Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.
Ja då är det fjösigt med enfas å 10 ampere eller lägre, helt ovärt i princip
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
Även om bensin inte skulle kosta mer än el så är det en sämre upplevelse än att köra på el.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS