Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

Black skrev:
Jag tycker fortfarande att det behövs reglering både när det gäller betalningssätt och maxtaxa samt krav på antal stolpar per invånare. Även krav vid nybyggnation, bostadsrättsföreningar, hyreshus, mm. Kan man tvinga bensinstationer på landsbygd att sälja e85 går det nog att sätta lite press på landets kommuner. Det är ju ingen hjärnkirurgi att sätta upp lite laddstolpar...
Ja, det jag tycker blir knasigt är som i mitt exempel; jag bor i hyresrätt i centrala Kalmar. Fastigheten ligger utmed en gågata utan några tillhörande parkeringsplatser. När jag hör av mig till både kommunen och lokala el-bolaget (som satt upp de befintliga laddarna i samarbete med Mer) och frågar kring deras strategi kring hur vi boende i centrala Kalmar ska ladda och kunna gå över till elbil så får jag svaret att det är upp till fastighetsägaren att erbjuda laddning till boende.

Problemet är bara det att de flesta fastigheter i centrala Kalmar inte har tillhörande parkeringsplatser där laddstolpar/boxar skulle kunna installeras för boende av fastighetsägarna. Vart ligger ansvaret då? Jag tycker att kommunen då ska gå in och göra något, men de slår bara ifrån sig (med bla detaljplaner och lagar som inte möjliggör detta). Hur ska en hel stadsdel kunna gå över till elbil om det inte finns möjlighet att ladda? De 12 publika 11 kW-laddplatser som finns idag räcker ju inte direkt till för både boende och utomsocknes som behöver destinationsladdare...

Det hade ju varit en grej om vi inte mer eller mindre blivit tvingade att köpa en miljöbil, men som det ser ut idag så har man ju inte så jättemycket val, och då kan jag tycka att man från samma håll detta "krav" ställs också ser till att tillräcklig ladd-infrastruktur finns, men det ska ju en tredje part ta hand om, och så drar dom parallellen med bensinmackar. Om det hade gått på 5 minuter att ladda fullt, visst, men som det är nu behövs det ju lite fler laddplatser än bensinmackar, så den parallellen är inte rättvis tycker jag.

Detta problem kan väl inte vara unikt för Kalmar? Utan varje stad där det finns en stadsdel som ser ut som centrala Kalmar (Kvarnholmen)?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

marcusw skrev:
Det var intressant länk från SKR! Jag ska ta en andra runda med kommunen för att se vad de säger om detta.
Har ni exempel på kommuner som byggt laddstolpar utan skylt, som tor-ake skriver?
Svara mig själv med att jag inte läst kommunens svar ordentligt (samt pga semesterhjärna glömt bort), de skriver också:
"En uppdatering av lagen som möjliggör reservation av laddplatser på allmän platsmark lär komma, men vi vet inte i dagsläget när.
För Kalmar kommuns del har vi väldigt lite kvartersmark centralt placerad. Vi har alltså mycket små möjligheter att planera för eller genomföra åtgärder på kort sikt i centrum. Däremot har fastighetsägare enbart kvartersmark med stora möjligheter att agera."

Så enda möjligheten idag verkar då vara att sätta upp laddstolpar på "vanliga" parkeringar, utan möjlighet att reservera för elfordon. Detta lär ju inte funka. Utan de platserna lär merparten av tiden vara upptagen av fossilbilar...
Alternativt om fastighetsägare med p-platser på kvartersmark sätter upp ladd-möjlighet även för andra än deras egna hyresgäster, vilket jag har svårt att se att det kommer hända/vara ekonomiskt fördelaktigt för fastighetsägarna.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av mikebike »

Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av tor-ake »

Det var i dokument från Järfälla kommun jag lärde mig om detta med allmän platsmark, och det gav mig lite insyn i hur de tänkt. De ser varje laddstolpe som en signifikant investering, de tänker sig att de bara kommer sätta upp ett fåtal, och då vill inte "slösa bort" pengarna på att fossilbilar skall kunna parkera där. I det dokument från 2015, alltså sex år sedan, identifierade de några platser som skulle vara relevanta, och det har kommit upp några få stolpar, t.ex. *en* stolpe i barkarbystaden, en ny stadsdel med 18.000 bostäder, till vilken det skall dras tunnelbana till kostnad på gissningsvis 5 miljarder.

Fånigt att vänta på lagändring tycker jag. Varför inte bara bygga laddstolpar på en viss procent av platserna och avvakta till lagändringen med att sätta upp skyltarna? Man kan ju informera invånarna om vad som gäller på annat sätt än trafikskyltar. Kommuninvånarna är inte idioter. Måla stolparna i en glad färg och skicka ut informationsblad till de boende i området - "Parkeringsplatser med gula stolpar är för laddbara bilar i första hand". Tänker de sig att det skall vara hållbart att varenda parkeringsplats inom en inte allt för avlägsen framtid skall vara skyltad som laddplats och vikt för elbilar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Bjelke »

Jag kommer att tänka på torget mitt i Östersund, hur fasiken kunde dom sätta upp ett
gäng stolpar där liksom? Fast just den marken kanske är rätt klassad då…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Jag kommer att tänka på torget mitt i Östersund, hur fasiken kunde dom sätta upp ett
gäng stolpar där liksom? Fast just den marken kanske är rätt klassad då…
Eller 4000 typ 2 i Stockholm och 6 schuko i Solna?


Solna planerar för 40 typ 2 under en treårsperiod.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av current »

Upplevt precis samma, tex Piteå Havsbad.

”Pite Havsbad är en av norra Europas största anläggningar för turism och konferens. Oavsett om du söker avkoppling, spänning eller givande möten hittar du möjligheterna hos oss året runt.

