Jag tillhör väl undantaget kanske, men jag tycker Model Y är snyggare än Model 3. Men den behöver verkligen svarta fälgar för att komma till sin rätt, tycker prototyperna med silvriga fälgar ser för jäkliga ut
Jag tycker att den ser på något sätt lite "naken" och oproportionerlig ut på bilderna. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske är det bara den amerikanska nummerplåten som gör detta. Det är kanske en synvilla.
Om den är snyggare eller fulare än trean vet jag inte. Ganska neutral skulle jag vilja påstå. Men jag tycker att de aldrig mer har lyckats komma upp i samma nivå som Model S när det gäller design. För mig känns det lite som att Model S var en one-hit-wonder och alla följande bilar (cybertruck undantagen) var bara halvdana försök att kopiera Model S fantastiska linjer, fast utan större framgång. Lite mer fantasi hos designfolket hade inte skadat. Men kanske är det den aerodynamiska formen som måste prioroteras framför för en snyggare formgivning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tycker Y verkar snyggast hittills.
S var snygg men nu känns den gammal, särskilt bakifrån.
Stod bakom en smutsig vid SUC i fredags och tänkte "det där var en gammal sliten en". Sen såg jag det stod "dual motor" på den....
Jag tillhör väl undantaget kanske, men jag tycker Model Y är snyggare än Model 3. Men den behöver verkligen svarta fälgar för att komma till sin rätt, tycker prototyperna med silvriga fälgar ser för jäkliga ut
Jag tycker att den ser på något sätt lite "naken" och oproportionerlig ut på bilderna. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske är det bara den amerikanska nummerplåten som gör detta. Det är kanske en synvilla.
Om den är snyggare eller fulare än trean vet jag inte. Ganska neutral skulle jag vilja påstå. Men jag tycker att de aldrig mer har lyckats komma upp i samma nivå som Model S när det gäller design. För mig känns det lite som att Model S var en one-hit-wonder och alla följande bilar (cybertruck undantagen) var bara halvdana försök att kopiera Model S fantastiska linjer, fast utan större framgång. Lite mer fantasi hos designfolket hade inte skadat. Men kanske är det den aerodynamiska formen som måste prioroteras framför för en snyggare formgivning.
Tycker också att Model S är en fullträff. Riktigt snygga linjer.
Model X är ett utseendemässigt misslyckande.
Model 3 ser lite oproportionerligt ut på något vis. Varken snygg eller ful.
Model Y är snyggare med bättre proportioner än både 3 och X av vad jag sett på bilder och film. Sedan kanske man upplever den annorlunda i verkligheten.
Håller med Helix tycker också att Y är snyggare än 3:an och trots att jag är supernöjd med min 3:a så hade jag köpt en Y idag. Blå röd och svart tycker jag särskilt ser bättre ut på Y.
Håller med.
Model 3 är klart snyggast i vit tycker jag. Men Model Y ser inget vidare ut i vit. Alla andra tillgängliga alternativ är bättre
Jag är inne på blå eller svart Model Y. Men det känns mentalt svårt att betala 11 700:- extra för en solid lack, så det får nog bli en blå.
Hoppas Tesla har återinfört Obsidian Black när Model Y börjar säljas i Sverige.
Jag tycker Y är snyggast i vitt. Det gäller även X som jag faktiskt gillar. Speciellt jämfört med alla traditionella stora SUV’ar som ser tråkiga/gammaldags ut. E-tron hade möjligtvis varit ok utan grill. Rivian’s SUV dock snygg retro stil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
.... E-tron hade möjligtvis varit ok utan grill...
Jag tror inte att e-tron har ens ambitionen att vara snygg. Den är inte direkt ful heller iofs, men det är helt klart ingen bil som folk vänder sig om efter. Den är ganska neutral utseendemässigt. Och det är ärligt talat rätt skönt. Jag vill vara anonym.
Problemet är att Tesla har lagt ribban så högt med Model S. Man förväntar sig att en ny modell per automatik ska vara vrålsnygg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tillhör väl undantaget kanske, men jag tycker Model Y är snyggare än Model 3. Men den behöver verkligen svarta fälgar för att komma till sin rätt, tycker prototyperna med silvriga fälgar ser för jäkliga ut
Jag tycker att den ser på något sätt lite "naken" och oproportionerlig ut på bilderna. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske är det bara den amerikanska nummerplåten som gör detta. Det är kanske en synvilla.
Om den är snyggare eller fulare än trean vet jag inte. Ganska neutral skulle jag vilja påstå. Men jag tycker att de aldrig mer har lyckats komma upp i samma nivå som Model S när det gäller design. För mig känns det lite som att Model S var en one-hit-wonder och alla följande bilar (cybertruck undantagen) var bara halvdana försök att kopiera Model S fantastiska linjer, fast utan större framgång. Lite mer fantasi hos designfolket hade inte skadat. Men kanske är det den aerodynamiska formen som måste prioroteras framför för en snyggare formgivning.
Håller nog med. Tycker Model 3 har en snyggare front än pre-facelift model S, men sedan facelift är model S bara rakt av en snyggare bil. Model Y tycker jag personligen är deras fulaste bil, ser ut som en model 3 som ätit lite väl mycket pizza och hamburgare. Model X ser också fet ut, men det är i alla fall en riktig full-size SUV och för att vara det ser den väldigt nätt ut. Model 3s front på en model Y blir lite väl mycket folkbubbla, model S front på en SUV däremot ser ganska vasst ut.
Model S och X har för mycket kromade lister enligt mitt tycke. De är även för breda och för långa, går inte in i mitt trånga garage och går precis in på en vanlig parkeringsplats när Model 3 lämnar ca 3dm tillgodo. Men det är ju inte direkt några fula bilar så en X hade funkat även om jag skulle fått använda mitt garage till hobbyverksamhet istället.
Model Y är något mindre snygg än Model 3 då Model 3 enligt mig en fullträff designmässigt. Bonusen är ju att Y har tagit bort all krom. Vad jag förstått blir Model Y även samma bredd men någon dm längre. Men för mig blir det förmodligen ändå en Model Y när den kommer då den verkar mer praktisk än 3:an.
Vad andra tycker och tänker om att jag kör runt i en Tesla ger jag ärligt talat fullständigt i.
Jag tillhör väl undantaget kanske, men jag tycker Model Y är snyggare än Model 3. Men den behöver verkligen svarta fälgar för att komma till sin rätt, tycker prototyperna med silvriga fälgar ser för jäkliga ut
Jag tycker att den ser på något sätt lite "naken" och oproportionerlig ut på bilderna. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske är det bara den amerikanska nummerplåten som gör detta. Det är kanske en synvilla.
Om den är snyggare eller fulare än trean vet jag inte. Ganska neutral skulle jag vilja påstå. Men jag tycker att de aldrig mer har lyckats komma upp i samma nivå som Model S när det gäller design. För mig känns det lite som att Model S var en one-hit-wonder och alla följande bilar (cybertruck undantagen) var bara halvdana försök att kopiera Model S fantastiska linjer, fast utan större framgång. Lite mer fantasi hos designfolket hade inte skadat. Men kanske är det den aerodynamiska formen som måste prioroteras framför för en snyggare formgivning.
Håller nog med. Tycker Model 3 har en snyggare front än pre-facelift model S, men sedan facelift är model S bara rakt av en snyggare bil. Model Y tycker jag personligen är deras fulaste bil, ser ut som en model 3 som ätit lite väl mycket pizza och hamburgare. Model X ser också fet ut, men det är i alla fall en riktig full-size SUV och för att vara det ser den väldigt nätt ut. Model 3s front på en model Y blir lite väl mycket folkbubbla, model S front på en SUV däremot ser ganska vasst ut.
Håller helt med. Kanske bortsett från att jag tycker X är just fet, men inte snygg (vilket jag får intrycket av att du tycker?).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag tillhör väl undantaget kanske, men jag tycker Model Y är snyggare än Model 3. Men den behöver verkligen svarta fälgar för att komma till sin rätt, tycker prototyperna med silvriga fälgar ser för jäkliga ut
Jag tycker att den ser på något sätt lite "naken" och oproportionerlig ut på bilderna. Vet inte riktigt vad det beror på, kanske är det bara den amerikanska nummerplåten som gör detta. Det är kanske en synvilla.
