För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av Crappy »

Som rubriken lyder. (Jag kikade men hittade inga direkta jämförsleser)
Om nu Kinamodellen kommer levereras i europa i höst, ska man ta den eller vänta på den tyska tills i vår?
Vad är fördelarna med respektive bil? Nackdelar?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av mikebike »

Tysken skall ha modernare teknik, och förhoppningsvis bättre prestanda/räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av heldiggrisen »

Att inte stödja ett kommunistisk terror-regime står högst på min lista för att neka leverans av MIC.

Annars tror jag inte kvalitén är så dålig på Teslas MIC, man jobbar ofta bra om det ligger en sänkning av familjens "socialpoäng" i potten när man arbetar.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av hakon18 »

Vad har man för möjligheter att neka leverans? Kan jag neka leverans och ändå ha kvar min bokning? Kan man slänga in en muntlig preferens att man vill ha en tysktillverkad när de ringer och säger att ens MIC-bil levereras om två veckor? Ringer de då upp till våren när de tysktillverkade börjar levereras?
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av wheels »

heldiggrisen skrev:
Att inte stödja ett kommunistisk terror-regime står högst på min lista för att neka leverans av MIC.

Annars tror jag inte kvalitén är så dålig på Teslas MIC, man jobbar ofta bra om det ligger en sänkning av familjens "socialpoäng" i potten när man arbetar.
+1
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av kikat »

hakon18 skrev:
Vad har man för möjligheter att neka leverans? Kan jag neka leverans och ändå ha kvar min bokning? Kan man slänga in en muntlig preferens att man vill ha en tysktillverkad när de ringer och säger att ens MIC-bil levereras om två veckor? Ringer de då upp till våren när de tysktillverkade börjar levereras?
Om de följer avtalet vilket jag antar att de gör så ska de kontakta dig före de matchar en bil, då kan du säga att du endast godtar en viss typ av bil om du så skulle vilja.
Går även att avbeställa när som helst och få handpenningen tillbaka.

Vill bara säga att varken MIC-Y eller att leverans av de tyska är uppskjutna till våren inte är officiellt bekräftat.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av Crappy »

Nu händer det grejer, därmed inte sagt att det händer grejer. Det är ju Tesla vi pratar om :D
Jag börjar inse att det blir en MIC. Min blir tre år i mars. Så det gäller att sälja innan garantin går ut.
Sannolikt får man lite mer för M3:an nu än om 9 månader också. Markanden kan svämma över av M3:or när stora produktionen kommer igång
Eller är mina tankar helt fel?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av mati »

Innan Ioniq 5 blev aktuell för mig har jag för en kort period funderat på en Model Y. En tysktillverkad Tesla med senaste tekniken hade trots allt varit lockande, men jag har alltid tyckt att den blir alldeles för dyr. Jag är nu glad att denna idé aldrig blev mer än just en idé. En MiC-MY hade jag avbokat direkt. Spelar ingen roll om den är bättre ihopskruvad än en US-MY. Det blir ingen bil från Kina för min del så länge det finns alternativ. Där går gränsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av Waymoot »

Skillnaden mellan en MiB (Made in Berlin) och en MiC (Made in China) Model Y är inte helt uttalad ännu men från batteridagen vet vi att:
  1. Berlin modellen är den första bilen att ha de nya 4680 batterierna. MiC LR modellen har batterier från Koreanska LG.
  2. Den kommer vara första Teslan med strukturellt batteripack och gjuten aluminium även i framdel, vilket ger lägre vikt samt bättre väghållning (mer central tyngdpunkt).
  3. Världens mest avancerade lackverkstad, med fler lager än vanliga Tesla bilar vilket ger mycket snyggare lack.
Spekulationer:
  1. Det nya lättare strukturella batteriet samt gjuten framdel ger bättre räckvidd, acceleration och köregenskaper.
  2. Vi vet inget om storleken på batteriet, vilket även det kan ge räckviddsfördelar.
  3. Om den kommer 2022 kan den även få version 4 av FSD chippet med 3x prestanda vilket enligt Elon från AI dagen skulle vara klart till 2022. Då lär även de passa på att uppgradera upplösningen på kamerorna.
  4. Det är möjligt att Tesla använder deras nya 48V elsystem i Berlin modellen (extra spekulation).
Senast redigerad av Waymoot, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av OfarligTesla »

Waymoot skrev:
Skillnaden mellan en MiB (Made in Berlin) och en MiC (Made in China) Model Y är inte helt uttalad ännu men från batteridagen vet vi att:
  1. Berlin modellen är den första bilen att ha de nya 4680 batterierna.
  2. Den kommer vara första Teslan med strukturellt batteripack och gjuten aluminium även i framdel, vilket ger lägre vikt samt bättre väghållning (mer central tyngdpunkt).
  3. Världens mest avancerade lackverkstad, med fler lager än vanliga Tesla bilar vilket ger mycket snyggare lack.
Spekulationer:
  1. Det nya lättare strukturella batteriet samt gjuten framdel ger bättre räckvidd, acceleration och köregenskaper.
  2. Vi vet inget om storleken på batteriet, vilket även det kan ge räckviddsfördelar.
  3. Om den kommer 2022 kan den även få version 4 av FSD chippet med 3x prestanda vilket enligt Elon från AI dagen skulle vara klart till 2022. Då lär även de passa på att uppgradera upplösningen på kamerorna.
  4. Det är möjligt att Tesla använder deras nya 48V elsystem i Berlin modellen (extra spekulation).
Får ju se hur det blir med den saken, Plaid+ skulle ju ha 4680 celler också och de planerna skrotades ju temporärt. Med tanke på att de verkar ha problem med att få 4680 klar för produktion kan det mycket väl vara så att de inte kan köra de cellerna i Y från början heller.

Som vanligt med Tesla så skall man inte vänta på att deras löften infrias, man kan hinna gå igenom flera bilar innan de når målet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av Tellus »

Risken är väl att man kanske får vänta länge om man ska vänta på en Berlin Y
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av EnTraktor »

Vi vet egentligen ingenting om MIB bilarna. Det mesta är rykten och spekulationer. 4680 kanske kommer om 2-3 år. Andra tekniska förändringar kan oxå dröja flera år. Bilarna säljs med 50 mils räckvidd så det är vad Tesla kan lova. Att vänta på 60-70 mil eller på 4680 kan vara som att vänta på FSD. Lovades 2015 och finns inte 2021. Jag har beställt en MIC och är glad att få den inom 2 mån.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av pefreli »

EnTraktor skrev:
Vi vet egentligen ingenting om MIB bilarna. Det mesta är rykten och spekulationer. 4680 kanske kommer om 2-3 år. Andra tekniska förändringar kan oxå dröja flera år. Bilarna säljs med 50 mils räckvidd så det är vad Tesla kan lova. Att vänta på 60-70 mil eller på 4680 kan vara som att vänta på FSD. Lovades 2015 och finns inte 2021. Jag har beställt en MIC och är glad att få den inom 2 mån.
Ja, och hur ser det ut med miljöbilsavdraget på 70 tkr efter valet 2022?

Jag hade inte köpt en MIB förrän det kommer bekräftelser på att bilarna är bra.

Så perfekt med en MIC nu och sen kan man ev. byta den när tyska fabriken bockat av intrimningsproblem som lär finnas i början.

Med avdraget som är nu är det en helt ok affär att köpa en ny elbil och äga ett år.

Det är rena elbilsfesten nu. Men den kommer inte vara för evigt…
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av wannabee »

Den här megacastingen ska ju ske på Berlin bilarna, det är väl nån lättmetallegering och inte stål, gissar att en hel del som den ersätter är av stål?

Jag föredrar om mer av bilen är av lättmetall jämfört med stål.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av martinot »

wannabee skrev:
Den här megacastingen ska ju ske på Berlin bilarna, det är väl nån lättmetallegering och inte stål, gissar att en hel del som den ersätter är av stål?

Jag föredrar om mer av bilen är av lättmetall jämfört med stål.
Jo, det förväntas att MiB och MiTx skall ha Megacasting, som både ger vridstyvare och mycket lättare bilar. Spännande utveckling som pågår just nu! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: För och nackdelar med Kines eller Tysk Y

Inlägg av flipmac »

Propagandafilm om kvalitetskontrollerna för Model Y MiC

https://insideevs.com/news/519049/tesla ... y-control/

Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar