Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla Y vs BMW X5

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Tesla Y vs BMW X5

Inläggav Teslaägare Nicke Nyfiken » 26 mar 2020 22:41

Verdi skrev:Folk (män) köper X5 för att de vill känna sig tuffa och maskulina. Model Y ser ut som en tvålkopp. Det blir inte samma sak. Så det är nog inte många som väljer mellan de två...

Nä att få en seriös X5 spekulant att i stället köpa en Model Y är nog lika osannolikt som att en få en seriös Model Y spekulant att i stället köpa en X5. :lol:
Det är liksom två olika universum.
Model S P85 med Autopilot
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Referralkod: ericjohanniklas807

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 26 mar 2020 23:06

Verdi skrev:Folk (män) köper X5 för att de vill känna sig tuffa och maskulina. Model Y ser ut som en tvålkopp. Det blir inte samma sak. Så det är nog inte många som väljer mellan de två...

Jag gick från en Toyota Auris till en Tesla S.
Är det ett sannolikt val?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Referralkod: NILSERIK5507

Inläggav Teslaägare Laban » 27 mar 2020 06:00

e5m1r skrev:Man ska inte jämföra päron och äpplen
Model Y borde jämföras med kanske X3 eller snarare. BMW 3 eller 5 Serie GT

Vet inte om jag håller med. Bageutrymmet verkar vara ungefär detsamma på Y som X5. Nu är det förstås inte allt en köpare bryr sig om men för mig känns Y som en bil som kan ersätta ett ganska brett spektrum av bilar. Den har goda utrymmen invändigt, väldigt bra prestanda, rolig att köra samt verkar vara extremt effektiv för sin storlek. Förhoppningsvis också dragkrok och 1400+ kg dragvikt enligt de "dokument" som cirkulerar på nätet.

Jag tänker mig att både sedan, kombi, GT, samt SUV köparen nog kan tänka sig att köpa en Y. Vi ser ju också att de som köper Model 3 kommer från ett brett spektrum av tidigare bilar, Y bör bli än bredare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Referralkod: bjrn85925

Inläggav Teslaägare gellerstam » 27 mar 2020 09:40

Härligt detta forum är.

Jag trodde tråden handlade om bilarna i titeln, inte om vilka personerna är som köper dessa bilar.

Så fel man kan ha ibland. :-)
Tesla Model 3
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Referralkod: magnus28392

Inläggav Teslaägare pefreli » 28 mar 2020 08:46

Att jämföra Tesla Y med X5 blir som att jämföra Tesla 3 med en BMW 5-serie.

Man kan ju såklart göra vilka jämförelser man vill men i mina ögon så är det framförallt X3:an som konkurrerar med Model Y.

Sen tror jag säkert den kommer ta marknad från båda två.

Sen kan jag inte förstå dem som köper en X5M idag. Förutom att det signalerar ett enormt EGO så måste det vara en av de sämsta investeringarna du kan göra.

Har man pengar och vill ha en sportig vrålande V8:a fossilbil för bankörning är en annan sak. Men en X5M som bruksbil...en utdöende dinosaur.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inläggav Jerka » 28 mar 2020 09:08

För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.

Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.

Men det är väl bara att inse att folk är olika och attraheras av olika saker.
Jerka

Inläggav Teslaägare e5m1r » 28 mar 2020 15:28

Jerka skrev:För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.

Jag kan förstå den som vill återuppleva nostalgin och mullret hos en gammal amerikansk muskelbil, eller en liten italiensk sportbil med manuell låda och massor av charm, men en stor, opersonlig koloss till SUV med hundratals hästar som kommer en halv sekund efter att man tryckt på pedalen - det förstår jag bara inte. Sånt funkade förrförra årtiondet, inte på 2020-talet. Nu finns det moderna bilar som inte luktar och ryker och där kraften kommer direkt.

X5M är en dröm att köra
Du blandar ihop med något annat märke
Drivlinan har givetvis brister jämfört med El men jämfört med annat fosilt så är även den top of the line.
Tesla kör folk för nån av orsaker nedan
Miljö
Teknik
Totalkostnad

BMW X5M kör folk för
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Referralkod: esmir2564

Inläggav Teslaägare Alfa » 28 mar 2020 23:00

Okej att en del köper BMW för att de inte har råd med en Tesla, men att köpa en dyr BMW känns ju bara som "hej 90-talet". Men visst, det finns ju äldre gubbar som köper gamla mopeder för att känna sig som 15 år igen, så visst finns det nog en och annan medelålders semigubbe som fortfarande tror att det är ballt att åka BMW.

Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Hertsh » 29 mar 2020 00:29

Alfa skrev:Okej att en del köper BMW för att de inte har råd med en Tesla, men att köpa en dyr BMW känns ju bara som "hej 90-talet". Men visst, det finns ju äldre gubbar som köper gamla mopeder för att känna sig som 15 år igen, så visst finns det nog en och annan medelålders semigubbe som fortfarande tror att det är ballt att åka BMW.

Det finns väl en anledning till att BMWs aktiekurs halverats sedan ett par år. Mina Teslaaktier jag köpte i somras ligger på plus 100 % trots coronakris.
Suck. Grattis till bra investering. Men snälla kliv ut ur bubblan, att det bara finns Tesla så fort man har råd... Ja, saknar ord. Insnöad kanske är det jag söker.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare

Referralkod: christian15174

Inläggav Teslaägare Verdi » 29 mar 2020 09:07

e5m1r skrev:
Jerka skrev:För mig är det helt obegripligt att någon kan vilja köpa en fossilbil om de egentligen har råd med en Tesla.

X5M är en dröm att köra
Du blandar ihop med något annat märke
Drivlinan har givetvis brister jämfört med El men jämfört med annat fosilt så är även den top of the line.
Tesla kör folk för nån av orsaker nedan
Miljö
Teknik
Totalkostnad

BMW X5M kör folk för
Körglädje
Körglädje
Körglädje
Körglädje

Du har missuppfattat en massa saker. X5M är en usel kompromiss.

Jag provkörde en X5 för länge sen. Det var en E70. Kan ha varit 2011. Jag tyckte ändå att den hade något. Man satt högt och såg liksom över bilarna framför sig. Man kände sig stor och viktig, vilket jag kan förstå dragningskraften i även om jag själv inte behöver det. Men det får du med minsta dieseln också. Du behöver ingen vrålande V8:a för att framhäva X5:ans fördelar.

MEN... På grund av sin höga tyngdpunkt och höga vikt krävs hård fjädring vilket leder till suboptimal fjädringskomfort. Den höga vikten leder till sämre acceleration. Till längre bromssträcka, till sämre kurvtagning... Den är helt enkelt inget vidare som körmaskin.

Tycker du om att köra bil, köp en Porsche Cayman GT4. Den kan du ha så mycket roligare med än en tung och stor X5:a. Men det är klart. Du kommer inte känna dig som en kung när du rullar in på ICA Maxi och ska veckohandla...
Model S 100D -18 Obsidian black.
Model 3 LR AWD -19 MC White [avbeställd]
Model S 90D -16 MC Red
Model S 75D -17 Midnight silver
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model Y