Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SomTam
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2021 23:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SomTam »

Samma tänker jag… beställt svart LR med 20”.
Skiljer inte mkt byta till P. Dock mkt högre förmånsvärde :p

Funderar kring fjädring med… misstänker p är betydligt stötigare? Kanske inte stör mig så mkt dock.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

il_concorde skrev:
lakke skrev:
il_concorde skrev:
Har haft en LR beställd sen december! Men funderar nu seriöst på om jag inte ska byta till en MYP!
Är bara sjukt orolig att jag inte får bilen i mars och får vänta ända in till sommaren ifall jag gör bytet.. dilemma!
Tesla uppskattar leverans till mars men det är ju knappast någon garanti.. vad göra? Vågar man byta? :S

Varför vill du byta till en MYP?

Du borde ha svarat där.


Jag hade själv ångrat mig varje gång jag körde runt i en longrange och såg en performence köra förbi :p
Haha jo men precis så jag känner också. Tror att jag skulle ångra mig varje gång.

Jag har beställt en vit MY LR med 20” Induction fälgar och vit inredning.
Skulle jag istället beställa en vit P med svart inredning så skiljer det endast 13k!

Så för 13k får jag alltså:
21” fälgarna (snyggare än Induction och större)
Vinge bak
Röda bromsok
Sänkt bil
Och sist men inte minst 1,3 sek snabbare 0-100!

Tycker allt det väger över rätt rejält! Jag TROR dessutom på ett högre andrahandsvärde på MYP!

Vet du vad.. blir nog ett byte nu när jag fått ner fördelarna på pränt :D
Plus du får track mode när det kommer ;)

Aluminium pedaler

Mörktonade lyktor fram tror jag performence har också
Model Y performance
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

lakke skrev:
il_concorde skrev:
lakke skrev:
il_concorde skrev:
Har haft en LR beställd sen december! Men funderar nu seriöst på om jag inte ska byta till en MYP!
Är bara sjukt orolig att jag inte får bilen i mars och får vänta ända in till sommaren ifall jag gör bytet.. dilemma!
Tesla uppskattar leverans till mars men det är ju knappast någon garanti.. vad göra? Vågar man byta? :S

Varför vill du byta till en MYP?

Du borde ha svarat där.


Jag hade själv ångrat mig varje gång jag körde runt i en longrange och såg en performence köra förbi :p
Haha jo men precis så jag känner också. Tror att jag skulle ångra mig varje gång.

Jag har beställt en vit MY LR med 20” Induction fälgar och vit inredning.
Skulle jag istället beställa en vit P med svart inredning så skiljer det endast 13k!

Så för 13k får jag alltså:
21” fälgarna (snyggare än Induction och större)
Vinge bak
Röda bromsok
Sänkt bil
Och sist men inte minst 1,3 sek snabbare 0-100!

Tycker allt det väger över rätt rejält! Jag TROR dessutom på ett högre andrahandsvärde på MYP!

Vet du vad.. blir nog ett byte nu när jag fått ner fördelarna på pränt :D
Plus du får track mode när det kommer ;)

Aluminium pedaler

Mörktonade lyktor fram tror jag performence har också
Oj det var mer än vad jag visste! Blir ett byte för min del helt klart!
Dizzycap
Inlägg: 150
Blev medlem: 05 feb 2020 16:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dizzycap »

Är det bekräftat att MYP har tonade framlyktor? Hur är det med med framlyktorna i övrigt, skiljer de sig från MYLR? Läste någonstans att MYP hade LED Matrix/Projektor medan MYLR inte hade det, men det var rätt gammal artikel.

Håller med om att prisskillnaden är för liten för att inte ta en MYP. Men jag vill ju inte ha 21” induktion, sänkt/hårdare fjädring och bromsar som inte 18” vinterfälgar får plats på. Jobbigt läge :D
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Dizzycap skrev:
Är det bekräftat att MYP har tonade framlyktor? Hur är det med med framlyktorna i övrigt, skiljer de sig från MYLR? Läste någonstans att MYP hade LED Matrix/Projektor medan MYLR inte hade det, men det var rätt gammal artikel.

Håller med om att prisskillnaden är för liten för att inte ta en MYP. Men jag vill ju inte ha 21” induktion, sänkt/hårdare fjädring och bromsar som inte 18” vinterfälgar får plats på. Jobbigt läge :D

Du kan se skillnad i konfiguratorn på framlyktorna om du byter mellan long å performence. Men skillnaden är nog inte direkt nåt man tänker på i verkligheten skulle jag tro. Förut hade väl bara performence matrix i USA men tror long har det nu också om jag inte minns fel. Från Shanghai har både performence och long det.

Tror 18 hade blivit alldeles för litet på en y. 19 blir det nog för mig. Du kan ju alltid sälja iväg 21 tummarna direkt. Ingen aning vad dom kostar men skulle inte förvåna mig om det va runt 40-50 :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av HelectriC »

lakke skrev:
Dizzycap skrev:
Är det bekräftat att MYP har tonade framlyktor? Hur är det med med framlyktorna i övrigt, skiljer de sig från MYLR? Läste någonstans att MYP hade LED Matrix/Projektor medan MYLR inte hade det, men det var rätt gammal artikel.

Håller med om att prisskillnaden är för liten för att inte ta en MYP. Men jag vill ju inte ha 21” induktion, sänkt/hårdare fjädring och bromsar som inte 18” vinterfälgar får plats på. Jobbigt läge :D

Du kan se skillnad i konfiguratorn på framlyktorna om du byter mellan long å performence. Men skillnaden är nog inte direkt nåt man tänker på i verkligheten skulle jag tro. Förut hade väl bara performence matrix i USA men tror long har det nu också om jag inte minns fel. Från Shanghai har både performence och long det.

Tror 18 hade blivit alldeles för litet på en y. 19 blir det nog för mig. Du kan ju alltid sälja iväg 21 tummarna direkt. Ingen aning vad dom kostar men skulle inte förvåna mig om det va runt 40-50 :lol:

Fast ingen betalar 40-50k för Teslafälgar. Dom har alltid varit dyra att köpa som reservdel från Tesla, men säljs i stort sett på nätet för 20-30k (de största varianterna, de små ändå billigare). Men att få säg 20k är ju rätt ok ändå om man ändå inte vill ha dom. Blir en vinst även om man köper 19 på nätet.
Matrixfunktionen fungerar ju just nu inte hos Tesla. Ingen vet när eller om det kommer igång. Just nu hade jag nog inte betalat extra för de, blir kanske som med FSD (någongång i framtiden kanske det ger ett mervärde, men risken att man sålt bilen innan det inträffar är större ;) )
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
opoxen
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 jan 2022 17:52

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av opoxen »

Kanske gamla nyheter, men fick lite halvvagt bekräftat från min kontakt att:
"Bilen kommer produceras i Berlinfabriken troligtvis"

Har beställt MYP - grå
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dexter86 »

opoxen skrev:
Kanske gamla nyheter, men fick lite halvvagt bekräftat från min kontakt att:
"Bilen kommer produceras i Berlinfabriken troligtvis"

Har beställt MYP - grå
Dom spekulerar lika mycket som vi här och har troligtvis inte den blekaste aning
Mailade min SA som sa dom inte har uppgifter ännu om dom kommer från Berlin eller Shanghai
Fick samma svar från en bekant som har en vän som jobbar på Tesla
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

Dexter86 skrev:
opoxen skrev:
Kanske gamla nyheter, men fick lite halvvagt bekräftat från min kontakt att:
"Bilen kommer produceras i Berlinfabriken troligtvis"

Har beställt MYP - grå
Dom spekulerar lika mycket som vi här och har troligtvis inte den blekaste aning
Mailade min SA som sa dom inte har uppgifter ännu om dom kommer från Berlin eller Shanghai
Fick samma svar från en bekant som har en vän som jobbar på Tesla
Jag har fått bekräftat från min SA i Gbg att MYP kommer från Berlin.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Kan ni alla lösa finansieringen på ert tesla konto nu?

Dom sa på tesla det ska gå nu men har fortfarnade ingen ändring på min :(
Model Y performance
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dexter86 »

il_concorde skrev:
Dexter86 skrev:
opoxen skrev:
Kanske gamla nyheter, men fick lite halvvagt bekräftat från min kontakt att:
"Bilen kommer produceras i Berlinfabriken troligtvis"

Har beställt MYP - grå
Dom spekulerar lika mycket som vi här och har troligtvis inte den blekaste aning
Mailade min SA som sa dom inte har uppgifter ännu om dom kommer från Berlin eller Shanghai
Fick samma svar från en bekant som har en vän som jobbar på Tesla
Jag har fått bekräftat från min SA i Gbg att MYP kommer från Berlin.
Ja du ser ju själv
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 06 dec 2018 12:04
Ort: Norrköping

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lindstromer »

lakke skrev:
Kan ni alla lösa finansieringen på ert tesla konto nu?

Dom sa på tesla det ska gå nu men har fortfarnade ingen ändring på min :(
Nix, jag beställde iofs för endast 10 dagar sedan men ser inget. Tror inte det lär släppa om man inte har en köplats tidigt, eller tur. Minns med Model 3 att det var lite blandat hur mycket fördel köplatsen gav. :roll:
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Lindstromer skrev:
lakke skrev:
Kan ni alla lösa finansieringen på ert tesla konto nu?

Dom sa på tesla det ska gå nu men har fortfarnade ingen ändring på min :(
Nix, jag beställde iofs för endast 10 dagar sedan men ser inget. Tror inte det lär släppa om man inte har en köplats tidigt, eller tur. Minns med Model 3 att det var lite blandat hur mycket fördel köplatsen gav. :roll:

Beställde för över ett år sen så tycker jag borde ha en ganska bra köplats :lol:
Model Y performance
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Dexter86 »

lakke skrev:
Lindstromer skrev:
lakke skrev:
Kan ni alla lösa finansieringen på ert tesla konto nu?

Dom sa på tesla det ska gå nu men har fortfarnade ingen ändring på min :(
Nix, jag beställde iofs för endast 10 dagar sedan men ser inget. Tror inte det lär släppa om man inte har en köplats tidigt, eller tur. Minns med Model 3 att det var lite blandat hur mycket fördel köplatsen gav. :roll:

Beställde för över ett år sen så tycker jag borde ha en ganska bra köplats :lol:
Synd att allt är ett lotteri här då :lol:
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

ni som säger att ni har kontakt med en SA, hur går det till? har ni någon direktkanal till en person ni kan ställa frågor?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

joppex skrev:
ni som säger att ni har kontakt med en SA, hur går det till? har ni någon direktkanal till en person ni kan ställa frågor?
Om du visar intresse för provkörning och knappar in telefonnummer med mera så kommer de höra av sig. Även om du inte bokar en provkörning... :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

joppex skrev:
ni som säger att ni har kontakt med en SA, hur går det till? har ni någon direktkanal till en person ni kan ställa frågor?
Jag "köpte" min Model 3 av en säljare i Mall of Scandinavia och vi har haft kontakt sedan dess.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Model Y Performance »

Jag beställde en MYP i oktober och hoppas på leverans nu i mars. Tyvärr är ju hjulen ”staggered”, dvs. bakhjulen lite bredare, och man kan då inte rotera hjulen för att jämna ut slitage.

Är det någon här som har lust att byta sina fram- eller bakhjul med mig för att få en ”square setup”? Bor i Oslo men kan köra till Göteborg/Stockholm/Malmö.
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

Inte lättare att sälja hjulen när dom är nya/utan skador? Borde finnas efterfrågan/värde och du kan nu välja både dimension, squared, etc

Min plan är att sälja, men mest bara för att gå ner till 20” och få lite komfort tillbaka.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lystico »

Någon som vet vilka vinterhjul som kommer kunna passa?
P3D-20 Grå med vit inredning
Model Y Performance
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 jan 2022 01:27

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Model Y Performance »

Old_O skrev:
Inte lättare att sälja hjulen när dom är nya/utan skador? Borde finnas efterfrågan/värde och du kan nu välja både dimension, squared, etc

Min plan är att sälja, men mest bara för att gå ner till 20” och få lite komfort tillbaka.
Det är absolut ett alternativ. Börjar dyka upp rimliga däck och fälgar till Model Y nu.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av HelectriC »

Model Y Performance skrev:
Jag beställde en MYP i oktober och hoppas på leverans nu i mars. Tyvärr är ju hjulen ”staggered”, dvs. bakhjulen lite bredare, och man kan då inte rotera hjulen för att jämna ut slitage.

Är det någon här som har lust att byta sina fram- eller bakhjul med mig för att få en ”square setup”? Bor i Oslo men kan köra till Göteborg/Stockholm/Malmö.
Hur tänker du då? Att en av er ska köra med breda hjul runt om och en med smala? Det blir ju fel på båda bilarna då och iaf svårt för den med de breda fram :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Model Y Performance skrev:
Jag beställde en MYP i oktober och hoppas på leverans nu i mars. Tyvärr är ju hjulen ”staggered”, dvs. bakhjulen lite bredare, och man kan då inte rotera hjulen för att jämna ut slitage.

Är det någon här som har lust att byta sina fram- eller bakhjul med mig för att få en ”square setup”? Bor i Oslo men kan köra till Göteborg/Stockholm/Malmö.
Varför är det så viktigt att kunna ”rotera” hjulen?
Vad är det som säger att de kommer att slitas ojämnt?
Och om de skulle slitas ojämnt så går det utmärkt att bara byta 2 däck i taget.

Jag har kört Model S med 21” staggered i många år och ser inte problemet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Tesla har tydligen tagit bort sänkt på model 3 performence nu. Är det nån hint på nya dämpare och något som kommer ändras på MYP också tro? Eller ska dom köra samma på long och performence :?:
Model Y performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av mikebike »

lakke skrev:
Tesla har tydligen tagit bort sänkt på model 3 performence nu. Är det nån hint på nya dämpare och något som kommer ändras på MYP också tro? Eller ska dom köra samma på long och performence :?:
Enligt flera ägare av Model 3 P så har de samma höjd som LR.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar