Laddbox och elmätare

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Gubbzorr
Inlägg: 13
Blev medlem: 28 sep 2019 14:04

Laddbox och elmätare

Inlägg av Gubbzorr »

Tjena,

Gällande ladda-hemma-bidraget läser jag följande:
"2. Laddstationen ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad och utrustas med minst de uttag eller anslutningsdon för elfordon av typ 2 som beskrivs i standarden EN 62196-2 eller av typ Combo 2 som beskrivs i standarden EN 62196-3"

Jag har installerat en Tesla wall connector (det verkar ha kommit en ny med wifi och grejer, jag har näst senaste (?) modellen (köpt från tesla shop i augusti 2019) med artikelnummer 1050071-01-J, den har lite tjockare handtag än dom dom har i shopen idag och ser ut såhär: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... _3KA1KfYgw). Den är installerad av behörig elektriker där jordfelsbrytare (typ b) och säkring sitter på en separat din-skena där en separat elmätare inte fick plats utan att behöva möblera om i centralen (huvudbrytaren sitter på samma skena och måste flyttas i så fall). Spontant är jag personligen inte så noga med denna, men blir osäker på vad som gäller för bidraget.
Naturligtvis har jag en elmätare på kåken "för debitering", det är ju den vattenfall äger. Denna sitter såklart även framför laddaren.

Jag läser i i tråden viewtopic.php?f=52&t=11291 följande:
"Om utrustning för mätning och debitering inte redan finns på plats i laddboxen, ska laddboxen vara förberedd för att man internt i laddboxen (utan modifikation) ska kunna eftermontera utrustning för mätning och debitering. Det är inte okej att välja en laddbox som inte är utrustad eller förberedd på detta sätt. Det är inte heller okej att lösa mätningen genom att koppla in en extern mätare utanför boxen."
Här länkas till en artikel från naturvårdsverker som idag ger 404 - kan ej hittas.

Så, jag blir osäker på vad som menas med denna punkt från naturvårdsverket.

Frågor:
1. Jag har sett att de flesta installerat med en separat elmätare på sin wall connector - är det för att man vill ha den eller för att man måste för bidraget?
2. Om jag nu då måste ha en separat mätare innan min laddbox, vilka krav ställs på denna (tips på vilken skall jag köpa)?
3. Jag kan inte se något i manualen om att avläsa förbrukning på min laddare, är denna laddare inte OK för bidrag då, om en extern mätare in duger...?
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av Chrille »

1: separat elmätare är inget krav
3: Tesla WC är godkänd för bidrag
Jag har själv fått en Tesla WC installerad och jag fick bidraget,
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 maj 2014 10:31
Ort: Göteborg

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av McAber »

Clas Olson har en 3-fas Elmätare för ca 1300 kr. Jag använde den och fick bidraget för rubbet inkl elmätaren.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av kikat »

Det är inte godkänt att med hjälp av en extern elmätare få mätningspunkten uppfylld i bidraget, så att installera en extern elmätare är bara en onödig kostnad.
Däremot är (som redan skrivits) Tesla Wall Connector förberedd för mätning så den är godkänd för bidraget som den är så det är bara skicka in fakturorna så får du pengarna efter några dagar.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av perre »

Om jag nu själv skulle vilja ha specat hur mycket el som går åt att ladda bilen, kan jag då efterinstallera elmätare i min Tesla wc. Och hur går jag då tillväga
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av root »

kikat skrev:
Det är inte godkänt att med hjälp av en extern elmätare få mätningspunkten uppfylld i bidraget, så att installera en extern elmätare är bara en onödig kostnad.
Däremot är (som redan skrivits) Tesla Wall Connector förberedd för mätning så den är godkänd för bidraget som den är så det är bara skicka in fakturorna så får du pengarna efter några dagar.
Hur menar du att Wallconnector är förberedd för elmätning och debitering av elkostnad, dvs det som krävs för skattereduktion?
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av tor-ake »

Wallconnectorn är förberedd så tillvida att hårdvaran klarar att mäta förbrukning, och det är Tesla som uppgett detta för relevant myndighetsperson vid fråga.

Om du faktiskt *vill* mäta det måste du bygga en liten mojäng som kommunicerar med WC:n, och som läser ut datan. I dagsläget är det nog enklast att använda RS485-interfacet i WC:n och avkoda master/slave-kommunikationen, den innehåller realtidsinformation om laddströmmen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 22 okt 2014 20:42
Ort: Skanör Falsterbo
Kontakt:

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av root »

Finns det någon här som fått godkänt på den nya skattereduktionen för grön teknik med en Wallconnector?
phasebox.se
P85D
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av wheels »

Laddstationen ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad

= Att dom skall kunna beskatta elen du laddar bilen med hemma. Snart blir det väl också förbjudet att sälja en box om den inte är utrustad med detta.
Grumpy old man som har köpt en icke uppkopplad box utan bidrag. Tror dock inte att det kommer att hjälpa mig i längden
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddbox och elmätare

Inlägg av martinot »

wheels skrev:
Laddstationen ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad

= Att dom skall kunna beskatta elen du laddar bilen med hemma. Snart blir det väl också förbjudet att sälja en box om den inte är utrustad med detta.
Grumpy old man som har köpt en icke uppkopplad box utan bidrag. Tror dock inte att det kommer att hjälpa mig i längden
Självklart kommer det inte att fungera i längden. Vi är ju det landet på jordklotet som har bland det absolut högsta skattetrycket, och ganska usel offentlig sektor som slösar enormt, så ser tyvärr inte att de kommer ändra sig. Sjävklart så kommer de hitta på nya skatter och avgifter gällande elbilar, precis som allt annat.

Som Beatles var inne på; man får vara glad att de inte beskattar luften vi andas...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar