Virserums vandrarhem på gång

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av wannabee »

Om Tesla har betalat själva laddarna, så är det väl inte mycket begärt att minst en av laddarna inte ska kunna vara upptagen av andra bilar (än Tesla)
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av ReNewAble »

chaffis75 skrev:
Elix747 skrev:
Alla kan ladda på tesla destinationsladdare. Men inte på alla laddstolpar. Destinationsladdare brukar sättas upp i 2 eller fler laddare med olika konfiguration. Laddaren med grå skylt kan användas av alla. Laddaren med röd skylt bara av teslabilar.

Det finns liknande även för Porsche destinationsladdare.
Gratis för Porsche-bilar men 100kr avgift för andra bilmärken.
Ja man varför ska de vara så på ett vandrarhem som inte har möjlighet d tesla att göra.. Vandrarhem borde vilja att alla ska få bo där, för mig är de självklart..

Vet inte vad Porsche gör men är de vid tex ett vandrarhem eller hotell?

Självklart sätter ju inte öppna laddare vid sina egna verksamheter, då ska man ju göra reklam för sin verksamhet, men vad jag vet så äger inte tesla detta vardrarhem.
Jag förstår inte problemet? En person som äger ett vandrarhem har valt att använda Teslas erbjudande om destinationsladdare och får så sätt hårdvaran gratis mot att en av två är öronmärkt för Teslabilar. Detta är väl bra för alla parter? Fler tillgängliga laddare och billigare installation för ägaren till vandrarhemmet.

Eller vill du tvinga privata företag att bara sätta upp gratisladdare öppna för alla som de själva ska bekosta?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Klintan »

Inte så konstigt att nappa på Teslas erbjudande om att bli destinationsladdare. Vandrarhemsägaren får reklam genom att laddaren visas i Teslas navigation och gratis laddare. Jag skulle också nappa på det om jag drev passande verksamhet. Klart att andra laddboxar kan vara mer universala, men det är en bra början.
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Undrar ad som är bäst.. Oberoende laddare så alla med elbil kan ladda där eller 10000 i bidrag en gång från tesla så får man bara tesla ägare..

Ja tesla är smarta, inte lika smart att gå på detta som verksamhets ägar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Och vad skulle då Teslas incentiv vara att ge bort WC gratis?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av wheels »

Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av renes »

wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja.

Alternativet för vandrarhemmet vore väl att inte ta emot gratis WC från Tesla. Och alltså inte ha någon laddare alls. Men det skulle ju åtminstone göra det mer sannolikt att du skulle bo där. Eller...?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Fredrik j »

Övergående. Snart kommer laddmöjligheter bli lika vanligt och förväntat som att sängen är bäddad och att det finns kaffe till frukosten.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Klintan »

wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Eller se om det går att få teslaägaren att byta plats? Är ju ett vandrarhem vi pratar om, inte ett stort Scandic.
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

renes skrev:
chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Och vad skulle då Teslas incentiv vara att ge bort WC gratis?
Som jag sa hela tiden, smart av tesla, mindre smart för vardrarhemmet. Att sätta upp laddare lär ju ändå kosta en bra slant även om just laddboxen är gratis..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Och vad skulle då Teslas incentiv vara att ge bort WC gratis?
Som jag sa hela tiden, smart av tesla, mindre smart för vardrarhemmet. Att sätta upp laddare lär ju ändå kosta en bra slant även om just laddboxen är gratis..
Så du menar att nettoeffekten är negativ? Dvs antalet Tesla ägare som attraheras av laddmöjligheten är mindre än antalet icke Tesla ägare som väljer bort att stanna där på grund av avundsjuka? Av att de känner sig kränkta?

Du kan ha rätt. Mänskligheten är som den är, inte särskilt rationell.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Gustafsson »

Verkar bakvänt att undvika vandrarhem med laddare om man har elbil...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av chaffis75 »

Nej drar mig ut denna diskution.. Man vriden och vänder på orden och läser bara utvalda delar så de som är min poäng försvinner.

Försöker ändå en sista gång skriva ner poängen..

Jag tror på att premiera alla elbils märken och därmed att verksamheter ska jobba för att inte låsa sig mot ett eller ett fåtal märken på bilar. Jag har inget emot tesla laddare eller tesla som så utan bara att när de finns laddare på en plats som inte har med tesla att göra så tycker jag att man kan se till att alla kan använda dem på lika villkor. Detta handlar absolut inte om avundsjuka och att använda ordet kräkt är bara löjligt tycker jag.

Och om de är så att TS är ägare av detta vardrarhem så ursäktar jag att jag skapade denna debatt som tyvärr i måna ögon spårade helt fel. De är jättetrevligt man satsar på laddare men ännu trevligare om alla bilmärken kan ladda på lika villkor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av renes »

chaffis75 skrev:
Jag tror på att premiera alla elbils märken och därmed att verksamheter ska jobba för att inte låsa sig mot ett eller ett fåtal märken på bilar. Jag har inget emot tesla laddare eller tesla som så utan bara att när de finns laddare på en plats som inte har med tesla att göra så tycker jag att man kan se till att alla kan använda dem på lika villkor. Detta handlar absolut inte om avundsjuka och att använda ordet kräkt är bara löjligt tycker jag.
Det finns ju fler aspekter här än enbart priset av laddarna. När vandrarhemmet installerar delvis av Tesla financierade laddare så kommer de även upp i navigatorn i Teslorna som destinationsladdare. Dvs vandrarhemmet i det här fallet får reklam för sig inne i bilarna. Jag misstänker att det är en mycket större pluspunkt för vandrarhemmet än kostnaden för laddarna själva.

Andra märken kan också göra samma sak, förstås. Eller skulle kunna ha gjort det om de kom på tanken i tid.

Till slut, ingenting, absolut ingenting, hindrar vandrarhemmet från att sätta upp flera laddboxar på egen bekostnad som är öppna för alla märken. Även om man redan har en eller två för Teslor. Sen hur de bär sig åt för att få dessa laddare synliga i GPSen i andra elbilar än Tesla vet jag inte. Men så länge det inte kan ske, kommer incentiven för att investera i laddare för andra märken än Tesla vara betydligt svagare.

Så då blir det som det blir.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av martinot »

Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Svenssons »

Kan inte förstå varför det skulle vara fel på något sätt att Tesla ger gratis laddbox till ställen eller att ett ställe sätter upp gratis laddbox som fungerar för samtliga bilar. Detta blir ju inte fel bara för att det även sätts upp ytterligare en laddbox som fungerar för Tesla. Tvärtom så skulle detta öka chansen att den laddbox som är tillgänglig för samtliga bilar är ledig eftersom alla Tesla-bilar kan ladda på den som bara fungerar för Tesla.

Tycker det är ett bra initiativ av både Tesla och Virserums vandrarhem. Man skulle kunna önska att fler tillverkar gör liknande satsningar. Tror dock att precis som det skrivits redan så kommer det snart vara rätt vanligt med laddställen på alla vandrahem och hotell.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Hammar »

martinot skrev:
Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
Virserums konsthall.
Lunch på hotell dacke. Kan rekommendera snitseln om han har den som veckans.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av ReNewAble »

wheels skrev:
Så om den gråa är upptagen och jag kommer med min Kona till vandrarhemmet och den röda är ledig, då skall jag snällt vänta till den gråa är ledig nästa dag
Ja eller så betalar du extra för laddning för att finansiera laddaren för vandrarhemsägaren. Gnällspik.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av d3marcus »

renes skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tror på att premiera alla elbils märken och därmed att verksamheter ska jobba för att inte låsa sig mot ett eller ett fåtal märken på bilar. Jag har inget emot tesla laddare eller tesla som så utan bara att när de finns laddare på en plats som inte har med tesla att göra så tycker jag att man kan se till att alla kan använda dem på lika villkor. Detta handlar absolut inte om avundsjuka och att använda ordet kräkt är bara löjligt tycker jag.
Det finns ju fler aspekter här än enbart priset av laddarna. När vandrarhemmet installerar delvis av Tesla financierade laddare så kommer de även upp i navigatorn i Teslorna som destinationsladdare. Dvs vandrarhemmet i det här fallet får reklam för sig inne i bilarna. Jag misstänker att det är en mycket större pluspunkt för vandrarhemmet än kostnaden för laddarna själva.
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?

Men som någon skrev, detta initiativ är en övergående parantes då laddplatser kommer vara standard hos alla hotell/vandrarhem/stugbyar intakt med att fossilbilar förbjuds.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?
Har inte tänkt på det, men faktiskt inte en dum idé. Tror jag skall testa detta i sommar! :)

(Sedan finns ju kartan på nätet också https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2 för de som vill planera resan utanför bilens navigator, istället för att leta övernattning spontant i bilen under färd.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av LarsL »

d3marcus skrev:
Hur många bokar vandrarhem från bilens navigator?
Jag tror det är en stor fördel marknadsföringsmässigt. Betydligt effektivare än diverse rabatter kopplade till kort eller medlemsskap som ju också finns där ute och som inte kommer synas i min navigator alls.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Lindstromer »

chaffis75 skrev:
renes skrev:
chaffis75 skrev:
Och jag kommer undvika vardrarhemmet för där finns ingen laddare för mig..
Men det gör ju det. Den med grå skylt är för alla, dvs dig också.
Ja om där. Inte redan står en tesla och den andra är ledig.. Låt båda vara upplåsta så har jag inga problem.
Det här rev tydligen upp känslor. Tråkigt att du känner att glaset är halvfullt. Den inställningen i livet kan jag inte påverka men du är ändå välkommen till Virserum och oss. ;)

Effekten av att ha installerat två stycken laddare, varav en är låst och en är öppen, är en ökning med 100% på antalet tillgängliga laddplatser för dig som inte kör Tesla. För den som kör Tesla blir det 200% så visst, något bättre. (d.v.s det fanns en publik plats i samhället, 2 egentligen men kommunen har skyltat en för hemtjänstens bilar).

Att installera laddare på en liten verksamhet är knappast lönsamt i dagsläget, tyvärr. Jag tror ärligt inte att vi räknar hem ens om man bara räknar kringliggande material, och då är installationen ändå billig då vi gjort mycket jobb själva. Om du vill ha fler laddare så är det inte något som hindrar dig från att bekosta installationen, eftersom det ändå är så pass billigt. ;)

Jag såg det mer som en kul grej att nämna att det händer lite smågrejer även på den fronten, utöver den fantastiska utbyggnaden av SuC som sker. :D

Mvh Olaf, teslaägare och vandrarhemsägare
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Virserums vandrarhem på gång

Inlägg av Lindstromer »

martinot skrev:
Lindstromer skrev:
I dagarna blev destinationsladdarna inkopplade på Virserums vandrarhem. Återstår bara att få Tesla att lägga in dem på webben/i bilen. :D
Härligt! :D

För att komma på nya potentiella resmål i sommar; för en som inte varit i närheten, vad finns för sevärt i Viserum med omgivningar?
Konsthallen, https://www.virserumskonsthall.com/, som nämnts är ett besöksmål, ett annat populärt besöksmål är att cykla dressin: https://smalsparet.com/cykla-dressin/cy ... ill-aseda/

--

På frågan om det ger något att finnas i navigatorn får jag återkomma, ser jag till mig själv tror jag knappast det gör någon skillnad att synas där. Snarast isåfall att man blir hittad på booking.com osv av de som filtrerar på platser med laddning. (det kan vara blandad kvalitet på laddningen man får, i Polen 2019 fick jag förlängningssladd från toaletten vid receptionen som hängdes genom ett fönster, ut på parkeringen...)
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Skriv svar