Metron PC05T 3-fas laddkabel med JFB & Tesla-knapp

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Metron PC05T 3-fas laddkabel med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av BjornS »

Jag såg ingen tråd om denna produkt, så jag tänkte att det kanske kan vara intressant för fler.

Eftersom jag liksom alla sentida Tesla-köpare bara fått enfas UMC med min bil har jag letat runt efter en trefas reseladdkabel att ha i bilen. Man kan förstås köpa en begagnad UMC gen 1 men av lite olika skäl har jag nu istället köpt en laddkabel med det sexiga namnet PC05T från det slovenska företaget Metron:
PC05T_RCDB1-16A-small.jpg
Den har en del bra finesser:
  • Trefas-laddning 16 A / 11 kW
  • Inbyggd jordfelsbrytare typ B
  • Tesla-knapp på laddhantaget
  • Tunn och smidig kabel
  • Boxlös design (all elektronik i kontakterna)
  • Hyfsat pris
Den finns med lite olika sladdalternativ, inklusive spiralsladd. Jag köpte med 5m rak svart sladd för €625 + moms.

Jordfelsbrytaren är inbyggd i CEE-kontakten vilket gör att den är lite längre än vanligt. Men eftersom trefaskontakter är rätt rejäla doningar ändå känns det inte som att det gör så stor skillnad. Sammantaget känns hela paketet betydligt smidigare än någon annan laddkabel jag sett.

Jag fick hem den idag och har hittills bara provat 1-fasladdning med Schuko-adaptern (extratillbehör €25+moms). Föga överraskande laddar laddningen och knappen gör vad knappen ska. Schuko-adaptern inför ingen strömbegränsning som på UMC, så man kan ladda med 16A även om de flesta är överens om att man bör gå ner några ampere. Tesla-knappen sitter på undersidan av handtaget, vid pekfingret, vilket kanske gör det den lite mer snötålig? Å andra sidan är det en mekanisk knapp och inte bara ett membran, vilket kanske gör den mer känslig? Framtiden får visa.

Handtaget har förutom knappen bara en (stark) blå lysdiod på ovansidan. Den används för att signalera status och för att ställa in strömbegränsning (6, 8, 10, 13 eller 16 A) ifall man vill styra det i laddaren istället för i bilen. Dioden blinkar medan laddning pågår och lyser när laddningen är klar.

Jordfelsbrytaren i CEE-kontakten har bara en röd lysdiod som indikerar fel. Ingen knapp. Man drar ur kontakten för att återställa brytaren.

Om du undrar något, fråga på.
Senast redigerad av BjornS, redigerad totalt 1 gånger.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
RikTess
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 okt 2019 10:20

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av RikTess »

Har själv funderat på denna. Verkar smidig. Hur långt gick det från beställning till leverans?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Off Grid Byggaren »

RikTess skrev:
Har själv funderat på denna. Verkar smidig. Hur långt gick det från beställning till leverans?
Beställde några andra typ 2 kablar därifrån i måndags.

Fick leverans till kontoret nu på fredag förmiddag med DHL.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Teslaspolen »

Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare. Den kan t.ex aldrig få en Nissan Leaf att plöstligt ladda med trefas (11 kW), det närmsta du kommer där är då att ladda enfas (3,7 kW) från en röd CEE handske.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av BjornS »

Teslaspolen skrev:
Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare.
Jag funderade faktiskt på vilket begrepp jag skulle använda. Många produktsajter använder begreppet "kabel" om de helt passiva kablar som används mellan två typ2-kontakter och "laddare" för de produkter som förmedlar växelström från nätet till en typ2-kontakt att stoppa i bilen. Dessa innehåller elektronik och programvara för att förhandla strömstyrkor osv och är inte rena kablar. Jag valde att följa deras terminologi.

Vi har alltså tre kategorier, men bara två namn. Om ordet "laddare" bara ska användas för den enhet som likriktar växelströmmen, vad kallar vi de enheter som gör det som Teslas UMC, WC och denna Metron gör? De är mer än en "kabel", men mindre än en "laddare".
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av BjornS »

RikTess skrev:
Hur långt gick det från beställning till leverans?
Jag beställde den 9:e och fick den i handen den 13:e.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Jerker »

BjornS skrev:
Teslaspolen skrev:
Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare.
Jag funderade faktiskt på vilket begrepp jag skulle använda. Många produktsajter använder begreppet "kabel" om de helt passiva kablar som används mellan två typ2-kontakter och "laddare" för de produkter som förmedlar växelström från nätet till en typ2-kontakt att stoppa i bilen. Dessa innehåller elektronik och programvara för att förhandla strömstyrkor osv och är inte rena kablar. Jag valde att följa deras terminologi.

Vi har alltså tre kategorier, men bara två namn. Om ordet "laddare" bara ska användas för den enhet som likriktar växelströmmen, vad kallar vi de enheter som gör det som Teslas UMC, WC och denna Metron gör? De är mer än en "kabel", men mindre än en "laddare".
Jag kallar dem laddsladd/kabel. Det är en intelligent sladd för att ladda bilen med. De som har typ 2 i båda ändar kallar jag typ2-kabel.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av andersd »

BjornS skrev:
Teslaspolen skrev:
Lätt att förvirra okunniga. Det du pratar om är en laddkabel, ingen laddare.
Vi har alltså tre kategorier, men bara två namn. Om ordet "laddare" bara ska användas för den enhet som likriktar växelströmmen, vad kallar vi de enheter som gör det som Teslas UMC, WC och denna Metron gör? De är mer än en "kabel", men mindre än en "laddare".
Egentligen inte så svårt (iaf inte som ingenjör)...
De du nämner är Mode 2-kablar.
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Gasglad »

Jag köpte Evconnects motsvarighet. Typ samma kabel men med flera olika adaptrar.
Fick den på två dagar, kabeln håller god kvalitet och är mycket smidig
IMG_3248.JPG
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det som gör Metron lite extra bra är ju den inbyggda jordfelsbrytaren typ B. Då går det att ladda rätt så säkert.

Har inte sett någon annan med detta ännu på den här typen av intelligent laddkabel eller vad den nu ska kallas för.

Till e-tron följde det med en liknande som Tesla gen 1 UMC med 3-fas röd industrikontakt.

Den kallas för Audi e-tron laddningssystem kompakt, med nätstickpropp för industriuttag.

Sällan jag använt den, men vid de tillfällena har inte 3-fas uttaget suttit så bra till för elbilsladdning, så 5 meters längd har varit i kortaste laget.

Det kan vara lämpligt att vara lite försiktig med att ladda i dessa röda uttag, det är inte alltid att elinstallationen fram till dessa är i toppklass.
Ladda.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Jerker »

Off Grid Byggaren skrev:
Det som gör Metron lite extra bra är ju den inbyggda jordfelsbrytaren typ B. Då går det att ladda rätt så säkert.

Har inte sett någon annan med detta ännu på den här typen av intelligent laddkabel eller vad den nu ska kallas för.
Denna har också JFB typ B inbyggd (jag har denna):
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Metron PC05T 3-fas laddkabel med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av BjornS »

Jag fogar mig och ändrar titeln så att det står "laddkabel" istället.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jerker skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det som gör Metron lite extra bra är ju den inbyggda jordfelsbrytaren typ B. Då går det att ladda rätt så säkert.

Har inte sett någon annan med detta ännu på den här typen av intelligent laddkabel eller vad den nu ska kallas för.
Denna har också JFB typ B inbyggd (jag har denna):
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Det var toppen att fler har lösningen med inbyggd typ 2 jordfelsbrytare.

Många röda 3-fas uttag som är installerade genom åren kan sakna något som helst skydd med jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av Rennwagen »

Jerker skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det som gör Metron lite extra bra är ju den inbyggda jordfelsbrytaren typ B. Då går det att ladda rätt så säkert.

Har inte sett någon annan med detta ännu på den här typen av intelligent laddkabel eller vad den nu ska kallas för.
Denna har också JFB typ B inbyggd (jag har denna):
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Finns det ett bättre alternativ till denna nu?
Den ser ut att vara slut i lagret f.n.
och priset är väldigt högt kan man tycka.
Alt finns det någon som vill byta sin gamla original Tesla (som har möjlighet att skifta till röd 3-fashandske) mot en split ny som bara har hankontakt för Schuko 1-fas 220v
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Metron PC05T 3-fas laddare med JFB & Tesla-knapp

Inlägg av martinot »

Rennwagen skrev:
Jerker skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Det som gör Metron lite extra bra är ju den inbyggda jordfelsbrytaren typ B. Då går det att ladda rätt så säkert.

Har inte sett någon annan med detta ännu på den här typen av intelligent laddkabel eller vad den nu ska kallas för.
Denna har också JFB typ B inbyggd (jag har denna):
https://evconnect.se/collections/portab ... 6-16a-11kw
Finns det ett bättre alternativ till denna nu?
Den ser ut att vara slut i lagret f.n.
och priset är väldigt högt kan man tycka.
Alt finns det någon som vill byta sin gamla original Tesla (som har möjlighet att skifta till röd 3-fashandske) mot en split ny som bara har hankontakt för Schuko 1-fas 220v
Jag skulle säga det är den bästa som finns just nu. Skall vara mer hållbar än Tesla original (som har lite blandat "track record" gällande det).

Har en liknande kabel från Metron (som jag köpte för 1,5 år sedan från EV Connect), men tyvärr saknar den både JFB och Teslaknapp. Dock är kabeln extremt smidig, och kan rekommendera modellen som sådan. Har inte varit minste problem att ladda in Tesla när jag behövt det. Förvaras mycket smidigt i trunken, och tar liten plats där (får plats med mycket annat).

När jag köpte så var min inte dyrare än den Tesla säljer, men vet inte hur mycket som skiljer i pris idag. Jag skulle dock lätt lägga två tusenlappar extra för att få denna smidigare kabel.

Se också till att beställa tillräckligt lång. Själv tog jag en på 8 meter, och har ett par gånger varit glad för det (5m hade inte räckt vid vissa tillfällen), men kanske tom. skulle gått på 10 idag (även om jag klarat mig hitintills på 8).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar