Första dragkroken monterad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Walker »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
martinot skrev:
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägval
Teslas dragkrok kostar 14000.
Oj, det var dyrt. Kommer inte dragkrokarna dessutom från samma underleverantör? Märkligt att inte Tesla också valt en elektrisk om den ändå är så dyr.
Hyundais löstagbara kostar också eunt 14 papp
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av R_Edvinsson »

HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Halvelektriska kostar 11800 på ID4.

Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.

Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör. :oops:
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 391
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av ReNewAble »

HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, ja
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Maw »

R_Edvinsson skrev:
HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Halvelektriska kostar 11800 på ID4.

Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.

Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör. :oops:
OK, Polestars är också halvelektrisk. Den monteras för övrigt inte på fabrik utan vid leverans av bilen. Om jag förstått det rätt så går den även att köpa och få monterad efter att man köpt bilen till samma pris som vid nybeställning av bilen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

ReNewAble skrev:
HelectriC skrev:
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, ja
Just till i4 så var det inget tillbehör som jag tycker sticker ut extremt när det gäller pris. Verkar som BMW faktiskt inte gått bananas på just den modellen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Jerker »

När jag lät eftermontera en krok till frugans Kia Rio så kostade det inkl. arbete av en fristående verkstad c:a 4500 (jag köpte själva draget på nätet). ~14000 (för en ej elektriskt utfällbar) är rena rånet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av tor-ake »

Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?

Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?

Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Precis, det var en sån jag köpte. Men att få ihop elektroniken visste jag var en svår nöt, så jag lejde ut monteringen. Billigt ändå.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av slugger75 »

När jag tittar på om jag ska skaffa ny bil, är inte mitt första krav att bilen måste ha elektrisk dragkrok. Däremot är det ett krav att det finns dragkrok.

Vi som har Model 3 och byter till Model Y kommer, om dragkroken nu faktiskt kommer, att få ett rejält lyft. Jag menar, ingen dragkrok i hela världshistorien är sämre än den på Model 3, så det måste bli bättre än så på Y.

Dock - Model 3 har i alla fall en dragkrok, vilket är mycket bra. Jag kan stå ut med att det är världens sämsta. Omöjligt att den på Y blir sämre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
martinot skrev:

Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?

Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.
Det låter märkligt mycket. Har för mig vi senast betalade ca. 12 000, ink moms och montering, för den helt fullt elektriska infällbara kroken på vår Mercedes E-klass. Känns som Hyundai lägger på en saftig vinstmarginal där som deras kunder får stå för. Tycker 24 000, ex moms, låter som ett närmast galet utsugarpris av Hyundai.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Dexter86 »

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Klintan »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?

Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.
Det låter märkligt mycket. Har för mig vi senast betalade ca. 12 000, ink moms och montering, för den helt fullt elektriska infällbara kroken på vår Mercedes E-klass. Känns som Hyundai lägger på en saftig vinstmarginal där som deras kunder får stå för. Tycker 24 000, ex moms, låter som ett närmast galet utsugarpris av Hyundai.
24 ex moms är det norska priset, ingen moms på elbilstillbehör vid nybilsköp där. Sverige har ett lägre pris, tror runt 18 inkl moms. Men med Hyundai finns det ju alternativ. Jag köpte min (manuella) krok från Tyskland och lät min ÅF montera.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?

Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.
Det låter märkligt mycket. Har för mig vi senast betalade ca. 12 000, ink moms och montering, för den helt fullt elektriska infällbara kroken på vår Mercedes E-klass. Känns som Hyundai lägger på en saftig vinstmarginal där som deras kunder får stå för. Tycker 24 000, ex moms, låter som ett närmast galet utsugarpris av Hyundai.
24 ex moms är det norska priset, ingen moms på elbilstillbehör vid nybilsköp där. Sverige har ett lägre pris, tror runt 18 inkl moms. Men med Hyundai finns det ju alternativ. Jag köpte min (manuella) krok från Tyskland och lät min ÅF montera.
Märkligt av Hyundai att de har så extremt olika priser mellan olika marknader, och speciellt mellan två så lika länder som Norge och Sverige?

Extremt märkligt. 24 papp för en elektrisk krok, utan moms (som är tack vare norska staten) känns ju som utsugarpriser?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Vigersand
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 feb 2021 19:07

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Vigersand »

Verkar gå att beställa dragkrok i alla europeiska länder utom Sverige, Finland, Danmark och UK. I Norge fanns den men är slutsåld redan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Bjelke »

Verkligen diskriminering faktiskt! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av mwest »

Enligt Tesla skulle dragkroken släppas på i beställningsordning (bilbeställning), men vi får väl se :)
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Walker »

Bjelke skrev:
Verkligen diskriminering faktiskt! :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
Bjelke skrev:
Verkligen diskriminering faktiskt! :lol:
Exakt den jag hade i huvudet (den dyker ofta upp hos oss kan jag säga :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av HelectriC »

Walker skrev:
Bjelke skrev:
Verkligen diskriminering faktiskt! :lol:
Den tidens humor är inte ok längre!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Walker »

HelectriC skrev:
Walker skrev:
Bjelke skrev:
Verkligen diskriminering faktiskt! :lol:
Den tidens humor är inte ok längre!
Vad är ok längre?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
HelectriC skrev:
Walker skrev:
Bjelke skrev:
Verkligen diskriminering faktiskt! :lol:
Den tidens humor är inte ok längre!
Vad är ok längre?
Kärnkraft?
Användarvisningsbild
Jahapp
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 okt 2021 20:37

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Jahapp »

Jag kan inte se dragkrok till Model Y i Teslas shop längre, kunde det förut. Har den försvunnit för någon annan? Jävligt illa om de inte släpper dem här i Sverige.

Edit: Ah, såg att någon poängterat det i tråden redan. Hoppas att det inte blir strul nu...
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av Erdu »

Noterade också att kroken inte finns på hemsidan som tillbehör. Dock står det att den går efterbeställa när man konfigurerar bilen.
Om den inte kommer vad gör man då? Vi blev ju alla lovade att den skulle komma. Åka till Norge och få monterad kanske?
MikeyRich
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 feb 2022 10:01

Re: Första dragkroken monterad

Inlägg av MikeyRich »

Har nu äntligen fått tid för att få dragkroken monterad! :D Gick automatiskt efter jag lagt in ”montering av dragkrok” som ett serviceärende när jag tog leverans i september.
A0FC95AB-035B-4AB4-B1BD-66BEB25E08E1.jpeg
Skriv svar