Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Erxon skrev:
matjo690 skrev:
Erxon skrev:
Kan bara lägga in att idag på förmiddagen så såg jag 10 st trailers med mestadels svarta MY på väg norrut på E4 mot Stockholm
4 av dessa är jag säkra på att de skulle till Trosta då jag såg dem där.
Inte MYP då möjligen?
Möjligen, de hade en större läpp i bak, men jag är inte insatt i detaljerna på MYP
Extra spoiler bak
Röda bromsok
Och större fälgar. Dessa är dock svårare att urskilja mot LR 20 tums..
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av acorn »

linx skrev:
Har precis lagt en beställning på svart MYP. Håller alla min tummar att den levereras innan slutet av juni då en bilresa till Berlin är inbokad den 2 juli och vill helst inte köra min M3LR då den är lite för liten för oss (2 barn och 3 vuxna, varav 2 vuxna har höftproblem).
Upphämtning Trosta/Arlanda.
Beställde samma i fredags men står förväntad leverans i augusti som tidigast. Har du något annat angett?
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Börjar tröttna rejält nu asså. Speciellt efter att vi la order på 20” för att få leverans snabbare. Det verkar som dom skickat mestadels 19”.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Sebastian+ skrev:
Börjar tröttna rejält nu asså. Speciellt efter att vi la order på 20” för att få leverans snabbare. Det verkar som dom skickat mestadels 19”.
Var kommer den uppgiften från?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Sebastian+ skrev:
Leo skrev:
Båten som går till Koper i Slovenien. Har Tesla tagit bilar till Sverige därifrån tidigare eller är det bara en förhoppning om ett halvt mirakel i dessa tider att de ska börja göra det nu? :? (Vilka marknader/länder har tidigare annars fått bilar från Koper tro?)

Ja min M3 kom så i september.
Hur lång tid tog det från att båten landade i Koper till leverans?
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

CLi skrev:
Sebastian+ skrev:
Börjar tröttna rejält nu asså. Speciellt efter att vi la order på 20” för att få leverans snabbare. Det verkar som dom skickat mestadels 19”.
Var kommer den uppgiften från?
Flera i sig själv osäkra uppgifter som tillsammans pekar åt samma håll.

1. Bilder/filmer från skeppningar där det knappt syns 20” över huvud taget.

2. Strulet med leveransdatum som gav mestadels bilar med 19” ett leveransfönster.

3. Glovis Splendor som kommer in som första båt börjar dela ut VIN till bokningar i södra Europa med 19”
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

Sebastian+ skrev:
CLi skrev:
Sebastian+ skrev:
Börjar tröttna rejält nu asså. Speciellt efter att vi la order på 20” för att få leverans snabbare. Det verkar som dom skickat mestadels 19”.
Var kommer den uppgiften från?
Flera i sig själv osäkra uppgifter som tillsammans pekar åt samma håll.

1. Bilder/filmer från skeppningar där det knappt syns 20” över huvud taget.

2. Strulet med leveransdatum som gav mestadels bilar med 19” ett leveransfönster.

3. Glovis Splendor som kommer in som första båt börjar dela ut VIN till bokningar i södra Europa med 19”
Det var väl ett helt gäng av oss som fick lev. fönster på 20".

Känns som att du gör lite väl grova antaganden av väldigt svaga bevis ;P
Användarvisningsbild
mro
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 maj 2022 20:27

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mro »

Rokt skrev:
Sebastian+ skrev:
CLi skrev:
Sebastian+ skrev:
Börjar tröttna rejält nu asså. Speciellt efter att vi la order på 20” för att få leverans snabbare. Det verkar som dom skickat mestadels 19”.
Var kommer den uppgiften från?
Flera i sig själv osäkra uppgifter som tillsammans pekar åt samma håll.

1. Bilder/filmer från skeppningar där det knappt syns 20” över huvud taget.

2. Strulet med leveransdatum som gav mestadels bilar med 19” ett leveransfönster.

3. Glovis Splendor som kommer in som första båt börjar dela ut VIN till bokningar i södra Europa med 19”
Det var väl ett helt gäng av oss som fick lev. fönster på 20".

Känns som att du gör lite väl grova antaganden av väldigt svaga bevis ;P

Uppskattad leveranstid på hemsidan säger nu aug - okt 2022 för 20 induction och sep - nov 2022 för 19 gemini.
Säljaren i Umeå sa i mars att 20 va snabbare leverans på åt mig också.
Model Y Performance Pearl White/Black 2022
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nogo »

Om man väljer 20" för enbart kortare leverans är merkostnaden endast 16000kr mot performance där du får ännu större fälgar samt snabbare bil, finare bromsok, snygg vinge och byggd i tyskland. Är väl en no brainer att välja en performance?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

Nogo skrev:
Om man väljer 20" för enbart kortare leverans är merkostnaden endast 16000kr mot performance där du får ännu större fälgar samt snabbare bil, finare bromsok, snygg vinge och byggd i tyskland. Är väl en no brainer att välja en performance?
I mitt fall så kör jag väldigt mycket grusväg - och en performance är 5 cm lägre - vilket är väldigt mycket.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Maw »

Rokt skrev:
Nogo skrev:
Om man väljer 20" för enbart kortare leverans är merkostnaden endast 16000kr mot performance där du får ännu större fälgar samt snabbare bil, finare bromsok, snygg vinge och byggd i tyskland. Är väl en no brainer att välja en performance?
I mitt fall så kör jag väldigt mycket grusväg - och en performance är 5 cm lägre - vilket är väldigt mycket.
Du menar väl 5 mm lägre? :?
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Ingen som har Vin i källkoden ännu ?

Såg nu att UK börjar få VIN. Å tror inte dom får från Glovis så då är det ju Theben eller RCC å dom har redan börjat ge ut. Kolla era källkoder för nu drar det ihop sig :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Rokt
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 maj 2022 07:45

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Rokt »

Maw skrev:
Rokt skrev:
Nogo skrev:
Om man väljer 20" för enbart kortare leverans är merkostnaden endast 16000kr mot performance där du får ännu större fälgar samt snabbare bil, finare bromsok, snygg vinge och byggd i tyskland. Är väl en no brainer att välja en performance?
I mitt fall så kör jag väldigt mycket grusväg - och en performance är 5 cm lägre - vilket är väldigt mycket.
Du menar väl 5 mm lägre? :?
Efter googlande så vet jag inte vart jag läste 2 tum för någon månad sen... ;P Så verkar vara ute och cyklat på den infon.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nogo »

Rokt skrev:
Maw skrev:
Rokt skrev:
Nogo skrev:
Om man väljer 20" för enbart kortare leverans är merkostnaden endast 16000kr mot performance där du får ännu större fälgar samt snabbare bil, finare bromsok, snygg vinge och byggd i tyskland. Är väl en no brainer att välja en performance?
I mitt fall så kör jag väldigt mycket grusväg - och en performance är 5 cm lägre - vilket är väldigt mycket.
Du menar väl 5 mm lägre? :?
Efter googlande så vet jag inte vart jag läste 2 tum för någon månad sen... ;P Så verkar vara ute och cyklat på den infon.
Vad jag har sett på youtube så skiljer det 1,5cm. Men såklart befogat om man kör mycket med krav på högre markfrigång.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Nogo skrev:
Om man väljer 20" för enbart kortare leverans är merkostnaden endast 16000kr mot performance där du får ännu större fälgar samt snabbare bil, finare bromsok, snygg vinge och byggd i tyskland. Är väl en no brainer att välja en performance?
Har beställt en MYP också. (Motvilligt dock) haha
Tar den som kommer först helt enkelt.


Anledningen till att jag inte ville välja MYP först är väl personliga preferenser. Tänker man värde = bil/kr så håller jag med om att det är en no brainer.


1. Tycker kolfibervingen är ganska ful.
2. Tycker 20” induction är mycket snyggare än 21” turbine. Har hellre något högre däcksidor för att undvika eventuella kantstötningar.
3. Vill inte bli tvingad in i att köpa stora dyra vinterhjul pga stora bromsok.
4. Dyrare försäkring (kanske inte första året med rabatt) men år 2-3 och framförallt 3+.
5. Absolut kul med snabbare 0-100. Men båda är snabba. Med barn i bilen nyttjar jag sällan full kraft från motorn.
6. Trodde dämpningen skulle vara hårdare på MYP men det har väl visat sig vara tvärtom kanske? Osäker.
7. Enligt Musk så vill man ha en av de första bilarna från en ny fabrik eller ta leverans när dom tillverkat många bilar och fått igång linorna och personalen.
Tror därmed att MYLR från Kina har bättre byggkvalitet än MYP från Berlin i dagsläget.
tomten22
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 maj 2022 15:56

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av tomten22 »

Beställde också MYLR vit/svart/20” pga tidigare leverans, högre markfrigång, längre räckvidd, mer gummi på hjulen, lägre förmånsvärde och billigare försäkring efter år 3. I mars var inte fabriken i Tyskland igång ännu och jag vill inte ha en av de första bilarna som rullar av bandet.

