Sida 1 av 2

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 29 sep 2019 17:15
av LarsL
Jag anmälde något av dessa företag med minutpriser till Konsumentverket men de var inte intresserade då. De svarade att de oftast bara utreder sådant som är av allmänintresse eller något sånt. Jag hävdade och hävdar fortfarande att det är olagligt att sälja el på annat sätt än öre/kWh, de hävdar att de säljer en tjänst.

Kan man lägga upp det lite snyggt genom att visa att de inte levererar vad de tar betalt för.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 10 okt 2019 07:23
av Matte
Senaste två veckorna har jag laddat 7ggr på ccs fortum med model 3. Har testat alla viktiga kombinationer tror jag: kommit fram med varmt tomt batteri o laddat nästan fullt. Kommit fram med tomt kallt batteri o laddat fullt. Kommit fram med halvfullt varmt batteri o laddat fullt. Kommit fram med halvfullt kallt batteri o laddat fullt. Dock får jag aldrig mer än 42kw o normalt ligger jag på 40. Som lägst ligger jag på ca 36kw.

Snackat med fortum om det o de säger att man aldrig kan få 50kw, men de kunde se att just den laddaren jag pratade om då (har testa olika laddare btw) hade som max någonsin levererat 45kw till någon annan kund.

De sa jag skulle kontakta tesla för det var deras fel

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 10 okt 2019 08:08
av Gustafsson
Jag får inte heller mer än så på de vanliga laddarna. Tror inte det är teslas fel då jag får över 100kW på laddaren i Kristinehamn. Får någon 50 kW med någon bil ?

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 10 okt 2019 08:45
av Remuz
InCharge 50kW Chademo

05/10/2019 12:46:27 - 05/10/2019 13:26:59
30.609kWh

Det ger ett snitt på 45.9kW. Nu var detta en model X med Chademo dock... (kostnaden landade på 3.17kr/kWh vilket jag tycker är klart överkommligt för att få snabbladda).

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 10 okt 2019 10:02
av Bjelke
Dom där laddarna ger normalt max 120A i ström och effekten blir ström x spänning, där spänningen är batterispänningen i bilen,
så vid 400 Volt så får man 48kW (120x400) och när man väl kommit upp i ca 400Volt så har bilen (tyvärr) börjat begränsa laddströmmen
(för att skydda batteriet) så i en Tesla når man sällan upp till ens 48kW.
Så lite beroende på vilket batteri man har i bilen så får man lite olika max-värden på effekten, tyvärr är det ju så att när batteriet
har ganska låg laddnivå och kan ta emot mycket ström så är samtidigt spänningen låg vilket alltså leder till lägre laddeffekt eftersom laddaren
inte kan leverera högst 120A ström.
Har man tex ett 75-batteri med ännu lägre system-spänning i batteriet så blir det än värre, typ max 40kW (ibland lite mer).
Har man däremot ett 100-batteri så kan man få ut nära 50kW (då krävs det 120 A vid ca 417V)...

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 10 okt 2019 10:22
av lawgiver
På Bees snabbladdare så har jag normalt fått med CCS, runt 42kw, med toppar på 48kw, 90kwh batteri....så om exemplet med Fortum ovan som bara levererat 45 som max någonsin så är det ju något som inte stämmer i deras laddare.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 10 okt 2019 10:26
av Swede1
Mm, en del 50 kW laddare ger max 45 kW, står ibland på uppladdning.nu. Tror det kan vara en 64 A ledning in som begränsar. (32 A trefas ger 22 kW ), sen sjunker det ytterligare beroende på batterispänning, värme, soc. 2-3 kr per kWh är rimligt tycker jag, för att det ska bli klart billigare än bensin, annars kan man fortsätta med bensin. EON har rätt pris nu på 2,5 kr/kWh. Sen får det bli nån straffavgift om man står för länge, 1 kr per minut kanske om man laddar över en timme tex.

Värre är det när laddaren inte fungerar fast den står som ok i deras app och att det är en laddare sen som är trasig/nedlagd. Värst är när man ska felsöka åt Fortum, dra i nödöppnande av laddkontakt mm när man har bråttom, hopplöst. Det här skrämmer nybilsköpare, folk vågar inte leasa Audi etron (utan tar nya laddhybriden Q5 med fyra mils räckvidd) pga mina historier om snabbladdproblem och upptagna laddare. Hur ska det gå vid jul/sommar , sportlov, när alla andra ska åka och ladda samtidigt? Nä, jag tar laddhybriden, ingen chansning här och bli strandad nånstans. Synd, nu när Audi fått ner priset på e tron. Ingen early adopter här inte.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 11 okt 2019 12:21
av clecab
Det är ganska vanligt att man drar fram kablage som klarar 63A och säkrar upp för det. Tex chademo skall enligt standarden leverera mellan 0-120A och 150 till 500V. 500*120 är 60kW men det finns idag Inga bilar som har batterier som går över 405-410V. alltså max 48-49kW

Att då bara säkra upp till 63A dvs 42kW är helt ok tycker jag. Skillnaden i inkopplingsavgift och sedan nätavgift kan vara en dubblering. (Kräver också tjockare kablar mm)

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 11 okt 2019 12:35
av Lophornis
Det kommer snart stå i beskrivningen för stationerna "upp till 50kW" det är ju så som bredbands bolagen kommer undan. Sedan det ju alltid kundens utrustning som är fel.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 11 mar 2020 21:01
av Off Grid Byggaren
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Fortum.JPG

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 11 mar 2020 21:19
av bylund
Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Fortum.JPG
På bilden står det ju att det är betalat för 49 minuter à 2,50 kr, inte per kWh.
Det stämmer även med start- och stopptiderna.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 11 mar 2020 21:23
av heldiggrisen
Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Fortum.JPG
Du har betalat 3,22kr per kWh.
2,50 per minut

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 11 mar 2020 21:44
av Off Grid Byggaren
heldiggrisen skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Verkar som Fortum Charge & Drive tar betalt för den förbrukade AC som matas in vid DC-laddning 50 kW.

Det står i appen att priset är 2,50 per kWh.

Men har de så dålig verkningsgrad på laddarna att 22% försvinner?
Bilagan Fortum.JPG finns inte längre
Du har betalat 3,22kr per kWh.
2,50 per minut
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Pris.png

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 06:40
av mati
Off Grid Byggaren skrev:
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Riktigt prisvärt när du laddar med 150kW hos Fortum. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns bara två sådana i Sverige.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 06:53
av Bjelke
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Riktigt prisvärt när du laddar med 150kW hos Fortum. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns bara två sådana i Sverige.
Och när det börjar komma fler som verkligen kan ladda med den effekten så kommer dom helt plötsligt att skifta till debitering per kWh :lol:
Vilken slump liksom (och dom kommer ta tillfället i akt att "anpassa debiteringen efter kundernas behov och efterfrågningar")

