Virserums vandrarhem på gång

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev:
Jag tror på att premiera alla elbils märken och därmed att verksamheter ska jobba för att inte låsa sig mot ett eller ett fåtal märken på bilar. Jag har inget emot tesla laddare eller tesla som så utan bara att när de finns laddare på en plats som inte har med tesla att göra så tycker jag att man kan se till att alla kan använda dem på lika villkor. Detta handlar absolut inte om avundsjuka och att använda ordet kräkt är bara löjligt tycker jag.
Det finns ju fler aspekter här än enbart priset av laddarna. När vandrarhemmet installerar delvis av Tesla financierade laddare så kommer de även upp i navigatorn i Teslorna som destinationsladdare. Dvs vandrarhemmet i det här fallet får reklam för sig inne i bilarna. Jag misstänker att det är en mycket större pluspunkt för vandrarhemmet än kostnaden för laddarna själva.

Andra märken kan också göra samma sak, förstås. Eller skulle kunna ha gjort det om de kom på tanken i tid.

Till slut, ingenting, absolut ingenting, hindrar vandrarhemmet från att sätta upp flera laddboxar på egen bekostnad som är öppna för alla märken. Även om man redan har en eller två för Teslor. Sen hur de bär sig åt för att få dessa laddare synliga i GPSen i andra elbilar än Tesla vet jag inte. Men så länge det inte kan ske, kommer incentiven för att investera i laddare för andra märken än Tesla vara betydligt svagare.

Så då blir det som det blir.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av martinot »

Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Svenssons »

Kan inte förstå varför det skulle vara fel på något sätt att Tesla ger gratis laddbox till ställen eller att ett ställe sätter upp gratis laddbox som fungerar för samtliga bilar. Detta blir ju inte fel bara för att det även sätts upp ytterligare en laddbox som fungerar för Tesla. Tvärtom så skulle detta öka chansen att den laddbox som är tillgänglig för samtliga bilar är ledig eftersom alla Tesla-bilar kan ladda på den som bara fungerar för Tesla.

Tycker det är ett bra initiativ av både Tesla och Virserums vandrarhem. Man skulle kunna önska att fler tillverkar gör liknande satsningar. Tror dock att precis som det skrivits redan så kommer det snart vara rätt vanligt med laddställen på alla vandrahem och hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Hammar »

martinot skrev:
Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
Virserums konsthall.
Lunch på hotell dacke. Kan rekommendera snitseln om han har den som veckans.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av ReNewAble »

wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja eller så betalar du extra för laddning för att finansiera laddaren för vandrarhemsägaren. Gnällspik.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av d3marcus »

renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tror på att premiera alla elbils märken och därmed att verksamheter ska jobba för att inte låsa sig mot ett eller ett fåtal märken på bilar. Jag har inget emot tesla laddare eller tesla som så utan bara att när de finns laddare på en plats som inte har med tesla att göra så tycker jag att man kan se till att alla kan använda dem på lika villkor. Detta handlar absolut inte om avundsjuka och att använda ordet kräkt är bara löjligt tycker jag.
Det finns ju fler aspekter här än enbart priset av laddarna. När vandrarhemmet installerar delvis av Tesla financierade laddare så kommer de även upp i navigatorn i Teslorna som destinationsladdare. Dvs vandrarhemmet i det här fallet får reklam för sig inne i bilarna. Jag misstänker att det är en mycket större pluspunkt för vandrarhemmet än kostnaden för laddarna själva.
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?

Men som någon skrev, detta initiativ är en övergående parantes då laddplatser kommer vara standard hos alla hotell/vandrarhem/stugbyar intakt med att fossilbilar förbjuds.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?
Har inte tänkt på det, men faktiskt inte en dum idé. Tror jag skall testa detta i sommar! :)

(Sedan finns ju kartan på nätet också https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2 för de som vill planera resan utanför bilens navigator, istället för att leta övernattning spontant i bilen under färd.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av LarsL »

d3marcus skrev:
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?
Jag tror det är en stor fördel marknadsföringsmässigt. Betydligt effektivare än diverse rabatter kopplade till kort eller medlemsskap som ju också finns där ute och som inte kommer synas i min navigator alls.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Lindstromer »

chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Det här rev tydligen upp känslor. Tråkigt att du känner att glaset är halvfullt. Den inställningen i livet kan jag inte påverka men du är ändå välkommen till Virserum och oss. ;)

Effekten av att ha installerat två stycken laddare, varav en är låst och en är öppen, är en ökning med 100% på antalet tillgängliga laddplatser för dig som inte kör Tesla. För den som kör Tesla blir det 200% så visst, något bättre. (d.v.s det fanns en publik plats i samhället, 2 egentligen men kommunen har skyltat en för hemtjänstens bilar).

