Laddning på jobbet
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddning på jobbet
Gjorde en liten undersökning tidigare vad som kunde vara rimligt pris.
Ute på publika laddare är det svårt att hitta någon under 2,50 per kWh.
Med 3,7 kW laddare på jobbet bör det gå att få laddning till cirka 16 mil per 8 timmars arbetsdag.
viewtopic.php?f=37&t=20619
Ute på publika laddare är det svårt att hitta någon under 2,50 per kWh.
Med 3,7 kW laddare på jobbet bör det gå att få laddning till cirka 16 mil per 8 timmars arbetsdag.
viewtopic.php?f=37&t=20619
Re: Laddning på jobbet
Det är dubbla priset vad jag betalar på jobbet. Ok, vi har en duktig förhandlare, men jag gissar att Eways (som sköter infrastrukturen) ändå går runt på 1,50...nek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddning på jobbet
Betalade något liknande på fruns förra jobb, var fullt rimligt tycker jag. Hade inte dragit mig för att ladda dagligen för det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7560
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning på jobbet
Vi har också 3,7 kW på jobbet. 10:- i timmen, så det blir knappt 3:-/kW.
Jag tycker det är lite klent, 11 kW är väl standard numera?
Jag tycker det är lite klent, 11 kW är väl standard numera?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddning på jobbet
Det här har vi ju diskuterat 111 ggr förut, men 11kW tycker jag inte man kan förvänta sig eller eftersträva på ett parkering där man skall stå i 8-9 timmar. 3,7 till rimligt pris är fullt ok, både nu och i framtiden, om man inte har mer än 16 mil till jobbet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Laddning på jobbet
Ja, 3,7 kW är ju mer än tillräckligt för en destinationsladdare på jobbet. Där lär man stå lite längre än 8 timmar och då har man fått ytterligare ca 14 mils räckvidd. De flesta har inte så långt till jobbet och även ifall man inte kan ladda hemma så är det 7 mil enkel väg. Lite vanligare kanske men de som har längre än 7 mil till jobbet kanske borde kolla upp möjligheterna till att ladda hemma.tor-ake skrev:Det här har vi ju diskuterat 111 ggr förut, men 11kW tycker jag inte man kan förvänta sig eller eftersträva på ett parkering där man skall stå i 8-9 timmar. 3,7 till rimligt pris är fullt ok, både nu och i framtiden, om man inte har mer än 16 mil till jobbet.
3,7 kW från ett Schuko-uttag är väl dock inte att rekommendera men är det en destinationsladdare på jobbet lär effekten tas från flera faser eller från en fas med mycket högre huvudsäkring än 16A.
11 kW vid plats som man räknar med att stå 8 timmar eller mer är lyx. Är OK på platser som man räknar med att stå 2-5 timmar vid (t.ex. om man använder bilen under jobbet och bara står parkerad några timmar) och inte tillräckligt för laddning på väg till målet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning på jobbet
Jag tycker också det.mikebike skrev:Vi har också 3,7 kW på jobbet. 10:- i timmen, så det blir knappt 3:-/kW.
Jag tycker det är lite klent, 11 kW är väl standard numera?
Med jobbpendling, och flexibla arbetsplatser, så blir det allt vanliga kanske med bara halvdagsmöten på kontoren, och då under 3-4 timmar så tycker jag det blir väldigt snålt och klent med endast 1-fas 3,7 kW.
De flesta jag varit hos erbjuder 22 kW, men det är ju kanske lite lyx och inte så många (mer än några av MS/X) som kan utnyttja. Kanske lite onödigt för majoriteten av elbilsägare.
Tycker som du att 11 kW vore en bra modern kompromiss att eftersträva för de företag och organisationer som bygger nytt, och som vill ha en tydlig serviceprofil för anställda och kunder/leverantörer (är ofta de bara kommer för halvdagsmöten, eller mindre), eller miljöprofil (eller varför inte båda).
Ett tag var det väldigt spridda skurar på AC-uttagen; allt från några få ynka kW på 1-fas till 22 kW på 3-fas (var också mycket vanligt).
Känns dock nu som det är 11 kW gällande nya AC-stolpar som de flesta verkar ha standardiserat på, och det samma verkar gälla de flesta nya elbilars kapacitet på AC-laddning.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning på jobbet
Men vem ska kunna räkna hem denna investering om ägaren till laddbox inte får skäligt betalt? På 3.7kw och med en marginal på 100%, säg en vinst på 1 eller 2 kr /kWh blir det ganska lång payback med tanke på abonnemanget och skatter.
Skulle vara intressant med sådana räknestycken.
