fast hur ska mackägarna kunna räkna hem investeringen om det bara är 10-20% av "bränslet" som de kan sälja? TIll fossilbilar säljer de 100% av bränslet. Nu är iofs inte intjäningen särskilt stor på just fossilt bänsle på en mack, så det kanske går ut i ett jämfört med högre marginaler på snabbladdning? Risken är dock stor att mackar med snabbladdning endast överlever längs de stora vägarna.Verdi skrev:Snap02 skrev:Generösa öppettider ? Flera mackar stänger oftast kl 24 o har i vissa fall nattlucka. Sc är öppet dygnet runt o ligger oftast vid ställen där man kan äta o i vissa fall buffé o hotell.
Sedan tror jag att alla bensinmackar kommer nog ta rätt bra betalt för elen, där kan tesla kanske vara bättre som nu.
Varför inbillar sig en del att andra gamla fossilbils märken ska kunna bygga perfekta elbilar från början? Jag tror tvärtom att tesla har ett stort försprång som kommer hålla i sig en längre tid.
Självklart ska man ju kunna ladda dygnet runt. Att ha öppet till 24 är väl generöst?
Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.
Att bygga bra elbilar är egentligen inte så svårt. Det är bara det att de gamla märkena inte riktigt har förstått vad som är viktigast än. De stirrar sig blinda på själva bilen och glömmer helheten. Därav alla SUV:ar t ex.
ps. Självklart kommer elbilar att få betala för sig. Elen, anläggningskostnaden och vinst till operatören. Kommer antagligen kosta ungefär lika mycket som att köra fossilbil när man snabbladdar. Men det är ju kanske 10-20% av totala behovet. Destinationsladdning kommer ju vara mycket billigare.
Model Y spotting
Moderator: Redaktion
Re: Model Y spotting
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model Y spotting
Du får det att låta som att alla bensinmackar har full service.Verdi skrev:Är i vilket fall bättre än SuC som inte har någon egen service alls förutom laddningen. Inga toaletter, ingen kaffe, ingen korv... I Sverige är de iaf hyfsat välplacerade men i t ex Frankrike och Spanien kan de ligga jävligt udda till. Ibland roligt, som på PGA Catalunya utanför Barcelona, ibland hisnande uselt där det knappt finns något alls.
De flesta är lika obemannade och öde som vissa Superchargers.
Visst, man behöver inte stanna så länge när man tankar olja.
Men Tesla listar ju åtminstone i navigatorn vad det finns för typ av service, så man kan planera ett snabbt eller längre stopp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Model Y spotting
Finns det inte mycket trafik så lönar det sig inte med en bemannad station. Lär bli detsamma med snabbladdning.HelectriC skrev:fast hur ska mackägarna kunna räkna hem investeringen om det bara är 10-20% av "bränslet" som de kan sälja? TIll fossilbilar säljer de 100% av bränslet. Nu är iofs inte intjäningen särskilt stor på just fossilt bänsle på en mack, så det kanske går ut i ett jämfört med högre marginaler på snabbladdning? Risken är dock stor att mackar med snabbladdning endast överlever längs de stora vägarna.
På "landet" blir det enstaka snabbladdare utan service.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.Sabbe skrev:
Re: Model Y spotting
Model S har funnits med fyra säten också:LarsL skrev:Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.Sabbe skrev:
En bild säger inget om hur alla Model Y kommer bli eller ens något definitivt hur någon produktions-Model Y kommer att bli.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model Y spotting
Förstår din definition och då var det två säten på bilderna Tesla presenterade under presentationen. Nu säger det ju inte att det blir så i produktion men risken finns helt klart.LarsL skrev:Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.Sabbe skrev:
https://insideevs.com/news/392851/map-f ... a-model-y/
Re: Model Y spotting
Där av min undran. Det är ju inte självklart att Tesla ser nödvändigheten i 3 platser. Det är inte heller nödvändigtvis så att de anser att en plats måste ha nackskydd. I USA är inte nackskydd lika självklara som i EU.Svenssons skrev:Model S har funnits med fyra säten också:LarsL skrev:Finns det bättre bilder på andra radens mitt säte? Många påstår att den har nackskydd men jag kan inte se något på några bilder? Blir Model Y 4 sitsig i praktiken, för ingen vill väl sätta sitt barn i ett säte utan nackskydd.Sabbe skrev:
En bild säger inget om hur alla Model Y kommer bli eller ens något definitivt hur någon produktions-Model Y kommer att bli.
Re: Model Y spotting
Det ser ju ut väldigt likt Model 3:s baksäte, man kan se tre fästen för bälten i sätet också. På Model 3 kan man ju dra upp nackstödet i mitten, så det blir nog likadant på Y. Sen är det ju inte lika bra som ett större fast. Även tredje raden verkar ju ha nackstöd man kan dra upp ur sätet. Se bilder tidigare i tråden, sidan 15 tex.
Men inget är väl klart innan den börjar levereras, om ens då
Men inget är väl klart innan den börjar levereras, om ens då
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Re: Model Y spotting
Var väl bara en tidsfråga innan det skulle dyka upp en sån här bild. Men precis som Model 3 lär Model Y ha möjlighet till takräcke. Hade varit suveränt att kunna beställa det redan i konfigurationen.
Re: Model Y spotting
Sett igår på Twitter
Personen skall tydligen vara c:a 1.70m lång (5 7")
Den ser mycket "biffigare" ut än jag kanske förväntade mig. Klart mycket större än Model 3.
Personen skall tydligen vara c:a 1.70m lång (5 7")
Den ser mycket "biffigare" ut än jag kanske förväntade mig. Klart mycket större än Model 3.
Senast redigerad av Waymoot, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Model Y spotting
Riktigt fin bil IMO!
Just blå, vit inredning(den där har nog svart?), och de svarta 20" är min favospec av Y.
Just blå, vit inredning(den där har nog svart?), och de svarta 20" är min favospec av Y.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Designspråket passar bättre på Y än 3. Jag är nästan benägen att säga att den ser ok ut, något jag absolut inte tycker om 3
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model Y spotting
Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.HelectriC skrev:Designspråket passar bättre på Y än 3. Jag är nästan benägen att säga att den ser ok ut, något jag absolut inte tycker om 3
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model Y spotting
Jag tycker att Model X ser rätt bra ut underifrån...mati skrev:Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.HelectriC skrev:Designspråket passar bättre på Y än 3. Jag är nästan benägen att säga att den ser ok ut, något jag absolut inte tycker om 3
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model Y spotting
Det är nog i så fall enda vinkeln som är fördelaktig för Model X.Svenssons skrev:Jag tycker att Model X ser rätt bra ut underifrån...
Men det jag menar att man rätt ofta tycker att en ny bilmodell är väldesignad när man ser den på bild. Men så fort man ser den i verkligheten är den inte alls lika snygg längre. De flesta modeller har en chokladsida, med fördel snett fram- eller bakifrån. Kanske lite snett uppåt också. Enda bilen jag vet som är snygg från alla vinklar är Model S. Men det har jag ju sagt tidigare att jag tycker att den bilen är en designmässig fullträff. Den går inte att toppa. Måste vara ganska jobbigt för Franz att veta att han redan har skapat sitt livs mästerverk. Allt som kommer nu kan bara bli sämre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model Y spotting
Jaguar E type och Tesla Model S.mati skrev:Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.
Re: Model Y spotting
Ja, det har du nog rätt i.HenrikC skrev:Jaguar E type och Tesla Model S.mati skrev:Håller med. Med det är som vanligt betraktningsvinkeln som avgör. Det finns inte många bilar som ser bra ut oavsett från vilket håll man tittar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model Y spotting
Nya bilder från inredningen i Model Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
Re: Model Y spotting
Trevligt med 12V i bagaget och USB c i baksätet i alla fall.helix skrev:Nya bilder från inredningen i Model Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model Y spotting
Enligt den artikeln så ska baksätet endast gå att fälla ner i tre individuella delar om man har premium interior, alltså skulle de i så fall inte finnas på SR när den kommer. Återstår såklart att se om det stämmer och vi ska minnas att även efter produktion av Model 3 hade börjat så sas det att SR inte skulle få glastak så kan såklart ändras över tid.helix skrev:Nya bilder från inredningen i Model Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... s-and-info
Re: Model Y spotting
Ser ju aningen svårt ut att sitta rak i ryggen utan att böja nacken 90 grader för en vuxen i tredje rad blir intressant att se hur det ska funka
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Model Y spotting
Lugnt ju. Bakrutan som ryggstöd. Perfekt vinkel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model Y spotting
Det är en lång låg sedan. Går väl nästan inte att göra en ful bil med de proportionerna.mati skrev:Enda bilen jag vet som är snygg från alla vinklar är Model S. Men det har jag ju sagt tidigare att jag tycker att den bilen är en designmässig fullträff..
Tycker Y ser bra ut för den typen av bil det är. Föredrar definitivt den framför generiska former som vi verkar få med ex ID.4.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model Y spotting
Håller med. Det man ser på bilderna ser ganska lovande ut. Inte så flodhästmässigt som X. Återstår att se hur den ger sig i verkligheten.Laban skrev:Det är en lång låg sedan. Går väl nästan inte att göra en ful bil med de proportionerna.mati skrev:Enda bilen jag vet som är snygg från alla vinklar är Model S. Men det har jag ju sagt tidigare att jag tycker att den bilen är en designmässig fullträff..
Tycker Y ser bra ut för den typen av bil det är. Föredrar definitivt den framför generiska former som vi verkar få med ex ID.4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14