Laddning på jobbet

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Gjorde en liten undersökning tidigare vad som kunde vara rimligt pris.

Ute på publika laddare är det svårt att hitta någon under 2,50 per kWh.

Med 3,7 kW laddare på jobbet bör det gå att få laddning till cirka 16 mil per 8 timmars arbetsdag.

viewtopic.php?f=37&t=20619
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av themax »

nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Det är dubbla priset vad jag betalar på jobbet. Ok, vi har en duktig förhandlare, men jag gissar att Eways (som sköter infrastrukturen) ändå går runt på 1,50...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av OfarligTesla »

Betalade något liknande på fruns förra jobb, var fullt rimligt tycker jag. Hade inte dragit mig för att ladda dagligen för det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av mikebike »

Vi har också 3,7 kW på jobbet. 10:- i timmen, så det blir knappt 3:-/kW.
Jag tycker det är lite klent, 11 kW är väl standard numera?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1775
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av tor-ake »

Det här har vi ju diskuterat 111 ggr förut, men 11kW tycker jag inte man kan förvänta sig eller eftersträva på ett parkering där man skall stå i 8-9 timmar. 3,7 till rimligt pris är fullt ok, både nu och i framtiden, om man inte har mer än 16 mil till jobbet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av Svenssons »

tor-ake skrev:
Det här har vi ju diskuterat 111 ggr förut, men 11kW tycker jag inte man kan förvänta sig eller eftersträva på ett parkering där man skall stå i 8-9 timmar. 3,7 till rimligt pris är fullt ok, både nu och i framtiden, om man inte har mer än 16 mil till jobbet.
Ja, 3,7 kW är ju mer än tillräckligt för en destinationsladdare på jobbet. Där lär man stå lite längre än 8 timmar och då har man fått ytterligare ca 14 mils räckvidd. De flesta har inte så långt till jobbet och även ifall man inte kan ladda hemma så är det 7 mil enkel väg. Lite vanligare kanske men de som har längre än 7 mil till jobbet kanske borde kolla upp möjligheterna till att ladda hemma.

3,7 kW från ett Schuko-uttag är väl dock inte att rekommendera men är det en destinationsladdare på jobbet lär effekten tas från flera faser eller från en fas med mycket högre huvudsäkring än 16A.

11 kW vid plats som man räknar med att stå 8 timmar eller mer är lyx. Är OK på platser som man räknar med att stå 2-5 timmar vid (t.ex. om man använder bilen under jobbet och bara står parkerad några timmar) och inte tillräckligt för laddning på väg till målet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Vi har också 3,7 kW på jobbet. 10:- i timmen, så det blir knappt 3:-/kW.
Jag tycker det är lite klent, 11 kW är väl standard numera?
Jag tycker också det.

Med jobbpendling, och flexibla arbetsplatser, så blir det allt vanliga kanske med bara halvdagsmöten på kontoren, och då under 3-4 timmar så tycker jag det blir väldigt snålt och klent med endast 1-fas 3,7 kW.

De flesta jag varit hos erbjuder 22 kW, men det är ju kanske lite lyx och inte så många (mer än några av MS/X) som kan utnyttja. Kanske lite onödigt för majoriteten av elbilsägare.

Tycker som du att 11 kW vore en bra modern kompromiss att eftersträva för de företag och organisationer som bygger nytt, och som vill ha en tydlig serviceprofil för anställda och kunder/leverantörer (är ofta de bara kommer för halvdagsmöten, eller mindre), eller miljöprofil (eller varför inte båda).

Ett tag var det väldigt spridda skurar på AC-uttagen; allt från några få ynka kW på 1-fas till 22 kW på 3-fas (var också mycket vanligt).

Känns dock nu som det är 11 kW gällande nya AC-stolpar som de flesta verkar ha standardiserat på, och det samma verkar gälla de flesta nya elbilars kapacitet på AC-laddning.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kontakten2

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av kontakten2 »

Men vem ska kunna räkna hem denna investering om ägaren till laddbox inte får skäligt betalt? På 3.7kw och med en marginal på 100%, säg en vinst på 1 eller 2 kr /kWh blir det ganska lång payback med tanke på abonnemanget och skatter.

Skulle vara intressant med sådana räknestycken.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av martinot »

Skulle misstänka att det är precis som med många företags parkeringsplatser som ofta är gratis. Dvs. att det tas på företagens generella CAPEX- och OPEX-konton. Sedan om det är HR, Miljö, Marknad eller Facility som tar detta gällande elbilsladdning, varierar nog från företag till företag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
tor-ake skrev:
Det här har vi ju diskuterat 111 ggr förut, men 11kW tycker jag inte man kan förvänta sig eller eftersträva på ett parkering där man skall stå i 8-9 timmar. 3,7 till rimligt pris är fullt ok, både nu och i framtiden, om man inte har mer än 16 mil till jobbet.
Ja, 3,7 kW är ju mer än tillräckligt för en destinationsladdare på jobbet. Där lär man stå lite längre än 8 timmar och då har man fått ytterligare ca 14 mils räckvidd. De flesta har inte så långt till jobbet och även ifall man inte kan ladda hemma så är det 7 mil enkel väg. Lite vanligare kanske men de som har längre än 7 mil till jobbet kanske borde kolla upp möjligheterna till att ladda hemma.

3,7 kW från ett Schuko-uttag är väl dock inte att rekommendera men är det en destinationsladdare på jobbet lär effekten tas från flera faser eller från en fas med mycket högre huvudsäkring än 16A.

11 kW vid plats som man räknar med att stå 8 timmar eller mer är lyx. Är OK på platser som man räknar med att stå 2-5 timmar vid (t.ex. om man använder bilen under jobbet och bara står parkerad några timmar) och inte tillräckligt för laddning på väg till målet.
Detta har som sagt diskuterats många gånger tidigare, men min åsikt är att 11 eller 22kW trefas fördelat över 4 eller 8 lastbalanserade stolpar är en bra kompromiss.

En sådan installation behöver inte kosta mer än en motsvarande installation med lika många "dumma" 3.7kW-stolpar och ger en betydligt mer flexibel lösning.

Varje elbil har då en garanterad lägsta effekt på 2.75kW-5.5kW (11/4 - 22/4) och sannolikt betydligt högre snitteffekt under dagen efter hand som anslutna bilar laddar färdigt och/eller lämnar parkeringen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av pejvic »

Jag säger nej, Aldrig i livet. skulle inte ge 3kr på jobbet. Säg till dem att halvera det. annars kommer du och många ej ladda. Har man stort batteri behöver man ofta ej.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningen :D

Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.

Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.

Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningen :D

Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.

Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.

Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...

/fth
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av Remuz »

Vi har 7.4kW gratis på jobbet. Platserna kostar dock typ en slant vid Hötorget.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
fth skrev:
nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningen :D

Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.

Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.

Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...

/fth
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Håller med. Känns oseriöst. Speciellt med kombinationen otroligt seg och svag laddning, och mycket högt pris (typ DC-snabbladdningspris). Pinsamt dåligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Precis så ja tänker.
Frågan är bara om det är företaget som beställt tjänsten från någon som luras eller om de är så okunniga och valt själva lösningen.
Undrar varför man inte frågar folk vad de vill ha när de ändå slänger så mycket pengar på installationen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av OfarligTesla »

Har använt sådana saker på fruns olika jobb, samma hastighet och pris har det varit. Är normalt våran huvudkälla av laddning då vi slipper parkera på gatan vid publika stolpar, nu under covid har det ju inte blivit något av den vara dock. Tycker det är ett fullt rimligt pris och hastighet faktiskt då man inte behöver mer när man står parkerad där hela dagarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av martinot »

mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Menliglöst för de alla flesta som du nämner.

Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Menliglöst för de alla flesta som du nämner.

Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.
Ja då är det fjösigt med enfas å 10 ampere eller lägre, helt ovärt i princip :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av bylund »

mati skrev:
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
Även om bensin inte skulle kosta mer än el så är det en sämre upplevelse än att köra på el.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av BrooklynS »

Om man får motorvärmareffekt skall man inte betala mer än motorvärmarplats heller...
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar