Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Skillnaderna beror på två saker: hur mycket av marken är klassad som kvartersmark och hur mycket kommunen vågar bända reglerna för allmän mark. Det är inte förbjudet med laddstolpar på allmän mark bara en oreglerad gråzon.
Till syvende och sist beror det nog ändå på viljan.
Till syvende och sist beror det nog ändå på viljan.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Nu verkar det bli ändring på detta ämne! SKR har ändrat sin bedömning och åtminstone Kalmar kommun har nu ändrat sin tolkning: https://www.barometern.se/kalmar/kommun ... -8b538a18/
Tidigare har allmän platsmark inte kunnat reserveras för enskilda ändamål som laddplatser. Nu har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ändrat sin bedömning i frågan och Kalmar kommun har nu valt att göra en annan tolkning.
M3 SR+ 2021 MiC
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Länk till ungefär samma information (gissningsvis) men utan betalvägg:
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Tack! Tänkte inte på det eftersom att jag har kontochox skrev:Länk till ungefär samma information (gissningsvis) men utan betalvägg:
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
M3 SR+ 2021 MiC
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Solnas 11kW-stolpar är ju Park+Charge, via samarbete på nåt vis med JCDecaux. Så en eller två nivåer mellan elen och kommunen där. 8-(mikebike skrev:Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Tesla M3 LR..
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7577
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Det är Virta som driver stolparna, men det är initierat av kommunen och man måste betala parkeringsavgift till kommunen.IcePic skrev:Solnas 11kW-stolpar är ju Park+Charge, via samarbete på nåt vis med JCDecaux. Så en eller två nivåer mellan elen och kommunen där. 8-(mikebike skrev:Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Lyckligtvis funkar det att betala med OKQ8's app, Virtas system är katastrof.
Det största problemet just nu är att platserna ofta är upptagna av bilar som inte laddar. Även i det fallet är det kommunen som skyltar och bötfäller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Jag var i Härnösand i höstas, första längre resa med elbilen, riktigt gott om laddmöjligheter tyckte jag, dock vad jag då inte reflekterade över var ju att elen på destinationsladdarna var dyrare än vad superchargern på vägen var, det känns inte helt rimligt. Bra på så vis att man vid behov gärna vill kunna ladda på natten och lämna med fullt batteri, inte så hård beläggning på laddarna som fanns, men lite under snabbladdning bodde det ju kunna vara.
Bra utbyggt på köpcentrumen också, har dock för mig det var max 45 min, tog lite snabbt fika för att hålla barnen på humör och snabbhandlade typ 3 varor, det var i princip vad som gick på den tiden. Är man själv är det ju inga större problem men med barn och kanske ett blöjbyte mitt i storhandlingen får man ju lämna vagnen, lasta in barnet i bilen parkera om och återta inköp och betalning...
Bra destinationsladdare underlättar ju resandet enormt, då slipper jag ladda på vägen för de absolut flesta resor, men finns det inte ställer det ju till problem och belastar snabbladdare för resor där det egentligen inte behövts.
Var på Kolmården för några veckor sen, när jag nådde fram var det förstås fullt och alternativet var egentligen en ganska lång omväg och stopp bara för att ladda. Nu var jag där två dagar, bodde nära, och hade möjlighet att få plats dag två och således åka raka vägen hem annat än tänka på mat och bensträckare, ett laddstopp på vägen då hade gjort resan till en mardröm, sista halvtimmen var tuff redan som den var. Bra om det blir lite fart på destinationsladdarna nu! Gärna får de få lite mer spridning också, nu är de ju ofta lite "vip-platser" precis vid ingången, av vad jag antar infrastruktur-skäl, men då nyttjas de nog också extra gärna även av de som inte direkt behöver.
Bra utbyggt på köpcentrumen också, har dock för mig det var max 45 min, tog lite snabbt fika för att hålla barnen på humör och snabbhandlade typ 3 varor, det var i princip vad som gick på den tiden. Är man själv är det ju inga större problem men med barn och kanske ett blöjbyte mitt i storhandlingen får man ju lämna vagnen, lasta in barnet i bilen parkera om och återta inköp och betalning...
Bra destinationsladdare underlättar ju resandet enormt, då slipper jag ladda på vägen för de absolut flesta resor, men finns det inte ställer det ju till problem och belastar snabbladdare för resor där det egentligen inte behövts.
Var på Kolmården för några veckor sen, när jag nådde fram var det förstås fullt och alternativet var egentligen en ganska lång omväg och stopp bara för att ladda. Nu var jag där två dagar, bodde nära, och hade möjlighet att få plats dag två och således åka raka vägen hem annat än tänka på mat och bensträckare, ett laddstopp på vägen då hade gjort resan till en mardröm, sista halvtimmen var tuff redan som den var. Bra om det blir lite fart på destinationsladdarna nu! Gärna får de få lite mer spridning också, nu är de ju ofta lite "vip-platser" precis vid ingången, av vad jag antar infrastruktur-skäl, men då nyttjas de nog också extra gärna även av de som inte direkt behöver.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Härnösand är märkligt dyrt att ladda i. Tipset är att ladda utanför Coop där 50kW kostar samma som 11kW på alla andra ställen. EasyPark har kompakt monopol på destinationsladdning.
Vi brukar vara ute vid lotsstugan utan egen laddning.
Vi brukar vara ute vid lotsstugan utan egen laddning.
Model Y LR AWD 2022
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.Mats79 skrev:Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.Fredrik j skrev:Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.Mats79 skrev:Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.LarsL skrev:Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.Fredrik j skrev:Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.Mats79 skrev:Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Du menar att det var en medveten taktik att göra om Nordstan till fritidsgård för utsatta grupper?Fredrik j skrev:Nej, det kommer man nog inte fråga sig.LarsL skrev:Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.Fredrik j skrev:Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.Mats79 skrev:Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter
Jag tror man skiter i det. Det viktigaste är att vi inte kör bil. Det överspelar allt annat.LarsL skrev:Du menar att det var en medveten taktik att göra om Nordstan till fritidsgård för utsatta grupper?Fredrik j skrev:Nej, det kommer man nog inte fråga sig.LarsL skrev:Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.Fredrik j skrev:Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.Mats79 skrev:Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.