Sida 1 av 1

Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 16:53
av TeslaManne
Hej..

Jag har några få gånger besökt en galleria där det sitter tesla Wall chargers..

Min bil är en 2017 S , 75D

Bifogar en bild på skärmen vid laddning precis innan avfärd därifrån.
FEFAD9D9-A895-47A2-80E4-7D99FFE7CD0D.jpeg
Laddhastigheten laddade runt 35km/h , som ni ser på bilden så går den upp till 10/16 A .. ska det vara så på en tesla laddare elller något är fel ?
Hemma laddar jag med den mobila laddaren med ett trefas uttag o får samma effekt ut ca 35km.. inte mer.. så med min lilla erfarenhet så har jag aldrig laddat fortare än 35km/h frånsett SuC då.. Ska det vara så eller är något galet ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 17:00
av mati
Vad händer när du sänker Charge Current till en lägre siffra? Minskar laddströmmen då?
Jag frågar eftersom min Model S hade samma fel (två gånger). Det visade sig att en fas i laddaren hade gått sönder. Den laddade visserligen med 16A, fast bara på två faser. Och så påstod bilen att den laddade med tre faser fast med lägre strömstyrka. Så fort jag minskade den inställda strömstyrkan följde laddeffekten med ner på motsvarande sätt.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 17:03
av kontakten2
Då är något galet. Du ska få 3x16A

Har du någon värmning eller dylikt igång?

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 17:24
av Remuz
Man kan mycket väl ställa ner en DC till 10A med vredet inuti om man så skulle vilja. Rapporterar den det till bilen då så det står 10/10A?

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 17:27
av tor
Remuz skrev:
Man kan mycket väl ställa ner en DC till 10A med vredet inuti om man så skulle vilja. Rapporterar den det till bilen då så det står 10/10A?
Den gör det på min tesla wallbox hemma i varje fall. Så det borde rimligen vara så.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 17:28
av TeslaManne
Har inte provat o ställa ner i bilen.. o nej ingen uppvärmning eller dylikt.. bilen har laddat några timmar utan för gallerian innan bilden togs..

Har bara mobila laddaren hemma..

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 17:47
av TeslaManne
Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
47B7B4C8-F5E3-4815-8863-9CDEED519B85.jpeg
Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 18:04
av kontakten2
Har du möjlighet att stänga en fas i taget till ditt uttag?

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 18:18
av TeslaManne
mati skrev:
Vad händer när du sänker Charge Current till en lägre siffra? Minskar laddströmmen då?
Jag frågar eftersom min Model S hade samma fel (två gånger). Det visade sig att en fas i laddaren hade gått sönder. Den laddade visserligen med 16A, fast bara på två faser. Och så påstod bilen att den laddade med tre faser fast med lägre strömstyrka. Så fort jag minskade den inställda strömstyrkan följde laddeffekten med ner på motsvarande sätt.
Hemma nu.. sätter jag ner ladd strömmen till tex 10 så drar den runt 6/16.. på den mobila laddaren som följde med bilen.. har inte köpt en permanent ännu. Så jag skulle säga att den drar någon amper mindre än vad jag sätter som Max.. sen om det hänger på bil eller laddare , kan jag inte svara på men blev bekymrad idag när jag fick möjlighet att prova en publik Wall charger o den gav inte mer än min mobila variant.. vet att den var uppe runt 35km/H som under dom 90km som det hann med att laddas där innan hemfärd.. , jag blev hemskt förvånad att Wall charger inte gav mer , stod (3) 10/16 239v. Dvs typ samma som hemma.

Jag Har själv försökt läsa på vilken laddare som är lämplig för hemmainstallation , men inte gjort det definitiva beslutet ännu.. har fått hit en elektriker som installerat ett trefas uttag säkrat på 16A Direkt ute i skåpet som har huvudsäkring 20A , kabeln är 2,5m2 o ca 8m lång från skåp till uttag. Ingen typB installerad.

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 18:20
av TeslaManne
kontakten2 skrev:
Har du möjlighet att stänga en fas i taget till ditt uttag?
Har tre säkringar till uttaget så ja.. borde vara o slå av dom en o en.. men borde inte den mobila laddaren klaga på något sätt vid sådant fel.

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 19:03
av kontakten2
Den ska mäta var fas för sig och visa 2 - 16/16 vid 2 faser

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 19:07
av TeslaManne
kontakten2 skrev:
Den ska mäta var fas för sig och visa 2 - 16/16 vid 2 faser

Och du menar den lalla laddaren som kommer med bilen med möjligheter att sätta röd kontakt på.. inte Wall Charger ?

Om man ser till km talet.. vad ska denna mobila kunna ge som Max ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 01 mar 2020 19:34
av mati
TeslaManne skrev:
Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
47B7B4C8-F5E3-4815-8863-9CDEED519B85.jpeg
Med Vänlig Hälsning Manne
Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 09:15
av TeslaManne
mati skrev:
TeslaManne skrev:
Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
47B7B4C8-F5E3-4815-8863-9CDEED519B85.jpeg
Med Vänlig Hälsning Manne
Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.
Ett verkstadsbesök är bokat.

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 09:16
av TeslaManne
Om man kör den mobila laddaren på 10A tre faser , vad för km laddning ska man förvänta sig då ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 09:19
av e5m1r
TeslaManne skrev:
Om man kör den mobila laddaren på 10A tre faser , vad för km laddning ska man förvänta sig då ?

Med Vänlig Hälsning Manne
30ish beroende på vilken bil det gäller

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 10:28
av Teslaspolen
mati skrev:
TeslaManne skrev:
Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
47B7B4C8-F5E3-4815-8863-9CDEED519B85.jpeg
Med Vänlig Hälsning Manne
Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.
Precis som mati säger, jag hade exakt samma symptom och fel, ombordladdaren var trasig. I mitt fall vägrade den ladda med enfas utan det var bara trefas (som i verkligheten blev tvåfas) eller snabbladdning som gällde.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 12:18
av TeslaManne
e5m1r skrev:
TeslaManne skrev:
Om man kör den mobila laddaren på 10A tre faser , vad för km laddning ska man förvänta sig då ?

Med Vänlig Hälsning Manne
30ish beroende på vilken bil det gäller
Är en Model S 75D 2017

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 12:19
av mati
Då får du 3 mil/timme.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 12:23
av TeslaManne
Teslaspolen skrev:
mati skrev:
TeslaManne skrev:
Ställer jag ner charge Current till 10 så hoppar pågående laddning ner till 6/16
47B7B4C8-F5E3-4815-8863-9CDEED519B85.jpeg
Med Vänlig Hälsning Manne
Då beter den sig på samma sätt som min bil gjorde. Den laddar bara på två faser, fastän det står 3 där. Den inbyggda laddaren är troligen trasig. Boka en servicetid.
Precis som mati säger, jag hade exakt samma symptom och fel, ombordladdaren var trasig. I mitt fall vägrade den ladda med enfas utan det var bara trefas (som i verkligheten blev tvåfas) eller snabbladdning som gällde.
Jag blir ändå osäker då jag får ut ca 33km/h på mobila laddaren med trefas 10/16.. är det felaktigt, kan ni avgöra det.. samma gällde på Wall chargern vid gallerian.. på båda ställen var det ställt Max ström på 16 givetvis.

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 12:27
av mati
Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 17:14
av TeslaManne
mati skrev:
Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
Om man nu har en laddare i bilen som kan vara defekt , dvs en fas borta ev.. skulle man fortfarande få ut denna ”hastighet” på dom två kvarvarande faserna ?

Med Vänlig Hälsning Manne

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 18:08
av mati
TeslaManne skrev:
mati skrev:
Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
Om man nu har en laddare i bilen som kan vara defekt , dvs en fas borta ev.. skulle man fortfarande få ut denna ”hastighet” på dom två kvarvarande faserna ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Ja, bilen laddar med 2×16A, dvs runt 7kW, vilket blir ca 3mil/tim. Det hade varit 3×16A = 11kW (5 mil/tim) om alla tre faser hade funkat. Den visar faktiskt den effekt den får, notera att 2×16A med lite avrundning till heltal blir ungefär samma effekt som med 3×10A som bilen visar. Det knepiga är i det här fallet att bilen påstår att den laddar på tre faser fast den inte gör det. Men det är normalt när detta felet uppstår, jag har som sagt råkat ut för detta två gånger inom ett halvår.

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 02 mar 2020 22:15
av e5m1r
Jag instämmer att en fas saknas
Har haft samma men mitt problem la i den tre fas handsken jag använde funkade normalt i annat trefas uttag

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Postat: 21 mar 2020 12:07
av TeslaManne
Lämnade bilen igår på morgonen för kontroll av onboard laddaren samt fix på gula kanten på skärmen.

Platsen var CS Malmö. Var där runt halv nio på förmiddagen , O fick direkt ett trevligt bemötande av en tjej där som tog emot oss. Lämnade bilen o fick en S lånebil där.. jobbet kunde ta hela dagen eller i värsta fall tills måndag..

Skulle få sms under dagen hur det gick med bilen..

Vi har ca 9-10 mil hem så vi tog lånebilen o körde hemåt, fick ett par sms redan på vägen hemåt att dom hade påbörjat gula randen jobbet o sen efter det kolla laddningen.. vi hann komma hem o sen efter ca 30 mins kom ett sms igen.. gula randen fixad o dom har beställt hem delar till onboard laddaren då ni hade rätt, en fas var kass.. så hopp i lånebilen o ner till Malmö igen för att hämta bilen.. fick ett jättebra intryck av hela processen från CS Malmö. Även om vi kanske körde hem i onödan då man inte kunde vara mer petig med tiden.. men köra 40 mil med en Tesla en dag är ju knappast en börda o klaga över. Fem stjärnor av fem möjliga från min sida.. ny tid är bokad för fixa laddaren samt 8000 mil service samtidigt .

Med Vänlig Hälsning Manne