smart elmätare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: smart elmätare

Inlägg av [JM] »

ChristerSjo skrev:
[JM] skrev:
Snälla sluta kalla det lastbalansering. Ingen box eller bil har/klarar lastbalansering.
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.

Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.

Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.

/Pekfingret :roll:
Vem har sagt att det är lastbalansering mellan de olika tre faserna? Det är frågan om lastbalansering av en eller flera brukare och i detta fall inte som en belastningsvakt On eller Off.
Så när man pratar lastbalansering för trefasystem så ska man ha en definition om det gäller elbilar och en annan för allt annat. Check. Verkar helt logiskt.
Jag köper el från eon som har kärnkraftverk och då borde väl min bil vara känkraftsbil eller?
Semantikleken är skoj ibland eller hur...

Vilket av begreppen Lastbalansering och laddbegränsning beskriver vad boxarna faktiskt gör bäst tycker du?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: smart elmätare

Inlägg av ChristerSjo »

[JM] skrev:
ChristerSjo skrev:
[JM] skrev:
Snälla sluta kalla det lastbalansering. Ingen box eller bil har/klarar lastbalansering.
Dom har, som LarsL påpekar, en Belastningsvakt som begränsar effekten på alla faser lika mycket.

Boxen du sätter på väggen är inte heller en laddare.
WC står för Wall Connector inte Wall Charger.
Boxen är bara en enkel adapter med övervakning (vissa har även JFB eller motsv funktion).
Den är bara en "smart" skarvsladd med en type 2 kontakt i ena ändan.

Det börjar bli dags för forumet att "lära ut" rätt så att missförstånden och felen om elbilar inte uppstår eller fortsätter frodas.

/Pekfingret :roll:
Vem har sagt att det är lastbalansering mellan de olika tre faserna? Det är frågan om lastbalansering av en eller flera brukare och i detta fall inte som en belastningsvakt On eller Off.
Så när man pratar lastbalansering för trefasystem så ska man ha en definition om det gäller elbilar och en annan för allt annat. Check. Verkar helt logiskt.
Jag köper el från eon som har kärnkraftverk och då borde väl min bil vara känkraftsbil eller?
Semantikleken är skoj ibland eller hur...

Vilket av begreppen Lastbalansering och laddbegränsning beskriver vad boxarna faktiskt gör bäst tycker du?
Jo, det är en frågan om semantik som du säger, men det var du som drog upp det. Lastbalansering är väll inte givit att de skall vara en balansering över tre faser, eller? Har du säg tre billaddare så vill du att de skall lastbalansera sins emellan med den totala kvarvarande kapacitet som finns så gått det går samtidigt som det "balanserar" mot husets (huvudsäkrngens kapacitet) laddbegränsas. Pratar vi tre fas så kan ju en huvudsäkring gå om du inte har balans mellan de olika faserna om du satsar på att maximera laddningen i förhållande till huvudsäkringen.

Beroende på vad vi pratar om är ju lastbalansering/laddbegränsning samma sak (i sympios i alla fall) . För att styra flera enheter vill du ha balans och då måste du laddbegränsa vissa enheter som vill ha mer men inte kan få mer. Om vi har för målsättning att få jämn balansering mellan de olika faserna och om vi inte har någon laddbegränsning för dessa kommer ju huvudsäkringen gå oavsett hur väl vi balanserar.

Med detta sagt, en/flera laddbox(ar) skall inte dra mer än vad som systemet klarar av med tanke på övriga förbrukning momentant. Det är det vi vill uppnå? Lastbalansering eller laddbegränsning är legalt. Huvudsaken är att vi förstår att det är just detta vi vill uppnå.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: smart elmätare

Inlägg av [JM] »

Problemet är att det finns denna box, EnergyHub från ferroamp:
https://ferroamp.com/energy-hub-wall/
Som har lastbalansering mellan faserna och faktiskt flyttar energi/effekt mellan faserna så att man får en jämn belastning på alla tre huvudsäkringarna.
Den har dock ingen laddbegränsning. Finns/kommer kanske fler liknande.

Sen finns det boxar typ tibber/watty som kan erbjuda ett skydd så att inte elbilens laddning bränner en huvudsäkring. Den har alltså lastvakt/laddbegränsning och gör inget för att jämna ut belastning mellan faserna.

Det är dumt att använda samma begrepp för de två olika funktionerna.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: smart elmätare

Inlägg av fimpen »

Jaa... lång diskussion om termer osv. Kontentan är väl att det inte finns något riktigt prisvärt som löser problemet just nu. MEN däremot finns det ett gyllene tillfälle för Tesla att ordna med en mjukvaruuppdatering av ombordladdaren, och sälja någon billig grunka som du monterar i ditt mätarskåp som läser av förbrukningen på alla faser, skickar det till bilen via WI-FI eller nåt så den sedan kan använda det som blir över på respektive fas för att ladda. Skulle spara en slant för många bilägare som kan välja en mindre säkring, eller minska maxeffekten för dom som har effektdebitering på sig elnätsabonnemang.
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Skriv svar