Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hek »

Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Pontus »

martinot skrev:
heldiggrisen skrev:
Gäller 40% gross margin på MY också?
Hur mycket kvarstår av Teslas 40% bruttomarginal om de sänker priset med 150k för att matcha I5 AWD med det stora batteriet?
Vad blir gross margin i Berlinfabriken, med tyska löner?
Även utan rabatten på I5, så är Ioniqen 100k billigare än nuvarande beställningspriset på Berlin MY, tror du verkligen Tesla kan sänka priset med 15%???
Jag tror inte MY behöver vara billigast i klassen, men nu börjar konkurrenterna kraftigt att komma i fatt, och då måste priset ner.
Nu har jag inte artikeln eller siffrorna i huvudet, men jag har för mig att Tesla räknar med att MY/Berlin kommer vara billigare att tillverka än alla deras andra bilar, och att de räknar med att den kommer ha en ännu högre vinstmarginal på uppåt 45% eller mer.

Skall se om jag kan hitta detta (eller om jag minns fel får någon annan fylla på).
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Gustafsson »

Bilar liksom allt annat kan väl vara prisvärda trots hög vinstmarginal tänker jag. Se på Porsche t.ex. Högt pris, men knappast spetsteknologi.
Vinsterna/marginalerna omsätts ju i nya ännu bättre grejer, och utvecklingen skyndas på. Det kan knappast skada att det finns tillräckligt med kapital i företaget. Att ligga först med senaste tekniken måste kosta skjortan, så för min del har jag inga problem med att marginalen på bilarna är stor. Så länge konsumenterna betalar så är väl priset rätt…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av wannabee »

micke_r skrev:
Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Javisst, det jag gillar med Y är lång räckvidd, att man sitter högt och att man kan sova i den, det ska också vara en bra ljudanläggning, jag brukar också behålla bilar ganska länge och då vore det bra med färre delar i stål och delarna i stål kommer väl att minska med castingen antar jag.

Y har ju funnits ett tag, så camping funktionen är ju beprövad på den, men vet man ju mindre om den på tex Ioniq 5.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.

Tesla har ju haft enorma forsknings och utvecklingskostnader under 10 år att ta igen. Så jag unnar de gärna det.

Men rent allmänt så är jag egoist. Köper den bil som jag tycker ger mig personligen mest värde för pengarna (oavsett om bolaget går med vinst eller förlust på försäljningen).

Vinstmarginalen är ju mest intressant för de som jobbar på bolaget, eller är aktieägare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

wannabee skrev:
micke_r skrev:
Det kan säkert finnas mycket folk som kan tänka sig en MiC Y med nuvarande teknik till ett lägre pris än det som står nu. En LR som sedan blir medium range eller liknande när Berlin och Texas kommer igång och kanske ökar räckvidden med 10 mil, så småningom. Gemene man som inte bryr sig om extrem räckvidd eller casting-teknik kan säkert vara helnöjd med en kinesisk Y, särskilt om den kommer redan i q3.
Javisst, det jag gillar med Y är lång räckvidd, att man sitter högt och att man kan sova i den, det ska också vara en bra ljudanläggning, jag brukar också behålla bilar ganska länge och då vore det bra med färre delar i stål och delarna i stål kommer väl att minska med castingen antar jag.

Y har ju funnits ett tag, så camping funktionen är ju beprövad på den, men vet man ju mindre om den på tex Ioniq 5.
Camp mode Tesla: December 2019 (always on innan dess)
Utility mode Hyundai eKona: höst 2018.
Så just ”camping mode” känns välprövat hos båda. Fördelen I5 är 2 schuko uttag som delar(?) på 3,6kW.
Så just att sova i I5 känns som problemfritt.
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av big-olle »

hek skrev:
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hek »

big-olle skrev:
hek skrev:
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

hek skrev:
big-olle skrev:
hek skrev:
Avbeställer nu min model Y. Blev en Kia EV6 RWD (plus) istället. All osäkerhet med leveranstid och vad man egentligen får i slutändan är har varit milt frustrerande.

Det som avgjorde för mig var priset och allt lull-lull som följer med i deras plus-paket. Man får dessutom 8% rabatt på de ofificiella priserna om man kör finanselll leasing genom Kia finans (santander). En prisskillnad på 752 - 551 = 201kkr kan jag inte motivera för att få AWD (som jag egentligen inte har behov av).

Lite synd att missa laddnätverket men vi åker så sällan på långresor så vi får väl krångla lite innan Ionity fått upp ordentlig täckning.
Jag sitter lite i samma sits. Älskar Tesla, men det viktigaste för mig är 7-sits. Om det dröjer 2-3 år, kan jag lika gärna prova något annan emellan.
Gillade inte alss MErcedes GLB, så en EQB går bort för mig.
Får jag fråga varför det inte blev en hyundai I5? Jag tycker själv att den ser aptitligare ut. Rymligare fram för allt.
Absolut, I5:an ser också fin ut. Det är ju inte mycket som skiljer. Föll för Kians inredning och utseende, med det är ju helt klart en smaksak. Kör en Kia Optima SW PHEV idag och den har varit supertrevlig och driftsäker så det väger ju in lite också.
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hek »

heldiggrisen skrev:
Mitt problem med KIA är allt "plingande", undrar om eGMP plattformen ärver den "ovanan"? Har jo inte något med själva plattformen att göra, men saknar en "Joe Mode" i Koreanerna.
Haha, ja, sant. Uppstartsplinget i Optiman var irriterande. Numera filtrerar min hjärna bort det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Pontus skrev:
Men är du som konsument beredd att betala för att Tesla ska en så hög vinstmarginal? För mig känns det högst tveksamt.
Vad en tillverkare har vinstmarginal är ju inget som påverkar mitt köpbeslut, det är ju priset jag betalar för vad jag får jämfört med konkurrenterna som är viktigt för mig. Så om Tesla lyckas ha en hög vinstmarginal men ändå leverera bra i den jämförelsen är det ju lugnt.
Stämmer till viss del för mig också men om man tycker att dom är på gränsen till för dyra så blir en sådan här vinstmarginal kanske det som får mig att säga nej.
Det är ju vinstmarginal på produktionen och själva fabrikstillverkningen av en bil.

Tesla har ju haft enorma forsknings och utvecklingskostnader under 10 år att ta igen. Så jag unnar de gärna det.

Men rent allmänt så är jag egoist. Köper den bil som jag tycker ger mig personligen mest värde för pengarna (oavsett om bolaget går med vinst eller förlust på försäljningen).

Vinstmarginalen är ju mest intressant för de som jobbar på bolaget, eller är aktieägare.
Exakt, man kan helt enkelt inte stirra sig blind på tillverkningen enbart utan man måste ta med vad det kostar att
utveckla en bil, det är enorma summor som då ska fördelas på produktionen även om man ofta (vid behov) sprider
ut kostnaderna på lite fler modeller som delar teknik osv (även över tid, alltså till kommande modeller)…
Och Tesla har ju precis som du säger också några dyra år att ”ta igen” eftersom dom helt enkelt började från noll, även
om dom hade hjälp med första Roadstern mm när dom köpte in ett typ färdigt chassie (och kaross till stor del).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av sandberg80 »

Ioniq 5 och aptitlig i samma mening :shock: :shock: :shock: :shock: . Tekniskt intressant men den ser ju ut som en uppumpad Audi A3 från 97. Konstig variant på bil öht måste jag säga, en gigantisk Golf-klass bara
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

sandberg80 skrev:
Ioniq 5 och aptitlig i samma mening :shock: :shock: :shock: :shock: . Tekniskt intressant men den ser ju ut som en uppumpad Audi A3 från 97. Konstig variant på bil öht måste jag säga, en gigantisk Golf-klass bara
Jo, håller nog med lite om det. Som tur är har de ju KIA EV6 som ser i mitt personliga tycke lite vettigare ut (och lite mindre leksaksbil från 80/90-talet). Men bra att det finns olika alternativ för olika estetiska preferenser. Ju fler elbilar som säljs ju bättre för alla. Det viktiga, gällande laddeffekt och drivlina, verkar de så här långt lyckats väldigt bra med.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »


Tesla To Make Its 1st Texas-Built Test Model Y Next Week, 1 Month Ahead of Giga Berlin.
Made-In-Texas Production Model Ys To Begin In 2 Months.

And I also found out that Tesla is convinced that within the next two months, they will have production Model Ys coming out of Giga Texas.
https://cleantechnica.com/2021/08/02/te ... ga-berlin/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Credde »

Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…

En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y :roll: Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Smygisen »

Credde skrev:
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…

En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y :roll: Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Credde »

Smygisen skrev:
Credde skrev:
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…

En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y :roll: Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?

Enligt MIM:

Variocage Double Small: 73-99 × 93 × 59 cm
Variocage Single Large: 76-103 × 55.5 × 65 cm

Så den är lite högre, vilket nog är det som kan göra utslaget. I vår X1 har vi buren förlängd till 81cm (max för bilen) vilket är perfekt för vår labbe.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

Blir Tesla MY världens mest sålda bil 2022?

When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
https://cleantechnica.com/2021/08/08/te ... ming-true/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av grenhall »

Credde skrev:
Smygisen skrev:
Credde skrev:
Om man bara kunna få veta när dragkroken går att köpa i shoppen…

En annan lite konstig sak. Förutom vår Model S har vi en 2020 BMW X1 och enligt MiMs hemsida så kan vår hundbur (Variocage Single Large) förlängas och bli längre i BMWen än i Model Y :roll: Det verkar konstigt. Ser fram emot att testa i demo bil.
Det går in en Variocage Double Small utan problem, hur mycket skiljer det i mätt mot din bur?

Enligt MIM:

Variocage Double Small: 73-99 × 93 × 59 cm
Variocage Single Large: 76-103 × 55.5 × 65 cm

Så den är lite högre, vilket nog är det som kan göra utslaget. I vår X1 har vi buren förlängd till 81cm (max för bilen) vilket är perfekt för vår labbe.
Jag hade en Mim Variocage Dubbel (DL) i en Model X. Problemet är den sluttande rutan och den ger inte skitmycket plats uppåt. Däremot är X:en lite längre än Y men det är väldigt marginellt.

Denna videon går igenom måtten väldigt tydligt.

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
Blir Tesla MY världens mest sålda bil 2022?

When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
https://cleantechnica.com/2021/08/08/te ... ming-true/
Tveksamt.
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.

MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av chaffis75 »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
Blir Tesla MY världens mest sålda bil 2022?

When it comes to Model Y, we think Model Y will be the best-selling car or vehicle of any kind in the world and probably next year. … I’d say more likely than not, that in 2022, Model Y is the best-selling car or truck of any kind in the world.” —Elon Musk, Tesla Q1 2021 Earnings Call
https://cleantechnica.com/2021/08/08/te ... ming-true/
Tveksamt.
Toyota corolla kostar en bråkdel, och under nästa år får vi se resultaten av vad som händer när världens centralbanker fördubblat penningmängden pga C19, dyra bilar lär bli en förlorare.

MY är en mycket bra bil, och när den lanserades i USA för snart 1,5 år sedan, så var den ensam i klassen. Under 2022 så kommer den ha en handfull riktig seriösa utmanare så jag är inte ens säker på att den blir världens mest sålda el-CUV i 2022.
Vilken är idag mest sålda bilen och hur många såldes..
Även om efterfrågan skulle vara hög, har tesla ens kapacitet nästa år att producerar så många modell y?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar