Jag håller faktiskt med. Det är väldigt tråkigt att en annars väldigt bra bil som min e-tron blir så mycket sämre enbart pga den nu rätt inskränkta långsfärdsdugligheten. Den fungerade väldigt bra fram tills det blev så dyrt att ladda att en dieselbil skulle vara det bättre alternativet, åtminstone när man ska hålla sig till Ionity. Och att kunna ladda hos ionity var ju naturligtvis det som var tanken. Utan Ionity hade jag inte skaffat bilen. Så enkelt är det. Och här i Sverige är alternativen inte jätteroliga. Det går att klara sig med andra operatörer, men det blir rätt besvärligt. Man är utan tvekan lite begränsad i sin frihet, mer än vad vi hade tänkt oss. Det vill jag inte sticka under stolen med.LarsL skrev:Revolution för alla andra än Tesla, ja. Säger det igen man måste ha en bra ursäkt om man väljer en annan bil än Tesla. I ditt fall mati så är det tillgänglighet till service.
Förr i tiden (med dieselbil) åkte jag sträckan Sverige-Tyskland 4-6 gånger per år. På senare år har det minskat till kanske två gånger per år när soppan blev allt dyrare. Elbilen var ett trevligt sätt att hålla resekostnaderna nere. Nu åker vi troligen inte alls i år. Det är verkligen inte trevligt att sitta i bilen medan man laddar och hundralapparna bara swischar ut genom sladden. Varje kilowattimme svider i plånboken liksom. Så vill man ju inte ha det.
Om inte laddmöjligheterna blir bättre, alternativt att priserna sjunker (osannolikt dock), så är det inte omöjligt att jag skaffar en bränsledriven bil efter e-tron. För kortare turer har vi ju e-Golfen, och för långfärder är en elbil helt enkelt inte intressant längre.
Det finns såklart en teoretisk möjlighet att skaffa en Tesla Model Y, men det är många pusselbitar som måste på plats innan jag skulle våga ta ett sådant steg igen.