M3 utomhus vintertid och utan laddningsmöjligheter hemma. Jag antar att det inte är optimalt för batteriet, men frågan är, kan batteriet ta skada om den står orörd utomhus i -18 grader under 4 dagar? Hmm...
nej det tar ingen skada av det.
Haft alla 3/Y
riille
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 mar 2021 14:19

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av riille »

pejvic skrev:
riille skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har kört ca7000 mil i Norrland utan hemma laddning.
Går hur bra som helst.
En fråga, vid detta tillfälle för två år sedan, hade du bilen i garage eller utomhus? Jag försöker lista ut om det går att ha sin Tesla M3 utomhus vintertid och utan laddningsmöjligheter hemma. Jag antar att det inte är optimalt för batteriet, men frågan är, kan batteriet ta skada om den står orörd utomhus i -18 grader under 4 dagar? Hmm...
nej det tar ingen skada av det.
Okej, tack för svar! Hur är det med prestandan, har sett Youtube videos där folk visar att dem förlorar ca 4% under en kall natt, om man låter bilen stå ute en vecka, har man då förlorat 28%?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av mikebike »

riille skrev:
pejvic skrev:
riille skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har kört ca7000 mil i Norrland utan hemma laddning.
Går hur bra som helst.
En fråga, vid detta tillfälle för två år sedan, hade du bilen i garage eller utomhus? Jag försöker lista ut om det går att ha sin Tesla M3 utomhus vintertid och utan laddningsmöjligheter hemma. Jag antar att det inte är optimalt för batteriet, men frågan är, kan batteriet ta skada om den står orörd utomhus i -18 grader under 4 dagar? Hmm...
nej det tar ingen skada av det.
Okej, tack för svar! Hur är det med prestandan, har sett Youtube videos där folk visar att dem förlorar ca 4% under en kall natt, om man låter bilen stå ute en vecka, har man då förlorat 28%?
Batteriet förlorar användbar kapacitet vid lägre temperatur, inte energi.
Min bil förlorar 30% på en vecka, men det beror på Vaktläget och inte på temperaturen.

På denna bild syns det ganska tydligt (även om den laddas här). Det blå området är en del av batteriets kapacitet som inte går att utnyttja på grund av (ganska) låg temperatur, men energin har inte försvunnit.
Screenshot_20210102-101457_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MrMink
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 nov 2020 22:34

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av MrMink »

riille skrev:
pejvic skrev:
riille skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har kört ca7000 mil i Norrland utan hemma laddning.
Går hur bra som helst.
En fråga, vid detta tillfälle för två år sedan, hade du bilen i garage eller utomhus? Jag försöker lista ut om det går att ha sin Tesla M3 utomhus vintertid och utan laddningsmöjligheter hemma. Jag antar att det inte är optimalt för batteriet, men frågan är, kan batteriet ta skada om den står orörd utomhus i -18 grader under 4 dagar? Hmm...
nej det tar ingen skada av det.
Okej, tack för svar! Hur är det med prestandan, har sett Youtube videos där folk visar att dem förlorar ca 4% under en kall natt, om man låter bilen stå ute en vecka, har man då förlorat 28%?
Jag hade min stående en månad utan att vara kopplad för laddning, parkerade med 70% och hämtade bilen efter lite mer än 4 veckor med 50% på batteriet.
Det var under januari och växlande temperatur mellan +5 och -10. Hade koll på den via appen någon gång i veckan om den skulle behöva kopplas in men såg inga såna tendenser under den perioden. Hade däremot inte sentry mode inkopplat då det hade dränerat batteriet över tid...

Hade även Tesla på telefon för någon vecka sedan och han menade att det viktiga är att inte batteriet tappar all kraft då det kan skada huvudbatteriet, men ligger den mellan vettiga nivåer (tolkade det som att den inte skall under 0% men ligger alltid över 20% själv) så skall det inte vara någon fara.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av TomParkering »

Verkar ju vara en viss Stockholms centrering i tråden men undrar om någon har info om hur det skulle kunna fungera i Malmö.

Börjar känna suget efter att omsätta lite aktier till en bil. Men bor i Malmö i en lägenhet utan garage och inget sådant jag skulle kunna hyra heller inom praktiskt avstånd.

Det finns ju en del laddare i olika publika parkeringsgarage runt om i stan men det verkar från vad jag sett inte vara med någon vidare laddhastighet så att åka till någon sådan och behöva vänta hela dan känns lite dåligt.

Kan tillägga att jag jobbar mest hemifrån även när det inte är pandemi så inget jobb att ladda på heller.

Nu skriker väl hälften av er om att Löddeköpinge har superchargers men för en Malmöbo ligger Löddeköpinge halvvägs till Norrland och för oss är ett par mil en bra bit.

Jag är väl medveten om att det inte kommer att bli något problem att hålla bilen tillräckligt laddad för dagligt bruk. Vad jag hade hoppats kunna undvika är att vid vid långresor behöva börja med att stanna i Löddeköpinge eller i Köge för att jag inte haft något enkelt sätt att fylla batteriet kvällen innan utan att behöva planera.

Jag kan till och med köpa att det inte har funnits någon supercharger vid Bulltofta, Hyllie eller liknande fram till nu. Men när det inte verkar finnas någon planerad alls ännu är det ju risk att det dröjer ett par år till så behöver en bättre plan än att vänta på en sådan i Malmö.

Tar gärna emot tips på bästa sättet att hantera situationen. Finns det några publika snabbladare i Malmö som man skulle kunna använda? Sladd genom lägenhets fönstret ner till gatuparkeringen natten innan långresa förmodar jag bör undvikas.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av Niklas Z »

TomParkering skrev:
Det finns ju en del laddare i olika publika parkeringsgarage runt om i stan men det verkar från vad jag sett inte vara med någon vidare laddhastighet så att åka till någon sådan och behöva vänta hela dan känns lite dåligt.
Kan bilen stå där över natten? Jag är i samma situation som du, men bor i Uppsala. Jag har bland annat flera 3,7 kW laddare inom gångavstånd och en natt vid en sådan ger ordentligt med laddning trots den låga effekten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av mikebike »

Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Elbil utan laddare hemma

Inlägg av TomParkering »

mikebike skrev:
Jag parkerar 4 timmar i närmaste köpcentrum "när det kniper".
11 kW, knappt 2 km att gå åt vardera hållet.
Har inte koll på hur det funkar i sådana garage. Betalar man både för parkering och elen? Hur blir kostnaden jämfört med att ladda för 'hemma' priser eller på supercharger?

Blir ju lite löjligt att räkna ören kanske när man köper en halvmiljon+ bil men det blir ju en principsak att kunna 'tanka' rejält billigare än en bensinbil.
Skriv svar