På denna anläggning finns det 0 laddplatser.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Jag kommer att tänka på torget mitt i Östersund, hur fasiken kunde dom sätta upp ett
gäng stolpar där liksom? Fast just den marken kanske är rätt klassad då…
Eller 4000 typ 2 i Stockholm och 6 schuko i Solna?


Solna planerar för 40 typ 2 under en treårsperiod.....
Precis. I Stockholmsregionen är det stor skillnad mellan olika kommuner. Man kan verkligen undra vad den skillnaden beror på. Jag som ganska ofta åker till Stockholm (men då innerstaden) tycker det är mycket gott om laddplatser. Utanför tullarna kan det se annorlunda ut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Mats79 »

Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av TiborBlomhall »

Skillnaderna beror på två saker: hur mycket av marken är klassad som kvartersmark och hur mycket kommunen vågar bända reglerna för allmän mark. Det är inte förbjudet med laddstolpar på allmän mark bara en oreglerad gråzon.

Till syvende och sist beror det nog ändå på viljan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7315
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av TiborBlomhall »

Tack själv för tipset! :)
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

Nu verkar det bli ändring på detta ämne! SKR har ändrat sin bedömning och åtminstone Kalmar kommun har nu ändrat sin tolkning: https://www.barometern.se/kalmar/kommun ... -8b538a18/
Tidigare har allmän platsmark inte kunnat reserveras för enskilda ändamål som laddplatser. Nu har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ändrat sin bedömning i frågan och Kalmar kommun har nu valt att göra en annan tolkning.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av chox »

Länk till ungefär samma information (gissningsvis) men utan betalvägg:
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

chox skrev:
Länk till ungefär samma information (gissningsvis) men utan betalvägg:
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
Tack! Tänkte inte på det eftersom att jag har konto :)
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av IcePic »

mikebike skrev:
Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Solnas 11kW-stolpar är ju Park+Charge, via samarbete på nåt vis med JCDecaux. Så en eller två nivåer mellan elen och kommunen där. 8-(
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av mikebike »

IcePic skrev:
mikebike skrev:
Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Solnas 11kW-stolpar är ju Park+Charge, via samarbete på nåt vis med JCDecaux. Så en eller två nivåer mellan elen och kommunen där. 8-(
Det är Virta som driver stolparna, men det är initierat av kommunen och man måste betala parkeringsavgift till kommunen.
Lyckligtvis funkar det att betala med OKQ8's app, Virtas system är katastrof.

Det största problemet just nu är att platserna ofta är upptagna av bilar som inte laddar. Även i det fallet är det kommunen som skyltar och bötfäller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Frisk »

Jag var i Härnösand i höstas, första längre resa med elbilen, riktigt gott om laddmöjligheter tyckte jag, dock vad jag då inte reflekterade över var ju att elen på destinationsladdarna var dyrare än vad superchargern på vägen var, det känns inte helt rimligt. Bra på så vis att man vid behov gärna vill kunna ladda på natten och lämna med fullt batteri, inte så hård beläggning på laddarna som fanns, men lite under snabbladdning bodde det ju kunna vara.
Bra utbyggt på köpcentrumen också, har dock för mig det var max 45 min, tog lite snabbt fika för att hålla barnen på humör och snabbhandlade typ 3 varor, det var i princip vad som gick på den tiden. Är man själv är det ju inga större problem men med barn och kanske ett blöjbyte mitt i storhandlingen får man ju lämna vagnen, lasta in barnet i bilen parkera om och återta inköp och betalning...

Bra destinationsladdare underlättar ju resandet enormt, då slipper jag ladda på vägen för de absolut flesta resor, men finns det inte ställer det ju till problem och belastar snabbladdare för resor där det egentligen inte behövts.

Var på Kolmården för några veckor sen, när jag nådde fram var det förstås fullt och alternativet var egentligen en ganska lång omväg och stopp bara för att ladda. Nu var jag där två dagar, bodde nära, och hade möjlighet att få plats dag två och således åka raka vägen hem annat än tänka på mat och bensträckare, ett laddstopp på vägen då hade gjort resan till en mardröm, sista halvtimmen var tuff redan som den var. Bra om det blir lite fart på destinationsladdarna nu! Gärna får de få lite mer spridning också, nu är de ju ofta lite "vip-platser" precis vid ingången, av vad jag antar infrastruktur-skäl, men då nyttjas de nog också extra gärna även av de som inte direkt behöver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3614
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av jonasl »

Härnösand är märkligt dyrt att ladda i. Tipset är att ladda utanför Coop där 50kW kostar samma som 11kW på alla andra ställen. EasyPark har kompakt monopol på destinationsladdning.

Vi brukar vara ute vid lotsstugan utan egen laddning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 10783
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Fredrik j »

Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Fredrik j
Inlägg: 10783
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.
Du menar att det var en medveten taktik att göra om Nordstan till fritidsgård för utsatta grupper?
Fredrik j
Inlägg: 10783
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Mats79 skrev:
Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Det där kommer man ju lösa genom att ta bort parkeringsplatser och återigen förvånat ifrågasätta varför det finns bilar när man kan åka kollektivt.
Och sedan frågar sig varför centrum är fyllt med ungdomar från förorterna och att medelklassen flyr ut till köpcentrumen, se Nordstan.
Nej, det kommer man nog inte fråga sig.
Du menar att det var en medveten taktik att göra om Nordstan till fritidsgård för utsatta grupper?
Jag tror man skiter i det. Det viktigaste är att vi inte kör bil. Det överspelar allt annat.
Skriv svar