Hundburar - Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

leftrustle
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jul 2021 11:46

Hundburar - Model Y

Inlägg av leftrustle »

Ska skaffa hund och eventuellt Model Y (väntar på att se den live bara), men behöver få plats med bur för en hund med mankhöjd 55 cm.

Försöker skanna nätet kring det, men verkar som amerikaner skiter i hundburar för det mesta så svårt att se. Tänkt det kanske vore bra med en tråd om detta om fler är i samma funderingar så vi kan samla infon.

Sett denna hittills att en MIMcage Variocage Double Small ser ut att få plats i alla fall:

Någon annan som sett andra modeller som funkar?
Hur är det med fästpunkter för att spänna fast en bur?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Credde »

Jag har en Variocage Single Large

Art. nr: 00363
Djup: 760 - 1030 mm
Bredd: 555 mm
Höjd: 650 mm

Bilspecifik information
Buren kan bara användas i minimum djup i denna bilmodell 760mm

Sånt säger MIM's hemsida för Model Y, jag har själv buren i 810mm djup i vår andra bil, och den passar bra till vår Labbe.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fnw
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 maj 2020 20:22

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av fnw »

Funderar också på detta. Har också en hund på 55 cm mankhöjd och en Artfex medium bur. Ingen aning om den kommer att passa i vår MY men om 2 veckor vet jag :P
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av jak »

En fundering jag har är hur väl dog mode lyckas hålla utrymmet bakom baksätet i rätt temperatur. Det finns väl inga utblås där?
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av helix »

Har ingen hund själv, men har en bekant som är mycket nöjd med bur från Hanseburen. De har gjort många olika burar till Tesla och kommer säkert med några varianter för Model Y också.

https://hanseburen.se/hanseburen%20spec ... g%20crates
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Elexotico »

Se PM. Har en bur som vore perfekt för dig :)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Crappy »

Djäkla krångel det här med bur
Jag inser att man får betala för det, men vilken ska man ha?
Helst hade jag velat ha en lätt bur. Så man kan lyfta ur den och använda gropen då och då.
Tips?
Användarvisningsbild
Niklas73
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 sep 2021 18:43

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Niklas73 »

Hej!
Första inlägget på detta forum och så handlar det om något så tråkigt som hundburar men som för trådskaparen så är detta en avgörande fråga även för mig. Jag var och provade bilen i veckan och känner mig ganska säker på att en bur för vår hund får plats (MiM har en bra guide för detta). Det som slog mig var dock att det inte fanns några lastsäkringsöglor i bagageutrymmet. Har någon tips eller har sett hur andra har löst detta? En bur blir ju tung vid en krock så att bara skruva fast något eget i bilens golv eller innerväggar känns inte tillräckligt. Frustrerande om en sån här struntsak ska bli en dealbreaker…
Med vänlig hälsning,
Niklas
Tesla_MY
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 sep 2021 14:56

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Tesla_MY »

Hej!

Någon som har testat någon hundbur än?
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Smygisen »

Jag har testat några stycken. Får in en Vario Cage small utan problem, kan även dra ut den ca 10cm från minsta läget utan att det är några problem.
IMG_20211004_140434.jpg
Har även testat några andra burar.

Kan ta fram mått om det är intressant.

Liten dubbel
IMG_20210930_172528.jpg
Större dubbel
IMG_20210930_171406.jpg
Användarvisningsbild
LimeKicker
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2021 21:44

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av LimeKicker »

Variocage III Single Large, kortaste läget, går säkert att dra ut 2-3 cm extra om man verkligen vill.

Det är ganska gott om plats att komma åt under. Hur kan man designa en bil utan en enda fästöggla :!: ? -Har löst det genom spännband till båda "Top Tether" punkterna samt ytterligare ett spännband runt nackstödet, buren sitter dikt an mot bakre sätesraden och det har hållt bra än så länge. Funkar detta inte i längden skruvar jag dit en fästpunkt i bakre "brädan" så håller det garanterat även i kurvorna.
IMG_1131.jpg
Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Bernard »

Jag antar att det är helt omöjligt att få in en hundbur och ändå komma åt bakre undre lastutrymmet. Eller?
Användarvisningsbild
LimeKicker
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 sep 2021 21:44

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av LimeKicker »

Bernard skrev:
Jag antar att det är helt omöjligt att få in en hundbur och ändå komma åt bakre undre lastutrymmet. Eller?
Jag blir lite sugen på att såga den bakre "plankan" i två delar så att man enkelt kan plocka ur endast högre halvan av två, men den vilar inte på något i mitten så då måste man dit med någon sorts extra balk. Men som det ser ut nu på min bild är det faktiskt ganska lätt att vika ur golvet och komma åt utrymmet under.
Selleroni
Inlägg: 10
Blev medlem: 05 okt 2021 08:30

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Selleroni »

Jag har en Artfex medium wide i min Y. Eftersom bakluckan är välvd får buren ej plats mot sidan utan sitter centrerad i bakutrymmet. Hunden är blandras ca 25kg, jag tror inte det finns en chans att få plats med större hund typ Labrador i en hundbur i en Y, men med lastnät/galler borde det funka! (Det finns skydd för bakutrymmet att köpa för ett par hundringar)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av dhogborg »

Bernard skrev:
Jag antar att det är helt omöjligt att få in en hundbur och ändå komma åt bakre undre lastutrymmet. Eller?
En medlem i Facebookgruppen för Model Y har testat att göra ett snitt på undersidan av golvluckorna så att man kan vika upp den likt i en Model S.

Tydligen är luckan rimligt billig som reservdel så skulle man vilja återställa bilen är det några hundralappar bara (300kr min jag minns rätt?).
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Smygisen
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 05 jul 2021 20:17

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Smygisen »

På mina tidigare bilder så kommer jag åt lastutrymmet under golvet med den mindre dubbelburen utan besvär.
Johansson
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 sep 2021 20:27

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Johansson »

Nån som vet något om dessa burar?:
https://fastlanernd.no/produkt/hundebur-model-y/
Rätt dyr men hyfsat lätt att lyfta i och ur om man ska packa under. Och borde funka med en något större hund.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av frippz »

Johansson skrev:
Nån som vet något om dessa burar?:
https://fastlanernd.no/produkt/hundebur-model-y/
Rätt dyr men hyfsat lätt att lyfta i och ur om man ska packa under. Och borde funka med en något större hund.
Intressant, men det är verkligen att tänja på begreppet "bur" om jag ska vara ärlig. :D
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Johansson
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 sep 2021 20:27

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Johansson »

Ja det är mer som nått slags hundbokstöd. Svårsålt med det namnet dock.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av tobiaslej »

7600 NOK för en halv bur :lol:
Model 3 SR+
Model Y Performance
Johansson
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 sep 2021 20:27

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Johansson »

Nån mer som har input om hundburar? Jag har en flatcoated retriever som måste få plats och vill samtidigt hyfsat lätt komma åt undre packutrymmet.
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av frippz »

Johansson skrev:
Nån mer som har input om hundburar? Jag har en flatcoated retriever som måste få plats och vill samtidigt hyfsat lätt komma åt undre packutrymmet.
Vi har också en flatte (tik) som vi vid någon punkt behöver kunna köra i Teslan. Den bur som jag kollat på men inte fått chansen att testa både på vovve och bil är Mim Variocage som nämnts tidigare. Jag förväntar mig dock inte att kunna komma åt det undre utrymmet utan plats för pälsbollen har prio ett. :)
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Dafro »

Mitt stalltips är https://www.alu-flex.se/ dom tillverkar i aluminium så dom är väldigt lätta om man vill lyfta ur dom, byggs måttanpassade och om jag hade haft en y och hade behov av att komma åt under så hade jag tillverkar en ny bottenplatta som är delad på mitten.
27,8 kWp solceller
Johansson
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 sep 2021 20:27

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Johansson »

Alu-flex verkar inte så dumma, tack för tipset. Nån som har en sån bur?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Hundburar - Model Y

Inlägg av Dafro »

Jag har en, därför jag tipsade, dock inte till y utan till min X5 och numer modifierad av en kollega så den passar E-tron, väger nästan inget och inget skrammel. Grymt nöjd.
27,8 kWp solceller
Skriv svar