Hyundais löstagbara kostar också eunt 14 pappMaw skrev:Oj, det var dyrt. Kommer inte dragkrokarna dessutom från samma underleverantör? Märkligt att inte Tesla också valt en elektrisk om den ändå är så dyr.mikebike skrev:Teslas dragkrok kostar 14000.Maw skrev:Polestars elektriska dragkrok kostar "bara" 13000 kr, risken är att det hade blivit dyrare med flera alternativ. Jag vet inte vad Teslas manuella dragkrok kommer att kosta, men om vi antar att den kostar t ex 7000 kr så föredrar jag Polestars vägvalmartinot skrev:Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Första dragkroken monterad
Moderator: Redaktion
Re: Första dragkroken monterad
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Första dragkroken monterad
Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Första dragkroken monterad
Halvelektriska kostar 11800 på ID4.HelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.
Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör.
Re: Första dragkroken monterad
Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, jaHelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: Första dragkroken monterad
OK, Polestars är också halvelektrisk. Den monteras för övrigt inte på fabrik utan vid leverans av bilen. Om jag förstått det rätt så går den även att köpa och få monterad efter att man köpt bilen till samma pris som vid nybeställning av bilen.R_Edvinsson skrev:Halvelektriska kostar 11800 på ID4.HelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Att den fasta är dyrare hänger nog på att den skall monteras och bilen modifieras utanför fabrik.
Oavsett är det förutom hutlöst dyrt helt sjukt att de inte lyckats med en så simpelt tillbehör.
Re: Första dragkroken monterad
Just till i4 så var det inget tillbehör som jag tycker sticker ut extremt när det gäller pris. Verkar som BMW faktiskt inte gått bananas på just den modellen.ReNewAble skrev:Tja, ser man på en del andra optionspriser hos BMW så skäms de inte för att ta betalt så jag vet inte om den jämförelsen håller generellt. Men dragkroken är prisvärd, jaHelectriC skrev:Till BMW i4 kostar en helelektrisk (man behöver inte ens ploppa i den sista biten) bara 12.400kr ink moms i Sverige, så det enda som ligger bakom övriga tillverkares skyhöga priser på icke-elektriska är nog att de vill tjäna så mycket som möjligt helt enkelt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första dragkroken monterad
När jag lät eftermontera en krok till frugans Kia Rio så kostade det inkl. arbete av en fristående verkstad c:a 4500 (jag köpte själva draget på nätet). ~14000 (för en ej elektriskt utfällbar) är rena rånet.
Re: Första dragkroken monterad
Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?
Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Första dragkroken monterad
Precis, det var en sån jag köpte. Men att få ihop elektroniken visste jag var en svår nöt, så jag lejde ut monteringen. Billigt ändå.tor-ake skrev:Får man gissa på att de slagit ut utvecklingskostnaden av hårdvara och mjukvara på det förväntade antalet sålda enheter?
Går inte att jämföra med eftermarknaden, som bara ritar upp något som passar i förutbestämda hål och svetsar ihop några järnprofiler och pulverlackar i en mekanisk verkstad i östeuropa. På eftermarknaden går det att få tag i en dragkrok för eftermontering till vanliga bilmodeller för runt 1500kr inkl elkablage.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Första dragkroken monterad
När jag tittar på om jag ska skaffa ny bil, är inte mitt första krav att bilen måste ha elektrisk dragkrok. Däremot är det ett krav att det finns dragkrok.
Vi som har Model 3 och byter till Model Y kommer, om dragkroken nu faktiskt kommer, att få ett rejält lyft. Jag menar, ingen dragkrok i hela världshistorien är sämre än den på Model 3, så det måste bli bättre än så på Y.
Dock - Model 3 har i alla fall en dragkrok, vilket är mycket bra. Jag kan stå ut med att det är världens sämsta. Omöjligt att den på Y blir sämre.
Vi som har Model 3 och byter till Model Y kommer, om dragkroken nu faktiskt kommer, att få ett rejält lyft. Jag menar, ingen dragkrok i hela världshistorien är sämre än den på Model 3, så det måste bli bättre än så på Y.
Dock - Model 3 har i alla fall en dragkrok, vilket är mycket bra. Jag kan stå ut med att det är världens sämsta. Omöjligt att den på Y blir sämre.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Första dragkroken monterad
Det låter märkligt mycket. Har för mig vi senast betalade ca. 12 000, ink moms och montering, för den helt fullt elektriska infällbara kroken på vår Mercedes E-klass. Känns som Hyundai lägger på en saftig vinstmarginal där som deras kunder får stå för. Tycker 24 000, ex moms, låter som ett närmast galet utsugarpris av Hyundai.HelectriC skrev:Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.martinot skrev:
Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Första dragkroken monterad
24 ex moms är det norska priset, ingen moms på elbilstillbehör vid nybilsköp där. Sverige har ett lägre pris, tror runt 18 inkl moms. Men med Hyundai finns det ju alternativ. Jag köpte min (manuella) krok från Tyskland och lät min ÅF montera.martinot skrev:Det låter märkligt mycket. Har för mig vi senast betalade ca. 12 000, ink moms och montering, för den helt fullt elektriska infällbara kroken på vår Mercedes E-klass. Känns som Hyundai lägger på en saftig vinstmarginal där som deras kunder får stå för. Tycker 24 000, ex moms, låter som ett närmast galet utsugarpris av Hyundai.HelectriC skrev:Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.martinot skrev:
Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Elbilist sedan 2014
Re: Första dragkroken monterad
Märkligt av Hyundai att de har så extremt olika priser mellan olika marknader, och speciellt mellan två så lika länder som Norge och Sverige?Klintan skrev:24 ex moms är det norska priset, ingen moms på elbilstillbehör vid nybilsköp där. Sverige har ett lägre pris, tror runt 18 inkl moms. Men med Hyundai finns det ju alternativ. Jag köpte min (manuella) krok från Tyskland och lät min ÅF montera.martinot skrev:Det låter märkligt mycket. Har för mig vi senast betalade ca. 12 000, ink moms och montering, för den helt fullt elektriska infällbara kroken på vår Mercedes E-klass. Känns som Hyundai lägger på en saftig vinstmarginal där som deras kunder får stå för. Tycker 24 000, ex moms, låter som ett närmast galet utsugarpris av Hyundai.HelectriC skrev:Nånstans går gränsen och att betala 24.000 för elektrisk när inte ens moms är med i spelet blev för mycket sett till vad bilen kostar, dvs nästan 5% av bilens pris för kroken. Då får jag bara leva med den ålderdomliga manuella kroken.martinot skrev:
Ok, så du föredrar själv avtagbar om man tar hänsyn till priset?
Jo, det är ju dumt att det inte heller går att välja olika varianter på BMW och Polestar. Det bästa är ju valfrihet som hos Hyundai.
Extremt märkligt. 24 papp för en elektrisk krok, utan moms (som är tack vare norska staten) känns ju som utsugarpriser?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Första dragkroken monterad
Verkar gå att beställa dragkrok i alla europeiska länder utom Sverige, Finland, Danmark och UK. I Norge fanns den men är slutsåld redan.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första dragkroken monterad
Enligt Tesla skulle dragkroken släppas på i beställningsordning (bilbeställning), men vi får väl se
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
Re: Första dragkroken monterad
Bjelke skrev:Verkligen diskriminering faktiskt!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första dragkroken monterad
Exakt den jag hade i huvudet (den dyker ofta upp hos oss kan jag säga )Walker skrev:Bjelke skrev:Verkligen diskriminering faktiskt!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första dragkroken monterad
Den tidens humor är inte ok längre!Walker skrev:Bjelke skrev:Verkligen diskriminering faktiskt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Första dragkroken monterad
Vad är ok längre?HelectriC skrev:Den tidens humor är inte ok längre!Walker skrev:Bjelke skrev:Verkligen diskriminering faktiskt!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Första dragkroken monterad
Kärnkraft?Walker skrev:Vad är ok längre?HelectriC skrev:Den tidens humor är inte ok längre!Walker skrev:Bjelke skrev:Verkligen diskriminering faktiskt!
Re: Första dragkroken monterad
Jag kan inte se dragkrok till Model Y i Teslas shop längre, kunde det förut. Har den försvunnit för någon annan? Jävligt illa om de inte släpper dem här i Sverige.
Edit: Ah, såg att någon poängterat det i tråden redan. Hoppas att det inte blir strul nu...
Edit: Ah, såg att någon poängterat det i tråden redan. Hoppas att det inte blir strul nu...
Re: Första dragkroken monterad
Noterade också att kroken inte finns på hemsidan som tillbehör. Dock står det att den går efterbeställa när man konfigurerar bilen.
Om den inte kommer vad gör man då? Vi blev ju alla lovade att den skulle komma. Åka till Norge och få monterad kanske?
Om den inte kommer vad gör man då? Vi blev ju alla lovade att den skulle komma. Åka till Norge och få monterad kanske?
Re: Första dragkroken monterad
Har nu äntligen fått tid för att få dragkroken monterad! Gick automatiskt efter jag lagt in ”montering av dragkrok” som ett serviceärende när jag tog leverans i september.