Att deras laddare/bil beter sig på ett liknande sätt är inte samma sak som att dom "använder" standarden. Mig veterligen är det ett proprietärt protokoll.Leo skrev:1 =bil och laddare är utvecklade testade ihop av samma företag. (Standards i all ära, svårare för fristående laddföretag och bilföretag att få det lika bra och tillförlitligt för alla olika variationer)
2 =använder sig av ”automatisk start”, inga displayer, kort, koder osv. Alltså att bilen identifierar sig själv till laddsystemet. (Standarden finns men i princip bara Tesla som använder det i praktiken idag)
Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden?
Moderator: Redaktion
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Men det är väl poängen med Superchargers. Dels har de minst 6 uttag per ställe, vilket är lite lite, och dels så består varje laddare av flera individuella laddare. Har du 6 x 12 = 72 chanser på dig att få laddning så funkar det oftare än om du bara har en chans. Andra leverantörer har alltså en dålig design.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Aha, tackar då förstår jag vad som menades.LarsL skrev:Men det är väl poängen med Superchargers. Dels har de minst 6 uttag per ställe, vilket är lite lite, och dels så består varje laddare av flera individuella laddare. Har du 6 x 12 = 72 chanser på dig att få laddning så funkar det oftare än om du bara har en chans. Andra leverantörer har alltså en dålig design.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Vad exakt är det vi ser här? En 50kW laddare? Fabrikat?[/quote]root skrev:Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti,
den tar 3 fas 400 volt in, likriktar och reglerar effekten.
Tiita noga så ser du en massa gröna slangar, fyllda med glykol,
kylning som går till nästan allt!
Första meningen:
"Så här ser en liten del av en 50 kW laddare ut inuti"
Trtiium, får inte berätta mer detaljer, men det är en vanlig laddare
man hittar ute i drift nuförtiden.
Ofta vita och röda, ej Tesla.
Som jag skrev, 50 kW solparna tar in 400 Volt 3 fas direkt in i stolpen och gör allt i "stolpen".
Tittar man på teslas 150+ kW så har dom ett antal skåp/hus vid sidan om, som gör det stora jobbet,
likriktning reglering etc.
Vid nästa besök av en SuC kika vid stugan som finns i nära anslutning till laddstolparna.
Teslas laddstolpar där sladden hänger innehåller väldigt lite elektronik.
Ofta har elleverantören en stuga med högspännings trafo i närheten.
Vanliga dödliga förstår nog inte hur enorma mängder el som matas fram.
Ta tex. Varberg, 20 laddplatser V3, dvs peak 250 kW
även om vi antar att man bromsar ner till hälften så är det totalt 2500 KiloWatt !!!
På den här bilden ser man en del av skåpen i en SuC,
bakom dom vita finns en större röd stuga som ansluter till omvärlden.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Ang snabbladdare köper jag trots att Suc är både snabbare och driftsäkrare än alla andra.
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås varad3marcus skrev:Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Håller med om att det är väldigt få gånger som en SuC krånglat eller det varit köbildning med nämnvärd väntetid. Vår 4 år gamla model X har nu rullat över 33 000 mil och laddat på SuC från södra Italien till Töre i norr. Men trycket på SuC ökar nu markant, fick ledig sista plats i Kalmar igår sen söndag em och i Arboga idag vid lunch likaså. Men vid andra tider ofta inga bilar alls på de flesta SuC.fth skrev:Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
av fth » 26 jul 2021 18:10
d3marcus skrev:
fth skrev:
heldiggrisen skrev:
Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.
Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås vara
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
/Alsec
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Fasiken också, jag hann ju inte skriva något roligt om det innan du hann rätta till det jufth skrev:Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås varad3marcus skrev:Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.fth skrev:Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.heldiggrisen skrev:Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Du måste verkligen stänga av autokomplettering!LarsL skrev:Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket..Jerker skrev:Du måste verkligen stänga av autokomplettering!LarsL skrev:Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Jag blandar ihop det ibland när jag skriver både på svenska och engelska forum, jag kanske får börja skriva km på båda så jag slipper förnedringenBjelke skrev:Fasiken också, jag hann ju inte skriva något roligt om det innan du hann rätta till det ju
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Nästan utvisning på denElmil skrev:Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket..
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Ha, ha - detta är forumet som bäst!Elmil skrev:Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket..Jerker skrev:Du måste verkligen stänga av autokomplettering!LarsL skrev:Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Hur lång tid tar det att åka elbil från Bodö till Byske om man inte kör Tesla?
För en fossilbil tar det ca 6 timmar och 23 minuter.
För en fossilbil tar det ca 6 timmar och 23 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Laddnätverket ägs av tesla (aktieägarna) inte av teslaägarna.per skrev:Vi får se hur det blir med tillförlitligheten när Tesla tillåter andra tillverkares bilar att ansluta till det laddnätverk som jag bekostat (och därför fått gratis laddning) och som ägs av alla teslaägare gemensamt. Vilken skyldighet har vi att släppa in andra tillverkares elbilar, tillverkare som inte tar något ansvar för att kunderna ska kunna använda deras produkter (ladda) utan bara vill kränga bilar.
Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
Ja, av någon konstig anledning har laddstolpar otroligt dålig tillförlitlighet, särskilt om de är gratis. Jag tror dels att det beror på att de köpt onödigt komplicerade lösningar. De har alltså betalningslösningar och lastbalanserare i bakgrunden som de inte implementerat rätt. Det är helt enkelt inte genomtänkt för de sitter bara där som greenwasching.Black skrev:Ang snabbladdare köper jag trots att Suc är både snabbare och driftsäkrare än alla andra.
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Jämför min Easee med en UMC (schucko laddsladd). UMC trasslar ju aldrig. Jag ansluter den till bilen och bilen laddar, ungefär som en telefon. Men Easee är en ”laddningsrobot” den känner av spänning och lastbalanserar mot huset. Det gör att det inte alls är lika självklart att den tänker ladda när jag ansluter den. Är den bättre? Ja, för jag kan ha bägge bilarna på 16A 3-fas och systemet ser till att strömmen begränsas. Men det kommer ju med en kostnad i tillförlitlighet mot att köra två bilar på 10A 1-fas.