BMS varningar

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

BMS varningar

Inlägg av poochaty »

Dag 1 brand new Model Y och första problem. BMS varning som handlar om laddning som dyker upp medan man kör (inte laddar). Service bookad i app.

Någon känner igen BMS_a063 och CP_a009 warnings?
20210921_174923.jpg
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMS varningar

Inlägg av taliz »

Har du provat starta om med rullknapparna?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 13 sep 2021 18:47
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Re: BMS varningar

Inlägg av poochaty »

taliz skrev:
Har du provat starta om med rullknapparna?
Ja. Försviner en stund och sedan dyker upp igen :(
Model Y LR + dragkrok
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: BMS varningar

Inlägg av CrazyGang »

Hade samma meddelande på min M3 i helgen, dock i samband med laddning. Försvann efter omstart och har ännu ej återkommit.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: BMS varningar

Inlägg av Bjelke »

Känns som att någon la upp precis samma här för ett tag sedan, men det var väl på en model 3
har jag för mig, och jag minns inte hur det gick heller så… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Erikberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 okt 2021 22:19

Re: BMS varningar

Inlägg av Erikberg »

poochaty skrev:
Dag 1 brand new Model Y och första problem. BMS varning som handlar om laddning som dyker upp medan man kör (inte laddar). Service bookad i app.

Någon känner igen BMS_a063 och CP_a009 warnings?
20210921_174923.jpg

Löste det sig för dig? Jag har haft min inne på service två gånger med samma problem, har fått det tillbaka en tredje gång nu.
Användarvisningsbild
Lars+
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 okt 2020 12:12
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Re: BMS varningar

Inlägg av Lars+ »

Hög igenkänningsgrad här då vi fick samma larmpar dag 11 efter leverans av vår TMY LR.

Larmen kom första gången efter några dagar med ymnigt snöfall följt av en kall natt, när vi körde med bilen, och laddningen tycktes fungera normalt. Dagen efter återkom larmet några gånger och nu bråkade även laddkontakten som inte ville acceptera pluggen och lyste rött, till slut fick vi fart på laddningen men den avbröts senare under natten. Tredje dagen fungerade inte laddningen alls och då blev det att boka ett serviceärende i appen, första tillfället var dock 11 dygn bort och dessutom hade vi inte laddläge nog att köra till Malmö så jag ringde Tesla Support som bokade bärgare och hyrbil...

Hyrbilen betalas under tre dygn och därefter erbjuds att skifta den mot en låneTesla, förhoppningen är dock att "Yngve" ska vara klar då (möjligen orealistiskt?).

Känns surt att nybilseuforin avbröts ganska brutalt när bilen åkte söderöver på en bärgningsbil...

Någon som har mer insikter om dessa fel, t.ex. efter slutförd reparation?
TMY BMS-larm.jpeg
Tesla Model Y LR Blå/Svart/19” -21 (Väntar på drag)
BMW i3 REX 60 Ah Grå -16 (Såld)
Användarvisningsbild
frenberg
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 nov 2021 16:15

Re: BMS varningar

Inlägg av frenberg »

En klen tröst såklart, men svågerns Zoe fick åka bärgare tillbaka efter bara 20 körda km. Något med "kaputt batteri". Vi håller tummarna för Yngve!
OlleTMY
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2021 16:19

Re: BMS varningar

Inlägg av OlleTMY »

Hej,

Har exakt samma problem på min 10 dagar gamla MY.

Är det något som har fått detta fixat? Är det service som gäller?

Har en Åre resa planerad till nyår, känns lite skakigt att åka upp med en bil som titt som tätt inte vill ladda. Inatt ville den inte alls, just nu laddar den för fullt.

Väldigt flyktigt problem detta, tacksam för svar.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: BMS varningar

Inlägg av BrooklynS »

Sitter handsken ordentligt inskjuten i kontakten? Är det Teslas egen WC eller annan laddbox? Dålig kontakt på något signalstift kan medföra felkoder.
Tesla Y LR -22 EAP
OlleTMY
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2021 16:19

Re: BMS varningar

Inlägg av OlleTMY »

Jag har mestadels laddar hemma, den blir ofta grön och börjar ladda men sen är det rätt vanligt att det avbryts.

