Sida 2 av 3

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 09 dec 2019 18:36
av Gustafsson
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!

Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.

Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...

Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.

Tænkte bara att man måste ha en STOR UMC i en STOR bil som X før att behålla proportionerna (dvs en WC). Det ær ju så mycket utrymme i en X att den lilla UMCn kan vara svår att hitta.... Således ingen seriøs kommentar ....

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 09 dec 2019 20:54
av Svenssons
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Svenssons skrev:
Teslaspolen skrev:Bra jobbat, men så fånigt att detta ska behövas... Ge oss tillbaka den gamla, EU anpassade UMC:n!

Dena tråd har väl inget med ny/gamla UMCn att göra? Jag har tex kopplat min WallConnector till trefashandske och då har jag en gammal trefas-UMC.

Fast den UMCn du då har skulle behöva lite lågkaloridiet ett tag. Men i en X passar den förstås, där kan originalet vara svårt att hitta rent av...

Förstår inte vad du menar. Jag har en WallConnector med Bjelkemetiden likt den beskriven ovan. Jag har också en trefas-UMC som utan problem klarar av att ladda bilen dagligen men som jag helst vill ha i bilen. Det funkar ju på samma sätt i en Model S/X och Model 3. Helst vill man ha en trefas laddbox likt Tesla WallConnector på plats där man parkerar och en UMC i bilen.

Tænkte bara att man måste ha en STOR UMC i en STOR bil som X før att behålla proportionerna (dvs en WC). Det ær ju så mycket utrymme i en X att den lilla UMCn kan vara svår att hitta.... Således ingen seriøs kommentar ....


Ahh, jag har använt min WallConnecter som en "UMC" men det har bara hänt två gånger. Att kunna använda WC som har CEE-handske är inte en ersättning för UMC i mitt fall utan ger mig en möjlighet att koppla in WC på semifast plats som kan variera. Jag har ett tre trefasuttag hemma, föräldrarna har och sommarstugan har. Hittills har jag dock bara använt den på de olika trefasuttagen här hemma. Var smidigt att kunna byta plats utan några bekymmer.

DSC_0603.JPG


I en framtid hoppas jag dock att min Model X är min lilla bil...

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 09 dec 2019 21:22
av tor
Svenssons skrev:Ahh, jag har använt min WallConnecter som en "UMC" men det har bara hänt två gånger. Att kunna använda WC som har CEE-handske är inte en ersättning för UMC i mitt fall utan ger mig en möjlighet att koppla in WC på semifast plats som kan variera. Jag har ett tre trefasuttag hemma, föräldrarna har och sommarstugan har. Hittills har jag dock bara använt den på de olika trefasuttagen här hemma. Var smidigt att kunna byta plats utan några bekymmer.

DSC_0603.JPG


I en framtid hoppas jag dock att min Model X är min lilla bil...

Kul regnummer på en X!

Re: ”Bielkemetoden”

InläggPostat: 09 dec 2019 21:28
av Snubblaren
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Re: ”Bielkemetoden”

InläggPostat: 10 dec 2019 02:19
av Svenssons
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 10 dec 2019 07:55
av infelicitas
Svenssons skrev:
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...


Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 10 dec 2019 09:48
av Svenssons
infelicitas skrev:
Svenssons skrev:
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...


Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.


Sa inget emot detta även ifall jag är rätt säker på att JFB Typ A fungerar alldeles utmärkt för elbilsladdning. Inget som skiljer elbilsladdning från många andra laster som CEE används till.

Svensk Standard SS 436 40 00 gäller för Sverige. I Svensk Standard anger reglerna att JFB Typ B gäller fast installation. Nu var detta Polen och ej fast installation.

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 10 dec 2019 10:56
av Jerker
Jag använder en NRGkick 11 kW att ladda med hemma och borta vid behov. Den har en JFB B inbyggd.

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 10 dec 2019 12:44
av infelicitas
Svenssons skrev:
infelicitas skrev:
Svenssons skrev:
Snubblaren skrev:
BrooklynS skrev:Jag har nyinstallerad jordfelsbrytare i stugan inkl jfb. Typ B behövs bara vid fast installation, troligen för att även Renault Zoe skall kunna ladda... Men detta är inte fast installation och jag laddar bara min Tesla.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Lite nyfiken behöver man inte typ b om man kan ta med sig wall Chargern?
Samt är det endast tack vare Zoe vi behöver jordfelsbrytare typ b?

Bjelkemetoden är inte fast installation...

Plus att bilden är tagen i Polen... (Råkade dock sänka pumparna på den stationen i minst 1,5 h. Jag skyller dock på brödtoastern...


Jordfelsbrytare typB bör man alltid ha vid elbilsladdning, oavsett bil eller installationstyp.


Sa inget emot detta även ifall jag är rätt säker på att JFB Typ A fungerar alldeles utmärkt för elbilsladdning. Inget som skiljer elbilsladdning från många andra laster som CEE används till.

Svensk Standard SS 436 40 00 gäller för Sverige. I Svensk Standard anger reglerna att JFB Typ B gäller fast installation. Nu var detta Polen och ej fast installation.


Skillnaden är att det handlar om likström, vilket typ A bara klarar 6mA av. Men visst, det finns inget som tvingar en att använda jordfelsbrytare. Jag personligen tycker att det är bra att ha.

"Anläggningar som kan behöva jordfelsbrytare typ B är laddstationer för elfordon, solcellsanläggningar,
utrustningar och applikationer med frekvensomriktare, medicinska utrustningar, röntgenapparater, hissar,
rulltrappor, UPS-anläggningar, svetsutrustningar och laboratorieutrustningar. För sådana anläggningar, bland
annat beskrivet i standard IEC 60364-7-722 och SS-EN 50178, anges att en jordfelsbrytare av typ B ska finnas i
kretsen och anläggningen."


finns även lite info här: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2019/maj/obehagligt-nar-jordfelsbrytarnas-skydd-forsvinner-i-det-tysta/

Re: ”Bjelkemetoden” DIY

InläggPostat: 10 dec 2019 13:38
av Svenssons
infelicitas skrev:
Skillnaden är att det handlar om likström, vilket typ A bara klarar 6mA av. Men visst, det finns inget som tvingar en att använda jordfelsbrytare. Jag personligen tycker att det är bra att ha.


Jordfelsbrytare är väl självklart? Frågan är ju om det måste vara en typ B. Ja, det är ett extra skydd för likström och minskar risken att ha en JFB Typ B. Likström skall dock inte förekomma och förekommer normalt inte. Vill man minska risken kan man även sänka strömstyrkan. 5A är säkrare än 10A. Det leder till mindre värmeutveckling och mindre risk. Skadlig värme skall dock inte förekomma och förekommer normalt inte vid laddning på 10A. Ännu säkrare blir det med 1A... Misstänker att risken för mer än 6 mA likström från laddning av bil är ungefär lika stor som laddning av mobiltelefon.