Alternativ till destination chargers
Moderator: Redaktion
Alternativ till destination chargers
Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Alternativ till destination chargers
Enligt plugsurfingappen finns det två 7,4 kW ladduttag i Marbella. De kanske kan vara vad du behöver, förutsatt att de är tillgängliga. De borde räcka gott och väl för att fylla på under natten.marcus22 skrev:Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Alternativ till destination chargers
Rätt många av de hotell med destination chargers jag kontaktat har erbjudit laddning mot avgift även om man inte bor där. Iofs främst Kroatien.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Re: Alternativ till destination chargers
Riktigt så illa är det väl inte? Den ligger väster om Málaga, norr om Fuengirola. Google säger precis över halvtimmen från centrala Marbella. Men det är ändå en bra bit att åka bara för att ladda. Känns som att just Marbella hade varit ett utmärkt ställe att smälla upp en Supercharger.marcus22 skrev:Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Det finns inga möjligheter att rigga upp en enkel förlängningssladd till bilen från huset?marcus22 skrev:Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Det brukar ju räcka långt med typ 5-8A enfas om man kan ladda hela nätterna.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Alternativ till destination chargers
Så gjorde vi här om veckan. Parkering utanför ett fönster, vi bodde på andra våningen men firade ut en lång förlängningskabel genom ett fönster. Gick bra!fth skrev:Det finns inga möjligheter att rigga upp en enkel förlängningssladd till bilen från huset?marcus22 skrev:Hej, ska bila ner med Teslan till Marbella för första gången och ska spendera två månader där.
Husen vi ska bo i har dessvärre inga laddmöjligheter så försöker hitta alternativ. Närmaste supercharger ligger öster om Malaga (mer än 1 h bort) och när man kikar på destination chargers så ligger majoriteten på hotell som kräver att man bor på hotellet.
Någon som har några förslag på andra sätt att lösa laddningen? Även kikat på Ionity men de har i princip ingenting i hela regionen.
Det brukar ju räcka långt med typ 5-8A enfas om man kan ladda hela nätterna.
/fth
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Precis, har man bara en lång (25-50m) sladd av bra kvalitet (1.5-2.5 mm2) i frunken så går det ju oftast att rigga något som funkar alldeles utmärkt.Teslaspolen skrev:Så gjorde vi här om veckan. Parkering utanför ett fönster, vi bodde på andra våningen men firade ut en lång förlängningskabel genom ett fönster. Gick bra!
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Har en 25 meter 2,5 mm2 liggandes permanent i frunken.fth skrev:Precis, har man bara en lång (25-50m) sladd av bra kvalitet (1.5-2.5 mm2) i frunken så går det ju oftast att rigga något som funkar alldeles utmärkt.Teslaspolen skrev:Så gjorde vi här om veckan. Parkering utanför ett fönster, vi bodde på andra våningen men firade ut en lång förlängningskabel genom ett fönster. Gick bra!
/fth
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Alternativ till destination chargers
Är kontakterna samma som i Sverige? Många år sen jag var i Spanien
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Alternativ till destination chargers
Det verkar så:wheels skrev:Är kontakterna samma som i Sverige? Många år sen jag var i Spanien
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrisk ... _i_världen
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Tobbelibobbe
- Teslaägare
- Inlägg: 96
- Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
- Ort: Varberg
Re: Alternativ till destination chargers
Kapar tråden lite, men är detta en kabel som skulle funka för syftet som beskrivs ovan?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... cUQAvD_BwE
Behöver lösning för kommande weekendresor och vinterns tur till fjällen.
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... cUQAvD_BwE
Behöver lösning för kommande weekendresor och vinterns tur till fjällen.
