Egen laddbox i flerbilsgarage

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av Trean »

Är det någon här som har lyckats installera en egen laddbox i ett flerbilsgarage?

Jag hyr en fast plats i ett flerbilsgarage och skulle vilja installera en Tesla Wall Connector med en egen elmätare. Parkeringsbolaget säger OK och elbolaget installerar en elmätare gratis, men fastighetsägaren är inte positivt inställd.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av e5m1r »

Trean skrev:
Är det någon här som har lyckats installera en egen laddbox i ett flerbilsgarage?

Jag hyr en fast plats i ett flerbilsgarage och skulle vilja installera en Tesla Wall Connector med en egen elmätare. Parkeringsbolaget säger OK och elbolaget installerar en elmätare gratis, men fastighetsägaren är inte positivt inställd.
@danni har en på sin plats
Kommunalt ägt bolag om jag inte minns fel
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Trean skrev:
Är det någon här som har lyckats installera en egen laddbox i ett flerbilsgarage?

Jag hyr en fast plats i ett flerbilsgarage och skulle vilja installera en Tesla Wall Connector med en egen elmätare. Parkeringsbolaget säger OK och elbolaget installerar en elmätare gratis, men fastighetsägaren är inte positivt inställd.
@danni har en på sin plats
Kommunalt ägt bolag om jag inte minns fel
Nej, det är snarare fastighetsägaren som installerat laddbox åt honom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Trean skrev:
Är det någon här som har lyckats installera en egen laddbox i ett flerbilsgarage?

Jag hyr en fast plats i ett flerbilsgarage och skulle vilja installera en Tesla Wall Connector med en egen elmätare. Parkeringsbolaget säger OK och elbolaget installerar en elmätare gratis, men fastighetsägaren är inte positivt inställd.
@danni har en på sin plats
Kommunalt ägt bolag om jag inte minns fel
Nej, det är snarare fastighetsägaren som installerat laddbox åt honom.
Kändisar........ :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av Trean »

Är det någon här som kan hjälpa mig att räkna ut hur lite el min bil drar? Kör bara ca 20 km på vardagar så det är det som måste laddas tillbaka varje natt. Fastighetsägaren verkar tro att alla elbilar laddar hela tiden och aldrig blir fulladdade. Tror ni att det hjälper om jag säger att jag kan ladda på lägre effekt? Jag har egentligen inget behov av att ladda snabbt där jag nattparkerar.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av TeslaM3 »

Trean skrev:
Är det någon här som kan hjälpa mig att räkna ut hur lite el min bil drar? Kör bara ca 20 km på vardagar så det är det som måste laddas tillbaka varje natt. Fastighetsägaren verkar tro att alla elbilar laddar hela tiden och aldrig blir fulladdade. Tror ni att det hjälper om jag säger att jag kan ladda på lägre effekt? Jag har egentligen inget behov av att ladda snabbt där jag nattparkerar.
Säg att den drar 2kw / mil så är det ju 4 kw som ska laddas varje natt. 5A x 230v ger lite dryg 1,1 kw så då tar det 4 timmar att ladda tillbaka.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av evilirish »

För att ställa det i relation så drar en omgång tvätt ca 4-6kWh. Du behöver alltså motsvarande en omgång tvätt i en snål tvättmaskin per dag.
Får du dessutom en elmätare installerad är väl saken biff? Kom överens om ett schablonpris och ett kWh-pris som du sen stämmer av X antal gånger om året.
Säg ett par hundralappar i månaden för att du ska ligga på plus, sen märker värden rätt snabbt hur lite det går åt egentligen..
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 284
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av Trean »

Tack för bra svar. Det verkar inte vara elkostnaden som är problemet utan snarare är de överdrivet oroliga för att elen inte ska räcka till i fastigheten. Jämförelsen med en tvättmaskin var bra.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Egen laddbox i flerbilsgarage

Inlägg av nek0 »

evilirish skrev:
För att ställa det i relation så drar en omgång tvätt ca 4-6kWh. Du behöver alltså motsvarande en omgång tvätt i en snål tvättmaskin per dag.
Får du dessutom en elmätare installerad är väl saken biff? Kom överens om ett schablonpris och ett kWh-pris som du sen stämmer av X antal gånger om året.
Säg ett par hundralappar i månaden för att du ska ligga på plus, sen märker värden rätt snabbt hur lite det går åt egentligen..
Man ska inte överdriva :) Så mycket kostar det att tvätta - Telge Energi
https://telgeenergi.se/privat/kundservi ... tt-tvatta/
Skriv svar