Laddning på jobbet

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av pejvic »

Jag säger nej, Aldrig i livet. skulle inte ge 3kr på jobbet. Säg till dem att halvera det. annars kommer du och många ej ladda. Har man stort batteri behöver man ofta ej.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av fth »

nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningen :D

Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.

Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.

Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

fth skrev:
nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningen :D

Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.

Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.

Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...

/fth
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av Remuz »

Vi har 7.4kW gratis på jobbet. Platserna kostar dock typ en slant vid Hötorget.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av martinot »

nek0 skrev:
fth skrev:
nek0 skrev:
Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningen :D

Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.

Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.

Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...

/fth
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Håller med. Känns oseriöst. Speciellt med kombinationen otroligt seg och svag laddning, och mycket högt pris (typ DC-snabbladdningspris). Pinsamt dåligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Precis så ja tänker.
Frågan är bara om det är företaget som beställt tjänsten från någon som luras eller om de är så okunniga och valt själva lösningen.
Undrar varför man inte frågar folk vad de vill ha när de ändå slänger så mycket pengar på installationen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av OfarligTesla »

Har använt sådana saker på fruns olika jobb, samma hastighet och pris har det varit. Är normalt våran huvudkälla av laddning då vi slipper parkera på gatan vid publika stolpar, nu under covid har det ju inte blivit något av den vara dock. Tycker det är ett fullt rimligt pris och hastighet faktiskt då man inte behöver mer när man står parkerad där hela dagarna.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av martinot »

mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Menliglöst för de alla flesta som du nämner.

Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Menliglöst för de alla flesta som du nämner.

Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av Bjelke »

nek0 skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.
Ja då är det fjösigt med enfas å 10 ampere eller lägre, helt ovärt i princip :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av bylund »

mati skrev:
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
Även om bensin inte skulle kosta mer än el så är det en sämre upplevelse än att köra på el.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Laddning på jobbet

Inlägg av BrooklynS »

Om man får motorvärmareffekt skall man inte betala mer än motorvärmarplats heller...
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar