Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

Är det bara jag som är förvånad över hur dåligt det är med destinationsladdare i vissa svenska städer/orter?

Jag var i Smögen i somras, enbart hotellet som hade för sina gäster, och då bara 10A om jag minns rätt.
Även i olika delar av Stockholm är det väldigt dåligt. Har en moster i Aspudden, närmaste destinationsladdaren (2 st uttag, 11kW) är 15-20 min promenad till. Finns en till men är enbart 3,7kW och svindyr timtaxa (ingen bra kombo). Täby kyrkby är likadant, där är det nästan smidigare att åka till Sollentuna SuC än att parkera 20 min gångväg bort för en 11kW-laddare.

Här i Kalmar har vi 12 stycken publika 11kW Mer-laddare centralt, och nu på sommaren har de varit ganska hårt belagda. Jag har varit i kontakt med kommunen här kring hur de ser på utbyggnad och enligt dom är det detaljplaner och lagar som sätter stopp. Enligt dom är mycket av marken i centrala Kalmar av en typ som inte tillåter att man sätter upp laddare. Så antingen behövs en ändring av detaljplan, vilket är en process på 8-10 år (!), eller en lagändring.
Om det är så här i flera städer, varför ser man inte till att ändra lagen nu när man trycker på att folk ska köpa elbilar, och faktiskt gör det?!
"Köp elbilar för snart kan ni inte köra med fossilbilar, men vi skiter i om ni kan ladda eller inte" - lite så känns det...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av tor-ake »

De "man" du refererar till är två olika entiteter. Ansvaret för klimatpolitiken är statens, och elbilsladdare på kommunmark är kommunens.

De har ingen makt över varandra annat än genom lagstiftning, och kommunpolitikerna kan ha en annan partitillhörighet där klimatfrågor inte alls är det primära.

Enda möjligheten att rätta upp situationen med laddare är att du röstar rätt i nästa kommunalval. Om du lyckas hitta ett kommunparti som bryr sig om sånt i din kommun.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av heldiggrisen »

tor-ake skrev:
De "man" du refererar till är två olika entiteter. Ansvaret för klimatpolitiken är statens, och elbilsladdare på kommunmark är kommunens.

De har ingen makt över varandra annat än genom lagstiftning, och kommunpolitikerna kan ha en annan partitillhörighet där klimatfrågor inte alls är det primära.

Enda möjligheten att rätta upp situationen med laddare är att du röstar rätt i nästa kommunalval. Om du lyckas hitta ett kommunparti som bryr sig om sånt i din kommun.
Finns det partier i Sverige som båda har en genomförbar klimatpolitik, samt önskar att bilen ska få ta plats i stadskärnan?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av tor-ake »

Jag vill inte kasta skit på något parti, men det brukar finnas några rimliga alternativ i mitten, och då kan man välja det parti av dem, som kan tänka sig att fixa laddstolpar. Har man otur finns det bara ett eller rent av inga partier med det på programmet, då är man ju rökt om man inte vill flytta till en annan kommun.

Tror inte det kommer att komma lagar från statligt håll om detta tyvärr, annars skulle man ju kunna tänka sig det - att kommunerna måste fixa X antal laddare per parkering på kommunal mark. Men pumplagen är i för färskt minne tror jag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av TiborBlomhall »

marcusw skrev:
Jag har varit i kontakt med kommunen här kring hur de ser på utbyggnad och enligt dom är det detaljplaner och lagar som sätter stopp. Enligt dom är mycket av marken i centrala Kalmar av en typ som inte tillåter att man sätter upp laddare. Så antingen behövs en ändring av detaljplan, vilket är en process på 8-10 år (!), eller en lagändring.
Vad är det för detaljplan som förbjuder elbilsladdning? Vad exakt stoppar möjligheten att sätta upp laddarna?
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

TiborBlomhall skrev:
marcusw skrev:
Jag har varit i kontakt med kommunen här kring hur de ser på utbyggnad och enligt dom är det detaljplaner och lagar som sätter stopp. Enligt dom är mycket av marken i centrala Kalmar av en typ som inte tillåter att man sätter upp laddare. Så antingen behövs en ändring av detaljplan, vilket är en process på 8-10 år (!), eller en lagändring.
Vad är det för detaljplan som förbjuder elbilsladdning? Vad exakt stoppar möjligheten att sätta upp laddarna?
Jag citerar det svar jag fick från en chef på kommunen:

”Främst finns det två typer av markområden. Allmän platsmark respektive kvartersmark.

På allmän platsmark är det inte möjligt att uppföra laddstolpar. Enkelt förklarat strider det mot regler för allmän platsmark och är alltså lagvidrigt. I Tyskland har man på förbundsnivå drivit fram en lagändring för liknande inskränkningar.”

För mig låter det som att kommunen inte kan göra något förrän det sker en lagändring. Och det ligger ju inte på kommunen…
M3 SR+ 2021 MiC
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Aida »

marcusw skrev:
TiborBlomhall skrev:
marcusw skrev:
Jag har varit i kontakt med kommunen här kring hur de ser på utbyggnad och enligt dom är det detaljplaner och lagar som sätter stopp. Enligt dom är mycket av marken i centrala Kalmar av en typ som inte tillåter att man sätter upp laddare. Så antingen behövs en ändring av detaljplan, vilket är en process på 8-10 år (!), eller en lagändring.
Vad är det för detaljplan som förbjuder elbilsladdning? Vad exakt stoppar möjligheten att sätta upp laddarna?
Jag citerar det svar jag fick från en chef på kommunen:

”Främst finns det två typer av markområden. Allmän platsmark respektive kvartersmark.

På allmän platsmark är det inte möjligt att uppföra laddstolpar. Enkelt förklarat strider det mot regler för allmän platsmark och är alltså lagvidrigt. I Tyskland har man på förbundsnivå drivit fram en lagändring för liknande inskränkningar.”

För mig låter det som att kommunen inte kan göra något förrän det sker en lagändring. Och det ligger ju inte på kommunen…
https://skr.se/skr/samhallsplaneringinf ... 51946.html
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av tor-ake »

Som jag, och andra kommuner tolkar det går det alldeles utmärkt att sätta upp laddstolpar på allmän platsmark, om man bara har viljan.

Det man inte får göra är att sätta upp laddplats-skyltar och lappa fossilbilar som parkerar framför laddstolpen på allmän platsmark.

När det blir ett tillräckligt stor andel elbilar (eller om man sätter upp tillräckligt antal laddstolpar) så är det inte ett problem längre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

Det var intressant länk från SKR! Jag ska ta en andra runda med kommunen för att se vad de säger om detta.
Har ni exempel på kommuner som byggt laddstolpar utan skylt, som tor-ake skriver?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Black »

Jag tycker fortfarande att det behövs reglering både när det gäller betalningssätt och maxtaxa samt krav på antal stolpar per invånare. Även krav vid nybyggnation, bostadsrättsföreningar, hyreshus, mm. Kan man tvinga bensinstationer på landsbygd att sälja e85 går det nog att sätta lite press på landets kommuner. Det är ju ingen hjärnkirurgi att sätta upp lite laddstolpar...
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

Black skrev:
Jag tycker fortfarande att det behövs reglering både när det gäller betalningssätt och maxtaxa samt krav på antal stolpar per invånare. Även krav vid nybyggnation, bostadsrättsföreningar, hyreshus, mm. Kan man tvinga bensinstationer på landsbygd att sälja e85 går det nog att sätta lite press på landets kommuner. Det är ju ingen hjärnkirurgi att sätta upp lite laddstolpar...
Ja, det jag tycker blir knasigt är som i mitt exempel; jag bor i hyresrätt i centrala Kalmar. Fastigheten ligger utmed en gågata utan några tillhörande parkeringsplatser. När jag hör av mig till både kommunen och lokala el-bolaget (som satt upp de befintliga laddarna i samarbete med Mer) och frågar kring deras strategi kring hur vi boende i centrala Kalmar ska ladda och kunna gå över till elbil så får jag svaret att det är upp till fastighetsägaren att erbjuda laddning till boende.

Problemet är bara det att de flesta fastigheter i centrala Kalmar inte har tillhörande parkeringsplatser där laddstolpar/boxar skulle kunna installeras för boende av fastighetsägarna. Vart ligger ansvaret då? Jag tycker att kommunen då ska gå in och göra något, men de slår bara ifrån sig (med bla detaljplaner och lagar som inte möjliggör detta). Hur ska en hel stadsdel kunna gå över till elbil om det inte finns möjlighet att ladda? De 12 publika 11 kW-laddplatser som finns idag räcker ju inte direkt till för både boende och utomsocknes som behöver destinationsladdare...

Det hade ju varit en grej om vi inte mer eller mindre blivit tvingade att köpa en miljöbil, men som det ser ut idag så har man ju inte så jättemycket val, och då kan jag tycka att man från samma håll detta "krav" ställs också ser till att tillräcklig ladd-infrastruktur finns, men det ska ju en tredje part ta hand om, och så drar dom parallellen med bensinmackar. Om det hade gått på 5 minuter att ladda fullt, visst, men som det är nu behövs det ju lite fler laddplatser än bensinmackar, så den parallellen är inte rättvis tycker jag.

Detta problem kan väl inte vara unikt för Kalmar? Utan varje stad där det finns en stadsdel som ser ut som centrala Kalmar (Kvarnholmen)?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

marcusw skrev:
Det var intressant länk från SKR! Jag ska ta en andra runda med kommunen för att se vad de säger om detta.
Har ni exempel på kommuner som byggt laddstolpar utan skylt, som tor-ake skriver?
Svara mig själv med att jag inte läst kommunens svar ordentligt (samt pga semesterhjärna glömt bort), de skriver också:
"En uppdatering av lagen som möjliggör reservation av laddplatser på allmän platsmark lär komma, men vi vet inte i dagsläget när.
För Kalmar kommuns del har vi väldigt lite kvartersmark centralt placerad. Vi har alltså mycket små möjligheter att planera för eller genomföra åtgärder på kort sikt i centrum. Däremot har fastighetsägare enbart kvartersmark med stora möjligheter att agera."

Så enda möjligheten idag verkar då vara att sätta upp laddstolpar på "vanliga" parkeringar, utan möjlighet att reservera för elfordon. Detta lär ju inte funka. Utan de platserna lär merparten av tiden vara upptagen av fossilbilar...
Alternativt om fastighetsägare med p-platser på kvartersmark sätter upp ladd-möjlighet även för andra än deras egna hyresgäster, vilket jag har svårt att se att det kommer hända/vara ekonomiskt fördelaktigt för fastighetsägarna.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av mikebike »

Samma i Solna. Det är ju kommunen som äger gatorna och tar betalt för parkering. Då är det naturligt att kommunen sätter upp laddstolpar i gatumiljö och tar betalt för elen (också).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av tor-ake »

Det var i dokument från Järfälla kommun jag lärde mig om detta med allmän platsmark, och det gav mig lite insyn i hur de tänkt. De ser varje laddstolpe som en signifikant investering, de tänker sig att de bara kommer sätta upp ett fåtal, och då vill inte "slösa bort" pengarna på att fossilbilar skall kunna parkera där. I det dokument från 2015, alltså sex år sedan, identifierade de några platser som skulle vara relevanta, och det har kommit upp några få stolpar, t.ex. *en* stolpe i barkarbystaden, en ny stadsdel med 18.000 bostäder, till vilken det skall dras tunnelbana till kostnad på gissningsvis 5 miljarder.

Fånigt att vänta på lagändring tycker jag. Varför inte bara bygga laddstolpar på en viss procent av platserna och avvakta till lagändringen med att sätta upp skyltarna? Man kan ju informera invånarna om vad som gäller på annat sätt än trafikskyltar. Kommuninvånarna är inte idioter. Måla stolparna i en glad färg och skicka ut informationsblad till de boende i området - "Parkeringsplatser med gula stolpar är för laddbara bilar i första hand". Tänker de sig att det skall vara hållbart att varenda parkeringsplats inom en inte allt för avlägsen framtid skall vara skyltad som laddplats och vikt för elbilar?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Bjelke »

Jag kommer att tänka på torget mitt i Östersund, hur fasiken kunde dom sätta upp ett
gäng stolpar där liksom? Fast just den marken kanske är rätt klassad då…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Jag kommer att tänka på torget mitt i Östersund, hur fasiken kunde dom sätta upp ett
gäng stolpar där liksom? Fast just den marken kanske är rätt klassad då…
Eller 4000 typ 2 i Stockholm och 6 schuko i Solna?


Solna planerar för 40 typ 2 under en treårsperiod.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av current »

Upplevt precis samma, tex Piteå Havsbad.

”Pite Havsbad är en av norra Europas största anläggningar för turism och konferens. Oavsett om du söker avkoppling, spänning eller givande möten hittar du möjligheterna hos oss året runt.

På denna anläggning finns det 0 laddplatser.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
Jag kommer att tänka på torget mitt i Östersund, hur fasiken kunde dom sätta upp ett
gäng stolpar där liksom? Fast just den marken kanske är rätt klassad då…
Eller 4000 typ 2 i Stockholm och 6 schuko i Solna?


Solna planerar för 40 typ 2 under en treårsperiod.....
Precis. I Stockholmsregionen är det stor skillnad mellan olika kommuner. Man kan verkligen undra vad den skillnaden beror på. Jag som ganska ofta åker till Stockholm (men då innerstaden) tycker det är mycket gott om laddplatser. Utanför tullarna kan det se annorlunda ut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av Mats79 »

Och då har Stockholm ändå knappt börjat. Till 2030 ska ju A L L A parkeringsplatser på stadens gatumark ha laddmöjlighet. Det är om något en ambitiös plan det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av TiborBlomhall »

Skillnaderna beror på två saker: hur mycket av marken är klassad som kvartersmark och hur mycket kommunen vågar bända reglerna för allmän mark. Det är inte förbjudet med laddstolpar på allmän mark bara en oreglerad gråzon.

Till syvende och sist beror det nog ändå på viljan.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av TiborBlomhall »

Tack själv för tipset! :)
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

Nu verkar det bli ändring på detta ämne! SKR har ändrat sin bedömning och åtminstone Kalmar kommun har nu ändrat sin tolkning: https://www.barometern.se/kalmar/kommun ... -8b538a18/
Tidigare har allmän platsmark inte kunnat reserveras för enskilda ändamål som laddplatser. Nu har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) ändrat sin bedömning i frågan och Kalmar kommun har nu valt att göra en annan tolkning.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av chox »

Länk till ungefär samma information (gissningsvis) men utan betalvägg:
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Dåligt med destinationsladdare på svenska orter

Inlägg av marcusw »

chox skrev:
Länk till ungefär samma information (gissningsvis) men utan betalvägg:
https://www.mynewsdesk.com/se/kalmar_ko ... ar-3182680
Tack! Tänkte inte på det eftersom att jag har konto :)
M3 SR+ 2021 MiC
Skriv svar