Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Re: Väntrum Model Y

Inläggav Teslaägare Dexter » 29 apr 2021 15:26

jonasl skrev:
Dexter skrev:Med 2st barn i familjen också så tror jag Model Y är det perfekta valet.
Jag hade köpt direkt utan att tveka.
Säker på att du blir nöjd.

Två barn till, vi hade ett redan när jag bokade den första så det är totalt tre. Väldigt få bilar är gjorda för att alltid köra fem tyvärr, men vår yngsta är två så det ska nog funka. Vår senaste bil hade tre separat justerbara stolar i baksätet som var lika breda, det var väldigt smidigt.

Y är inte bredare i baksätet men verkar upplevas som rymligare eftersom sätet är högre och takhöjden bättre. Läste om någon som föredrog den före X med tre i baksätet eftersom X är så låg på mittplatsen..

Jag räknar med att det blir en Y ändå.

M3 faller bort där direkt.
Hur blir det när barnen blir större räcker det med MY ?
5 vuxna?
7 sits modell med mindre bagage är inte så bra lösning kanske.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Referralkod: sendi39123

Inläggav Teslaägare jonasl » 29 apr 2021 17:02

Jag tror det kommer funka. Barnstolar tar mycket plats, nästan mer ju mindre barnet är. När de väl är runt 5 och sitter framåtvända så börjar det bli bättre.

7-sitsig X skulle funka men en i min prisklass riskerar att bli väldigt dyr att äga på lång sikt så det lockar inte. Annars är 7-sitsigt väldigt praktiskt, det har vi haft förut, men det är i praktiken så sällan det används att det inte är värt så mycket extra..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Referralkod: jonas44573

Inläggav Mmarcus » 11 jun 2021 12:34

Fick detta besked från Tesla:
Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur.

Gissar på att jag inte är ensam med denna option.. :(
Mmarcus

Inläggav flamman » 11 jun 2021 13:22

Mmarcus skrev:Fick detta besked från Tesla:
Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur.

Ajdå. Tråkigt. Fick du hela texten inkl årtal och ”om vi har tur.” från Tesla eller är det din tolkning/gissning?
flamman

Inläggav fzee » 11 jun 2021 13:46

Icke ensam, horisonten flyttas ideligen

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
fzee

Referralkod: fikrey36466

Inläggav Mmarcus » 11 jun 2021 18:00

flamman skrev:

Ajdå. Tråkigt. Fick du hela texten inkl årtal och ”om vi har tur.” från Tesla eller är det din tolkning/gissning?

Det är tyvärr Tesla som skrev detta

mail svar från Tesla representant:
"Model Y men sjusitsig som jag nämnde tidigare ligger en bit bort, först prioriterad är den femsitsiga. Så om alla aspekter går som det ska kanske att den sjusitsiga kommer till 2023/2024. Om vi har tur"

De verkar inte erbjuda 7 sits i Shanghai fabriken än heller så det lär stämma att det kommer dröja för Berlin att börja med detta..
Måste ha 7 sits för att få plats med alla ungar, tittar lite på Merca EQB men alla andra märken är så mycket efter när det gäller åka på långresa med elbil.
Kör en hel del i tjänsten runt i hela landet, klart man vill ha en model X men är inte beredd lägga dom pengarna
Mmarcus

Inläggav flamman » 11 jun 2021 21:57

Man kan väl hoppas att det blir annorlunda i Europa/Berlin. På Teslas kina-sida verkar 7-sits inte presenteras alls. I Europa finns det info om 7-sits åtminstone (om än som ”kommer senare”).
Om jag google’ade rätt tog det typ 11 mån i USA mellan första lev av 5-sits Model Y (mars 2020) till första lev av 7-sits (feb 2021). Vågar man drömma/hoppas kanske det går snabbare från Berlin. Det skulle kunna innebära 7-sits till sommaren 2022. (Vad en svensk Tesla-representant gissar känns inte riktigt som något som man ska fästa för stor vikt vid)
/Obotlig optimist
flamman

Inläggav Mmarcus » 12 jun 2021 11:44

flamman skrev:Man kan väl hoppas att det blir annorlunda i Europa/Berlin. På Teslas kina-sida verkar 7-sits inte presenteras alls. I Europa finns det info om 7-sits åtminstone (om än som ”kommer senare”).
Om jag google’ade rätt tog det typ 11 mån i USA mellan första lev av 5-sits Model Y (mars 2020) till första lev av 7-sits (feb 2021). Vågar man drömma/hoppas kanske det går snabbare från Berlin. Det skulle kunna innebära 7-sits till sommaren 2022. (Vad en svensk Tesla-representant gissar känns inte riktigt som något som man ska fästa för stor vikt vid)
/Obotlig optimist

Ja till skillnad från när detta introducerades i USA så är produkten nu redan utvecklad, de behöver bara copy/paste denna gång.. håller med dig rimligen så borde det komma så fort de börjar få flyt i Berlinfabriken
Mmarcus

Föregående

Återgå till Model Y