Fortum Charge n Drive

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Remuz »

Vid låg spänning får du lägre effekt tyvärr. Så frågan är om du toppade upp från 70% eller 10%. Vid 10% på Chademo får jag runt 40kW. Vid 70% ligger det på 47-48kW.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av GreenMachine »

mati skrev:
Nånstans mellan 40 och 50kW anser jag som normalt. 41 är visserligen i underkant, men inget ovanligt enligt min erfarenhet. Det är i själva verket ganska sällan jag verkligen har fått 50kW.
Det är precis därför jag inte gillar minutdebitering.
50, 40 eller 20 spelar ju kanske mindre roll men om man som i detta fall tar betalt för 50, om då i synnerhet om det nu är så att det i praktiken av olika skäl dessutom aldrig är/blir 50 kw så är det ren bluff.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Walker »

Eftersom jag numer kör Tesla är det för mig en principsak. Jag stödjer inte alla dessa bluffande elbolag med hycklade utfästelser om en bättre och fossilfri värld och med en högst tveksam teknisk utrustning (som under min tid med Golfen strulade i ca 40% av fallen)
Jag laddar till 100 % på SuC när jag är på resande fot. Dels för att jag vet att det funkar, dels för att jag vet vad det kostar och dels för att visa min uppskattning för att Tesla (faktiskt som ENDA biltillverkare) förser sina produkter med en infrastruktur.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av PeppeBjork »

Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Walker »

PeppeBjork skrev:
Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
Bevisligen lurad av Fortum m a o.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Lophornis »

JFAH skrev:
Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.
Fossil pumparna kontrolleras med jämna mellanrum så en liter är just 1L. Borde finnas en sådan kontroll på laddstationer också. Tänk vilket väsen det skulle bli om man får 10% mindre fossilt än man betalar för.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Walker »

Lophornis skrev:
JFAH skrev:
Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.
Fossil pumparna kontrolleras med jämna mellanrum så en liter är just 1L. Borde finnas en sådan kontroll på laddstationer också. Tänk vilket väsen det skulle bli om man får 10% mindre fossilt än man betalar för.
...för att inte tala om 20%! :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Svenssons »

När det handlar om att man bara får 45 eller 48 kW från 50 kW Chademo/CCS så är det ju endast hastigheten på laddning som detta styr. Hur många kWh man sedan får är ju en annan fråga. Där är ju bilen med och kommunicerar hur mycket som har laddats.

Jag var förut väldigt på om att betalning skall ske per laddad kWh och inte per minut, just för att man inte vet vad för laddhastighet man får. Är ju lite märkligt att få betala mer för att man får en sämre service när laddaren i te klarar av att leverera det den ska. Dock så tycker jag nu också att det är fel att en bil kan komma till en snabbladdare som kan ladda i 250kW och där står en bil och tar upp laddaren vars maxladdhastighet är 25kW eller ännu värre att laddaren är upptagen i timmar för att ägaren ligger och sover på hotellet eller liknande. Minut pris lär också behövas för att motverka missbruk.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av mati »

PeppeBjork skrev:
Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
Kanske har du redan förklaringen då. Batterispänningen är lägre vid låg SOC, och om laddaren är begränsad till en viss strömstyrka, vilket den troligen är, så blir laddeffekten lägre än 50kW.
Effekt = ström × spänning
Jag har svårt att se lurendrejeriet i det det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Tellus »

Går inte att ladda Tesla hos Fortum Charge & Drive :o
A02B5600-CC77-4662-9DD7-681A8EBE9BBF.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av LarsL »

Jag anmälde något av dessa företag med minutpriser till Konsumentverket men de var inte intresserade då. De svarade att de oftast bara utreder sådant som är av allmänintresse eller något sånt. Jag hävdade och hävdar fortfarande att det är olagligt att sälja el på annat sätt än öre/kWh, de hävdar att de säljer en tjänst.

Kan man lägga upp det lite snyggt genom att visa att de inte levererar vad de tar betalt för.
Matte
Inlägg: 286
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Matte »

Senaste två veckorna har jag laddat 7ggr på ccs fortum med model 3. Har testat alla viktiga kombinationer tror jag: kommit fram med varmt tomt batteri o laddat nästan fullt. Kommit fram med tomt kallt batteri o laddat fullt. Kommit fram med halvfullt varmt batteri o laddat fullt. Kommit fram med halvfullt kallt batteri o laddat fullt. Dock får jag aldrig mer än 42kw o normalt ligger jag på 40. Som lägst ligger jag på ca 36kw.

Snackat med fortum om det o de säger att man aldrig kan få 50kw, men de kunde se att just den laddaren jag pratade om då (har testa olika laddare btw) hade som max någonsin levererat 45kw till någon annan kund.

