Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Fortum Charge n Drive

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Fortum Charge n Drive

Inläggav Teslaägare PeppeBjork » 30 aug 2019 08:44

jag var igår på en längre roadtrip och behövde toppa upp batteriet lite i Jönköping Fortum charge n drive. jag fick inte mer än 41 kw av utlovade 50 kw CCS. Då dom tar betalt per minut och inte för vad man faktiskt får levererat så mailade jag kundtjänst och reklamerade. Det är ju 20% under utlovat.
Till svar fick jag följande:
På laddstationer är det olika kW som vi erbjuder, just på denna laddstation erbjuder vi 50 kW. Sen är det din bil/batteri som styr hur mycket den kan ta emot. Vi kan aldrig lova att du får 50 kW när det är bilen/batteriet som styr det.

Att tillägga. jag kör en MX P100 årsmodell -19 batteriet var uppvärmt efter 50 mil på vägen

De här är inte en fråga om pengar utan principen
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare

Re: Fortum Charge n Drive

Inläggav Teslaägare Remuz » 30 aug 2019 09:09

Vilken SoC hade du vid laddningen?
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav PoloPrinsen » 30 aug 2019 09:22

Skulle du fått minst 50kW på en annan laddplats, tex teslas egna? Isåfall är det snålt av fortum att inte kompensera. Och lite fult att inte informera innan att de själva inte alltid levererar max ut till kund heller.
Annars är det väl som fortum svarade att bilen begränsar och inte deras fel.
Mvh PP
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inläggav Teslaägare PeppeBjork » 30 aug 2019 09:43

Jag fick 138 kw på ödeshög 40 min senare
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jeppe_E » 30 aug 2019 09:50

PeppeBjork skrev:jag var igår på en längre roadtrip och behövde toppa upp batteriet lite i Jönköping Fortum charge n drive. jag fick inte mer än 41 kw av utlovade 50 kw CCS. Då dom tar betalt per minut och inte för vad man faktiskt får levererat så mailade jag kundtjänst och reklamerade. Det är ju 20% under utlovat.
Till svar fick jag följande:
På laddstationer är det olika kW som vi erbjuder, just på denna laddstation erbjuder vi 50 kW. Sen är det din bil/batteri som styr hur mycket den kan ta emot. Vi kan aldrig lova att du får 50 kW när det är bilen/batteriet som styr det.

Att tillägga. jag kör en MX P100 årsmodell -19 batteriet var uppvärmt efter 50 mil på vägen

De här är inte en fråga om pengar utan principen

Remuz skrev:Vilken SoC hade du vid laddningen?

What he said....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 (2019) - Levererad den 24/5 (2019)

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Referralkod: jesper15749

Inläggav PoloPrinsen » 30 aug 2019 09:55

Nu kan inte jag laddkurvan för din MX100 utantill, men låter på.dig som om du inte var nära fullt iaf. Vid nära fullt så får man ju inte alls så många kW. Nåja låter som om fortum vill ha 100% betalt för 80% av den levererade varan.

Om du är på resande fot fortfarande (som det verkar iaf) och vill driva lite lagom seriöst med dom så kan du ju ringa el maila in till deras kundservice och fråga efter den resterande delen av din el. Säg att du är (latitud & longitud) samt att du vill ha det leveterat i bilen. Har de ingen kabel i närheten så går det bra med ett laddat batteri till din position.

Annars är det nog läge att via denna och andra sidor kolla upp om det är en unik händelse du drabbats av aller om det är satt i system av fortum att leverera under 100% av varan, dvs elen i ditt fall. Beroende på vilket lite olika åtgärder är lämpligt.

Mvh PP.
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 30 aug 2019 09:55

Det ligger väl inom det man brukar få ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav JFAH » 30 aug 2019 10:07

Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.
JFAH

Inläggav elbilist mati » 30 aug 2019 10:16

Nånstans mellan 40 och 50kW anser jag som normalt. 41 är visserligen i underkant, men inget ovanligt enligt min erfarenhet. Det är i själva verket ganska sällan jag verkligen har fått 50kW.
Det är precis därför jag inte gillar minutdebitering.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 30 aug 2019 11:34

F.ö. inte specifikt för Fortums laddare, alla Chademo ( borde vara samma med ”gamla CCS”) ger liknade effekt. På snabbladdaren i Kristinehamn får jag dock 49kW.
Senast redigerad av Gustafsson 30 aug 2019 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Nästa

Återgå till Destination chargers