Om den är snyggare eller fulare än trean vet jag inte. Ganska neutral skulle jag vilja påstå. Men jag tycker att de aldrig mer har lyckats komma upp i samma nivå som Model S när det gäller design. För mig känns det lite som att Model S var en one-hit-wonder och alla följande bilar (cybertruck undantagen) var bara halvdana försök att kopiera Model S fantastiska linjer, fast utan större framgång. Lite mer fantasi hos designfolket hade inte skadat. Men kanske är det den aerodynamiska formen som måste prioroteras framför för en snyggare formgivning.
Håller nog med. Tycker Model 3 har en snyggare front än pre-facelift model S, men sedan facelift är model S bara rakt av en snyggare bil. Model Y tycker jag personligen är deras fulaste bil, ser ut som en model 3 som ätit lite väl mycket pizza och hamburgare. Model X ser också fet ut, men det är i alla fall en riktig full-size SUV och för att vara det ser den väldigt nätt ut. Model 3s front på en model Y blir lite väl mycket folkbubbla, model S front på en SUV däremot ser ganska vasst ut.
Håller helt med. Kanske bortsett från att jag tycker X är just fet, men inte snygg (vilket jag får intrycket av att du tycker?).
Skulle inte påstå att model X är en snygg bil, i alla fall inte jämfört med Model S och Model 3, men tycker den bär att se fet ut bättre än model Y och jämfört med många andra SUVar tycker jag den ser ganska nätt ut. Tycker personligen t ex Model X är en snyggare bil än en porsche cayenne.
Så typiskt detta forum. En tråd om storleken på model Y spårar ur och handlar om vilken Teslamodell som är snyggast!
Men det hänger ju ihop. Storleken påverkar proportionerna och det gör att en bil kan se konstig ut. Och är man lite elak så kan man ju säga att både X och Y är bara uppblåsta varianter av S och 3. De är större både in- och utvändigt, och det var ju tanken med det hela, men till priset att man har konverterat en smäcker travhäst till en fet flodhäst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så typiskt detta forum. En tråd om storleken på model Y spårar ur och handlar om vilken Teslamodell som är snyggast!
Men det hänger ju ihop. Storleken påverkar proportionerna och det gör att en bil kan se konstig ut. Och är man lite elak så kan man ju säga att både X och Y är bara uppblåsta varianter av S och 3. De är större både in- och utvändigt, och det var ju tanken med det hela, men till priset att man har konverterat en smäcker travhäst till en fet flodhäst.
Ja, det är ju insidan som avspeglas i det yttre, precis som med människor. Tycker man om insidan tycker man om utsidan. Jag tycker om fina bagageutrymmen med räta vinklar och raka bakpartier, så jag tycker att den här bilen (som jag fortfarande hoppas på) är jättefin!
Ja, det är ju insidan som avspeglas i det yttre, precis som med människor. Tycker man om insidan tycker man om utsidan. Jag tycker om fina bagageutrymmen med räta vinklar och raka bakpartier, så jag tycker att den här bilen (som jag fortfarande hoppas på) är jättefin!
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.
Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Så typiskt detta forum. En tråd om storleken på model Y spårar ur och handlar om vilken Teslamodell som är snyggast!
Men det hänger ju ihop. Storleken påverkar proportionerna och det gör att en bil kan se konstig ut. Och är man lite elak så kan man ju säga att både X och Y är bara uppblåsta varianter av S och 3. De är större både in- och utvändigt, och det var ju tanken med det hela, men till priset att man har konverterat en smäcker travhäst till en fet flodhäst.
Ja, det är ju insidan som avspeglas i det yttre, precis som med människor. Tycker man om insidan tycker man om utsidan. Jag tycker om fina bagageutrymmen med räta vinklar och raka bakpartier, så jag tycker att den här bilen (som jag fortfarande hoppas på) är jättefin!
Jag håller med om att den är fin, men ur en annan synvinkel. Den är praktisk och genomtänkt utan att vara avsiktligt konstig. Den sticker inte ut och uppfyller sitt syfte utan krusiduller. Det är den typen av bil jag föredrar. Men det utesluter inte att jag inte tycker om eleganta linjer på bilar. Fast jag köper inte bilar utifrån utseendet. Funktion går före design även för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.
Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.
Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Handtag uppe i taket vid dörren finns väl inte i någon tesla?
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.
Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Handtag uppe i taket vid dörren finns väl inte i någon tesla?
Inte mindre fånigt. Alla är inte friska och viga tonåringar.
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.
Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Handtag uppe i taket vid dörren finns väl inte i någon tesla?
Inte mindre fånigt. Alla är inte friska och viga tonåringar.
Precis. Jag har alltid undrat varför man har struntat i handtagen. I början trodde jag att det var nånting man helt enkelt har glömt, Teslas första bil liksom. Man kan inte tänka på allt. Men att bilarna fortfarande saknar handtag är obegripligt. När jag skulle visa min Model S för min numera döde morfar, som då var 94 år, så hade han ett jädrans helvete att ta sig in i bilen. Han ville ju så gärna åka med. Men när han insåg att det var första bilen i världshistorien som saknade handtag över dörren så försökte han hålla sig i dörrkarmen istället. Just det, dörrkarmar finns ju inte heller. Var ska man hålla sig då när man är gammal och stel? Så nej, direkt praktiskt är det inte på något sätt. Lite synd att design måste gå före funktion i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du och jag har nog samma inställning till bilar. Den ska fungera som bil, det är inget smycke och ska vara enkel att lasta och kliva i- och ur. Därför kommer jag byta till Model Y så snart den finns att beställa med dragkrok.
Snyggheten ligger i betraktarens öga, och jag sitter i min bil, inte utanför.
Jag hade passagerare i baksätet i helgen i min 3:a. I min ålder och storlek. De hade påtagliga besvär med att ta sig i och ur utan att slå i huvudet, och inte blev det bättre av att det saknas handtag i taket. Vad är det för fånigheter att slopa det? Jag vill minnas att det fanns det i de första bilarna man fick se.
Handtag uppe i taket vid dörren finns väl inte i någon tesla?
Inte mindre fånigt. Alla är inte friska och viga tonåringar.
Precis. Jag har alltid undrat varför man har struntat i handtagen. I början trodde jag att det var nånting man helt enkelt har glömt, Teslas första bil liksom. Man kan inte tänka på allt. Men att bilarna fortfarande saknar handtag är obegripligt. När jag skulle visa min Model S för min numera döde morfar, som då var 94 år, så hade han ett jädrans helvete att ta sig in i bilen. Han ville ju så gärna åka med. Men när han insåg att det var första bilen i världshistorien som saknade handtag över dörren så försökte han hålla sig i dörrkarmen istället. Just det, dörrkarmar finns ju inte heller. Var ska man hålla sig då när man är gammal och stel? Så nej, direkt praktiskt är det inte på något sätt. Lite synd att design måste gå före funktion i det här fallet.
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
Syftade på att du skrev att design går före funktion. Är verkligen ett handtag att gå på funktion istället för design? Jag menar på insidan. Infällt i taket.
Infällt? Det finns inga handtag alls. Vi pratar här alltså om insidan, inte utsidan. Jag vet inte om det är fult eller varför de saknas annars. Det får du fråga Elon eller Franz.
Syftade på att du skrev att design går före funktion. Är verkligen ett handtag att gå på funktion istället för design? Jag menar på insidan. Infällt i taket.
Jaha, jag fattade fel. Just det, handtagen fälls ju upp när man inte håller i dem. Tänkte inte på det.
Jag vet som sagt inte om det är designen eller nåt annat som hindrar Tesla från att skruva handtag i sina bilar. Det måste ju vara nåt sånt, ett handtag kan ju inte vara jättedyrt. Jag tror att de vill ha en så avskalad design som möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14