Att installera laddare på en liten verksamhet är knappast lönsamt i dagsläget, tyvärr. Jag tror ärligt inte att vi räknar hem ens om man bara räknar kringliggande material, och då är installationen ändå billig då vi gjort mycket jobb själva. Om du vill ha fler laddare så är det inte något som hindrar dig från att bekosta installationen, eftersom det ändå är så pass billigt. ;)

Jag såg det mer som en kul grej att nämna att det händer lite smågrejer även på den fronten, utöver den fantastiska utbyggnaden av SuC som sker. :D

Mvh Olaf, teslaägare och vandrarhemsägare
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Lindstromer »

martinot skrev:
Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
Konsthallen, https://www.virserumskonsthall.com/, som nämnts är ett besöksmål, ett annat populärt besöksmål är att cykla dressin: https://smalsparet.com/cykla-dressin/cy ... ill-aseda/

--

På frågan om det ger något att finnas i navigatorn får jag återkomma, ser jag till mig själv tror jag knappast det gör någon skillnad att synas där. Snarast isåfall att man blir hittad på booking.com osv av de som filtrerar på platser med laddning. (det kan vara blandad kvalitet på laddningen man får, i Polen 2019 fick jag förlängningssladd från toaletten vid receptionen som hängdes genom ett fönster, ut på parkeringen...)
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

Lindstromer skrev:
chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Det här rev tydligen upp känslor. Tråkigt att du känner att glaset är halvfullt. Den inställningen i livet kan jag inte påverka men du är ändå välkommen till Virserum och oss. ;)

Effekten av att ha installerat två stycken laddare, varav en är låst och en är öppen, är en ökning med 100% på antalet tillgängliga laddplatser för dig som inte kör Tesla. För den som kör Tesla blir det 200% så visst, något bättre. (d.v.s det fanns en publik plats i samhället, 2 egentligen men kommunen har skyltat en för hemtjänstens bilar).

Att installera laddare på en liten verksamhet är knappast lönsamt i dagsläget, tyvärr. Jag tror ärligt inte att vi räknar hem ens om man bara räknar kringliggande material, och då är installationen ändå billig då vi gjort mycket jobb själva. Om du vill ha fler laddare så är det inte något som hindrar dig från att bekosta installationen, eftersom det ändå är så pass billigt. ;)

Jag såg det mer som en kul grej att nämna att det händer lite smågrejer även på den fronten, utöver den fantastiska utbyggnaden av SuC som sker. :D

Mvh Olaf, teslaägare och vandrarhemsägare
Får ursäkta att denna tråden spårade ur vilket jag redan sagt.. Jag ursäktar dock ändå inte för min åsikt. De handlar bara att man kan premiera alla som kör elbil lika och inte skapa vi och dem mellan elbilsägare..

Hur är de med dessa laddare, måste du upplåta en för tesla endast eller är de tillåtet att ha båda öppna för alla?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av wheels »

ReNewAble skrev:
wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja eller så betalar du extra för laddning för att finansiera laddaren för vandrarhemsägaren. Gnällspik.
Gnällspik?? Om jag är en gnällspik, är du ett rövhål då?
Och vem har pratat om att jag inte vill betala för en laddning? Pratet var ju att det inte går för andra att ladda på den röda stolpen för andra
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av zyax »