Åkte till en SC tidigare idag, körde igång laddning såg bra ut. Sen avbröts den, samma felkoder. Sen prova jag igen, gick bra då.

Väldigt flyktigt, man tycker att om det är dålig anslutning borde den säga till direkt.
Eddie-TMY
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2022 17:53

Re: BMS varningar

Inlägg av Eddie-TMY »

Har fått samma problem med min TMY. Hur har det gått för er andra, någon klarhet i vad som var/är fel?

Min står nu på SC och väntar på felsökning..
OlleTMY
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 dec 2021 16:19

Re: BMS varningar

Inlägg av OlleTMY »

De har ”försökt” min remote och säger att man sannolikt behöver byta laddporten. Har tid bokad nästa vecka, dock har jag levt med felet ett tag nu och i min bils fall funkar laddningen oftast, ibland avbryts den och så får man kolla ur kabeln och köra igång igen.
Skall bli intressant att se vad servicebesöket ger
Användarvisningsbild
PGerber
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2021 11:36

Re: BMS varningar

Inlägg av PGerber »

OlleTMY skrev:
De har ”försökt” min remote och säger att man sannolikt behöver byta laddporten. Har tid bokad nästa vecka, dock har jag levt med felet ett tag nu och i min bils fall funkar laddningen oftast, ibland avbryts den och så får man kolla ur kabeln och köra igång igen.
Skall bli intressant att se vad servicebesöket ger
Har det löst sig? Har nu fått samma problem med BMS _a063. Först fungerade laddporten av o till med lite hjälp. Nu är det tvärstopp. Servicetekniker kommer imorgon.
Användarvisningsbild
PGerber
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 dec 2021 11:36

Re: BMS varningar

Inlägg av PGerber »

Lars+ skrev:
Hög igenkänningsgrad här då vi fick samma larmpar dag 11 efter leverans av vår TMY LR.

Larmen kom första gången efter några dagar med ymnigt snöfall följt av en kall natt, när vi körde med bilen, och laddningen tycktes fungera normalt. Dagen efter återkom larmet några gånger och nu bråkade även laddkontakten som inte ville acceptera pluggen och lyste rött, till slut fick vi fart på laddningen men den avbröts senare under natten. Tredje dagen fungerade inte laddningen alls och då blev det att boka ett serviceärende i appen, första tillfället var dock 11 dygn bort och dessutom hade vi inte laddläge nog att köra till Malmö så jag ringde Tesla Support som bokade bärgare och hyrbil...

Hyrbilen betalas under tre dygn och därefter erbjuds att skifta den mot en låneTesla, förhoppningen är dock att "Yngve" ska vara klar då (möjligen orealistiskt?).

Känns surt att nybilseuforin avbröts ganska brutalt när bilen åkte söderöver på en bärgningsbil...

Någon som har mer insikter om dessa fel, t.ex. efter slutförd reparation?
Hur har det gått?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMS varningar

Inlägg av Tellus »

Låter som en dålig batch ladduttag på bilen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tessan2022
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2022 08:48

Re: BMS varningar

Inlägg av Tessan2022 »

M3 LR med samma strul. Sett fram emot en första längre tur om en vecka. Min har oftast gått att få igång laddning när jag dragit ut och provat igen. Hyggligt kopplat till blötsnö och temperatur skiftningar.
Ingen som fått sin bil fixad?
Mattattias
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 mar 2022 17:26

Re: BMS varningar

Inlägg av Mattattias »

Tessan2022 skrev:
M3 LR med samma strul. Sett fram emot en första längre tur om en vecka. Min har oftast gått att få igång laddning när jag dragit ut och provat igen. Hyggligt kopplat till blötsnö och temperatur skiftningar.
Ingen som fått sin bil fixad?
Min blev fixad. Var lös kontakt bakom laddporten som skruvades åt och nu laddar den. Jag kunde inte ladda över huvud taget men nu går det bra än så länge. Hoppas det för alltid fortsätter så.
Skriv svar