Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden?
Moderator: Redaktion
Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden?
Det är väldigt sällan SuC krånglar eller är sönder eller är döda...
Alla andra laddare krånglar mer eller mindre jämt med allt från att säkring löst, tar inte startsignal, låser sig eller avbryter, mm.... listan kan göras lång.
Min hemmaladdare funkar däremot utan ett enda laddstopp varje gång.
Vad kan krångla och är det så himla krångligt att bygga en laddare som funkar?
Alla andra laddare krånglar mer eller mindre jämt med allt från att säkring löst, tar inte startsignal, låser sig eller avbryter, mm.... listan kan göras lång.
Min hemmaladdare funkar däremot utan ett enda laddstopp varje gång.
Vad kan krångla och är det så himla krångligt att bygga en laddare som funkar?
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Det kostar pengar att serva och reparera. Pengar som är svårt att tjäna in på laddaren så externa pengar måste in.Tesla använder SuC som ett försäljningsargument och har antagligen högre motivation än de andra att pytsa in mer...
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Precis Tesla säljer bilar på att ha ett fungerande laddnätverk så de prioriterar att de ska fungera.
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
1 =bil och laddare är utvecklade testade ihop av samma företag. (Standards i all ära, svårare för fristående laddföretag och bilföretag att få det lika bra och tillförlitligt för alla olika variationer)
2 =använder sig av ”automatisk start”, inga displayer, kort, koder osv. Alltså att bilen identifierar sig själv till laddsystemet. (Standarden finns men i princip bara Tesla som använder det i praktiken idag)
2 =använder sig av ”automatisk start”, inga displayer, kort, koder osv. Alltså att bilen identifierar sig själv till laddsystemet. (Standarden finns men i princip bara Tesla som använder det i praktiken idag)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
1. Tesla är ett amerikanskt bolag som jobbar enligt KISS (keep it simple, stupid).
De har utvecklat en omvandlare från 230 V-nätet till 400 V som sitter i bilen. Den klarar 11 kW.
Hur gör man för att åstadkomma en supercharger? Parallellkoppla 14 st bilomvandlare så har du en SC som lämnar 150 kW. Inga konstigheter med högeffektelektronik. Om en av 14 går sönder så minskar maxeffekten till 140 kW. Vem märker det?
2. Tesla vet hur Tesla-bilen ser ut. Inga konstigheter med andra tillverkares bilar som ansluts och kan ställa till det.
Vi får se hur det blir med tillförlitligheten när Tesla tillåter andra tillverkares bilar att ansluta till det laddnätverk som jag bekostat (och därför fått gratis laddning) och som ägs av alla teslaägare gemensamt. Vilken skyldighet har vi att släppa in andra tillverkares elbilar, tillverkare som inte tar något ansvar för att kunderna ska kunna använda deras produkter (ladda) utan bara vill kränga bilar.
De har utvecklat en omvandlare från 230 V-nätet till 400 V som sitter i bilen. Den klarar 11 kW.
Hur gör man för att åstadkomma en supercharger? Parallellkoppla 14 st bilomvandlare så har du en SC som lämnar 150 kW. Inga konstigheter med högeffektelektronik. Om en av 14 går sönder så minskar maxeffekten till 140 kW. Vem märker det?
2. Tesla vet hur Tesla-bilen ser ut. Inga konstigheter med andra tillverkares bilar som ansluts och kan ställa till det.
Vi får se hur det blir med tillförlitligheten när Tesla tillåter andra tillverkares bilar att ansluta till det laddnätverk som jag bekostat (och därför fått gratis laddning) och som ägs av alla teslaägare gemensamt. Vilken skyldighet har vi att släppa in andra tillverkares elbilar, tillverkare som inte tar något ansvar för att kunderna ska kunna använda deras produkter (ladda) utan bara vill kränga bilar.
S70D -15
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Din (inte bara din, alla) hemmaladdare är stendum!Black skrev:Det är väldigt sällan SuC krånglar eller är sönder eller är döda...
Alla andra laddare krånglar mer eller mindre jämt med allt från att säkring löst, tar inte startsignal, låser sig eller avbryter, mm.... listan kan göras lång.
Min hemmaladdare funkar däremot utan ett enda laddstopp varje gång.
Vad kan krångla och är det så himla krångligt att bygga en laddare som funkar?
Det är bara ett relä som släpper på vanlig 3-fas växelström direkt till bilen,
max 22 kW, max 24 Amp.
Elektriskt är dom lika smarta som en förlängningssladd med en strömbrytare,
inget som blir varmt, inte mycket som kan gå fel.
En snabbladdare, 50 kW och över är likström,
mycket mer utrustning även i en 50 kW laddare,
krävs mycket mer säkerhet i en sådan laddare.
"Riktiga" super chargers, 150 kW och mer, hanterar upp till 1000 Volt och 500 Amp,
I varje laddare !
Det är sanslöst mycket effekt!
Tex. måste alla delar ha temperaturövervakning, ända ut i kontakten du stoppar i bilen.
Superchargers har aktiv kylning ända ut i sladden.
Det är alltså cirkulerande kylvätska inuti kabeln!
Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti,
den tar 3 fas 400 volt in, likriktar och reglerar effekten.
Tiita noga så ser du en massa gröna slangar, fyllda med glykol,
kylning som går till nästan allt!
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Nej du har inga skyldigheter att släppa in någon och jag tror inte heller Tesla är skyldig att släppa in någon.per skrev:1. Tesla är ett amerikanskt bolag som jobbar enligt KISS (keep it simple, stupid).
De har utvecklat en omvandlare från 230 V-nätet till 400 V som sitter i bilen. Den klarar 11 kW.
Hur gör man för att åstadkomma en supercharger? Parallellkoppla 14 st bilomvandlare så har du en SC som lämnar 150 kW. Inga konstigheter med högeffektelektronik. Om en av 14 går sönder så minskar maxeffekten till 140 kW. Vem märker det?
2. Tesla vet hur Tesla-bilen ser ut. Inga konstigheter med andra tillverkares bilar som ansluts och kan ställa till det.
Vi får se hur det blir med tillförlitligheten när Tesla tillåter andra tillverkares bilar att ansluta till det laddnätverk som jag bekostat (och därför fått gratis laddning) och som ägs av alla teslaägare gemensamt. Vilken skyldighet har vi att släppa in andra tillverkares elbilar, tillverkare som inte tar något ansvar för att kunderna ska kunna använda deras produkter (ladda) utan bara vill kränga bilar.
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Mm.. De där förklarar en del.. Den designen ser ju riktigt kass ut, där måste de ju utveckla mer och göra smartare lösningar för att få upp tillförlitligheten. Den typen av design är som gjort för att krångla.. Ja ser lite ut som mina hemma projekt..Erik Viking skrev:Din (inte bara din, alla) hemmaladdare är stendum!Black skrev:Det är väldigt sällan SuC krånglar eller är sönder eller är döda...
Alla andra laddare krånglar mer eller mindre jämt med allt från att säkring löst, tar inte startsignal, låser sig eller avbryter, mm.... listan kan göras lång.
Min hemmaladdare funkar däremot utan ett enda laddstopp varje gång.
Vad kan krångla och är det så himla krångligt att bygga en laddare som funkar?
Det är bara ett relä som släpper på vanlig 3-fas växelström direkt till bilen,
max 22 kW, max 24 Amp.
Elektriskt är dom lika smarta som en förlängningssladd med en strömbrytare,
inget som blir varmt, inte mycket som kan gå fel.
En snabbladdare, 50 kW och över är likström,
mycket mer utrustning även i en 50 kW laddare,
krävs mycket mer säkerhet i en sådan laddare.
"Riktiga" super chargers, 150 kW och mer, hanterar upp till 1000 Volt och 500 Amp,
I varje laddare !
Det är sanslöst mycket effekt!
Tex. måste alla delar ha temperaturövervakning, ända ut i kontakten du stoppar i bilen.
Superchargers har aktiv kylning ända ut i sladden.
Det är alltså cirkulerande kylvätska inuti kabeln!
Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti,
den tar 3 fas 400 volt in, likriktar och reglerar effekten.
Tiita noga så ser du en massa gröna slangar, fyllda med glykol,
kylning som går till nästan allt!
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti,
den tar 3 fas 400 volt in, likriktar och reglerar effekten.
Tiita noga så ser du en massa gröna slangar, fyllda med glykol,
kylning som går till nästan allt! [/quote]
Vad exakt är det vi ser här? En 50kW laddare? Fabrikat?
den tar 3 fas 400 volt in, likriktar och reglerar effekten.
Tiita noga så ser du en massa gröna slangar, fyllda med glykol,
kylning som går till nästan allt! [/quote]
Vad exakt är det vi ser här? En 50kW laddare? Fabrikat?
phasebox.se
P85D
P85D
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Volymen är ju inte långt ifrån ditt hemma projekt heller så då blir det rätt lika. Det är ju volymen så är det fiffiga med Teslas idé om att använda samma laddare i bilen som i Superchargern. Istället för några 100 enheter så har de volymer på någon miljon. Problemet är så klart att du måste börja tillverka bilar tillsammans med ditt laddnätverk vilket nog varken Fortum eller ABB är intresserade av?chaffis75 skrev:Mm.. De där förklarar en del.. Den designen ser ju riktigt kass ut, där måste de ju utveckla mer och göra smartare lösningar för att få upp tillförlitligheten. Den typen av design är som gjort för att krångla.. Ja ser lite ut som mina hemma projekt..
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Att deras laddare/bil beter sig på ett liknande sätt är inte samma sak som att dom "använder" standarden. Mig veterligen är det ett proprietärt protokoll.Leo skrev:1 =bil och laddare är utvecklade testade ihop av samma företag. (Standards i all ära, svårare för fristående laddföretag och bilföretag att få det lika bra och tillförlitligt för alla olika variationer)
2 =använder sig av ”automatisk start”, inga displayer, kort, koder osv. Alltså att bilen identifierar sig själv till laddsystemet. (Standarden finns men i princip bara Tesla som använder det i praktiken idag)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Men det är väl poängen med Superchargers. Dels har de minst 6 uttag per ställe, vilket är lite lite, och dels så består varje laddare av flera individuella laddare. Har du 6 x 12 = 72 chanser på dig att få laddning så funkar det oftare än om du bara har en chans. Andra leverantörer har alltså en dålig design.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Aha, tackar då förstår jag vad som menades.LarsL skrev:Men det är väl poängen med Superchargers. Dels har de minst 6 uttag per ställe, vilket är lite lite, och dels så består varje laddare av flera individuella laddare. Har du 6 x 12 = 72 chanser på dig att få laddning så funkar det oftare än om du bara har en chans. Andra leverantörer har alltså en dålig design.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Vad exakt är det vi ser här? En 50kW laddare? Fabrikat?[/quote]root skrev:Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti,
den tar 3 fas 400 volt in, likriktar och reglerar effekten.
Tiita noga så ser du en massa gröna slangar, fyllda med glykol,
kylning som går till nästan allt!
Första meningen:
"Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti"
Trtiium, får inte berätta mer detaljer, men det är en vanlig laddare
man hittar ute i drift nuförtiden.
Ofta vita och röda, ej Tesla.
Som jag skrev, 50 kW solparna tar in 400 Volt 3 fas direkt in i stolpen och gör allt i "stolpen".
Tittar man på teslas 150+ kW så har dom ett antal skåp/hus vid sidan om, som gör det stora jobbet,
likriktning reglering etc.
Vid nästa besök av en SuC kika vid stugan som finns i nära anslutning till laddstolparna.
Teslas laddstolpar där sladden hänger innehåller väldigt lite elektronik.
Ofta har elleverantören en stuga med högspännings trafo i närheten.
Vanliga dödliga förstår nog inte hur enorma mängder el som matas fram.
Ta tex. Varberg, 20 laddplatser V3, dvs peak 250 kW
även om vi antar att man bromsar ner till hälften så är det totalt 2500 KiloWatt !!!
På den här bilden ser man en del av skåpen i en SuC,
bakom dom vita finns en större röd stuga som ansluter till omvärlden.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Ang snabbladdare köper jag trots att Suc är både snabbare och driftsäkrare än alla andra.
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås varad3marcus skrev:Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Håller med om att det är väldigt få gånger som en SuC krånglat eller det varit köbildning med nämnvärd väntetid. Vår 4 år gamla model X har nu rullat över 33 000 mil och laddat på SuC från södra Italien till Töre i norr. Men trycket på SuC ökar nu markant, fick ledig sista plats i Kalmar igår sen söndag em och i Arboga idag vid lunch likaså. Men vid andra tider ofta inga bilar alls på de flesta SuC.fth skrev:Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
av fth » 26 jul 2021 18:10
d3marcus skrev:
fth skrev:
heldiggrisen skrev:
Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.
Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås vara
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
/Alsec
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Fasiken också, jag hann ju inte skriva något roligt om det innan du hann rätta till det jufth skrev:Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås varad3marcus skrev:Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Du måste verkligen stänga av autokomplettering!LarsL skrev:Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket..Jerker skrev:Du måste verkligen stänga av autokomplettering!LarsL skrev:Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Jag blandar ihop det ibland när jag skriver både på svenska och engelska forum, jag kanske får börja skriva km på båda så jag slipper förnedringenBjelke skrev:Fasiken också, jag hann ju inte skriva något roligt om det innan du hann rätta till det ju
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options