Beställde i början av mars med edd maj och har fortfarande maj som edd.
Senast redigerad av tomten22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

Nikohm skrev:
Ingen som har Vin i källkoden ännu ?

Såg nu att UK börjar få VIN. Å tror inte dom får från Glovis så då är det ju Theben eller RCC å dom har redan börjat ge ut. Kolla era källkoder för nu drar det ihop sig :shock: :shock:
Kollar frekvent =)
Beställde 5 mars, så hoppas få en från Glovis Splendor
MYP 22 - vit lack / svart inredning
JohanHar
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 apr 2022 15:48

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av JohanHar »

Beställde i slutet av mars, MYLR vit/vit 20", Maj som EDD ännu
Alexander01
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 apr 2022 11:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Alexander01 »

JohanHar skrev:
Beställde i slutet av mars, MYLR vit/vit 20", Maj som EDD ännu
En vecka kvar nu (samma för mig) upp till bevis Tesla:)
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Anonym »

Om man tittar på detta forum så verkar absolut majoriteten av alla som beställde MYLR, 20" med EDD Maj fortfarande ha Maj (inkl. mig)

Kan inte påstå att jag känner som förstagångsköpare av Tesla att dom sköter kommunikation och denna hantering på ett bra sätt. Legacy-bilmärken matchar order mot bil långt tidigare för att kunna ha koll och säkerställa att det finns tracking hela vägen. Tesla verkar mest bara producera bilar på löpande band och sen skiter man lite i vilken ordning kunderna beställde, för det finns alltid kunder. Vilket såklart är smart från ett Tesla-perspektiv men väldigt dåligt från ett kundperspektiv då vi alla sitter här och inte fattar om vi får bilen eller inte innan semestrarna.
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tollow »

Britterna verkar fått VIN och majoriteten har beställt i Mars/April och kört svart/svart eller Svart/Vit och 19". Men de kör ju högerstyrt, så de går kanske en annan kö.
Men enl ryktena så ska inte Glovis ha några högerstyrda bilar. Vilket i förlägningen (utan att måla fan på väggen) att har vi inte fått vin änn, så lär vi nog inte få något från Glovis.

Och då kan vi nog säga adjö till Juni leverans ö.h.t.
Man är som många andra lagom less när man lagt till extra pengar för att få maj som leverans (men pandemi och krig ja) men inte ett ord från Tesla. Och de ser en inte som en kund förrens man fått ett vin. För det är de som de säger "Inte förrens du fått ett vin kan vi kommentera mer".

Jag har "gaderat" mig med leverans från annat märke efter sommaren om inte Tesla kan leverera innan semestern, för jag tänker inte krångla, när de inte ens kan återkoppla på ett snyggt sätt.
Sen har de öppnat sina laddstationer som va lite av dealbreakern för mig...

Aja, som sagt, inte måla fan...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Nu dök det upp ett Finance Contract Agreement på min sida. Ingen VIN i källkoden dock, men något händer.. hur ser det ut för er andra?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tollow
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 jan 2022 12:25

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tollow »

jonasl skrev:
Nu dök det upp ett Finance Contract Agreement på min sida. Ingen VIN i källkoden dock, men något händer.. hur ser det ut för er andra?
Sorry to burst your bubble, men jag fick de för 1 vecka sen typ. Men ingen skillnad, men något kanske händer?
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av CLi »

jonasl skrev:
Nu dök det upp ett Finance Contract Agreement på min sida. Ingen VIN i källkoden dock, men något händer.. hur ser det ut för er andra?
Det hade jag typ två veckor efter order, tror egentligen bara det betyder att köpet är godkänt av banken som lånar ut pengarna
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3590
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av jonasl »

Fast det fick jag ju OK på i februari. Jag vill gärna tro att det betyder något :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar