Vad ska man förvänta sig ?

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Inlägg av mati »

Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Inlägg av TeslaManne »

mati skrev:
Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
Om man nu har en laddare i bilen som kan vara defekt , dvs en fas borta ev.. skulle man fortfarande få ut denna ”hastighet” på dom två kvarvarande faserna ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Inlägg av mati »

TeslaManne skrev:
mati skrev:
Då kör du lite snålare helt enkelt. 3mil/timme är ett ungefärligt mått. Det beror på hur mycket din bil förbrukar.
Om man nu har en laddare i bilen som kan vara defekt , dvs en fas borta ev.. skulle man fortfarande få ut denna ”hastighet” på dom två kvarvarande faserna ?

Med Vänlig Hälsning Manne
Ja, bilen laddar med 2×16A, dvs runt 7kW, vilket blir ca 3mil/tim. Det hade varit 3×16A = 11kW (5 mil/tim) om alla tre faser hade funkat. Den visar faktiskt den effekt den får, notera att 2×16A med lite avrundning till heltal blir ungefär samma effekt som med 3×10A som bilen visar. Det knepiga är i det här fallet att bilen påstår att den laddar på tre faser fast den inte gör det. Men det är normalt när detta felet uppstår, jag har som sagt råkat ut för detta två gånger inom ett halvår.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Inlägg av e5m1r »

Jag instämmer att en fas saknas
Har haft samma men mitt problem la i den tre fas handsken jag använde funkade normalt i annat trefas uttag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Vad ska man förvänta sig ?

Inlägg av TeslaManne »

Lämnade bilen igår på morgonen för kontroll av onboard laddaren samt fix på gula kanten på skärmen.

Platsen var CS Malmö. Var där runt halv nio på förmiddagen , O fick direkt ett trevligt bemötande av en tjej där som tog emot oss. Lämnade bilen o fick en S lånebil där.. jobbet kunde ta hela dagen eller i värsta fall tills måndag..

Skulle få sms under dagen hur det gick med bilen..

Vi har ca 9-10 mil hem så vi tog lånebilen o körde hemåt, fick ett par sms redan på vägen hemåt att dom hade påbörjat gula randen jobbet o sen efter det kolla laddningen.. vi hann komma hem o sen efter ca 30 mins kom ett sms igen.. gula randen fixad o dom har beställt hem delar till onboard laddaren då ni hade rätt, en fas var kass.. så hopp i lånebilen o ner till Malmö igen för att hämta bilen.. fick ett jättebra intryck av hela processen från CS Malmö. Även om vi kanske körde hem i onödan då man inte kunde vara mer petig med tiden.. men köra 40 mil med en Tesla en dag är ju knappast en börda o klaga över. Fem stjärnor av fem möjliga från min sida.. ny tid är bokad för fixa laddaren samt 8000 mil service samtidigt .

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Skriv svar