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Den funkar, det är dock bättre med 2.5 mm2 om du skall ta ut högre effekt, t.ex. den här:Tobbelibobbe skrev:Kapar tråden lite, men är detta en kabel som skulle funka för syftet som beskrivs ovan?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... cUQAvD_BwE
Behöver lösning för kommande weekendresor och vinterns tur till fjällen.
https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsla ... 2000023206
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Bra förslag! Har liknande från klasse (se nedan), och även sett att det finns på Jula.fth skrev:Den funkar, det är dock bättre med 2.5 mm2 om du skall ta ut högre effekt, t.ex. den här:Tobbelibobbe skrev:Kapar tråden lite, men är detta en kabel som skulle funka för syftet som beskrivs ovan?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... cUQAvD_BwE
Behöver lösning för kommande weekendresor och vinterns tur till fjällen.
https://www.biltema.se/bygg/el/skarvsla ... 2000023206
/fth
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-005515/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Jag har Biltema-varianten själv, den har aldrig svikit mig, alla dom du länkar till verkar vara likvärdiga. Så länge man tar ut max typ 10A så är ju 2.5mm2 kanske egentligen lite overkill, men man kan ju iaf vara säker på att kabeln inte är den svaga länken i kedjan.martinot skrev:Bra förslag! Har liknande från klasse (se nedan), och även sett att det finns på Jula.
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-005515/
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Japp, är nog bara skillnad och nytta när man maxar med 13A (eller med CEE-konverter) 16A.fth skrev:Jag har Biltema-varianten själv, den har aldrig svikit mig, alla dom du länkar till verkar vara likvärdiga. Så länge man tar ut max typ 10A så är ju 2.5mm2 kanske egentligen lite overkill, men man kan ju iaf vara säker på att kabeln inte är den svaga länken i kedjan.martinot skrev:Bra förslag! Har liknande från klasse (se nedan), och även sett att det finns på Jula.
https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-6422
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... dd-005515/
/fth
Men även om de aldrig blir eldfarligt varma med 1,5 mm2 (är ju inom specifikation med upp till 13/16A på 1,5 mm2 har jag för mig), så slipper man en del spänningsfall och onödiga värmeförluster i så långa kablar som 25 meter och längre. Så om inte annat ur det perspektivet så är ju 2,5 mm2 att föredra med längden i beaktning.
Kombinerar med varma sommardagar i solen (i Spanien eller hemma) så är det nog inte heller fel med att gå på 2,5 mm2 när man maxar effekten (vilket man verkligen vill när man bara har en fas att ladda på).
Prisskillnaden är liten i sammanhanget vad elbilar kostar, och platsen är inte så stor skillnad att det inte får plats i frunken (tillsammans med alla andra kablar och saker).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Alternativ till destination chargers
Det finns säkert trådar som besvarar följande frågor (eller i bilens manual). Får vår första elbil (Enyaq) på tisdag så jag är helt nybörjare. Vi kommer åka upp till fjällen, från Stockholm, en hel del i vinter.
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Sätt ned laddeffekt till max kanske 8-10A, känn på kablar och anslutningar under första timmen så att dom inte blir varma, välj uttag med omsorg, om möjligt kolla hur uttaget är avsäkrat etc.Lacho skrev:Det finns säkert trådar som besvarar följande frågor (eller i bilens manual). Får vår första elbil (Enyaq) på tisdag så jag är helt nybörjare. Vi kommer åka upp till fjällen, från Stockholm, en hel del i vinter.
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här
Sen är det tyvärr så att många uthyrare uttryckligen förbjuder detta förfarande, t.ex Skistar (dvs typ 80% av alla fjällstugor), så kanske bäst att kolla upp detta i förväg?
Med det sagt, ett uttag som ofta är av bra kvalitet och klarar hög effekt är spisuttaget, med en Perilex-CEE-adapter kan man oftast plocka ut rejäl effekt (trefas) om du kan komma åt detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Låter som ett grymt tips/hack med perilexadapter!fth skrev:Sätt ned laddeffekt till max kanske 8-10A, känn på kablar och anslutningar under första timmen så att dom inte blir varma, välj uttag med omsorg, om möjligt kolla hur uttaget är avsäkrat etc.Lacho skrev:Det finns säkert trådar som besvarar följande frågor (eller i bilens manual). Får vår första elbil (Enyaq) på tisdag så jag är helt nybörjare. Vi kommer åka upp till fjällen, från Stockholm, en hel del i vinter.
Som jag förstått det är det inte mycket laddstolpar där och att köra sladd genom fönstret för att ladda batteriet några procent känns som ett ok alternativ. Förutom sladdarna ni länkar till, vad mer behöver man tänka på? Ställa in maxladdning på bilen? Speciell propp osv? Finns det någonstans att läsa på om detta tar jag gärna emot länkar så slipper jag besvära här
Sen är det tyvärr så att många uthyrare uttryckligen förbjuder detta förfarande, t.ex Skistar (dvs typ 80% av alla fjällstugor), så kanske bäst att kolla upp detta i förväg?
Med det sagt, ett uttag som ofta är av bra kvalitet och klarar hög effekt är spisuttaget, med en Perilex-CEE-adapter kan man oftast plocka ut rejäl effekt (trefas) om du kan komma åt detta.
/fth
Ioniq 5 FE AWD
Re: Alternativ till destination chargers
Grymt förslag fth! Gillar din idé med Perlix-uttaget!MrRun skrev:Låter som ett grymt tips/hack med perilexadapter!fth skrev:
Med det sagt, ett uttag som ofta är av bra kvalitet och klarar hög effekt är spisuttaget, med en Perilex-CEE-adapter kan man oftast plocka ut rejäl effekt (trefas) om du kan komma åt detta.
/fth
Hittade att det fanns ett gäng sådana här adapters (skall nog skaffa en själv):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Jo, det är nog inte alla som vet att dom flesta bostäder, inte bara villor på landsbygden, har ett lätt tillgängligt trefasuttag.martinot skrev:Grymt förslag fth! Gillar din idé med Perlix-uttaget!
Hittade att det fanns ett gäng sådana här adapters (skall nog skaffa en själv):
Man måste ju inte heller nödvändigtvis släpa runt på en skrymmande trefaskabel, med en adapter till tre enfasuttag så kan man använda sin vanliga schuko-lösning, fördelen är förstås att Perilex-uttaget sannolikt är avsäkrat med 16A, har ledningar av god kvalitet etc., vilket gör att man oftast kan plocka ut 10-16A enfas utan problem, på valfri fas dessutom.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Tusen tack för tipsen!
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
Kungsberget har ganska många laddare, där ska du inte behöva några ”hack” för att ta dig hem igenLacho skrev:Tusen tack för tipsen!
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Ah ok. Plugshare visar 3 laddare vid skilodge (Charge Amps/EasyPark). Finns det fler?fth skrev:Kungsberget har ganska många laddare, där ska du inte behöva några ”hack” för att ta dig hem igenLacho skrev:Tusen tack för tipsen!
Vi kommer åka till Kungsberget och jag har inte sett något sånt förbud där. Borde ju vara ganska lätt att komma åt perlix-uttaget om det inte är helt inbyggt/gömt bakom skåpen. Men ska kolla igen för säkerhetens skull. Har också mailat dom och frågat hur det är med laddstolpar kring boenderna där (lägenheterna dvs), dom ska återkomma ang det.
Om det finns uttag utomhus antar jag det är samma som dom vanliga inomhus?
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Alternativ till destination chargers
https://www.kungsberget.se/pa-plats/laddstolpar/Lacho skrev:Ah ok. Plugshare visar 3 laddare vid skilodge (Charge Amps/EasyPark). Finns det fler?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Alternativ till destination chargers
Tack! Haha känner mig som en riktig sopa efter mina misslyckade googlingar...fth skrev:https://www.kungsberget.se/pa-plats/laddstolpar/Lacho skrev:Ah ok. Plugshare visar 3 laddare vid skilodge (Charge Amps/EasyPark). Finns det fler?
/fth