Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Metron PC05T 3-fas laddkabel med JFB & Tesla-knapp

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Metron PC05T 3-fas laddkabel med JFB & Tesla-knapp

Inläggav Teslaägare BjornS » 13 dec 2019 21:32

Jag såg ingen tråd om denna produkt, så jag tänkte att det kanske kan vara intressant för fler.

Eftersom jag liksom alla sentida Tesla-köpare bara fått enfas UMC med min bil har jag letat runt efter en trefas reseladdkabel att ha i bilen. Man kan förstås köpa en begagnad UMC gen 1 men av lite olika skäl har jag nu istället köpt en laddkabel med det sexiga namnet PC05T från det slovenska företaget Metron:

PC05T_RCDB1-16A-small.jpg

Den har en del bra finesser:
  • Trefas-laddning 16 A / 11 kW
  • Inbyggd jordfelsbrytare typ B
  • Tesla-knapp på laddhantaget
  • Tunn och smidig kabel
  • Boxlös design (all elektronik i kontakterna)
  • Hyfsat pris
Den finns med lite olika sladdalternativ, inklusive spiralsladd. Jag köpte med 5m rak svart sladd för €625 + moms.

Jordfelsbrytaren är inbyggd i CEE-kontakten vilket gör att den är lite längre än vanligt. Men eftersom trefaskontakter är rätt rejäla doningar ändå känns det inte som att det gör så stor skillnad. Sammantaget känns hela paketet betydligt smidigare än någon annan laddkabel jag sett.

Jag fick hem den idag och har hittills bara provat 1-fasladdning med Schuko-adaptern (extratillbehör €25+moms). Föga överraskande laddar laddningen och knappen gör vad knappen ska. Schuko-adaptern inför ingen strömbegränsning som på UMC, så man kan ladda med 16A även om de flesta är överens om att man bör gå ner några ampere. Tesla-knappen sitter på undersidan av handtaget, vid pekfingret, vilket kanske gör det den lite mer snötålig? Å andra sidan är det en mekanisk knapp och inte bara ett membran, vilket kanske gör den mer känslig? Framtiden får visa.

Handtaget har förutom knappen bara en (stark) blå lysdiod på ovansidan. Den används för att signalera status och för att ställa in strömbegränsning (6, 8, 10, 13 eller 16 A) ifall man vill styra det i laddaren istället för i bilen. Dioden blinkar medan laddning pågår och lyser när laddningen är klar.

Jordfelsbrytaren i CEE-kontakten har bara en röd lysdiod som indikerar fel. Ingen knapp. Man drar ur kontakten för att återställa brytaren.

Om du undrar något, fråga på.
Senast redigerad av BjornS 14 dec 2019 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Referralkod: bjrn83645

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inläggav RikTess » 14 dec 2019 12:58

Har själv funderat på denna. Verkar smidig. Hur långt gick det från beställning till leverans?
RikTess

Referralkod: rikard61590

Inläggav Off Grid Byggaren » 14 dec 2019 13:35

RikTess skrev:Har själv funderat på denna. Verkar smidig. Hur långt gick det från beställning till leverans?

Beställde några andra typ 2 kablar därifrån i måndags.

Fick leverans till kontoret nu på fredag förmiddag med DHL.
Off Grid Byggaren

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 14 dec 2019 13:50

Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare. Den kan t.ex aldrig få en Nissan Leaf att plöstligt ladda med trefas (11 kW), det närmsta du kommer där är då att ladda enfas (3,7 kW) från en röd CEE handske.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Inläggav Teslaägare BjornS » 14 dec 2019 14:42

Teslaspolen skrev:Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare.

Jag funderade faktiskt på vilket begrepp jag skulle använda. Många produktsajter använder begreppet "kabel" om de helt passiva kablar som används mellan två typ2-kontakter och "laddare" för de produkter som förmedlar växelström från nätet till en typ2-kontakt att stoppa i bilen. Dessa innehåller elektronik och programvara för att förhandla strömstyrkor osv och är inte rena kablar. Jag valde att följa deras terminologi.

Vi har alltså tre kategorier, men bara två namn. Om ordet "laddare" bara ska användas för den enhet som likriktar växelströmmen, vad kallar vi de enheter som gör det som Teslas UMC, WC och denna Metron gör? De är mer än en "kabel", men mindre än en "laddare".
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BjornS » 14 dec 2019 14:43

RikTess skrev:Hur långt gick det från beställning till leverans?

Jag beställde den 9:e och fick den i handen den 13:e.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Jerker » 14 dec 2019 16:25

BjornS skrev:
Teslaspolen skrev:Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare.

Jag funderade faktiskt på vilket begrepp jag skulle använda. Många produktsajter använder begreppet "kabel" om de helt passiva kablar som används mellan två typ2-kontakter och "laddare" för de produkter som förmedlar växelström från nätet till en typ2-kontakt att stoppa i bilen. Dessa innehåller elektronik och programvara för att förhandla strömstyrkor osv och är inte rena kablar. Jag valde att följa deras terminologi.

Vi har alltså tre kategorier, men bara två namn. Om ordet "laddare" bara ska användas för den enhet som likriktar växelströmmen, vad kallar vi de enheter som gör det som Teslas UMC, WC och denna Metron gör? De är mer än en "kabel", men mindre än en "laddare".

Jag kallar dem laddsladd/kabel. Det är en intelligent sladd för att ladda bilen med. De som har typ 2 i båda ändar kallar jag typ2-kabel.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare andersd » 14 dec 2019 19:24

BjornS skrev:

Egentligen inte så svårt (iaf inte som ingenjör)...
De du nämner är Mode 2-kablar.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare

Referralkod: anders14297

Inläggav Teslaägare Gasglad » 14 dec 2019 19:43

Jag köpte Evconnects motsvarighet. Typ samma kabel men med flera olika adaptrar.
Fick den på två dagar, kabeln håller god kvalitet och är mycket smidig
IMG_3248.JPG
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare

Referralkod: Sigvard73909

Inläggav Off Grid Byggaren » 14 dec 2019 20:09

Det som gör Metron lite extra bra är ju den inbyggda jordfelsbrytaren typ B. Då går det att ladda rätt så säkert.

Har inte sett någon annan med detta ännu på den här typen av intelligent laddkabel eller vad den nu ska kallas för.

Till e-tron följde det med en liknande som Tesla gen 1 UMC med 3-fas röd industrikontakt.

Den kallas för Audi e-tron laddningssystem kompakt, med nätstickpropp för industriuttag.

Sällan jag använt den, men vid de tillfällena har inte 3-fas uttaget suttit så bra till för elbilsladdning, så 5 meters längd har varit i kortaste laget.

Det kan vara lämpligt att vara lite försiktig med att ladda i dessa röda uttag, det är inte alltid att elinstallationen fram till dessa är i toppklass.

Ladda.jpg
Off Grid Byggaren

Nästa

Återgå till Destination chargers