Re: Varför är SuC bäst och andra laddare krånglar hela tiden
av fth » 26 jul 2021 18:10
d3marcus skrev:
fth skrev:
heldiggrisen skrev:
Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.
Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås vara
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
Håller med om att det är väldigt få gånger som en SuC krånglat eller det varit köbildning med nämnvärd väntetid. Vår 4 år gamla model X har nu rullat över 33 000 mil och laddat på SuC från södra Italien till Töre i norr. Men trycket på SuC ökar nu markant, fick ledig sista plats i Kalmar igår sen söndag em och i Arboga idag vid lunch likaså. Men vid andra tider ofta inga bilar alls på de flesta SuC.
Har du någon statistik på ditt påstående?
Jag tror SuC krånglar mycket också, men när man har 10-20 andra stolpar att välja på så spelar det smärre roll att 1 krånglar.
2 stolpar nere på SuC(10%)ger mindre inverkan på kund, mot 2 stolpar nere på Ionity (50%)
Jag har kört >140,000 mil i snart fem år med min X över hela Europa, jag har laddat på c:a 65 olika Superchargers i nio olika länder. På alla dessa resor och laddningar har jag sett totalt kanske 3-4 stolpar som varit trasiga, och har aldrig behövt köa, och endast behövt dela stolpe kanske 4-5 ggr.
Jag är helt övertygad om att SuC har en eller ett par storleksordningar mindre krångel och underhåll än andra kedjor.
/fth
Shit! Har kört 2000 min och råkat ut för fyra trasiga SuC, senast igår i Sveg. Även kö i Löddeköpinge förrförra veckan och i Mora förra veckan.
Oops, såg just att jag skrev fel enhet, 140,000 km ska det förstås vara
Riktigt så erfaren elbilist är jag inte (ännu).
/fth
Fasiken också, jag hann ju inte skriva något roligt om det innan du hann rätta till det ju
Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
Du måste verkligen stänga av autokomplettering!
Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket..
Det har säkert varit fel laddare men problem läcker inte igenom till kunden. Detta är en riktigt bara konstruktion som ger Tesla lång tid från att ett fel uppkommer till att kunden ens ser det. När kunden ser felet, alltså en släkt stolpe, så drabbas kunden inte eftersom delfinens fler stolpar. Service har därför möjlighet att åka runt och fixa felen innan de drabbar kunden. Det skulle inte förvåna mig om det ären rymd- eller flygkonstruktör som designat detta system.
Du måste verkligen stänga av autokomplettering!
Jo men många laddstolpar är ju delfin-ansierade av naturvårdsverket..
Ha, ha - detta är forumet som bäst!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vi får se hur det blir med tillförlitligheten när Tesla tillåter andra tillverkares bilar att ansluta till det laddnätverk som jag bekostat (och därför fått gratis laddning) och som ägs av alla teslaägare gemensamt. Vilken skyldighet har vi att släppa in andra tillverkares elbilar, tillverkare som inte tar något ansvar för att kunderna ska kunna använda deras produkter (ladda) utan bara vill kränga bilar.
Laddnätverket ägs av tesla (aktieägarna) inte av teslaägarna.
Ang snabbladdare köper jag trots att Suc är både snabbare och driftsäkrare än alla andra.
Däremot borde alla andra långsamladdare typ 11-22kw aldrig krångla eftersom de enl föregående skrivare bara innehöll ett relä plus lite styrning och var dumma... Även de krånglar ju nästan jämt, speciellt de som drivs av kommunens elbolag.
Eller finns det en ovilja att de ska funka?
Ja, av någon konstig anledning har laddstolpar otroligt dålig tillförlitlighet, särskilt om de är gratis. Jag tror dels att det beror på att de köpt onödigt komplicerade lösningar. De har alltså betalningslösningar och lastbalanserare i bakgrunden som de inte implementerat rätt. Det är helt enkelt inte genomtänkt för de sitter bara där som greenwasching.
Jämför min Easee med en UMC (schucko laddsladd). UMC trasslar ju aldrig. Jag ansluter den till bilen och bilen laddar, ungefär som en telefon. Men Easee är en ”laddningsrobot” den känner av spänning och lastbalanserar mot huset. Det gör att det inte alls är lika självklart att den tänker ladda när jag ansluter den. Är den bättre? Ja, för jag kan ha bägge bilarna på 16A 3-fas och systemet ser till att strömmen begränsas. Men det kommer ju med en kostnad i tillförlitlighet mot att köra två bilar på 10A 1-fas.