De sa jag skulle kontakta tesla för det var deras fel
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Gustafsson »

Jag får inte heller mer än så på de vanliga laddarna. Tror inte det är teslas fel då jag får över 100kW på laddaren i Kristinehamn. Får någon 50 kW med någon bil ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Remuz »

InCharge 50kW Chademo

05/10/2019 12:46:27 - 05/10/2019 13:26:59
30.609kWh

Det ger ett snitt på 45.9kW. Nu var detta en model X med Chademo dock... (kostnaden landade på 3.17kr/kWh vilket jag tycker är klart överkommligt för att få snabbladda).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Bjelke »

Dom där laddarna ger normalt max 120A i ström och effekten blir ström x spänning, där spänningen är batterispänningen i bilen,
så vid 400 Volt så får man 48kW (120x400) och när man väl kommit upp i ca 400Volt så har bilen (tyvärr) börjat begränsa laddströmmen
(för att skydda batteriet) så i en Tesla når man sällan upp till ens 48kW.
Så lite beroende på vilket batteri man har i bilen så får man lite olika max-värden på effekten, tyvärr är det ju så att när batteriet
har ganska låg laddnivå och kan ta emot mycket ström så är samtidigt spänningen låg vilket alltså leder till lägre laddeffekt eftersom laddaren
inte kan leverera högst 120A ström.
Har man tex ett 75-batteri med ännu lägre system-spänning i batteriet så blir det än värre, typ max 40kW (ibland lite mer).
Har man däremot ett 100-batteri så kan man få ut nära 50kW (då krävs det 120 A vid ca 417V)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av lawgiver »

På Bees snabbladdare så har jag normalt fått med CCS, runt 42kw, med toppar på 48kw, 90kwh batteri....så om exemplet med Fortum ovan som bara levererat 45 som max någonsin så är det ju något som inte stämmer i deras laddare.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Swede1 »

Mm, en del 50 kW laddare ger max 45 kW, står ibland på uppladdning.nu. Tror det kan vara en 64 A ledning in som begränsar. (32 A trefas ger 22 kW ), sen sjunker det ytterligare beroende på batterispänning, värme, soc. 2-3 kr per kWh är rimligt tycker jag, för att det ska bli klart billigare än bensin, annars kan man fortsätta med bensin. EON har rätt pris nu på 2,5 kr/kWh. Sen får det bli nån straffavgift om man står för länge, 1 kr per minut kanske om man laddar över en timme tex.

Värre är det när laddaren inte fungerar fast den står som ok i deras app och att det är en laddare sen som är trasig/nedlagd. Värst är när man ska felsöka åt Fortum, dra i nödöppnande av laddkontakt mm när man har bråttom, hopplöst. Det här skrämmer nybilsköpare, folk vågar inte leasa Audi etron (utan tar nya laddhybriden Q5 med fyra mils räckvidd) pga mina historier om snabbladdproblem och upptagna laddare. Hur ska det gå vid jul/sommar , sportlov, när alla andra ska åka och ladda samtidigt? Nä, jag tar laddhybriden, ingen chansning här och bli strandad nånstans. Synd, nu när Audi fått ner priset på e tron. Ingen early adopter här inte.
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av clecab »

Det är ganska vanligt att man drar fram kablage som klarar 63A och säkrar upp för det. Tex chademo skall enligt standarden leverera mellan 0-120A och 150 till 500V. 500*120 är 60kW men det finns idag Inga bilar som har batterier som går över 405-410V. alltså max 48-49kW

Att då bara säkra upp till 63A dvs 42kW är helt ok tycker jag. Skillnaden i inkopplingsavgift och sedan nätavgift kan vara en dubblering. (Kräver också tjockare kablar mm)
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Lophornis »

Det kommer snart stå i beskrivningen för stationerna "upp till 50kW" det är ju så som bredbands bolagen kommer undan. Sedan det ju alltid kundens utrustning som är fel.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Fortum.JPG
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av bylund »

Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Fortum.JPG
På bilden står det ju att det är betalat för 49 minuter à 2,50 kr, inte per kWh.
Det stämmer även med start- och stopptiderna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av heldiggrisen »

Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Fortum.JPG
Du har betalat 3,22kr per kWh.
2,50 per minut
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Off Grid Byggaren »

heldiggrisen skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Bilagan Fortum.JPG finns inte längre
Du har betalat 3,22kr per kWh.
2,50 per minut
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Pris.png
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Riktigt prisvärt när du laddar med 150kW hos Fortum. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns bara två sådana i Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Fortum Charge n Drive

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Riktigt prisvärt när du laddar med 150kW hos Fortum. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns bara två sådana i Sverige.
Och när det börjar komma fler som verkligen kan ladda med den effekten så kommer dom helt plötsligt att skifta till debitering per kWh :lol:
Vilken slump liksom (och dom kommer ta tillfället i akt att "anpassa debiteringen efter kundernas behov och efterfrågningar")
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar