Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mmarcus
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jun 2021 12:51

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mmarcus »

flamman skrev:
Man kan väl hoppas att det blir annorlunda i Europa/Berlin. På Teslas kina-sida verkar 7-sits inte presenteras alls. I Europa finns det info om 7-sits åtminstone (om än som ”kommer senare”).
Om jag google’ade rätt tog det typ 11 mån i USA mellan första lev av 5-sits Model Y (mars 2020) till första lev av 7-sits (feb 2021). Vågar man drömma/hoppas kanske det går snabbare från Berlin. Det skulle kunna innebära 7-sits till sommaren 2022. (Vad en svensk Tesla-representant gissar känns inte riktigt som något som man ska fästa för stor vikt vid)
/Obotlig optimist
Ja till skillnad från när detta introducerades i USA så är produkten nu redan utvecklad, de behöver bara copy/paste denna gång.. håller med dig rimligen så borde det komma så fort de börjar få flyt i Berlinfabriken
Användarvisningsbild
serrano
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 16 jun 2021 23:36
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av serrano »

Vad är det senaste kring produktionsstart i Berlin?
TM3 LR E5LD -21
#teamred
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Zalman3 »

serrano skrev:
Vad är det senaste kring produktionsstart i Berlin?
November.

viewtopic.php?f=8&t=25568
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

Ställer mig i väntrummet på ett infall. Har varit klar ett bra tag över att det är en model Y som gäller men tänkte vänta några månader efter produktion dragit igång med beställningen. Struntar i det nu, litar på den tyska maskinen. :D Och eftersom det är återbetalningsbart så är det inte så mycket att fundera på.

Resonerar som så att vill man ha någon uppdaterad form av bilen som kommer x antal kvartal senare är det nog lika bra att vänta lite längre, ett-två år och ha något under tiden även om det inte skulle vara en 2.0 bil som det ryktas om.
Användarvisningsbild
rrob
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jul 2021 15:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rrob »

Hej, jag behöver lite hjälp att lägga order. Alltså komma till skott liksom ;)

En fråga, kan man välja finaniseringsalternativ pss tex Model 3 när man väl lagt sin order?
För Model Y får jag inte upp några alternativ..
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av micke_r »

rrob skrev:
Hej, jag behöver lite hjälp att lägga order. Alltså komma till skott liksom ;)

En fråga, kan man välja finaniseringsalternativ pss tex Model 3 när man väl lagt sin order?
För Model Y får jag inte upp några alternativ..
Det är bara en förbeställning eller bokning av Model Y. Finansiering väljer du i ett senare skede.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

sådärja, beställning lagd
sketch-1625644672561.png
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

tobiaslej skrev:
sådärja, beställning lagd
Spännande! Vad stod det för uppskattat leveransdatum?

Grattis! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tobiaslej »

Stod slutet 2021
Model 3 SR+
Model Y Performance
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av heldiggrisen »

tobiaslej skrev:
Stod slutet 2021
På min stod det Q1 2021.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

heldiggrisen skrev:
tobiaslej skrev:
Stod slutet 2021
På min stod det Q1 2021.
:lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

Nån fler som tänkt på att MYP kommer med mörktonade framlyktor nu jämfört med MYLR? Snyggt
Model Y performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

lakke skrev:
Nån fler som tänkt på att MYP kommer med mörktonade framlyktor nu jämfört med MYLR? Snyggt
Ja, det är lite märkligt. Dessutom har MY fått tonade bakrutor.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TangentEnd »

Fick mail idag från Tesla om att dragkroken försvinner som tillval och måste eftermonteras. Fler som fått det?

”Thank you for placing your Model Y order earlier this year.

Due to production changes, tow bar/hitch for model Y will only be available as a retrofittable option post-delivery, therefore vehicle order and final invoice will exclude this option and option must be ordered separate post-delivery through Tesla Service Center.
As this order included tow option, but we are not able to add it pre-delivery please remove this option and price of it from the Purchase Order and send us amended Purchase Order as soon as possible.”
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Nej, jag har bara fått "förvarning". Tänker du köpa en MiC?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av themax »

TangentEnd skrev:
Fick mail idag från Tesla om att dragkroken försvinner som tillval och måste eftermonteras. Fler som fått det?

”Thank you for placing your Model Y order earlier this year.

Due to production changes, tow bar/hitch for model Y will only be available as a retrofittable option post-delivery, therefore vehicle order and final invoice will exclude this option and option must be ordered separate post-delivery through Tesla Service Center.
As this order included tow option, but we are not able to add it pre-delivery please remove this option and price of it from the Purchase Order and send us amended Purchase Order as soon as possible.”
Nej, inte ”än”. Och om jag får det kommer jag inte göra ett dugg. För jag tar inte emot en bil utan drag. Litar inte en sekund på Tesla här. Jag har en beställning på en Model Y med dragkrok och har betalat 15000 i reservation för att få det. Det kan dröja flera år innan dragkrok kommer eftersom Tesla fortfarande inte förstår oss européer som behöver det.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
rrob
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jul 2021 15:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av rrob »

Provkörde Tesla (M3LR) för första gången idag med familjen, my god vilken bil!
Helt rätt på allt, utom att den är lite för liten.

Har nu beställning på både MYP och MYLR. Oöverstigligt svårt att välja. Tänker att jag skjuter fram leverans av MYLR lite så det kanske kommer ny info som gör det lättare att välja :roll:

Nuvarande leasing tar slut 2021-12-30.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av martinot »

rrob skrev:
Provkörde Tesla (M3LR) för första gången idag med familjen, my god vilken bil!
Helt rätt på allt, utom att den är lite för liten.

Har nu beställning på både MYP och MYLR. Oöverstigligt svårt att välja. Tänker att jag skjuter fram leverans av MYLR lite så det kanske kommer ny info som gör det lättare att välja :roll:
Härligt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Crappy »

Suck
Väntar och väntar på att kunna skicka beställningen. Jag har ändå reserverat den sedan snart ett år. Borde få möjlighet snart tycker jag
När reserverade ni som har kunnat beställa?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Nu kan man gå in på sitt konto och fylla i kompletterande uppgifter.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

Klurat på att ändra min beställning från 20” till 19. Jag har idag ett pris på 754000kr men ändrar jag till 19” så blir det 743000. 23” kostar 23000.
Jag bokade Dec 2020.

Kloka svar? Priset på bilen har väl inte gått upp sen jag bokade utan varit samma.
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Model Y performance
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rolemod »

lakke skrev:
va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Har du tesla idag och varför model y framför dessa?
Jag är kluven om man ska välja en bra utrustad GTX eller Model Y…
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av lakke »

Zero0 skrev:
lakke skrev:
va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Har du tesla idag och varför model y framför dessa?
Jag är kluven om man ska välja en bra utrustad GTX eller Model Y…

Väntar på min model y. har ingen tesla just nu men kört model 3 en hel del. har som sagt inte kört model y men skulle gissa den är snarlik model 3 så jämför därför med den så gott det går. vill man ha en "vanlig" bil men på el så är nog absolut id4 helt okej. Ganska stor skillnad på prestandan på vanliga id4 och gtx. gtx mycket roligare. snyggare va den också. Den har dock ingen chans mot en model 3 long range ens. gissar därför att model y long range också har betydligt bättre prestanda. Gillar man tech någorlunda och provat en tesla så går det inte jämföra med id4. seg mjukvara. onödigt mycket knappar överallt. att köra och försöka navigera runt i menyerna medans det laggar va ingen höjdare. Model y har garanterat mer lastutrymme också. Som en vanlig bil men på el är id4 okey. vill man ha något mer, tesla alla gånger. Nu är model y lite dyrare men värt enligt mig. tror den även kommer hålla värdet bättre än id4 vilket gör det ännu mer värt.

du borde dock prova både tesla och id4 om du inte gjort det redan.
Model Y performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av taliz »

lakke skrev:
Zero0 skrev:
lakke skrev:
va och provkörde id4, id4 gtx , audi q4 e tron och skoda enyaq idag. Kan bara säga att jag längtar ännu mer efter model y efter det. skodan va dock bäst av dom om jag måste välja. Samma bil allihop i princip men skodan va snyggast utvändigt och invändigt enligt mig
Har du tesla idag och varför model y framför dessa?
Jag är kluven om man ska välja en bra utrustad GTX eller Model Y…

Väntar på min model y. har ingen tesla just nu men kört model 3 en hel del. har som sagt inte kört model y men skulle gissa den är snarlik model 3 så jämför därför med den så gott det går. vill man ha en "vanlig" bil men på el så är nog absolut id4 helt okej. Ganska stor skillnad på prestandan på vanliga id4 och gtx. gtx mycket roligare. snyggare va den också. Den har dock ingen chans mot en model 3 long range ens. gissar därför att model y long range också har betydligt bättre prestanda. Gillar man tech någorlunda och provat en tesla så går det inte jämföra med id4. seg mjukvara. onödigt mycket knappar överallt. att köra och försöka navigera runt i menyerna medans det laggar va ingen höjdare. Model y har garanterat mer lastutrymme också. Som en vanlig bil men på el är id4 okey. vill man ha något mer, tesla alla gånger. Nu är model y lite dyrare men värt enligt mig. tror den även kommer hålla värdet bättre än id4 vilket gör det ännu mer värt.

du borde dock prova både tesla och id4 om du inte gjort det redan.
Tror inte heller dyra/välutrustade MEB-bilar kommer hålla värdet särskilt bra(well, lär va bättre än en avgasbil…). Därför jag köpte en basutrustad ID4(och prutade på den), i väntan på Model Y.
Jag vill dock ha en med 4680-celler.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar