Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Fortum Charge n Drive

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Re: Fortum Charge n Drive

Inläggav Teslaägare Remuz » 30 aug 2019 11:36

Vid låg spänning får du lägre effekt tyvärr. Så frågan är om du toppade upp från 70% eller 10%. Vid 10% på Chademo får jag runt 40kW. Vid 70% ligger det på 47-48kW.
P3D vit med vit interiör. Fjärde teslan, första trean.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Referralkod: stefan4169

Inläggav Teslaägare GreenMachine » 30 aug 2019 11:47

mati skrev:Nånstans mellan 40 och 50kW anser jag som normalt. 41 är visserligen i underkant, men inget ovanligt enligt min erfarenhet. Det är i själva verket ganska sällan jag verkligen har fått 50kW.
Det är precis därför jag inte gillar minutdebitering.

50, 40 eller 20 spelar ju kanske mindre roll men om man som i detta fall tar betalt för 50, om då i synnerhet om det nu är så att det i praktiken av olika skäl dessutom aldrig är/blir 50 kw så är det ren bluff.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Walker » 30 aug 2019 11:56

Eftersom jag numer kör Tesla är det för mig en principsak. Jag stödjer inte alla dessa bluffande elbolag med hycklade utfästelser om en bättre och fossilfri värld och med en högst tveksam teknisk utrustning (som under min tid med Golfen strulade i ca 40% av fallen)
Jag laddar till 100 % på SuC när jag är på resande fot. Dels för att jag vet att det funkar, dels för att jag vet vad det kostar och dels för att visa min uppskattning för att Tesla (faktiskt som ENDA biltillverkare) förser sina produkter med en infrastruktur.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Referralkod: mikael83741

Inläggav Teslaägare PeppeBjork » 30 aug 2019 12:58

Tack för alla svar!
jag toppade från 7% till 14%. så då får vi anse det som normalt.
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Walker » 30 aug 2019 13:08

PeppeBjork skrev:Tack för alla svar!

Bevisligen lurad av Fortum m a o.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inläggav elbilist Lophornis » 30 aug 2019 13:43

JFAH skrev:Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.

Fossil pumparna kontrolleras med jämna mellanrum så en liter är just 1L. Borde finnas en sådan kontroll på laddstationer också. Tänk vilket väsen det skulle bli om man får 10% mindre fossilt än man betalar för.
Lophornis
elbilist

Inläggav Teslaägare Walker » 30 aug 2019 13:45

Lophornis skrev:
JFAH skrev:Efter att ha hängt på forum under många år och tittat på just denna fråga så är runt 40 kw på en chademo/ccs 50 kw laddare det som är verklig effekt ut. Oaktat laddtillstånd i bilen så har det också att göra med systemspänningen på fordonet, och det faktum att de flesta sådana här installationer helt enkelt verkar vara avsäkrade på 50 ampere vilket ger som mest 45kw ut. I någon diskussion jag hade med en företrädare för elbolag för några år sedan fanns det någon magisk gräns för nätavgifter där. Så; majoriteten av 50kw installationerna ger i praktiken runt 40. Något att tänka på. Uppladdning.nu har i många fall rättvisande uppmätta effekter ut. Huruvida detta håller på att ändra sig är väl en annan fråga. I längden är det ju inte hållbart att lura kunderna. För övrigt finns det bara ett sätt som är vettigt att ta betalt av kunden, och det är per förbrukad kilowatt. Att dilla med minut priser är bara genant dåligt. Man kan göra det när bilen rapporterar fullt, och då som straffavgift för att man stå där, men inte under laddning.

Fossil pumparna kontrolleras med jämna mellanrum så en liter är just 1L. Borde finnas en sådan kontroll på laddstationer också. Tänk vilket väsen det skulle bli om man får 10% mindre fossilt än man betalar för.
...för att inte tala om 20%! :roll:
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 30 aug 2019 16:48

När det handlar om att man bara får 45 eller 48 kW från 50 kW Chademo/CCS så är det ju endast hastigheten på laddning som detta styr. Hur många kWh man sedan får är ju en annan fråga. Där är ju bilen med och kommunicerar hur mycket som har laddats.

Jag var förut väldigt på om att betalning skall ske per laddad kWh och inte per minut, just för att man inte vet vad för laddhastighet man får. Är ju lite märkligt att få betala mer för att man får en sämre service när laddaren i te klarar av att leverera det den ska. Dock så tycker jag nu också att det är fel att en bil kan komma till en snabbladdare som kan ladda i 250kW och där står en bil och tar upp laddaren vars maxladdhastighet är 25kW eller ännu värre att laddaren är upptagen i timmar för att ägaren ligger och sover på hotellet eller liknande. Minut pris lär också behövas för att motverka missbruk.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav elbilist mati » 30 aug 2019 16:54

PeppeBjork skrev:Tack för alla svar!

Kanske har du redan förklaringen då. Batterispänningen är lägre vid låg SOC, och om laddaren är begränsad till en viss strömstyrka, vilket den troligen är, så blir laddeffekten lägre än 50kW.
Effekt = ström × spänning
Jag har svårt att se lurendrejeriet i det det här fallet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Tellus » 29 sep 2019 15:40

Går inte att ladda Tesla hos Fortum Charge & Drive :o