wheels skrev:
ReNewAble skrev:
wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja eller så betalar du extra för laddning för att finansiera laddaren för vandrarhemsägaren. Gnällspik.
Gnällspik?? Om jag är en gnällspik, är du ett rövhål då?
Och vem har pratat om att jag inte vill betala för en laddning? Pratet var ju att det inte går för andra att ladda på den röda stolpen för andra
Den här tråden är ju ett skämt, trådskaparen får skit för att han sätter upp laddare, men inte på ett sätt som ni tycker är bra. Han hade enligt er bäst hållt käften eller inte satt upp en laddplats alls. Ni är en skam för hela elbils-Sverige, klaga på de som inte sätter upp något istället, eller håll tyst.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
wheels skrev:
ReNewAble skrev:
wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja eller så betalar du extra för laddning för att finansiera laddaren för vandrarhemsägaren. Gnällspik.
Gnällspik?? Om jag är en gnällspik, är du ett rövhål då?
Och vem har pratat om att jag inte vill betala för en laddning? Pratet var ju att det inte går för andra att ladda på den röda stolpen för andra
Den här tråden är ju ett skämt, trådskaparen får skit för att han sätter upp laddare, men inte på ett sätt som ni tycker är bra. Han hade enligt er bäst hållt käften eller inte satt upp en laddplats alls. Ni är en skam för hela elbils-Sverige, klaga på de som inte sätter upp något istället, eller håll tyst.
Vi lever i upp och nervända världen... De som sätter upp flera laddstolpar får skit för detta, Tesla får skit när de sänker priset på bilarna och det är Teslas fel vid olycka när någon idiot lägger tyngd i förarsätet, sätter i bältet på förarstolen och hänger tyngd på ratten. Kritisera andra bilmärken än Tesla på detta Teslaforum är inte heller uppskattat. Ionity 8,70 är billigt för man kan ha abonnemang men Bee/Mer med abonnemang eller Tesla utan abonnemang är dyrt även ifall kostnaden per kWh för bägge alternativen blir bra mycket billigare än Ionity.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Lindstromer »

chaffis75 skrev:
Lindstromer skrev:
chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Det här rev tydligen upp känslor. Tråkigt att du känner att glaset är halvfullt. Den inställningen i livet kan jag inte påverka men du är ändå välkommen till Virserum och oss. ;)

Effekten av att ha installerat två stycken laddare, varav en är låst och en är öppen, är en ökning med 100% på antalet tillgängliga laddplatser för dig som inte kör Tesla. För den som kör Tesla blir det 200% så visst, något bättre. (d.v.s det fanns en publik plats i samhället, 2 egentligen men kommunen har skyltat en för hemtjänstens bilar).

Att installera laddare på en liten verksamhet är knappast lönsamt i dagsläget, tyvärr. Jag tror ärligt inte att vi räknar hem ens om man bara räknar kringliggande material, och då är installationen ändå billig då vi gjort mycket jobb själva. Om du vill ha fler laddare så är det inte något som hindrar dig från att bekosta installationen, eftersom det ändå är så pass billigt. ;)

Jag såg det mer som en kul grej att nämna att det händer lite smågrejer även på den fronten, utöver den fantastiska utbyggnaden av SuC som sker. :D

Mvh Olaf, teslaägare och vandrarhemsägare
Får ursäkta att denna tråden spårade ur vilket jag redan sagt.. Jag ursäktar dock ändå inte för min åsikt. De handlar bara att man kan premiera alla som kör elbil lika och inte skapa vi och dem mellan elbilsägare..

Hur är de med dessa laddare, måste du upplåta en för tesla endast eller är de tillåtet att ha båda öppna för alla?
Ingen fara, jag har svårt att se hur man som elbilsägare väljer att bo på ett ställe som saknar laddare helt, hellre än ett som har även om någon av dem råkar vara dedikerad till ett visst bilmärke. Avtalet kan jag av förklarliga skäl inte kommentera mer än att konstatera att du som gäst laddar gratis, oavsett om det är en ID3, Model 3, Kona eller något annat som laddas. ;)
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
zyax skrev:
wheels skrev:
ReNewAble skrev:
wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja eller så betalar du extra för laddning för att finansiera laddaren för vandrarhemsägaren. Gnällspik.
Gnällspik?? Om jag är en gnällspik, är du ett rövhål då?
Och vem har pratat om att jag inte vill betala för en laddning? Pratet var ju att det inte går för andra att ladda på den röda stolpen för andra
Den här tråden är ju ett skämt, trådskaparen får skit för att han sätter upp laddare, men inte på ett sätt som ni tycker är bra. Han hade enligt er bäst hållt käften eller inte satt upp en laddplats alls. Ni är en skam för hela elbils-Sverige, klaga på de som inte sätter upp något istället, eller håll tyst.
Vi lever i upp och nervända världen... De som sätter upp flera laddstolpar får skit för detta, Tesla får skit när de sänker priset på bilarna och det är Teslas fel vid olycka när någon idiot lägger tyngd i förarsätet, sätter i bältet på förarstolen och hänger tyngd på ratten. Kritisera andra bilmärken än Tesla på detta Teslaforum är inte heller uppskattat. Ionity 8,70 är billigt för man kan ha abonnemang men Bee/Mer med abonnemang eller Tesla utan abonnemang är dyrt även ifall kostnaden per kWh för bägge alternativen blir bra mycket billigare än Ionity.
Ibland undrar man ju vad man håller på med här på internet, men man får klappa sig själv på axeln när man försöker vara emot den här typen av agerande. Lite mer jävla sunt förnuft och pragmatism eftersökes från fler på nätet!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av MWall »

