Eftersom jag liksom alla sentida Tesla-köpare bara fått enfas UMC med min bil har jag letat runt efter en trefas reseladdkabel att ha i bilen. Man kan förstås köpa en begagnad UMC gen 1 men av lite olika skäl har jag nu istället köpt en laddkabel med det sexiga namnet PC05T från det slovenska företaget Metron:
Den har en del bra finesser:
- Trefas-laddning 16 A / 11 kW
- Inbyggd jordfelsbrytare typ B
- Tesla-knapp på laddhantaget
- Tunn och smidig kabel
- Boxlös design (all elektronik i kontakterna)
- Hyfsat pris
Jordfelsbrytaren är inbyggd i CEE-kontakten vilket gör att den är lite längre än vanligt. Men eftersom trefaskontakter är rätt rejäla doningar ändå känns det inte som att det gör så stor skillnad. Sammantaget känns hela paketet betydligt smidigare än någon annan laddkabel jag sett.
Jag fick hem den idag och har hittills bara provat 1-fasladdning med Schuko-adaptern (extratillbehör €25+moms). Föga överraskande laddar laddningen och knappen gör vad knappen ska. Schuko-adaptern inför ingen strömbegränsning som på UMC, så man kan ladda med 16A även om de flesta är överens om att man bör gå ner några ampere. Tesla-knappen sitter på undersidan av handtaget, vid pekfingret, vilket kanske gör det den lite mer snötålig? Å andra sidan är det en mekanisk knapp och inte bara ett membran, vilket kanske gör den mer känslig? Framtiden får visa.
Handtaget har förutom knappen bara en (stark) blå lysdiod på ovansidan. Den används för att signalera status och för att ställa in strömbegränsning (6, 8, 10, 13 eller 16 A) ifall man vill styra det i laddaren istället för i bilen. Dioden blinkar medan laddning pågår och lyser när laddningen är klar.
Jordfelsbrytaren i CEE-kontakten har bara en röd lysdiod som indikerar fel. Ingen knapp. Man drar ur kontakten för att återställa brytaren.
Om du undrar något, fråga på.