Skulle vara intressant med sådana räknestycken.
Re: Laddning på jobbet
Skulle misstänka att det är precis som med många företags parkeringsplatser som ofta är gratis. Dvs. att det tas på företagens generella CAPEX- och OPEX-konton. Sedan om det är HR, Miljö, Marknad eller Facility som tar detta gällande elbilsladdning, varierar nog från företag till företag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning på jobbet
Detta har som sagt diskuterats många gånger tidigare, men min åsikt är att 11 eller 22kW trefas fördelat över 4 eller 8 lastbalanserade stolpar är en bra kompromiss.Svenssons skrev:Ja, 3,7 kW är ju mer än tillräckligt för en destinationsladdare på jobbet. Där lär man stå lite längre än 8 timmar och då har man fått ytterligare ca 14 mils räckvidd. De flesta har inte så långt till jobbet och även ifall man inte kan ladda hemma så är det 7 mil enkel väg. Lite vanligare kanske men de som har längre än 7 mil till jobbet kanske borde kolla upp möjligheterna till att ladda hemma.tor-ake skrev:Det här har vi ju diskuterat 111 ggr förut, men 11kW tycker jag inte man kan förvänta sig eller eftersträva på ett parkering där man skall stå i 8-9 timmar. 3,7 till rimligt pris är fullt ok, både nu och i framtiden, om man inte har mer än 16 mil till jobbet.
3,7 kW från ett Schuko-uttag är väl dock inte att rekommendera men är det en destinationsladdare på jobbet lär effekten tas från flera faser eller från en fas med mycket högre huvudsäkring än 16A.
11 kW vid plats som man räknar med att stå 8 timmar eller mer är lyx. Är OK på platser som man räknar med att stå 2-5 timmar vid (t.ex. om man använder bilen under jobbet och bara står parkerad några timmar) och inte tillräckligt för laddning på väg till målet.
En sådan installation behöver inte kosta mer än en motsvarande installation med lika många "dumma" 3.7kW-stolpar och ger en betydligt mer flexibel lösning.
Varje elbil har då en garanterad lägsta effekt på 2.75kW-5.5kW (11/4 - 22/4) och sannolikt betydligt högre snitteffekt under dagen efter hand som anslutna bilar laddar färdigt och/eller lämnar parkeringen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1977
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Laddning på jobbet
Jag säger nej, Aldrig i livet. skulle inte ge 3kr på jobbet. Säg till dem att halvera det. annars kommer du och många ej ladda. Har man stort batteri behöver man ofta ej.
Haft alla 3/Y
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning på jobbet
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningennek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.
Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.
Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddning på jobbet
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.fth skrev:Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningennek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.
Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.
Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...
/fth
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Re: Laddning på jobbet
Vi har 7.4kW gratis på jobbet. Platserna kostar dock typ en slant vid Hötorget.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddning på jobbet
Håller med. Känns oseriöst. Speciellt med kombinationen otroligt seg och svag laddning, och mycket högt pris (typ DC-snabbladdningspris). Pinsamt dåligt.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.fth skrev:Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningennek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.
Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.
Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...
/fth
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning på jobbet
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddning på jobbet
Precis så ja tänker.mati skrev:Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Frågan är bara om det är företaget som beställt tjänsten från någon som luras eller om de är så okunniga och valt själva lösningen.
Undrar varför man inte frågar folk vad de vill ha när de ändå slänger så mycket pengar på installationen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddning på jobbet
Har använt sådana saker på fruns olika jobb, samma hastighet och pris har det varit. Är normalt våran huvudkälla av laddning då vi slipper parkera på gatan vid publika stolpar, nu under covid har det ju inte blivit något av den vara dock. Tycker det är ett fullt rimligt pris och hastighet faktiskt då man inte behöver mer när man står parkerad där hela dagarna.
Re: Laddning på jobbet
Menliglöst för de alla flesta som du nämner.mati skrev:Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning på jobbet
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda därmartinot skrev:Menliglöst för de alla flesta som du nämner.mati skrev:Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
Re: Laddning på jobbet
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.nek0 skrev:Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddning på jobbet
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.mati skrev:För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.nek0 skrev:Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på jobbet
Ja då är det fjösigt med enfas å 10 ampere eller lägre, helt ovärt i principnek0 skrev:Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.mati skrev:För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.nek0 skrev:Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på jobbet
Även om bensin inte skulle kosta mer än el så är det en sämre upplevelse än att köra på el.mati skrev:För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddning på jobbet
Om man får motorvärmareffekt skall man inte betala mer än motorvärmarplats heller...
Tesla Y LR -22 EAP