Destination Charger - Kalmar

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 sep 2016 06:27

Destination Charger - Kalmar

Inlägg av WOMBAT73 »

God morgon,

är f.n. nere i Oskarhamn och jobbar. Bor på Scandic i Kalmar.

Min fråga är: kan man eller är tanken att man kan använda Destination Chargern under natten när man bor på hotellet? Eller tar man en plats?
Tilläggas skall ju att jag för 3:e natten i rad är enda Teslan på hotellet, jag har ingen annan sett i alla fall. Jag har laddat på Super Chargern o parkerat som folk hittills.
Min fråga är enkel: kan jag plugga in mig i Destination Chargern och gå o lägga mig?

Ha en bra dag!

Mvh

Olof
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av Challe76a »

Än så länge eller det väl ingen kö vid dest laddarna och där har du SuC:en precis bredvid. Jag brukar lägga en lapp med mitt telefonnr i rutan ifall det är så att någon annan behöver ladda och min bil blir klar.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av vigge50 »

Challe76a skrev:
Än så länge eller det väl ingen kö vid dest laddarna och där har du SuC:en precis bredvid. Jag brukar lägga en lapp med mitt telefonnr i rutan ifall det är så att någon annan behöver ladda och min bil blir klar.
Sätt annars lapp innanför laddluckan http://teslaclubsweden.se/ladd-etiketten/
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av bylund »

Jag skulle påstå att en destinationsladdare som är på ett hotell är helt ok att använda över natten. Särskilt om hotellet vet vem som laddar där. Då kan de ju hjälpa till om det kommer någon i nöd. Vilket inte lär vara fallet då det är en superladdare i grannskapet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av Svenssons »

Destinationsladdarna är hotellets laddare och de är tänka att kunna användas som laddare över natten. Det finns ju både SuC, CCS, Chademo och tre andra Type 2 Mode 3-laddare förutom de bägge destinationsladdare som Scandic tillhandahåller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av Svenssons »

Verkar som det inte blir någon destinationsladdning vid Scandic tyvärr...
DSC_0026.JPG
Även ett par av Superchargerstationerna hade fått fossilbilar på sig varav en kom precis när jag skulle ta kort på första. Han tyckte att det var en bra plats att parkera på...
DSC_0028.JPG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av bylund »

Dåligt med platser eller bara dålig koll hos folk?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av leiflodde »

Vad står det på tesla skyltarna?

Spontant blir man förbannad och på undre bilden skulle jag direkt blockat båda som ren hämnd som ett minsta straff :x
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av Svenssons »

Det står bara Tesla Supercharger, inget om varken parkeringsförbud eller parkeringstillstånd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av leiflodde »

Svenssons skrev:
Det står bara Tesla Supercharger, inget om varken parkeringsförbud eller parkeringstillstånd.
Ok då faller mitt tänk med att blockera.

Men så olika Tesla skyltar sina stationer i Österrike/Tyskland står på vissa att icke elbilar bogseras bort men i Kalmar är det fritt fram att parkera???
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av bylund »

Jag accepterar att folk ställer sig där om det är de enda tillgängliga platserna. Därav min fråga ovan. För om man har koll och det finns andra platser väljer man naturligtvis en annan plats.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Dåligt med platser eller bara dålig koll hos folk?
Dålig koll hos folk. Fanns flera lediga platser även närmare hotellet. Misstänker dock att BMW och Audi-folk vet att Teslafolk tar hand om sina bilar så de parkerar på Supercharger för att slippa dörruppslag.

Skåpbilen som tog upp en av destinationsladdarplatserna tillhör Ingenjörsfirma Edman & Sjöberg Aktiebolag.
Spanska bilen bredvid tillhör en 50-årig man från Öland.
Audin som stod på en av SuC tillhör APP Start-Up Aktiebolag.
Den sminkade och importerade BMW:n tillhör en 80-årig Orustbo. Var dock inte han som körde och tyckte att det var en bra parkeringsplats. Snarare hans barnbarn eller annan yngling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av Oppfinnarn »

WOMBAT73 skrev:
God morgon,

är f.n. nere i Oskarhamn och jobbar. Bor på Scandic i Kalmar.

Min fråga är: kan man eller är tanken att man kan använda Destination Chargern under natten när man bor på hotellet? Eller tar man en plats?
Tilläggas skall ju att jag för 3:e natten i rad är enda Teslan på hotellet, jag har ingen annan sett i alla fall. Jag har laddat på Super Chargern o parkerat som folk hittills.
Min fråga är enkel: kan jag plugga in mig i Destination Chargern och gå o lägga mig?

Ha en bra dag!

Mvh

Olof
Det är väl Scandics laddare, så fråga/säg till i receptionen?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 sep 2016 06:27

Re: Destination Charger - Kalmar

Inlägg av WOMBAT73 »

Jo jag backade in bilen emellan den vita skåpbilen och Seaten så jag fick min nattström.
De andra fossilbilarna som stod på SuC, de stod nog där för att "jävlas" eller pga "dörruppslagteorin" som presenterades tidigare. :shock:
För tomma rutor fanns det på Scandics parkering även denna kväll.
Man blir väldigt destruktiv i sin tankeverksamhet när man ser fossilbilar på laddstolpeparkering. Jag personligen får lägga band på mig. :evil:
Får se hur det går ikväll. Det är lite synd att det inte är skyltat bättre. Det är väl inte att undra på att Sveriges ungar inte gör bättre ifrån sig på Pisa-provet, när inte ens deras föräldrar kan läsa än mindre förstå.
Teslaägare borde kanske ha ett bötesblock i bilen för att själva kunna förelägga felparkerade fossilbilar med bot. ;)

Ha de
Skriv svar