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 07:01
av mati
Säkert. Men de kommer förhoppningsvis inte debitera 8-9kr/kWh. För annars, om det blir så att fler hakar på Ionitys prissättning så är elbilsrevolutionen över innan den har börjat. Men Fortum har ju massor med laddare i Norge och hittills har det ju funkat med normala priser. Jag har inte tappat hoppet än.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 07:55
av Svenssons
mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det stämmer, jag läste fel i appen. Känns som reapris mot Ionity :idea:
Riktigt prisvärt när du laddar med 150kW hos Fortum. Billigare än hemmaladdning. Tyvärr finns bara två sådana i Sverige.
Inte så farligt dyrt vid 50kW heller. Blir ungefär 3,125 kr per kWh om man utgår från att man får 48kW.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 08:06
av mati
Svenssons skrev:
Inte så farligt dyrt vid 50kW heller. Blir ungefär 3,125 kr per kWh om man utgår från att man får 48kW.
Nej precis. Det är ett acceptabelt pris. Ungefär där bör priset för snabbladdning i Sverige ligga som mest. Gärna mindre såklart, men absolut inte mer. Det är ungefär 3 ggr priset för hemmaladdning, men fortfarande billigare än att tanka fossilsoppa. Hamnar man däremot på 5kr/kWh så som Bee tar om man inte har flatrate, blir dieselbilen det bättre (billigare) alternativet på långesa. Allt däröver, dvs 8:70kr/kWh saknar all verklighetsförankring.
Sen hur det ser ut i andra länder, där elen generellt är dyrare, är en annan fråga.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 08:44
av Remuz
Jag har inga problem att betala 5kr/kWh på långresan för riktig snabbladdning faktiskt. Det blir tämligen sällan ändå, men jag inser att den som reser långt ofta kommer tycka det är galet dyrt. Jag laddar för runt 1.5kr/kWh hemma (Stockholm) så 3x det ser jag inte som ocker, men 8.7 är ju bara fantasi.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 08:52
av LarsL
mati skrev:
Säkert. Men de kommer förhoppningsvis inte debitera 8-9kr/kWh. För annars, om det blir så att fler hakar på Ionitys prissättning så är elbilsrevolutionen över innan den har börjat. Men Fortum har ju massor med laddare i Norge och hittills har det ju funkat med normala priser. Jag har inte tappat hoppet än.
Revolution för alla andra än Tesla, ja. Säger det igen man måste ha en bra ursäkt om man väljer en annan bil än Tesla. I ditt fall mati så är det tillgänglighet till service.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 14:25
av mati
LarsL skrev:
Revolution för alla andra än Tesla, ja. Säger det igen man måste ha en bra ursäkt om man väljer en annan bil än Tesla. I ditt fall mati så är det tillgänglighet till service.
Jag håller faktiskt med. Det är väldigt tråkigt att en annars väldigt bra bil som min e-tron blir så mycket sämre enbart pga den nu rätt inskränkta långsfärdsdugligheten. Den fungerade väldigt bra fram tills det blev så dyrt att ladda att en dieselbil skulle vara det bättre alternativet, åtminstone när man ska hålla sig till Ionity. Och att kunna ladda hos ionity var ju naturligtvis det som var tanken. Utan Ionity hade jag inte skaffat bilen. Så enkelt är det. Och här i Sverige är alternativen inte jätteroliga. Det går att klara sig med andra operatörer, men det blir rätt besvärligt. Man är utan tvekan lite begränsad i sin frihet, mer än vad vi hade tänkt oss. Det vill jag inte sticka under stolen med.
Förr i tiden (med dieselbil) åkte jag sträckan Sverige-Tyskland 4-6 gånger per år. På senare år har det minskat till kanske två gånger per år när soppan blev allt dyrare. Elbilen var ett trevligt sätt att hålla resekostnaderna nere. Nu åker vi troligen inte alls i år. Det är verkligen inte trevligt att sitta i bilen medan man laddar och hundralapparna bara swischar ut genom sladden. Varje kilowattimme svider i plånboken liksom. Så vill man ju inte ha det.
Om inte laddmöjligheterna blir bättre, alternativt att priserna sjunker (osannolikt dock), så är det inte omöjligt att jag skaffar en bränsledriven bil efter e-tron. För kortare turer har vi ju e-Golfen, och för långfärder är en elbil helt enkelt inte intressant längre.
Det finns såklart en teoretisk möjlighet att skaffa en Tesla Model Y, men det är många pusselbitar som måste på plats innan jag skulle våga ta ett sådant steg igen.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 19:07
av Swede1
Ja vi får sätta vårt hopp till Tesla model Y. VW id3 för 410 000 är för dyrt får en liten halvsnikig bil utan laddnätverk.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 19:26
av mati
Swede1 skrev:
Ja vi får sätta vårt hopp till Tesla model Y. VW id3 för 410 000 är för dyrt får en liten halvsnikig bil utan laddnätverk.
Håller med. Snik- och snålvarianten med lilla batteriet blir säkert billigare, men den blir antagligen mer av en pendlarbil, med inte så mycket mer räckvidd än e-Golfen skulle jag tro. Skilladen är att e-Golfen är väligt välutrustad redan i grundutförande.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 12 mar 2020 22:07
av LarsL
Vi får hoppas att Tesla bygger ut servicen på något sätt. Jag hade nog tvekat att köpa en bil om jag hade 20 mil till närmsta verkstad. Bästa är så klart om de skulle kunna slå upp service ställen i alla större städer, men det lär ju dröja ett tag. Ett alternativ är så klart en ordentlig ranger service som funkar över allt. Tror inte de kommer att öppna upp för franchising, vilket hade varit det snabbaste sättet att få fram service ställen.

Re: Fortum Charge n Drive

Postat: 13 mar 2020 10:33
av fth
LarsL skrev:
Säger det igen man måste ha en bra ursäkt om man väljer en annan bil än Tesla.
Väl formulerat! :D

Närhet till service är väl absolut en acceptabel ursäkt, pris är en annan.

Finns det egentligen några andra bra ursäkter att köpa en annan elbil än Tesla som inte "bara" är tycke och smak?

/fth