Tjut vid acc o broms

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Nej har faktiskt ingen koll på varför det är just 48h som gäller. Det var information som tesla representanten på service avdelningen delade till mig när jag ringde och anmälde det hela.
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av models4karl »

Får man ångra köpet nu för tiden?

När jag köpte min Model 3 i våras stod det följande:
Om du är konsument och det här avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efter leverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.

Jag rekommenderade en Model Y till en vän och nu när han hämtade den så tjöt det... Att hålla på och böka med Service center för att i slutändan få höra "det är inom specifikationen" tycker jag inte låter bra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av OfarligTesla »

models4karl skrev:
Får man ångra köpet nu för tiden?

När jag köpte min Model 3 i våras stod det följande:
Om du är konsument och det här avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efter leverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.

Jag rekommenderade en Model Y till en vän och nu när han hämtade den så tjöt det... Att hålla på och böka med Service center för att i slutändan få höra "det är inom specifikationen" tycker jag inte låter bra.
Tesla tog bort sin 7 dagars ångersperiod men du har ju distansavtalslagen. Däremot innebär det dock att man bara får använda bilen i den utsträckning som krävs för att testa funktionerna, annars kan Tesla dra av för användandet. Så om han kört omkring med den mer än det som antas krävas så kommer det gissningsvis kosta.
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Fick besked idag att enda alternativet nu är att reklamera köpet. Kommer säkert blir dyrt och och ta tid. Blanda in lite advokater osv. Trist, inte det man hade tänkt direkt..men tror tesla vet om problemet och med alla medel kommer försöka hålla nere antalet reklamationer som annars skulle kosta dem skjortan. Så får se hur jag tar det vidare. Om man har energi att ta det vidare...
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

models4karl skrev:
Får man ångra köpet nu för tiden?

När jag köpte min Model 3 i våras stod det följande:
Om du är konsument och det här avtalet ingicks genom att använda medel för distanskommunikation (t.ex. online eller via telefon) kan du göra en avbeställning i upp till 14 dagar efter leverans av Fordonet eller efter Fordonet tillgängliggjordes för din upphämtning.

Jag rekommenderade en Model Y till en vän och nu när han hämtade den så tjöt det... Att hålla på och böka med Service center för att i slutändan få höra "det är inom specifikationen" tycker jag inte låter bra.
Be han häva köpet direkt. Enklare så. Verkar inte heller som att det kan/vill reparera det heller så..
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tellus »

Enligt detta dokument, se sid 4. Så har man väl fortfarande 14 dagars ångerrätt?
Men för att slippa avdrag så bör den återlämnas snarast efter den undersökts och ej är till belåtenhet

https://www.tesla.com/sv_SE/order/downl ... el_code=mp
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Frettoo »

Bodes_dad skrev:
Kört ca 70 mil med min nu, hörde det tydligt i början men det har mattats av och nu är det svårt att höra. Hörs liiiite vid regenerering nu och lite mer när man gasar på rejält. Hade det inte snackats om det här hade jag nog inte tänkt på det, men kanske lägger in service ärende då "for the record".
Detta.

Kört Sthlm till Malmö och upplever en betydlig förbättring.

Tinnitus-pipet verkar försvinna med milen.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
models4karl
Inlägg: 81
Blev medlem: 12 maj 2016 09:51

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av models4karl »

Jag tog en tur med vännen ikväll och det tjuter vid acceleration, men det tycker inte jag gör så mycket. Sedan fanns ljudet vid vissa belastningar vid vissa hastigheter, men oftast inte. (väldigt sällan.) Vi var överens att det inte var värt besväret att bråka. Bilen är fantastiskt fin i övrigt. Det låter hoppfullt att det blir bättre med tiden. Kanske något i transmissionen som behöver köras in???
(Det hade nog gått att häva köpet då den bara var körd hem från Trosta.)
Användarvisningsbild
Tesla-Rille
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 sep 2021 22:13

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Tesla-Rille »

Jag har kört ett par 10 mil med min och ljudet fanns där men tycker inte det stör. Känns som det avtar något under körningen jag gjort
Men tycker nästan det är lite häftigt ljud haha :lol: 8-)
Användarvisningsbild
TangentEnd
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 01 apr 2021 14:22
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av TangentEnd »

Jag har inte hunnit köra mer än 17 mil men störs inte alls lika mycket av det längre. Vet inte om det är inbillning men jag tyckte det lät högre när jag precis hade hämtat ut bilen. Fortsätter det att minska lite till så tror jag inte att jag kommer att märka av det.
Model Y LR Grå, 20"
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Skönt att höra att det verkar avta för er alla. Positiva nyheter

Jag har kört 260mil nu men tycker inte det har blivit bättre i min bil tyvärr. Trist!
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av poochaty »

Några ord från mig.

Hämtade min igår. FAAAAAAAAAAAAAAAANTASTISK BIL!
Den tyvärr låter vid 70-80 km/h och en annan frekvens vid regen. Samtidigt den låter mycket mindre än bilen jag provkört.
Jag ska lämna på service för att de vet att problemet verkligen finns. Är medveten att det inte blir fixat och tror att jag kan leva med detta.

Tack för allt support ang. tjut :)
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Frettoo »

Kört 140 mil över helgen och upplever tinnitus pipet som i princip försvunnet

Något kvar precis på 100-sträcket men inte i närheten av vad det var tidigare
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Frettoo skrev:
Kört 140 mil över helgen och upplever tinnitus pipet som i princip försvunnet

Något kvar precis på 100-sträcket men inte i närheten av vad det var tidigare
Skönt att höra, förhoppningsvis försvinner det även på min bil men redan kört 250mil och det är inte borta ännu.
Men kanske finns det hopp i tunneln :D
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

Uppdateringar på detta?

Är det flera som hade det irriterande ljudet från början men som känner att det har försvunnit?

Nån som har fått återkoppling från SC på ev. felanmälan?
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av A76 »

Kört 160 mil nu, tjutet kvar. Upplever inte att det minskat tyvärr. Har tid bokat hos SC om 2 veckor. Inte hört något mer än bekräftad bokning.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av abagewitz »

A76 skrev:
Kört 160 mil nu, tjutet kvar. Upplever inte att det minskat tyvärr. Har tid bokat hos SC om 2 veckor. Inte hört något mer än bekräftad bokning.
ok, återkoppla gärna vad de säger sen. Hoppas det löser sig för dig (och alla andra)
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Jag har service tid bokat 5 Okt, för andra gången. Denna gången ska jag åka med i bilen själv och be dem uppmärksamma ljuden. Kommer säkert inte leda någonstans men är rätt trött på tjutljudet..det jävliga är att man får betala pengar för att dem ska kolla på det.
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av crex »

Jag hörde ljudet i början eftersom jag visste att det hade pratats om det. Tyckte dock inte att det störde och numera tänker jag inte på det alls. Kan ju bero på att ljudet har minskat. Kört 40 mil med bilen.
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Smygisen »

Jag tog leverans av min MY i onsdags. Inget konstigt ljud eller liknande vad jag har märkt efter dock knappa 15mil.
I den MY jag lånade npgra veckor innan jag fick leverans hördr jag ljudet ganska tydligt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Bjelke »

Sojid skrev:
Jag har service tid bokat 5 Okt, för andra gången. Denna gången ska jag åka med i bilen själv och be dem uppmärksamma ljuden. Kommer säkert inte leda någonstans men är rätt trött på tjutljudet..det jävliga är att man får betala pengar för att dem ska kolla på det.
Fick du betala förra gången??
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sojid
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 sep 2021 20:31

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Sojid »

Ja fick betala 450kr. Denna gången ska jag enligt dem betala strax över 1000kr.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Bjelke »

Låter ju helt sjukt, om man har ett jobbigt ljud i bilen och tror att något är fel men SC
hittar inget fel (eller lyckas inte reproducera det) så måste man betala för undersökningen?
Jag och ganska många andra har varit i samma situation och inte behövt betala oavsett om dom
hittat något fel eller inte.
Jag får inte ihop logiken här faktiskt, snarare så skulle kunden nästan ha en kompensation för att dom
inte lyckas åtgärda problemet eller har en hållbar förklaring till felet (ljudet skulle ju tex kunna ha en
enligt dom naturlig förklaring eller liknande, men att jag som ägare tyckte/trodde att något var fel), men
så funkar det inte heller såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Curik »

Fast kan dom inte reproducera felet så kan dom ju inte?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tjut vid acc o broms

Inlägg av Maw »

Curik skrev:
Fast kan dom inte reproducera felet så kan dom ju inte?
Man ska ju inte behöva betala för felsökningen på en ny bil oavsett om de lyckas hitta felet som kunden upplever eller inte.. :?
Skriv svar