d3marcus skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tror på att premiera alla elbils märken och därmed att verksamheter ska jobba för att inte låsa sig mot ett eller ett fåtal märken på bilar. Jag har inget emot tesla laddare eller tesla som så utan bara att när de finns laddare på en plats som inte har med tesla att göra så tycker jag att man kan se till att alla kan använda dem på lika villkor. Detta handlar absolut inte om avundsjuka och att använda ordet kräkt är bara löjligt tycker jag.
Det finns ju fler aspekter här än enbart priset av laddarna. När vandrarhemmet installerar delvis av Tesla financierade laddare så kommer de även upp i navigatorn i Teslorna som destinationsladdare. Dvs vandrarhemmet i det här fallet får reklam för sig inne i bilarna. Jag misstänker att det är en mycket större pluspunkt för vandrarhemmet än kostnaden för laddarna själva.
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?

Men som någon skrev, detta initiativ är en övergående parantes då laddplatser kommer vara standard hos alla hotell/vandrarhem/stugbyar intakt med att fossilbilar förbjuds.

Jag brukar faktiskt kolla var det finns Tesla Destination Chargers på https://www.tesla.com/sv_SE/findus och hittar jag nåt som ligger bra till utifrån vår tänkta ruttplanering och verkar trevligt och inte alltför dyrt så tar jag gärna ett sånt ställe. Men då vill jag inte att det står nån jäkla E-Tron eller Kona och laddar. Tesla-laddarna har de fått av Tesla och tanken är att främja Tesla samtidigt som den som satt upp laddaren får reklam via Tesla.

Att man blir sur om man kör nåt annat märke förstår jag inte. Be Audi, Hyundai, Polestar etc att skänka gratis laddare också då istället för att gnälla och försöka åka snålskjuts på Tesla.

ps. När jag körde till Trysil och kom fram med nästan tomt batteri och inte hittade den publika laddare jag sett ut på uppladdning.nu så var jag oerhört tacksam att jag hade stenkoll på att Radisson hade ett gäng Tesla-laddare. Fick faktiskt låna en sån över natten gratis trots att jag inte bodde på hotellet.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Holve »

Hur fungerar det med destinationsladdare?
Betalar tesla dom?
Har en släkting som tänkte börja med lite uthyrning av stuga i Grövelsjön området
Det finns typ inga laddare där.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
robpow
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 26 feb 2016 13:55
Ort: Nacka

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av robpow »

Holve skrev:
Hur fungerar det med destinationsladdare?
Betalar tesla dom?
Har en släkting som tänkte börja med lite uthyrning av stuga i Grövelsjön området
Det finns typ inga laddare där.
Japp, bara att föreslå en plats här:
https://www.tesla.com/sv_SE/charging-partners
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av martinot »

Lindstromer skrev:
martinot skrev:
Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
Konsthallen, https://www.virserumskonsthall.com/, som nämnts är ett besöksmål, ett annat populärt besöksmål är att cykla dressin: https://smalsparet.com/cykla-dressin/cy ... ill-aseda/
Tack, skall spara tipsen till i sommar!

Andra i tråden får gärna fylla på med mer sevärt runt om i både Kalmar och Småland. :)
Lindstromer skrev:
(det kan vara blandad kvalitet på laddningen man får, i Polen 2019 fick jag förlängningssladd från toaletten vid receptionen som hängdes genom ett fönster, ut på parkeringen...)
*LOL* Underbart! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Gustafsson »

Jag har väldigt svårt att se det rimliga i att Tesla skulle sponsra konkurrenterna med laddning öht. Hur många destinationsladdare har Porsche satt upp? Det är generöst nog att erbjuda en sådan plats tycker jag.
Om övriga bilindustrin skulle betala för sig är det ju en annan femma, men köper man en icke-tesla får man nog klaga på någon annan än tesla som faktiskt vårdar sina kunder i detta fall+ även andra som goodwill.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Kan alla används dessa? Jag tycker de är konstigt att man som ägare av en verksamhet vill ge fördelar till ett vist bilmärke.. Tänk om man skulle säga att här får bara Volvo ägare sova..
Min fru är regionchef för ett företag som sponsrar olika aktiviteter, som tex. Falsterbo Horse Show och Swedish Open i Båstad, och vi brukar åka dit ibland med familj och vänner (får ju en hel del biljetter som sponsor). Ofta så är Mercedes med och sponsrar dessa sportevenemang, och speciellt tennisveckan i Båstad är ett stort PR-event även för de varje sommar. Problemet med dessa event är att det brukar vara svårt att få tag på boende och även parkering. Boende när vi åker ner med familjen har vi ofta löst genom att få låna ett hus i Arild eller Torekov av bekanta, men parkering inne i Båstad är ju ett stort gissel. Mercedes har dock ordnat det så fint att de hyr en egen parkering av Båstad kommun som de gör om till VIP-parkering där alla med Mercedes får parkera gratis, och som inte ligger så långt från centercourten. Helt perfekt för då tar vi alltid vår Merca när vi åker ner till Båstad under tennisveckan så är vårt parkeringsbekymmer löst på ett enkelt sätt (även om det säkert löst sig annars också).

Är detta då fel och orättvist då vi inte får garanterad plats och gratis parkering om vi istället tar vår Tesla, eller lånar polarens Porsche och åker ner med den?

Vad är alternativet? Mer socialism och ytterligare mer regleringar/förbud (tex. mot villkorad sponsring)? Har vi inte redan tillräckligt av det i Sverige?

Alternativet för detta vandrarhemmet, som kanske inte har lika stora finansiella resurser som en stor hotellkedja, hade ju kanske varit att inte har någon elbilsladdning alls för kunder. Att investera i detta i dessa svåra tider med Cv-19 och annat, tycker jag är modigt och bra gjort av vandrarhemmet. Både för elbilskunder och miljön.

Med lite smidighet och samarbete så kanske elbilisterna kan turas om lite med laddningen. Alla kanske inte alltid måsta toppa fullt? Man kommer förvånansvärt ofta ganska långt genom att prata med varandra, och lite god samarbetsvilja.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

Jag hade bara en idé om att vi alla kämpade för att fler ska köra elbil.. Men de är uppenbart att många inte vill ha de så utan flera här vill vi delar upp oss i fack..

Sen är här också många tankar om att han gör så så då ska vi minnsan göra såhär.. Blandar den ena frågan med den andra och förvränger helt vad åtminstone mina tankar var från start..

Tråkigt kan jag bara säga..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av ovelundkvist »

Men det är ju inte det som tråden och ditt inlägg handlar om. Jag är övertygad om att de flesta på detta forum strävar efter det, men det har ju inget att göra med att kritisera någon som installerar Tesla-laddare, och än mindre när samma person/företag dessutom har installerat en laddare som fungerar till alla elbilar.

Lägg istället fokus på att kritisera alla som fortfarande inte har installerat någon laddare alls för elbilar. Det finns säkert tusentals hotell & vandrarhem som inte gjort det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

ovelundkvist skrev:
Men det är ju inte det som tråden och ditt inlägg handlar om. Jag är övertygad om att de flesta på detta forum strävar efter det, men det har ju inget att göra med att kritisera någon som installerar Tesla-laddare, och än mindre när samma person/företag dessutom har installerat en laddare som fungerar till alla elbilar.

Lägg istället fokus på att kritisera alla som fortfarande inte har installerat någon laddare alls för elbilar. Det finns säkert tusentals hotell & vandrarhem som inte gjort det.
av Teslaägare Gustafsson » 19 apr 2021 09:43

Jag har väldigt svårt att se det rimliga i att Tesla skulle sponsra konkurrenterna med laddning öht. Hur många destinationsladdare har Porsche satt upp? Det är generöst nog att erbjuda en sådan plats tycker jag.
Om övriga bilindustrin skulle betala för sig är det ju en annan femma, men köper man en icke-tesla får man nog klaga på någon annan än tesla som faktiskt vårdar sina kunder i detta fall+ även andra som goodwill.
Ett exempel.. Finns fler i tråden..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar