Laddaren i bilen.

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av bylund »

bjelkeman skrev:
Ampera skrev:
Om du skaffar en 3fas 32->16a så kan du även nyttja dessa och ladda på. Kostar ca 300kr om du känner en elektriker som kan skruva ihop.det.
Två kontakter och kabel i mellan?
Och säkring om det är rätt gjort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av Herr X »

Ake Olson skrev:
Har kört 2 000 mil. Det är med stor glädje jag susar ut i min Tesla.
Nu till min fråga:
Jag laddar 3-fas 13 Amp hemma på nätterna. Men nu erbjuder ju Tesla ytterligare möjligheter att ladda genom diverse samarbetspartner under resor. Vad ska jag köpa till för utrustning som alltså ska ligga i bilen?
Jag vill ha hjälp med benämning etc så att jag köper in rätt grejer
Ska jag tex köpa ytterligare en kabel som ska var placerad i bilen?
Jag är lite osäker på vad du menar med "laddning via Teslas samarbetspartners"? Är det superladdarnätverket du tänker på? Eller Teslas destinationsladdare? Teslas egna laddare har kablar, så där behöver du inte tänka på någonting.

De svaren du har fått är i övrigt goda. Ha alltid med en Typ2-kabel i bilen, och jag skulle verkligen rekommendera att du också skaffar en CHADeMO-adapter. När du åker långt ska du också ha din UMC i bilen (alltså sladden/klumpen som följde med bilen).

Typ2-anslutningen är standard för laddstolpar som du hittar runt om i landet. De ger ofta ingen imponerande laddhastighet utan ersätter den röda trefaskontakten som du laddar från hemma idag. När du ska ladda vid butiker och på offentliga platser är det Typ2-sladden som gäller.
Om du ska färdas utanför Teslas snabbladdarnätverk så bör du ha en CHADeMO-adapter. Denna adapter låter dig snabbladda vid de likströmsladdare som kommuner, energibolag och andra skojare satt upp runt om i Europa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av stefan007 »

Destinationsladdaren på Choice vid Friends Arena gav bara enfas. Funkar ju då man står över natten men lite förvånande ändå. Hade gärna fyllt upp och flyttat bilen för att ge plats åt någon annan.
Dock kom det en Audi R8 och lånade platsen bredvid för utcheckning. Helt ok förrutom att han körde på dubbfria vinterdäck mitt i sommaren! :shock: :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av LarsL »

Hur långt ner går det ställa laddaren? Default är ju 16A men det går ju ställa ner men hur långt? 6A har jag sett men är det lägsta nivån?
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av Spexhult »

LarsL skrev:
Hur långt ner går det ställa laddaren? Default är ju 16A men det går ju ställa ner men hur långt? 6A har jag sett men är det lägsta nivån?
Ja 6A är det lägsta du kan ställa i bilen. Iaf i min Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av LarsL »

Ok, så då kan en Tesla och en Leaf ligga på samma 16A säkring tillsammans, Leafen laddar med 10A på en fas. Men kommer nog ändå få säkra upp om resten av huset ska fungera också.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av bylund »

5 A går min att ställa ned till, men de ansiktslyfta Model S och Model X har ju en ny laddare, så de kanske inte går att ställa ner till under 6 A.
5 A enfas laddar väldigt långsamt, några km/h bara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av Spexhult »

LarsL skrev:
Ok, så då kan en Tesla och en Leaf ligga på samma 16A säkring tillsammans, Leafen laddar med 10A på en fas. Men kommer nog ändå få säkra upp om resten av huset ska fungera också.
Japp - vi delar vår Tesla o Outlander på samma 16A utan problem. 6A ger runt en mil i timmen men räcker gott för normal dagskörning för mig. Har dock säkrat huset till 25A för resten av lasten :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Outlander
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 apr 2019 07:42

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av Outlander »

gellerstam skrev:
image.jpeg
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...
Tjena!
Har köpt en outlander -19 nu.... funkar bra!
Tänkte fråga om någon kan hjälpa mig om vad jag behöver. Om jag vill ladda chadomo vilken kabel behöver jag köpa samt stannade jag vid en tesla station och finns det möjligen adaptrar
Till dom stationerna också till outlander?
Mvh Lars
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddaren i bilen.

Inlägg av gellerstam »

Outlander skrev:
gellerstam skrev:
image.jpeg
Det är när man har dessa valmöjligheter dom man önskar en snabbare ombordladdare.

Tänk vad snabbt jag laddat min Outlander !! :-) 10kwh ...
Tjena!
Har köpt en outlander -19 nu.... funkar bra!
Tänkte fråga om någon kan hjälpa mig om vad jag behöver. Om jag vill ladda chadomo vilken kabel behöver jag köpa samt stannade jag vid en tesla station och finns det möjligen adaptrar
Till dom stationerna också till outlander?
Mvh Lars
Hej
Kul att du är nöjd med Outlandern. :)

För att ladda ChaDeMo behöver du ingen adapter. Kontakten i bilen finns bakom det stora locket till höger innanför laddluckan.

Att ladda på Teslas snabbladdare går inte! De har helt andra kontakter du hat Typ-1 och ChaDeMo 0ch Tesla har en special Typ-2 till Model S&X och CCS till Model 3.

Vissa av Teslas destinationsladdate kan du använda om du har en Typ-2 till Typ-1 adapter. Men den är "dyr" och kommer inte att betala sig. Bättre då att leta reda på ett vanligt vägguttag och använda medföljande sladd.
Tesla Model Y
Skriv svar