Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

themax skrev:
Jahapp. Där ser man. Kan man hoppas på julen 2021?
Nja, tror snarare slutet av sommaren/början på hösten beroende på konfiguration.
Läst nånstans att de första skulle levereras i slutet av juli 2021 enligt tidplanen, men fabriksbygget verkar enligt uppgift ligga före den planen just nu.

Jag har ju tänkt semestra med min med familjen nästa sommar så hoppas verkligen det inte blir senare än så :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

hakon18 skrev:
themax skrev:
Jahapp. Där ser man. Kan man hoppas på julen 2021?
Nja, tror snarare slutet av sommaren/början på hösten beroende på konfiguration.
Läst nånstans att de första skulle levereras i slutet av juli 2021 enligt tidplanen, men fabriksbygget verkar enligt uppgift ligga före den planen just nu.

Jag har ju tänkt semestra med min med familjen nästa sommar så hoppas verkligen det inte blir senare än så :)
Fast jag vet inte om jag vill vara bland de första som får leverans från Giga Berlin. Min Model 3 var bland de första som levererades i Sverige och jag ser gärna att Tesla blir lite varma i kläderna (och sköter kvalitetskontrollen bättre) nästa gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av hakon18 »

themax skrev:
hakon18 skrev:
themax skrev:
Jahapp. Där ser man. Kan man hoppas på julen 2021?
Nja, tror snarare slutet av sommaren/början på hösten beroende på konfiguration.
Läst nånstans att de första skulle levereras i slutet av juli 2021 enligt tidplanen, men fabriksbygget verkar enligt uppgift ligga före den planen just nu.

Jag har ju tänkt semestra med min med familjen nästa sommar så hoppas verkligen det inte blir senare än så :)
Fast jag vet inte om jag vill vara bland de första som får leverans från Giga Berlin. Min Model 3 var bland de första som levererades i Sverige och jag ser gärna att Tesla blir lite varma i kläderna (och sköter kvalitetskontrollen bättre) nästa gång.
Samma här, egentligen. Visserligen löser de väl de flesta barnsjukdomarna i Fremont-fabriken tills dess, men kan tänka mig att vissa inkörningsproblem kommer uppstå i en sprillans ny fabrik. Vet inte hur det var med Shanghai-fabriken och Model 3, men förhoppningsvis har de väl lärt sig något om hur man sätter upp en produktionslina för en befintlig produkt på bästa sätt. Sen får vi väl hoppas att de anställt någon nitisk tysk kvalitetsansvarig för Berlin-fabriken.
Får de ordning på nya Paint Shop:en redan från start så lär åtminstone det bli ett lyft kvalitetsmässigt.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kikat »

hakon18 skrev:
themax skrev:
hakon18 skrev:
themax skrev:
Jahapp. Där ser man. Kan man hoppas på julen 2021?
Nja, tror snarare slutet av sommaren/början på hösten beroende på konfiguration.
Läst nånstans att de första skulle levereras i slutet av juli 2021 enligt tidplanen, men fabriksbygget verkar enligt uppgift ligga före den planen just nu.

Jag har ju tänkt semestra med min med familjen nästa sommar så hoppas verkligen det inte blir senare än så :)
Fast jag vet inte om jag vill vara bland de första som får leverans från Giga Berlin. Min Model 3 var bland de första som levererades i Sverige och jag ser gärna att Tesla blir lite varma i kläderna (och sköter kvalitetskontrollen bättre) nästa gång.
Samma här, egentligen. Visserligen löser de väl de flesta barnsjukdomarna i Fremont-fabriken tills dess, men kan tänka mig att vissa inkörningsproblem kommer uppstå i en sprillans ny fabrik. Vet inte hur det var med Shanghai-fabriken och Model 3, men förhoppningsvis har de väl lärt sig något om hur man sätter upp en produktionslina för en befintlig produkt på bästa sätt. Sen får vi väl hoppas att de anställt någon nitisk tysk kvalitetsansvarig för Berlin-fabriken.
Får de ordning på nya Paint Shop:en redan från start så lär åtminstone det bli ett lyft kvalitetsmässigt.
Jämför man med Model 3 så började den i USA levereras i större antal ca. 1 år före Europa och där lyckades de ju lösa en del men inte alla av barnsjukdomarna innan leverans i Europa. Fördelen är att Model Y delar en hel del med Model 3, så förbättringar som gjorts på 3:an tar de med till Y.
Tesla är så toppstyrt så tror inte de kommer tillåta någon nitisk tysk kvalitetsansvarig och skicka tillbaka bilarna för åtgärd innan leverans. Blir billigare att skicka ut en bil som är godkänd enligt Tesla-standard och sedan åtgärda eventuella problem på servicecentren, hoppas jag någon på Teslas högkvarter har räknat på ;)
Det man får hoppas på är att de tyska arbetarna är mer noggranna vid monteringen än de amerikanska. Hoppas kan man alltid göra. Själv gör jag nog inte om samma misstag och tar leverans från de första batcherna.
noctoz
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 jun 2020 21:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av noctoz »

TeslaModelY.PNG
Så då var beställning lagd. Spännande.
Tkz
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 aug 2020 23:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tkz »

Screenshot_20200619-114439.png


Beställde min första Tesla i Juni och såg framemot början på 2021, men efter att ha läst här i forumet verkar det snarare dröja till senare delen av året. Meh.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BrooklynS »

Beställde idag en Y LR och avser att när den kommer sälja min M3P- med dragkrok.

Y fyller behovet bättre helt enkelt även om M3P är en fantastisk bil så byter jag gärna bort magisk acceleration mot högre markfrigång och dragvikt på 1600 kg.
Tesla Y LR -22 EAP
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wcarlsson »

BrooklynS skrev:
Beställde idag en Y LR och avser att när den kommer sälja min M3P- med dragkrok.

Y fyller behovet bättre helt enkelt även om M3P är en fantastisk bil så byter jag gärna bort magisk acceleration mot högre markfrigång och dragvikt på 1600 kg.
Hej, dragvikten, är den bekräftad? Så bekräftad en uppgift från Tesla nu kan bli
wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av wcarlsson »

wcarlsson skrev:
BrooklynS skrev:
Beställde idag en Y LR och avser att när den kommer sälja min M3P- med dragkrok.

Y fyller behovet bättre helt enkelt även om M3P är en fantastisk bil så byter jag gärna bort magisk acceleration mot högre markfrigång och dragvikt på 1600 kg.
Hej, dragvikten, är den bekräftad? Så bekräftad en uppgift från Tesla nu kan bli
Kan svara själv att det står i konfiguratorn
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av B99 »

Nu är det bra precis 1 år i väntrummet, misstänker att det blir minst ett år till.
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av perwis »

:D
7A7AFA4F-7AD7-4606-B406-4B45213E727C.jpeg
my1m
Inlägg: 10
Blev medlem: 21 aug 2020 03:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av my1m »

Hämtar ut min Model Y på lördag! Bor i USA så jag har lite försprång :P Ska försöka lägga upp lite bilder osv när den är i mina händer!
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tomas L »

Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
Varför står det fortfarande så i konfiguratorn för MY på Tesla hemsida? Produktionen är ju igång sedan länge i USA, men kommer inte att vara igång förrän tidigast sommaren 2021 i Berlin.

De nya reglerna gällande förmånsvärden på tjänstebilar som ser ut att träda i kraft 1/7 2021, gör nog att MY tyvärr kommer för sent för oss.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av slugger75 »

Tomas L skrev:
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
Varför står det fortfarande så i konfiguratorn för MY på Tesla hemsida? Produktionen är ju igång sedan länge i USA, men kommer inte att vara igång förrän tidigast sommaren 2021 i Berlin.

De nya reglerna gällande förmånsvärden på tjänstebilar som ser ut att träda i kraft 1/7 2021, gör nog att MY tyvärr kommer för sent för oss.
Jag räknar med att den kommer hit under 2022 någon gång.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av kikat »

Tomas L skrev:
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
Varför står det fortfarande så i konfiguratorn för MY på Tesla hemsida? Produktionen är ju igång sedan länge i USA, men kommer inte att vara igång förrän tidigast sommaren 2021 i Berlin.

De nya reglerna gällande förmånsvärden på tjänstebilar som ser ut att träda i kraft 1/7 2021, gör nog att MY tyvärr kommer för sent för oss.
Var inne på SC för några dagar sedan i ett annat ärende och frågade kring detta. De hävdade att Y kommer mars/april 2021 och de första bilarna kommer vara importerade liksom Model 3 är idag eftersom Berlin inte öppnar förrän efter sommaren 2021.
Tar nog uppgifterna med en nypa salt och oavsett så kommer jag vänta till en EU tillverkad Y innan jag byter.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Kubi »

my1m skrev:
Hämtar ut min Model Y på lördag! Bor i USA så jag har lite försprång :P Ska försöka lägga upp lite bilder osv när den är i mina händer!
Skulle du kunna jämföra lite med andra bilar? BMW X3? Eller Mercedes CUV?
Kanske jag som missat men tycker det har varit snålt med jämförelser så att man får en bild på hur stor den verkligen är.

Tacksamt!
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tomas L »

slugger75 skrev:
Tomas L skrev:
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
Varför står det fortfarande så i konfiguratorn för MY på Tesla hemsida? Produktionen är ju igång sedan länge i USA, men kommer inte att vara igång förrän tidigast sommaren 2021 i Berlin.

De nya reglerna gällande förmånsvärden på tjänstebilar som ser ut att träda i kraft 1/7 2021, gör nog att MY tyvärr kommer för sent för oss.
Jag räknar med att den kommer hit under 2022 någon gång.
Ja, det är ett rimligt antagande om Giga Berlin blir färdigbyggd först nästa sommar, det kommer att ta ett tag innan produktionen har trimmats in.

kikat skrev:
Var inne på SC för några dagar sedan i ett annat ärende och frågade kring detta. De hävdade att Y kommer mars/april 2021 och de första bilarna kommer vara importerade liksom Model 3 är idag eftersom Berlin inte öppnar förrän efter sommaren 2021.
Tar nog uppgifterna med en nypa salt och oavsett så kommer jag vänta till en EU tillverkad Y innan jag byter.
Det har ryktats att Tesla kanske kommer att exportera M3:or från Shanghai till Europa (även om Elon Musk tillbakavisat detta tidigare) men till saken hör att de f n förbereder för att börja bygga MY i Shanghai. Kanske kan några sådana leta sig till Europa? https://www.thestreet.com/tesla/news/is ... a-shanghai

Men skulle MY komma i mars/april så är det högintresssant för oss. Då skulle den vara tillgänglig i det optimala "fönstret" mellan höjningen av miljöbonus (1/4) och den generella höjningen av förmånsvärden som sker 1/7. Vi hade tänkt beställa nya tjänstebilar nu i höst (M3) men vi har skjutit det på framtiden p g a regeringens "miljösatsning", d v s att reduceringen av förmånsvärdet försvinner för alla miljöbilar fr o m 1/1 2021. Man kanske ska lägga en order på en MY, bara utifall att... 8-)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
PapaM
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 31 mar 2020 20:44
Referralkod: ts.la/kristofer87983

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av PapaM »

kikat skrev:
Tomas L skrev:
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
Varför står det fortfarande så i konfiguratorn för MY på Tesla hemsida? Produktionen är ju igång sedan länge i USA, men kommer inte att vara igång förrän tidigast sommaren 2021 i Berlin.

De nya reglerna gällande förmånsvärden på tjänstebilar som ser ut att träda i kraft 1/7 2021, gör nog att MY tyvärr kommer för sent för oss.
Var inne på SC för några dagar sedan i ett annat ärende och frågade kring detta. De hävdade att Y kommer mars/april 2021 och de första bilarna kommer vara importerade liksom Model 3 är idag eftersom Berlin inte öppnar förrän efter sommaren 2021.
Tar nog uppgifterna med en nypa salt och oavsett så kommer jag vänta till en EU tillverkad Y innan jag byter.
Har en Y beställd sen i april. Pratade precis med en Tesla Advisor som jag haft kontakt med tidigare och han bekräftade att det inte är aktuellt med leverans fören Q3 nästa år, dvs från Berlin.
Lite frustrerande att man inte kan få officiella besked. Behöver byta bil till våren så jag börjar överväga M3 eller Polestar 2 nu...
MYP svart/svart -23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

Säljer dom inte hela produktionen av Y i USA så kommer den nog hit innan Berlin öppnar.
Tror definitivt det kan ske.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MikeeSouth »

PapaM skrev:
kikat skrev:
Tomas L skrev:
Produktionen förväntas att inledas i början av 2021
Varför står det fortfarande så i konfiguratorn för MY på Tesla hemsida? Produktionen är ju igång sedan länge i USA, men kommer inte att vara igång förrän tidigast sommaren 2021 i Berlin.

De nya reglerna gällande förmånsvärden på tjänstebilar som ser ut att träda i kraft 1/7 2021, gör nog att MY tyvärr kommer för sent för oss.
Var inne på SC för några dagar sedan i ett annat ärende och frågade kring detta. De hävdade att Y kommer mars/april 2021 och de första bilarna kommer vara importerade liksom Model 3 är idag eftersom Berlin inte öppnar förrän efter sommaren 2021.
Tar nog uppgifterna med en nypa salt och oavsett så kommer jag vänta till en EU tillverkad Y innan jag byter.
Har en Y beställd sen i april. Pratade precis med en Tesla Advisor som jag haft kontakt med tidigare och han bekräftade att det inte är aktuellt med leverans fören Q3 nästa år, dvs från Berlin.
Lite frustrerande att man inte kan få officiella besked. Behöver byta bil till våren så jag börjar överväga M3 eller Polestar 2 nu...
Q3 alltså, segt :/ Blev sugen på en Y efter att ha testat en X under helgen (ska byta bil) men att vänta ett år känns sådär.
Har vi någon uppfattning om hur många Y som är beställda här i EU, alltså hur lång kö det är?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Hmpftfhdns »

Väntan kanske blir kortare än vi tror :D
"Tesmanian's source also dropped some unexpected and exciting news: the China-made Tesla Model Y will also be delivered to the European market starting in December 2020. This will come as very welcome news to Europeans who are eagerly awaiting the start of Model Y sales."

https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ina-europe
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tomas L »

Jag tycker att Q3 låter optimistiskt när det gäller leverans av bilar från Berlin. Det är inte bara en helt ny fabrik som ska byggas klart, det är även nya produktionsmetoder av chassiet, produktionslinjer för det nya batteriet och ”världens modernaste lackanläggning” som ska tas i drift och trimmas för volymproduktion. Så det är inte helt omöjligt att det finns planer på att ta en del MY från Shanghai under 2021 p g a att produktionen i Berlin kommer att vara låg under de första 6-12 månaderna.

De luddiga leveransbeskeden från Tesla gör att det sannolikt inte blir någon MY för oss, mest p g a regeringens beslut att höja förmånsvärdet med 25% fr o m Q3, vi kommer sannolikt att beställa våra nya tjänstebilar så att vi får dem mellan 1/4 (höjd miljöbonus) och 1/7 (höjt förmånsvärde). Det lutar f n åt att det blir en M3, särkskilt om de ryktade uppgraderingarna hinner införas, men det kommer faktiskt en del intressanta alternativ under det närmaste halvåret.
M3 LR AWD EAP 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Svenssons »

Tomas L skrev:
Jag tycker att Q3 låter optimistiskt när det gäller leverans av bilar från Berlin. Det är inte bara en helt ny fabrik som ska byggas klart, det är även nya produktionsmetoder av chassiet, produktionslinjer för det nya batteriet och ”världens modernaste lackanläggning” som ska tas i drift och trimmas för volymproduktion. Så det är inte helt omöjligt att det finns planer på att ta en del MY från Shanghai under 2021 p g a att produktionen i Berlin kommer att vara låg under de första 6-12 månaderna.

De luddiga leveransbeskeden från Tesla gör att det sannolikt inte blir någon MY för oss, mest p g a regeringens beslut att höja förmånsvärdet med 25% fr o m Q3, vi kommer sannolikt att beställa våra nya tjänstebilar så att vi får dem mellan 1/4 (höjd miljöbonus) och 1/7 (höjt förmånsvärde). Det lutar f n åt att det blir en M3, särkskilt om de ryktade uppgraderingarna hinner införas, men det kommer faktiskt en del intressanta alternativ under det närmaste halvåret.
Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.

Bilarna som produceras i Giga Shanghai kan säljas där direkt, inga Model Y har producerats där ännu så det finns en backlog och efterfrågan på sannolikt samtliga bilar som kan produceras där.

Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.

Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?

Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av BrooklynS »

Ansluter mig helt till denna mycket rimliga prognos.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fredrik j »

Dessutom blir det ju krångligt att sälja ett utförande av model Y på hemsidan när man inte kan berätta vilken version av bilen man tänker leverera. Vad jag förstår är bilen från Berlin ganska annorlunda. Lackeringen t.ex.
Skriv svar