Laddning på jobbet
Moderator: Redaktion
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Laddning på jobbet
Jag säger nej, Aldrig i livet. skulle inte ge 3kr på jobbet. Säg till dem att halvera det. annars kommer du och många ej ladda. Har man stort batteri behöver man ofta ej.
Haft alla 3/Y
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Laddning på jobbet
Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningennek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.
Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.
Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Laddning på jobbet
Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.fth skrev:Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningennek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.
Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.
Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...
/fth
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
Re: Laddning på jobbet
Vi har 7.4kW gratis på jobbet. Platserna kostar dock typ en slant vid Hötorget.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Laddning på jobbet
Håller med. Känns oseriöst. Speciellt med kombinationen otroligt seg och svag laddning, och mycket högt pris (typ DC-snabbladdningspris). Pinsamt dåligt.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.fth skrev:Oj, jag hakade (som vanligt) på tråden i slutet och glömde att titta på den ursprungliga frågeställningennek0 skrev:Nu måste jag fråga er som kör elbil dagligen om jobb laddningen.
Där jag jobbar har man beställt ett antal 3,7kW laddare.
Är det rimligt att ta 3kr/kWh?
Själv tycker jag att det är dåligt köp och dyrt att ladda.
Svaret på din fråga är förstås "det beror på", men min personliga åsikt är att det inte är en rimlig kostnad när man lägger på 100-150% på elpriset.
Ett visst påslag för installation och drift kan man förstås anse vara skäligt, men detta kallar jag ocker, särskilt som (antar jag) arbetsgivaren inte har som avsikt att tjäna pengar på detta.
Jag gissar att arbetsgivaren lagt ut hela lösningen på en extern operatör?
Dom brukar vara bra på att skära mellan...
/fth
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning på jobbet
Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddning på jobbet
Precis så ja tänker.mati skrev:Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Frågan är bara om det är företaget som beställt tjänsten från någon som luras eller om de är så okunniga och valt själva lösningen.
Undrar varför man inte frågar folk vad de vill ha när de ändå slänger så mycket pengar på installationen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Laddning på jobbet
Har använt sådana saker på fruns olika jobb, samma hastighet och pris har det varit. Är normalt våran huvudkälla av laddning då vi slipper parkera på gatan vid publika stolpar, nu under covid har det ju inte blivit något av den vara dock. Tycker det är ett fullt rimligt pris och hastighet faktiskt då man inte behöver mer när man står parkerad där hela dagarna.
Re: Laddning på jobbet
Menliglöst för de alla flesta som du nämner.mati skrev:Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Laddning på jobbet
Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda därmartinot skrev:Menliglöst för de alla flesta som du nämner.mati skrev:Jag håller med. Allt faller tillbaka till frågan vem det är som ska ladda där.nek0 skrev:Tycker att hela allt är oseriöst. Vem vill ladda så långsamt och så dyrt. Våra besökare hinner inte ladda speciellt mycket på några timmar och anställda behöver inte ladda. Vad jag vet har vi ingen som kör mer än 8 mil till jobbet.
Greenwashing är rätta namnet för satsningen tycker jag. "Vi har laddare men ingen vill använda de"
- Anställda med elbil som kan ladda hemma?
Nej, de laddar ju hemma till ett mycket lägre pris.
- Anställda som inte kan ladda hemma?
Tveksamt att någon skulle skaffa elbil när enda laddmöjligheten är en dyr laddplats på jobbet. Svaret är alltså nej.
- Anställda med laddhybrid?
Ja, kanske. För de måste ladda både hemma och på jobbet för att det ska löna sig. Men för 3kr/kWh är det tveksamt om de gör sig besväret. Bensin är inte så mycket dyrare.
- Besökare då?
Möjligen, men då är frågan återigen om 3,6kW är värt besväret att ta fram laddsladden. De som stannar bara några få timmar, som besökare oftast gör, lär inte få tillräckligt med ström ändå för att det ska löna sig.
Greenwashing är ordet. Det påminner om laddstolpen som står utanför ica här i Götene. Den är för dyr och den används aldrig.
Som besökare är det oftast inte ens värt besväret att orka ta upp kabeln för ynka 3-4 kW.
Re: Laddning på jobbet
För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.nek0 skrev:Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddning på jobbet
Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.mati skrev:För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.nek0 skrev:Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddning på jobbet
Ja då är det fjösigt med enfas å 10 ampere eller lägre, helt ovärt i principnek0 skrev:Jo men jag tänkte på besökare inte anställda.mati skrev:För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.nek0 skrev:Hade det varit gratis laddning hade det varit värt att ta upp kabeln. Hade man satsat på minst 11kW hade man kanske kunnat svälja priset ändå . Nej tror inte många kommer ladda där
På en jobbparkering behöver man egentligen inte så hög effekt, förutsatt att målgruppen är de anställda som parkerar 8-9 timmar vid laddstolpen. Det räcker faktiskt med 2kW för de allra flesta i det fallet. Då är bilen laddad när man ska åka hem på kvällen. Snällt för elnätet, installationen är billigare osv. Det är i mina ögon en ganska bra lösning, framförallt när det handlar om väldigt många stolpar. Men 2kW effekt per stolpe får såklart inte kosta mycket mer än vad hushållsel kostar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddning på jobbet
Även om bensin inte skulle kosta mer än el så är det en sämre upplevelse än att köra på el.mati skrev:För 11kW måste du ha en bil som kan ta emot 11kW. Tar man mitt exempel med laddhybrider som potentiell målgrupp, så kan de oftast inte ladda med så hög effekt ändå. De behöver alltså inte mer, men då får det ändå inte kosta för mycket eftersom de kan köra på bensin som kanske till och med är billigare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddning på jobbet
Om man får motorvärmareffekt skall man inte betala mer än motorvärmarplats heller...
Tesla Y LR -22 EAP